Welke biotine?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny21

Welke biotine?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 19:55

Op aanraden van DA wil ik Biotine gaan bijvoeren.
Nu zie ik door de vele soortem Biotine het bos niet meer :')

Lees oa dat er vaak veel suiker in zit, daar zit ik dan weer niet op te wachten...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:09

Wil je enkel biotine gaan voeren of is het algemeen voor betere hoefkwaliteit?

De hoeveelheid suiker zou ik bij de meeste middelen niet over in zitten. Ja, je voert relatief veel suiker erbij gekeken naar het supplementtype, maar het gaat toch om kleine hoeveelheden.

Bij hoefproblemen voer ik vrij gemakkelijk biotine in hoge dosering erbij. Of Excellent biozin of (en dat is in mijn ogen de beste, maar de duurste variant) een combinatie van Subli biotinemix (is puur biotine en suiker) en Marstall Hufregulator (bevat vrijwel geen biotine, maar wel heel veel andere hoefgroeistimulerende hoefkwaliteitverbeterende middelen).

Biotine-vergiftiging komt eigenlijk niet voor. Ik doseer zelf 0.1mg biotine/kg paard. Soms is 0.05mg biotine/kg paard al voldoende, maar er zijn ook proeven waarbij dan geen effect is gevonden, dus doseer ik hoger (bij de proef van 0.12mg/kg was het verschil namelijk ±15% meer hoefgroei).

http://www.thehorse.com/articles/16881/ ... es-it-work

De hoogste dosering biotine heb ik tot nu toe gevonden bij Subli Biotinemix. Dat is 6g/kg biotine. De anderen zitten meestal op 2g/kg biotine (Excellent biozin bevat dit, samen met nog een aantal hoefstimulerende bestandsdelen) en sommige op 3-4g/kg.

Een andere mogelijkheid is biotine (2g/kg) in combinatie met MSM van Pharmahorse, bevat geen suiker. https://www.pharmahorse.nl/biotine-paard.html

De dosering bereken ik zelf. Bij een paard van 600kg moet hij bij 0.1mg/kg dus 60mg biotine hebben. Bij een middel van 2g/kg (zoals excellent biozin en pharmahorse) betekent dat 30g biotinepoeder. Bij Subli biotinemix betekent dat 10g biotinepoeder.

In een kg hooi zit 83g suiker (10% van de droge stof), een gemiddeld krachtvoer bevat tussen de 30-50% zetmeel+suiker, om je een beeld te geven. 25 gram suiker uit een supplement is dus niet opvallend.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 20:11

Dank voor je reactie.

Zijn hoeven zijn slecht qua kwalitiet, dunne zool en groeien niet meer. Vroeger biotine gevoerd gedurende lange tijd maar geen resultaat. Wil me nu meer gaan inlezen in de verschillende soorten die er zijn.

Mizora

Re: Welke biotine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:32

Hoe is de rest van zijn voeding en zijn beweging? Want ook dat maakt uit.

In zo'n geval zou ik in ieder geval Marstall Hufregulator gaan voeren, zeker omdat je al eerder biotine hebt gevoerd en daar geen resultaat mee hebt gehad, en het liefst ook Subli biotinemix op hoge dosering (want vaak is de dosering van biotine te laag om een goed effect te hebben. Met subli is een hoge dosering ook nog betaalbaar).

https://www.petsplace.nl/paard/suppleme ... g~M-485016

Deze is het dus (ondanks dat hij hoefmix genoemd wordt, het supplement is van naam veranderd, zie ook het plaatje erbij).

En de hoefregulator: http://www.horsetopshop.com/Webwinkel-P ... -9-kg.html

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 20:35

Dank je Mizora.

Hij staat 24 uur buiten op kort gras met een inloopstal.
Soms half schepje meusli en swinters hooi erbij.

Rijden doen we al tijden niet ivm het slechte lopen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:36

Staat je paard op ijzers? Daar worden zolen dun van en de groei remt ook af doordat de doorbloeding wordt geremd. Maar goed, voordat ik weer gezeur ben dat ik anti ijzer preken houd...

Er is een onderzoek gedaan waaruit bleek dat de paarden die biotine bijgevoerd kregen slechtere hoeven kregen dan de controlegroep zonder biotine, maar kan het zo snel even niet vinden.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 20:40

Nee staat sinds paar maanden niet meer op ijzers. Heeft er wel jaren op gestaan ivm zijn dunne zolen en slechte groei.
Ijzers blijft hij echter verliezen en gaten breken open.

Staat nu sinds febr zonder ijzers maar loopt dus nog steeds niet goed. Hij slijt nu zelfs meer af op de weide dan dat erbij groeit.

