Azmay schreef:DustJun schreef:Omgeving: binnenland, niet agrarisch gebied. De paarden staan bij mij aan huis, in een bewoonde omgeving, zo'n 5km van Leuven. Hopelijk beantwoordt dat je vraag voldoende

Ok, dan zal het niet echt met de omgeving te maken hebben. Die van mij staat totaal anders. Ik ben benieuwd of iemand een goed idee heeft. Hoop voor je dat het geen eczeem is. Leovet Bio huidolie helpt hier in ieder geval om de huid rustiger te krijgen.
Heb het nog niet gebruikt, maar ging het deze week net bestellen, heb er nog goede verhalen over gehoord. Bedankt! 
Gydja schreef:Tja het lijkt op eczeem maar het zou net zo goed wat anders kunnen zijn. Als je er over twijfelt zou je de dierenarts kunnen laten komen. Laat dan ook direct bloedonderzoek doen. Dit kan een onderzoek zijn voor eczeem maar ook voor iets anders wat het zou kunnen zijn.
Ik heb de dierenarts ook bij mijn paard gehad en die riep direct omdat het paard geen luizen had was het eczeem. Nou ik heb nog nooit zo'n dom antwoord van de dierenarts gehad. We zijn nu een paar maand verder en mijn paard heeft dus geen eczeem want ze ziet er weer helemaal mooi uit. Wat het wel was ben ik nog niet achter. Maar eczeem was het zeker niet.
Zie topic: in het afgelopen klein jaar reeds 3 DA's laten komen, van de 3de was ik tevreden, die is een stuk of 3x langsgeweest, en 2x bloed laten onderzoeken (januari & april). Voeding ook aangepast. Deze DA ben ik bovendien heel blij mee: legt veel nadruk op voeding en sluit niet zomaar alles uit of zegt niet zomaar "geen luizen, dus ZE", maar ja, wat het dan wel is...
EquiPhoto schreef:Wat voer je hem op dit moment?
Hij staat 24/7 op een redelijk schrale wei (dus weinig gras) met schuilstal en krijgt hooi. Eet regelmatig ook van de treurwilg die erover hangt. (dat kan overigens het probleem ook niet zijn: we hebben hem al eens zonder gezet & in de winter hangt er niets aan en eet hij ook geen takken)
Dat is alles. Wanneer hij dun staat, geef ik er ook bietenpulp bij. Er hangt ook een himalaya zoutblok & een KNZ liksteen, maar hij likt van geen van de twee.
Els1984 schreef:Is er ook een huidafkrabsel gemaakt of op een andere manier gekeken of het mijt is?
Dat niet - het fenomeen in de oren is pas enkele weken geleden verschenen, en de rest van zijn symptomen waren volgens de DA (de 3de, waar ik echt tevreden van ben) zeer zeker geen mijt.
tiwi1969 schreef:Hoewel de uitingen lijken op ZE is het gek dat de jeuk in de winter aanhoudt.
ZE, allergie voor de culicoides mug/knut, is normaal van ongeveer maart tm november, in de echte koude wintermaanden zijn er geen knutten dus is de allergie ook niet actief.
Het is wel normaal dat het in aug/sept nog even flink oplaait. De combinatie warmte en vocht is ideaal voor de knut en dus niet voor ZE paarden.
De jeuk en de korsten zouden ook door allergie voor iets anders kunnen komen, bijvoorbeeld voeding of stalstrooisel wat je dus het hele jaar door gebruikt.
Veel paarden met ZE hebben baat bij een suikerarm dieet, een dag op het gras kan al vreselijk veel extra jeuk geven.
Er is een centraal topic over ZE, schuren en jeuk, waar je je vragen ook kwijt kan.
Ja, idd, dat het in de winter zo erg was vond ik ook zo vreemd... :s
Ik dacht bovendien (en stiekem ergens nog steeds, al begint 't intussen misschien meer op wishful thinking te lijken) ook dat het door allergie voor iets anders zou kunnen komen, maar we hebben qua voeding al zo goed als alles geprobeerd en afgewisseld (met voldoende tijd om effect te zien) en stalstrooisel is alleen in de winter van belang, nu staat hij 24/7 buiten, in de schuilstal is geen strooisel...
