Wat is wijsheid..!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

evoy

Wat is wijsheid..!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 13:50

Beste Bokkers,

Ik heb mijn huidige verhaal op een ander forum neergelegd, wat ontstond in een ruzie onder 3 forumgenoten ontplooide. Ik hoop dat dit niet hier het geval zal zijn.

Ik heb veel interesse in een 8 jarige merrie met een onwijs goed papier.
De merrie is nooit van zijn plek afgeweest sinds ze 8 mnd oud is. De huidige eigenaren hebben geen verstand van paarden en om trieste redenen zijn deze mensen met het paard opgezadeld. Zij verzorgen haar naar "niet paardenmens inzicht"

Zij moet nodig naar de smid, en is een soort van wild.

Dat stukje "wild" vind ik geen probleem, daar ga ik veel tijd in steken en ik heb er vertrouwen in dat dit goed komt. Nu het stuk wat ik moeilijker vindt in te schatten:

De merrie staat sinds ongeveer 5 maanden zonder stalbedekking op stal, en heeft leggers gecreëerd. Nu zijn de verhalen er verschillend over, mensen zeggen, ze kunnen vanzelf weg gaan en ze kunnen blijven zitten. Via internet vind ik niet echt een behandel methode of iets van dat ze eraan geholpen kunnen worden. iemand ervaring mee?

De volgende vraag is ECHT alleen aan mensen gericht die het zelf gedaan hebben:
Hoe moeilijk of makkelijk is het gemiddeld genomen om zo'n paard met die leeftijd te beleren onder de man? Er is nooit wat mee gedaan dus dat geluk is er.

Laatste vraag;

Wat zouden jullie voor zo'n paard betalen?

Ik hoop op nuttige reacties.!

Kirrr

Re: Wat is wijsheid..!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:54

Zou sowieso even een dierenarts laten kijken, je hoeft geen paard met problemen te kopen, die volgen sowieso.

Vraag is vooral waarom wil je deze merrie?
Hoe moeilijk of makkelijk het is hangt af van het paard, haar karakter en ook jouw ervaring en kennis...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:01

Staat het paard alleen of met een ander paard?

evoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 14:02

Hoi, De merrie heeft super bewegen, zo super zie je ze niet vaak.
Mijn bedoeling was om de keuringen mee te gaan lopen, maar bij deze merrie vind ik vooral het project leuk. Maar de keuze hangt idd nog een beetje vast, op wat de kansen en mogelijkheden met de leggers zijn.
Als de leggers niet voor minimaal de helft afzakken hoef ik de keuring al niet op, dus dan moet de merrie onder de man.

evoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 14:02

Hij staat al wel enkele jaren alleen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:06

Mijn ervaring is dat paarden die "wild" zijn (en niet genoeg gewend aan mensen doordat ze heel lang alleen hebben gestaan) en niet opgevoed worden door paarden de gevaarlijkste zijn.
Helemaal als ze niets gewend zijn.

Ik zou er persoonlijk niet aan beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:07

Ik zou eraan beginnen als rijden niet een must is.
Als rijden wel echt een must is, dan niet.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:10

Wat zijn leggers? Edit, stalbenen?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:11

Wat voor paard is het? Bij veel stamboeken moet een 8-jarige wel flink wat laten zien (veel meer dan een driejarige) wil je met leuk resultaat thuiskomen van een keuring.

Betreft het beleren op latere leeftijd, ik heb enkele paarden onder het zadel gehad die laat beleerd zijn en ook één die wel met drie jaar beleerd is maar vervolgens enkele jaren stil heeft gestaan. Dit is echt heel karakter afhankelijk en valt of staat met het kiezen van een methode die bij het paard past. Ik laat er persoonlijk een paard in ieder geval niet op staan, kan niet zeggen dat ze lastiger te rijden zijn bijvoorbeeld.

Voordeel is dat paard fysiek en mentaal vaak wat weerbaarder is, nadeel is dat ze zich vaak aangepast hebben aan het niet belast worden en soms moeite hebben om aan het werk te komen. Spierpijntjes waar ze heftiger op reageren dan een jong paard bijvoorbeeld maar ook pezen die niet gewend zijn aan belasting kunnen een nadeel zijn. Zeker belangrijk is om evengoed heel rustig op te bouwen, het verraderlijke is dat zo'n paard qua spieren en mentaal vaak vrij snel redelijk wat werk aan kan maar de banden en pezen zijn dit niet gewend en die hebben evengoed de opbouw nodig alsof je met een jong paard aan de slag bent.

evoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 14:12

ze is in zo verre mensen gewend dat ze bij de vorige eigenaar wel goed op tijd naar de smid is geweest en die man zette haar netjes aan de hand buiten. Ze is wild op een manier van eenkennig zijn zeg maar. Wild is een groot wordt vandaar tussen haakjes. je kan niet echt op de merrie aflopen, ze blijft wel bij je in de buurt, maar laat zich dan niet aanraken. Dus ik ben de wei ingelopen en ben daar gewoon gaan staan. na 2 min kwam ze bij me staan en na 5 min kon ik haar helemaal aanraken, maar ze houdt je wel scherp in de gaten.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:13

Merrie en hij staat al jaren alleen.....

