Dan heb je je nieuwe paard 2 dagen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaike1994

Dan heb je je nieuwe paard 2 dagen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 20:45

En moet je er al mee naar de paardenkliniek -O-
Net nu Nadirah haar beentje eindelijk genezen is, hebben we dit nu -O-

Ik zal bij het begin beginnen..
De nacht v dinsdag op woensdag vertelde een kennis van me plots dat ze haar paard (een zoon van onze dekhengst) verkocht. Die woensdag zou hij door een opkoper opgehaald worden, want ze kon het stalgeld niet meer betalen en hij moest ten laatste de 14e juli daar weg zijn. Ze had geen tijd meer om een goede thuis te zoeken voor hem, hij moest zo snel mogelijk weg. Ik vond het heel erg jammer en na even vlug met mijn vriend te bespreken, belde ik haar terug dat wij hem zouden kopen van haar en dan zelf een goede thuis voor hem zouden zoeken. We hadden toch de tijd en de plaats ervoor.

Dus die woensdagavond meteen na het werk naar daar gereden om het paard te bekijken (was al enkele maanden geleden dat ik hem gezien had) en om de papieren te tekenen. Vrijdag zouden we om hem gaan. Paard was wat stijf toen hij de stal uitkwam, zijn achterhand was net een driehoek, niks van bespiering, mochten wat kg bij en ze zeiden dat hij bij het rijden de laatste tijd soms wat vervelend deed. Nuja geen probleem, waren dingen die op te lossen waren. Had al meteen de osteopaat geregeld en die zou dinsdag langskomen want ik had vermoeden dat hij ergens wat vast zat.

Vrijdagavond gingen we er om. Degene waar we hem van kochten ging normaal meerijden met ons om te zien hoe hij reageerde, maar toen we daar aankwamen wou ze uiteindelijk dan toch niet mee.
Paard ging braaf op de trailer en was ook rustig bij het afladen. Meteen ontworming gegeven en hij leek zich goed aan te passen, maakte zich nergens druk om.

Zaterdag was ook alles oke met hem, hij kon binnen en buiten lopen zoveel hij wou en dat vond hij wel fijn nadat hij de hele tijd op een manege had gestaan.

Zondagvoormiddag rond 10.30u ongeveer gingen we naar de weide en zag alles er op het eerste zicht normaal uit. Het enige wat we wat vreemd vonden was dat onze hengst neerlag, wat ik in die 2j dat we hem hebben nog nooit had gezien. Ik dacht dus eerst dat hij koliek had, maar dat was het niet. Na hem even aansporen sprong hij recht en deed hij weer normaal, al zag hij er wel heel moe uit. Ook het nieuwe paard (Wahed) zag er heel erg moe uit. Ons andere paarden zagen er normaal uit. Ik stond er verder niet bij stil en ging weer weg.

Zondagavond iets voor 20u gingen we opnieuw naar de paarden. We kwamen toe en zagen dat een van ons draden weg was bij de opening en aan ergens aan de kant lag. Niks kapot, was aan de kant gelegd. Plots zie ik dat Wahed (de nieuwe) op een ander stuk weide staat dan in de voormiddag. De rest van de paarden waren redelijk onrustig, behalve onze hengst hij was nog steeds wat suffig, zij stonden wel nog allemaal op hun stuk weide. Ik ging naar de nieuwe toe en zag toen plots waarom hij zo zielig in het hoekje stond.. hij had een hele grote wonde ;( Dit was niet goed.. hij kon niet op zijn been steunen. Meteen dierenarts gebeld en ondertussen Wahed naar de stallen geholpen.

Dierenarts vreesde het ergste -O- , waarschijnlijk waren de pezen af. Hij kon er niks meer aan doen. Zou waarschijnlijk inslapen worden. Of we konden voor een 2e opinie gaan. We hebben voor dat laatste gekozen. Snel om de trailer en ondertussen deed de dierenarts een transportverband rond het been. Daarna paard opgeladen en naar de kliniek gereden.
Ondertussen had ik de vorige eigenaresse al meerdere keren proberen bellen en gesmst maar ze nam niet op.