Is ondertussen twee keer natuurlijk bekapt.
Dierenarts raadde zelfs weer aan om de ijzers er weer onder te zetten... Zo'n dunne zolen zie je niet vaak.... (Vandaag rontgenfoto's laten maken)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:48

Hoefschoenen?

Het duurt wel even voordat de hoeven zich herstellen hoor. De hoefwand moet helemaal van bovenaf opnieuw uitgroeien.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:53

Ik ben even aan het googlen geweest vanwege een idee dat ik al vaker bij dit soort probleemgevallen heb gehad, maar bij ons paard is het (gelukkig) nooit nodig geweest. Voor hem was biotine voldoende.

Namelijk het dagelijks of om de dag insmeren met (stockholm) teer als slijtagelaag i.p.v. de zool. Ik heb er weinig informatie over gevonden (of het inderdaad dit doet), maar wat er was, was positief. één iemand raadde aan de teer met hennep te vermengen. Hierdoor ontstaat een extra laag "zool" die afslijt, in plaats van de zool zelf en kan de zool zelf rustig opbouwen zonder dat er ijzers onder moeten.

Ook beweging, eventueel met hoefschoenen aan, is belangrijk, om de doorbloeding te stimuleren. Als je paard geen vitaminekorrel krijgt, kan dat ook nog een optie zijn (bijvoorbeeld van Marstall Force), want ook dat kan voor verminderde hoefgroei en hoefkwaliteit zorgen.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 21:50

Op dit moment loopt hij echt niet lekker. Ook niet met Hoefschoenen. Het is niet zo dat stokkreupel loopt maar ik zie aan hem dat niet goed in vel zit. Hij krijgt wel veel beweging op de weide. Is een nerveus paardje.

Er is iets ondersmeren heb ik nog niet aan gedacht!!! Ga ook eens googlen

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 15:24

De meeste biotine bevat wel degelijk veel suiker / dextrose. Van wel 60-80%. En dat is nadeliger voor de hoeven dan dat biotine goed doet.
en het resultaat duurt vaak lang. Als het al iets doet.

ik zou over gaan op zetmeel(graan) vrije brok met een laag suikergehalte. Goed hooi, geen voordroog. Daar knappen de hoeven van op. Ook dat duurt zijn tijd maar wel met "gezond " resultaat.
ik ben 1,5 jaar geleden anders gaan voeren en mijn 4 pony's hadden al zeer goede hoeven, maar nu zijn ze echt nog veel beter. Stevige dikke wand met mooie aansluitende witte lijn en ze groeien veel harder als toen ik hiermee begon.

insmeren met teer om welke reden zou ik ook zeker niet doen. Je sluit de onderkant af voor water , en met zand wordt het een vieze boel.

hoefschoenen kunnen een prima alternatief zijn om toch te kunnen rijden zonder ijzers.
ze moeten wel echt goed passen. Kijk eens bij equine fusion hoefschoenen. Prijzig , maar hun geld meer dan waard.

als je toch biotine wilt voeren zou ik die van de paardendrogit (eigen merk) voeren. Die is wel suiker/ dextrose vrij.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 17:13

Als je 20 gram moet voeren en er zit 80% suiker in, dan voer je 16 gram suiker. Goed hooi bevat vaak ook 10% suiker (ds) dus een kg hooi bevat 83 gram suiker. Je voert dan dus al ruim 5x zoveel suiker en je moet eigenlijk wel 1.7kg hooi per 100kg paard voeren (1.5kg ds aan ruwvoer, x1.2 i.v.m. de hoeveelheid vocht in hooi). Over het totaal valt het dus reuze mee.

Het bevat dus relatief veel suiker, maar absoluut een kleine hoeveelheid.

Bedoel je van paardendrogist trouwens deze? http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 1304/55079
Want die bevat én weinig biotine (maar 0.3g/kg, i.p.v. de gebruikelijke 2-3g/kg) én bevat wel degelijk suikers (mais, gerst, tarwebloem, melasse). Doordat er weinig biotine in zit moet je veel ervan voeren voor dezelfde hoeveelheid biotine, 8-10x zoveel. Dat betekent dat 10% suiker in dit product al evenveel suiker in het dieet toevoegt als die 80% in het biotinerijke product.

Het is dus niet zo simpel als het lijkt, helaas.

Mickskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 17:28

Mijn paard heeft erge brokkelhoeven gehad en haar heb ik toen Equistro kerabol bijgegeven. Ook ik liep tegen het feit aan dat er in de meeste supplementen maar erg weinig biotine en juist erg veel suiker zit! Kerabol werd me toen door mijn hoefsmid en de kliniek waar hij bekapt aangeraden.

Haar hoeven zijn ondertussen zo goed opgeknapt dat dit niet meer nodig is. Het is een duur supplement maar ik was er erg blij mee. Ook stalgenoten met paarden met wat slechtere hoeven geven de paarden kerabol en ook zij zijn erg tevreden!