Leggers nemen wel af....als je goede bedekking in je stal hebt, ook helpt honing/propolis zalf voor heel veel huidproblemen en wonden.

Wat si de afstamming van paard? Keuring met paard, houdt nogal wat in en alsje paard niet gewend is aan mensen en het meelopen aan een touwtje, laat staan het vrij bewegen en springen...

Dat zou evt wel kunnen, maar dat kost wel veel tijd en inzet, en je moet maar afwachten of t paard zich er happy bij voelt.

Beleren op 8 jar leeftijd hoeft geen probleem te zijn als ze normaal handelbaar is...
Iig succes

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:14

evoy schreef:
ze is in zo verre mensen gewend dat ze bij de vorige eigenaar wel goed op tijd naar de smid is geweest en die man zette haar netjes aan de hand buiten. Ze is wild op een manier van eenkennig zijn zeg maar. Wild is een groot wordt vandaar tussen haakjes. je kan niet echt op de merrie aflopen, ze blijft wel bij je in de buurt, maar laat zich dan niet aanraken. Dus ik ben de wei ingelopen en ben daar gewoon gaan staan. na 2 min kwam ze bij me staan en na 5 min kon ik haar helemaal aanraken, maar ze houdt je wel scherp in de gaten.

Dat is in mijn ogen niet wild.
Alleen nog niets gewend.
Als je met haar gewoon aan de hand kan lopen en de smid kan de voeten doen... dan is er niets met haar aan de hand.
Met wild denk ik aan een paard dat helemaal niet halstermak is.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:15

Brainless schreef:
Mijn ervaring is dat paarden die "wild" zijn (en niet genoeg gewend aan mensen doordat ze heel lang alleen hebben gestaan) en niet opgevoed worden door paarden de gevaarlijkste zijn.
Helemaal als ze niets gewend zijn.

Ik zou er persoonlijk niet aan beginnen.

Dat was bij een man waar ik de pony's van verzorgde met een vriendin hetzelfde verhaal. Ze waren allemaal aanhankelijk, op 1 na.. Hij had niet eens de neiging naar mensen of andere dieren uit te halen, maar hij was wel zo bang en druk dat ik op een gegeven moment ook bang van hem ben geworden omdat ik dacht dat hij iets zou doen.

Ik zou er zelf ook nooit meer aan beginnen. Zeker niet met een groot paard.
Waarschijnlijk geeft dat ze alleen heeft gestaan nog eens extra problemen met zich mee, aangezien ze hierdoor vermoedelijk minder sociaal is geworden. (Ik heb eens gehoord dat paarden hier "gek" van kunnen worden; contactgestoord volgens mij. Maar neem dat maar niet letterlijk van me over, iemand anders zou dat eigenlijk moeten onderbouwen.)

evoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 14:17

Ik kwam niet op de juiste term sorry

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:19

Als ze halstermak is ben je inderdaad al wel een heel stuk verder. In dat geval zou ik zeggen dat ze het proberen waard is, mits ze niet te duur is. Ik denk dat ze wat je zelf al aangaf alleen wat meer vertrouwen in mensen zou moeten krijgen, dan is de rest uiteindelijk ook niet zo'n groot probleem meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:32

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:35

Ah! Bedankt. Daar heb ik (gelukkig) geen ervaring mee.

evoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 14:39

Dat is wel de extreemste vorm. Het paard waar ik het over heb heeft ongeveer een kwart van wat die op de foto heeft

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 01:24

En de afstamming van dit paard en schofthoogte.? Heb je ook een foto.?
Ik vind projectjes altijd wel leuk, zeker als het bloed heeft waar mijn interesse ligt.

Naomi2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:09

Gewoon kopen dat paardje als je de juiste klik er mee hebt......

Naomi2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:09

Of heb je het ondertussen al gekocht EVOY....????.

evoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 12:11

Ja we hebben hem thuis staan!

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:28

Gefeliciteerd! En succes ermee

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:34

Ik lees dit topic nu pas. Wat leuk dat je haar nu thuis hebt staan! Hoe gaat het nu? En heeft ze al leren omgaan met soortgenoten?

Naomi2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 18:23

Gaaf zeg dat je hem toch thuis hebt staan nu