Aangekomen op de kliniek moesten we hem eerst wegen. 327kg woog hij, zoals ik verwacht had mochten er dus heel wat kg bij! Daarna werd hij onderzocht, volgens hen waren de pezen niet af, maar er was wel een mogelijkheid dat de peesschede geraakt was. Dit konden ze testen door er vocht uit te halen en te kijken of er infecties/bacteriëen? in te zien waren. We stemden toe om het te laten testen. Gelukkig goed nieuws! Vocht was goed, dus waarschijnlijk geen schade aan de peesschede. Om dit op te lossen moest hij sowieso geopereerd worden onder volledige narcose, aangezien de wonde te gecomliceerd was om zomaar met plaatselijke verdoving te hechten. Als de operatie goed lukt en daarna geen infecties kwamen, had hij een heel goede prognose. Dan zou hij er later geen last meer van hebben en de sport in kunnen. Maar we moesten er ook rekening mee houden dat ze bij de operatie toch nog de pezen konden raken, aangezien de wond gecompliceerd was. Dan zou de prognose heel wat minder zijn..

En toen moesten we beslissen..
Of we lieten hem inslapen, of we laten een dure operatie uitvoeren voor een paard dat we eigenlijk enkel kochten om iemand anders uit de nood te helpen en we zelf gingen verkopen. We hebben het 2e gekozen.. ook al zullen we als hij verkocht wordt nooit het geld wat we aan deze operatie moesten geven terugkrijgen, we konden het niet over ons hart krijgen hem te laten inslapen aangezien er een goede prognose was. Ik en mijn vriend wisten beide dat we er spijt van zouden krijgen als we het niet zouden proberen, dus gaven we toestemming om te opereren.

Ze hebben hem toen meteen in slaap gedaan en naar OK gebracht. Ook al moest mijn vriend deze ochtend om 6u al beginnen werken, toch zijn we deze nacht de operatie blijven meekijken.
Ze hadden wel even werk om de wonde helemaal mooi te maken en een deel van de huid hebben ze moeten wegsnijden omdat het anders toch zou afsterven, maar de operatie was geslaagd!
Hij moest nog even op de recovery en toen we thuis waren kregen we telefoon dat hij wakker was :).

Vandaag zijn we hem even gaan bezoeken, maar de chirurg die deze nacht geopereerd had was vandaag ziek, dus hebben we niet zoveel info gekregen. Hij zit nu in een gips die tot onder de hoef gaat. Hoe lang hij moet blijven weten we nog niet, maar de arts zei deze nacht dat hij na een tijdje met de gips ook naar huis kon en dat we het dan door onze DA konden laten opvolgen. Hij zou nu 2 weken in de gips moeten. Wahed zag er alert uit daarstraks en op het papier dat aan zijn box hing, stond dat hij goede eetlust had, goed mest en hartslag was ook goed. Dus ik denk dat het er goed uitziet :). We hebben hoop!

Daarnet dan eindelijk de eigenaresse aan de lijn gehad.. zei ze dat ze het eerst niet geloofde en dat ze daarna bang was dat zij de kosten van de kliniek zou moeten betalen en daarom geen contact wou :? Heb haar toen ook meteen gezegd dat wij uiteraard de kosten betalen aangezien het paard nu van ons is..
Ze vond het ook 'dom' dat we hem niet lieten inslapen, aangezien we het geld van de operatie nooit gaan terugkrijgen bij verkoop van het paard. Heb haar toen ook maar even duidelijk gezegd dat zijn leven ons meer waard was dan dat geld.

Over hoe hij de wonde heeft opgelopen zijn nog heel veel vragen. De dierenarts heeft met ons overal rondgekeken maar nergens iets gevonden waar hij zich kon aan bezeren, ook nergens haar of bloed gevonden. Ook is de wonde verdacht, op de kliniek zeiden ze dat het was alsof iemand er in gehakt had met iets. En toen dacht ik terug aan smiddags dat de paarden zo suf waren, de draad die open was.. Het blijft enorm vreemd. Maar het belangrijkste is nu eerst dat Wahed helemaal geneest :).

Hier een foto van onze knappe man (die ik vorig jaar gemaakt heb v hem)

Afbeelding

En hier een foto van de wonde :(

http://boktimg.nl/img/m/C8tz91.jpg
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 14-07-15 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto van wond in link gezet.

Set_Elkol

Re: Dan heb je je nieuwe paard 2 dagen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:48

gat wat een nare wond Maaike, dat ziet er inderdaad heel heftig uit zeg..

Ik vind het een bizar verhaal met alle details erbij.. hoop echt niet dat dit kwade opzet is, brrr. Heel veel beterschap met het herstel, je hebt een hart van goud.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:51

En het kan niet zijn dat je hengst hem door de draad heeft gejaagd ? Aangezien die ook nogal moe oogde ?

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:00

Och wat een nare wond! Inderdaad een bizar verhaal. Reactie van ex-eigenaresse is ook bijzonder imo. Mja, het belangrijkste is is dat Wahed lijkt te herstellen.