Mocht je specifieke vragen hebben, laat het dan maar weten!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 17:41

Fijn dat je paard (zijn hoeven) opgeknapt is van Kerabol. Er zit alleen relatief weinig biotine in (1.5g/kg) en wel veel suiker (±40%) in. Ook is de dosering (10mL/paard) qua biotine daardoor erg laag. Daardoor doseer je 15mg biotine per dag.

Het geeft wel aan dat er meer dan alleen biotine nodig is voor gezonde hoefgroei. In jouw(/jouw stalgenoten) geval is het blijkbaar niet de biotine geweest die beperkend was voor de hoeven.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 16-07-15 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Mickskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 17:58

Dat klopt mizora. Vaak is het een combinatie van lage waardes die een slechtere hoefgroei (mede) veroorzaken. Daarom beviel kerabol ook erg goed omdat dit een erg compleet supplement is die de hoefgroei op meerdere vlakken aanpakt. Dan nog duurt het natuurlijk even voordat je resultaat ziet, omdat de hoeven jammer genoeg zo ontzettend langzaam groeien.. ;)

Biotine is een ingrediënt wat de hoefgroei aanpakt maar zo zijn er meerdere ingrediënten die dat over verschillende assen doen. De meeste supplementen met alleen biotine schoten daarom bij mijn paard te kort en kerabol sloeg (denk ik) goed aan omdat daar verschillende werkzame stoffen inzittwen. Het is soms lastig te bepalen waar een slechtere hoefatructuur door veroorzaakt wordt.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 19:54

Biotine is kul. Het eerste begin van goede hoeven kweken, is zelf een cursus bekappen te doen. Bekap evt. niet zelf maar leer dan alleen hoe een goede hoef eruit behoort te zien.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:19

Opala: biotine is geen kul (ja, er is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan) en een 15% hogere hoefgroei (dit was het resultaat bij 0.12mg/kg paard) is, los van de kwaliteitsverbetering, alvast een flinke hulp voor paarden die te korte hoeven hebben en een betere hoefwand moeten laten groeien.

Juiste stalling en weten hoe hoeven eruit horen te zien is zeker ook van belang, maar het één sluit het ander niet uit.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:58

Dure suiker met een snufje biotine. Onzin om te gebruiken. Veel vrije beweging en regelmatig bekappen. Daarnaast zelf bijhouden, volg een cursus. En een gezond, graanvrij dieet. Dat betekent goed hooi en gras.

Vavane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:19

Ik voer mijn paard ook al jaren biotine om haar hoeven gezond te houden, en ik merk echt dat het helpt!! Ik zelf vind biotine in korrel vorm het fijnst (van de Decathlon). Hiervoor ook poeder vorm gehad maar dan verlies je al de helft voordat het paard binnen krijgt, het verstuift nogal.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 23:21

Je kan je paard biotine voeren, maar blijft het onderhoud tekort schieten qua bekappen, had je je geld beter naar mij kunnen storten

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 07:49

Hij wordt geregeld bekapt en door mij bijgevijld.
Loopt 24 uur buiten en krijgt gras en kwalitatief goed hooi. Swinters een handje meusli. Weet niet wat ik nog meer kan doen?
Ik geef de biotine een kans, ga het een jaar voeren en hoop dan verschil te merken.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 07:53

Ik zet even een stipje. Mijn merrie krijgt ook biotine. Sinds twee maanden van subli.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 07:55

Net even naar die van de Decathlon gekeken. (Vindt zelf brokvorm wel fijn, poeder vervliegt toch veel van)

Deze heeft 2 gr biotine/ kg.
Subli 6 gr/ kg.

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 08:16

Heb jaren geleden ook bij een van mijn paarden biotine gevoerd ivm zeer slechte hoeven.
Of ik daar nu echt verschil van merkte.....
Nu na jaren niet meer te gebruiken gaf mijn hoefsmid laatst aan dat het paard nog nooit zulke goede hoeven heeft gehad. Ze waren echt slecht bij haar, brokkelen om de haverklap ijzers eraf etc. moest echt 1 x in de 6 weken naar de hoefsmid.
Ze staat nog steeds op ijzers, loopt echt in de winter wel in de blubber af en toe. ( gaat echt elke dag naar buiten tenzij het echt te glad is)
Ze staat op vlas. De stal hou ik zelf goed bij.
De hoefsmid gaf aan, juiste beweging ( veel beweging voor de hoeven, dus lekker veel buiten) en goed voer doet uit zichzelf al een boel. Ik voer Havens en ben er uitermate tevreden over.
Mijn geloof over Biotine voeren ben ik afgestapt.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 07:58