Sinds kort in t bezit van een hele leuke, knappe en lieve jaarling merrie. Maar wil graag van jullie even horen wat nu wijsheid is.
Ze is nog nooit ingeënt geweest, ook de andere paarden niet en die gaan ook niet ingeënt worden. Ze blijft daar nog een ruim jaar in de opfok staan in een vaste groep (hooguit dat er paarden verkocht worden en weg gaan), het bedrijf is namelijk geen opfok verder. Er komen dus geen nieuwe paarden bij en de paarden komen ook niet van het terrein af.
Ik neig er naar om haar nu toch gewoon netjes in te enten. Dus nu, 6 weken later nog een keer en dan na 5/6 maanden nog eens (goede basis enting) en dan gewoon elk jaar.
Dan is zij toch gewoon goed beschermd ook al worden de andere paarden niet ingeënt? Of toch beter maar doen voor ze naar huis komt volgend jaar?
Ik twijfel, maar neig toch echt meer naar om t wel te doen. Wat is wijsheid?!
Daar zat ik inderdaad ook aan te denken, maar dan is het misschien net zo makkelijk om gewoon allebei te doen.
Het is niet zo dat ze ondanks dat ze ingeënt wordt ze nog wel tetanus of influenza kan krijgen, omdat de rest niet ingeënt is?
Zodra ze verhuisd wordt ze sowieso gewoon ingeënt, ivm keuringen en wedstrijden.
Yaralisa
Geplaatst: 14-07-15 14:50
De kans dat ze influenza oploopt is in dit geval niet zo groot denk ik. Tetanus inentingen zou ik zeker doen, aangezien ze dat al kunnen krijgen door een wond of een val op straat bijvoorbeeld. Omdat paarden veel gevoeliger zijn voor tetanus dan mensen (en als ze het krijgen het bijna altijd verkeerd afloopt) zou ik ze daar wel voor beschermen.
Edit: voor wedstrijden en keuringen moeten de inentingen sowieso in orde zijn inderdaad.
aisie
Geplaatst: 14-07-15 14:53
Tetanus zou ik ook zeker doen. De rest is niet perse noodzakelijk in deze situatie maar volgens mij kost het ook niet veel extra.
Blijkt alleen niet veel te doen, want hoeft maar iets andere stam en toch ziek. Dus allebei de paarden hebben nu influenza gehad (heerst nu ook in omgeving). Weet dus ook nog niet of ik ze ervoor blijf enten.
Oké, tetanus is dus sowieso goed om te doen. Dan laat ik influenza er ook gewoon meteen bij doen! Zijn de basis entingen meteen netjes in orde.
Bedankt!
RianneH
Geplaatst: 14-07-15 15:09
Influenza is een virus en daarmee werkt het iets anders dan tetanus wat een bacterie infectie is. Als de hele groep geënt is heb je een herd-immunity waardoor de infectiedruk lager is, de virus verspreiding ook en het verloop van de infectie vaak minder heftig. Dit komt doordat ze allemaal zijn ingeënt dus allemaal direct het virus kunnen herkennen en de druk dus laag blijft. Is er geen of een enkeling geënt kan het virus alsnog flink de kop op steken en blijft langer in de groep hangen waardoor ook jouw geënte paard langer in contact is met het virus en dus meer risico loopt. Het voordeel van enten is dat het lichaam al antistoffen heeft gemaakt, maar als enige in de groep enten heb dus ook geen herd immunity.
Het is dus een keuze die je voor jezelf moet afwegen. Tetanus enten is sowieso verstandig, zeker met het oog op de wondjes die jonge paarden wel oplopen. En je zit idd ook met de influenza stam, die actief is hoeft niet perse ook geënt te zijn.
JolisaJ
Geplaatst: 14-07-15 15:10
Quir schreef:
Het is niet zo dat ze ondanks dat ze ingeënt wordt ze nog wel tetanus of influenza kan krijgen, omdat de rest niet ingeënt is?
Nee, als de rest niet geënt is (en tetanus of influenza krijgen) zal jouw paard dat niet 'overnemen' als ze wel geënt is. Van de week heeft een stalgenootje dit nog aan de dierenarts gevraagd, wij hadden namelijk dezelfde vraag i.v.m. een paar paarden die te lang geleden geënt zijn op stal.
Maaike_Ma
Geplaatst: 14-07-15 15:11
tetanus zou ik zeer zeker doen, heb ooit 1 keer een pony gezien die tetanus heeft opgelopen.... zoiets wil je niet mee maken...
Eigenaren waren vergeten te enten pony kreeg maar een klein wondje...
Ik ga haar dan dus sowieso in laten enten, heb ik in ieder geval er alles aan gedaan om haar te beschermen.
Daarnaast is de basis enting dan ook gewoon meteen netjes in orde.
Binnenkort dus even gaan regelen! Zodra ik weer een beetje ter been ben, wil er namelijk wel zelf bij zijn.
Verder ben ik er eigenlijk nooit mee bezig geweest op deze manier. Alle paarden (wedstrijdpaarden...) werden gewoon ingeënt! Als ze nog nooit waren ingeënt of te laat dan een (nieuwe) basis enting en anders gewoon netjes verder en dan zo dat ze zo snel mogelijk gelijk komen met de rest...