Proficiat voor het goede handelen

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:01

Jeetje, dat is wel even schrikken, kan je met je net aangekochte paard gelijk naar de kliniek. Zou fijn zijn als het knolletje geheel herstelt.

(Wellicht wil je de tweede foto in een link zetten, voor sommige Bokkers kan dit als schokkend worden ervaren.)

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:06

Ooo wauw dat is een nare wond zeg. Fijn dat hij het nu beter lijkt te doen.
Idd we verdachte omstandigheden met 2 suffe paarden en dan opeens zon wond.Veel beterschap.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:09

Jeetje heftig, hoop dat hij snel opknapt.
Vindt het een hele knappe en dappere beslissing die je hebt gemaakt voor je mooie paard.
Heel veel beterschap met hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:10

Lijkt me wel van de draad te zijn. Een draad kan hele lelijke wonden veroorzaken. Ik duim dat hij spoedig hersteld

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:13

Wat schrikken zeg... Vind de details erg raar, zou de rest van je paarden maar goed in de gaten houden! En wat een rare reactie van de vorige eigenaresse...
Ik vind dat jullie goed hebben gehandeld en hoop dat die weer de oude wordt!

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 21:13

WendyLotte Nee, onze hengst is gewend van bij andere paarden samen te staan, jaagt niet. Ze hebben de zaterdag heel de dag fijn samen gestaan, ook staan kroelen met elkaar en de zondag stond de nieuwe ook gewoon rustig naast onze hengst toen die neer lag. Toen had hij ook nog niks van wondes. Ze waren beide wat suf en oogden moe, maar niks bezweet, toen ik Wahed s'avonds aantrof waren hij en de andere paarden ook niet bezweet. Wat ze wel zouden zijn lijkt mij als ze gevochten zouden hebben.
Waar de draad weg is kan hij zelf eigenlijk niet door, of hij moet zich heel erg bukken maar dan zou hij sowieso haar op zijn rug kwijt zijn. De bovenste draad hing er nog. Onderste was ook niet kapot, maar lag helemaal aan de kant. Hing niks van haar of bloed aan en op de hoogte van die draad had Wahed ook geen wonde, de dierenarts zei ook dat die wonde zeker niet door de draad kan komen. Hij had ook geen andere wondes dus dat ze gevochten zouden hebben is volgens DA uitgesloten.

Aangezien de hengst neerlag had ik ook foto's gemaakt, omdat het zo bijzonder was aangezien hij dat anders nooit doet.

Afbeelding

Afbeelding

Ze lopen met hun 2 op een stuk van 1ha, dus ze hoeven als ze niet willen echt niet zo dicht bij elkaar te staan. Maar toch stond en bleef Wahed zo dicht bij onze hengst staan toen die neerlag.

Toen ik vandaag bij mijn paarden ging, durfden ze ook niet meer op de grote weide, ze bleven allemaal aan de ingang aan hun stallen staan. Ik ging zelf met mijn vriend nog gaan kijken op de weide of we echt niks over het hoofd hebben gezien waar hij zich kon aan bezeerd hebben en toen volgde mijn andere ruin me wel naar de weide, maar ondertussen was hij heel alert en was hij aan het 'briesen' zo een typisch arabierengeluidje, moeilijk te omschrijven :'). Dus hij was duidelijk niet gerust, terwijl hij al meer dan 3j op die weide loopt..

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 21:15

Maflinger_S schreef:
Jeetje, dat is wel even schrikken, kan je met je net aangekochte paard gelijk naar de kliniek. Zou fijn zijn als het knolletje geheel herstelt.

(Wellicht wil je de tweede foto in een link zetten, voor sommige Bokkers kan dit als schokkend worden ervaren.)

Hoe kan ik het in link plaatsen? Heb echt geen idee hoe ik dat moet doen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:19

O jakkie wat enge heftige wond is dit.

Mooi dat je het paard een kans biedt ondanks dat je weet dat je meer geld er in stopt dan dat je weer terug zult gaan ontvangen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-15 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:21

Lijkt mij ook een draad, stonden de paarden bij elkaar? Want dan is er een grote kans dat ze uren hebben gerend, hoeven ze niet per se bezweet voor te zijn.. Lijkt me waarschijnlijker dat ze paarden elkaar hebben vermoeid dan dat iemand paarden drogeert en dan pas mishandeld.

Sterkte voor het paardje, echt een nare wond.

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 21:25

De paarden stonden idd bij elkaar, maar dat ze hebben gerend en zo door draad is gerend lijkt ons eigenlijk onmogelijk. Beide paarden zijn heel lui en rustig van karakter. Zaterdag toen we ze samenzetten zijn we er ook heel de dag bij gebleven en toen hebben ze ook niet gerend of gemeen gedaan. Gewoon even aan elkaar geroken en toen samen gaan grazen. Volgens de dierenarts kon de wonde niet door de draad zijn. Aan de draad hing ook niks van haar of bloed.
En ik zeg ook niet dat iemand mijn paarden gedrogeerd heeft, ik zeg alleen dat het vreemd is en de mogelijkheid er is aangezien 2 weken geleden ongeveer hetzelfde gebeurd is op nog geen 3km van ons weide.

simonedkstr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:29

Ik denk juist aan iets heel anders dan iedereen die hier reageert? Zijn er meer of ben ik de enige?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:30

Wat een lelijke wond.. Hopen dat hij helemaal opknapt.
Waarom geen bloed afgenomen bij de suffe paarden voor onderzoek? Dan geeft het misschien uitsluiting van bepaalde dingen die gebeurt kunnen zijn.
Ik hoop dat alles goed hersteld!
Sterkte ermee!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:31

maaike1994 schreef:
Maflinger_S schreef:

Hoe kan ik het in link plaatsen? Heb echt geen idee hoe ik dat moet doen :o

IMG tags weghalen en enkel het pad naar waar de foto staat laten staan.

Qua vermoeidheid en vreemd gedrag, zou ik zsm even met de DA overleggen of bloedtest nog zin heeft om idd opzet uit te sluiten.

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 21:33

MiniMouse schreef:
Wat een lelijke wond.. Hopen dat hij helemaal opknapt.
Waarom geen bloed afgenomen bij de suffe paarden voor onderzoek? Dan geeft het misschien uitsluiting van bepaalde dingen die gebeurt kunnen zijn.
Ik hoop dat alles goed hersteld!
Sterkte ermee!

Minimouse ik had idd meteen bloed moeten laten nemen, maar ik heb daar op die moment niet aan gedacht. Ik zag die wonde en heb meteen DA gebeld en dan zijn we naar kliniek gegaan. Het is pas na de operatie, snachts, zijn we nog terug naar de weide gegaan om nogmaals te gaan kijken naar alles en toen moest ik plots denken aan dat ze in de voormiddag zo suffig waren. De dierenarts zei ook tegen ons dat de wonde al enkele uren oud was, dus na de middag moet het gebeurd zijn.
En nu is het volgens mij te laat om bloed te laten nemen?

simonedkstr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:37

Als ik het zo lees doet het mij meteen denken aan dat iemand jou paarden iets heeft gegeven en daarna een wond heeft gemaakt... Wel toevallig dat alleen jou paarden suffig waren, dus ik weet het niet.
Ik hoop dat het weer helemaal goed komt met je paardje, beterschap!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:38

Ik begrijp hoor dat je op dat moment puur bezig bent met het behandelen van de ernstig gewonde. De rest bezinkt later pas. Maar tis wel iets om in je achterhoofd te houden voor een volgende keer. Die hopelijk niet komt natuurlijk!
Misschien kan je met je da overleggen hoelang stoffen in het bloed te traceren zijn. En of het evt nog zin zou hebben.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:41

Is er geen bloed afgenomen in de kliniek?
Voor de operatie bedoel ik.

Bepaalde stoffen blijven lang traceerbaar in bloed.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:47

jemig wat een verhaal zeg, sterkte alvast, maar lijkt me een achterbeen, kan het dan geen ander dier zijn die eerst de paarden heeft opgejaagd en dan hem gebeten bij het uitsmijten ofzo? Omdat ze allen nogal angstig waren en briesden dag erna (oh en niet alleen arabieren doen dit ;) mijne doen dit ook als ze iets vreemds zien in hun weide)
Hoop dat het geen kwaad opzet was, vreselijk.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:47

Wat een rare reactie van de vorige eigenaresse, kan zij er niets mee te maken hebben?

Nare wond, maar wat een geluk dat er geen fatale schade is tot dusver.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:49

Nant schreef:
Wat een rare reactie van de vorige eigenaresse, kan zij er niets mee te maken hebben?

Nare wond, maar wat een geluk dat er geen fatale schade is tot dusver.

Zat ik ook al aan te denken...

Hopelijk geneest je paard voorspoedig!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:00

Jee bij mij duikt ook de gedachte op dat iemand je paardje opzettelijk iets heeft aan willen doen, hoewel ik me dat zo slecht kan voorstellen...

Wat een verhaal veel sterkte!