Heb inderdaad gelezen dat suikerarm hem zeer goed zou doen (zegt DA ook) - hij krijgt dan ook enkel hooi op een schrale wei met heel weinig gras en in de winter ook bietenpulp, niets meer. Geen krachtvoer, wortelen of dergelijke.
Pandora2 schreef:Hoe rijk is je hooi ? Schuren + verhoogde leverwaardes neigen volgens mij sterk richting te rijk gevoederd...barok ras = sober ras. Kijk naar hun oorspronkelijke habitat.
Die '' wondjes '' komen hier ook af en toe voor...zowel bij kwpn als pre, verdwijnt ook weer spontaan.
Off topic....ik woon niet ver bij je vandaan blijkbaar

Ik heb het hooi nog niet laten testen, maar heb wel al van 4 verschillende leveranciers geprobeerd, en maakte geen verschil uit. 1 daarvan was overigens zeer duidelijk helemaal niet rijk en zonder kruiden (paardjes aten er maar met lange tanden van), een andere was zeer fris, kruidenrijk en groen, zeer rijk dus denk ik (paardjes aten het in geen tijd op, zelfs in zeer fijnmazige hooinetten), nu zit ik bij iets tussenin dat rijk genoeg lijkt maar niet te rijk en de paarden niet te snel opeten als halve gekken.
Toen we de verhoogde leverwaardes constateerden (in januari dus, bij de eerste bloedtest) ben ik meteen gestopt met enige ander bijvoeren en overgestapt op enkel hooi en bietenpulp. In de winter geen gras. bietenpulp was wel nodig, want hij stond zo mager dat je zelfs met z'n wintervacht z'n ribben van een eindje ver goed kon zien.
Waar woon je dan? :-D Ik zit in Wilsele-Putkapel.
Zus schreef:Kan het geen allergische reactie op voer zijn ?
Vermoed dus van niet... Alles al geprobeerd, en in de winter geen gras, zomer weidegang op redelijk schrale weiden, verschillende hooileveranciers geprobeerd,...
ellepel schreef:Dat in die oren lijkt mij meer een schimmel? Of wratjes, papilomavirus heet het dan geloof ik.
veearts kan kijken of dat eventueel zo is.
Zie het namelijk nooit bij eczemers dat ze ook echt IN de oren zo eczeem hebben
.
bloedworm he, nadeel daarvan is dat ze vaak de darmen beschadigen waardoor paarden opname problemen van mineralen uit het voer kunnen hebben.
kijk dus wel dat je naast die bietenpulp en hooi voldoende vitamine aanbied, dat zal het dier ook nodig hebben voor herstel van alle huidproblemen.
Die wondjes op benen en bij de hoef, kunnen komen van leverstoorniseen, hij krijgt geen gras he...misschien moet je nog iets op homeopatisch gebied proberen?
Hmmm, goed om te weten van die oren! Ik ging er gewoon vanuit dat het van hetzelfde fenomeen kwam (ZE of niet)... Ik hou 't in 't oog, 't is intussen aan het beteren, maar als het terug verslechtert laat ik DA wederom een skomen...
Ja idd :s bloedworm was in maart denk ik. Heb toen van DA nog iets bijgekregen om extra vitaminen voor z'n lever te geven. En na de bloedtest in april ook nog een andere kuur. Qua voeding krijgt hij wel gras hoor nu in de zomer, maar niet zoveel, de weides staan niet zo vol (wat zeker niet zo slecht is met een te dikke haflinger en een PRE - sobere rassen...)
Angela schreef:Bij een paard dat ik ken waren er ook overal "plekjes" paard schuurde zichzelf helemaal kapot. Dat paard is eerst naar voeding op basis van rijst gegaan, en verder alleen hooi. Daarnaast heeft het paard een reinigingskuur gekregen op basis van Aloë vera, en dat heeft echt enorm geholpen. Zowel van binnen (gel over voer) als van buiten (smeren). Het paard staat nu nog steeds onder een eczeemdeken, maar de erge klachten zijn wel weg. Paard staat nu in de nacht vaak zelfs zonder deken, zonder dat het aan het schuren is. Ondertussen krijgt het paard ook weer "gewoon" voer, en dat geeft geen klachten.
Ik denk ook dat het lijf enorm uit balans is, en dat je van binnenuit moet gaan verbeteren.
PB gerust als je meer info wilt, leg je graag uit hoe en wat.
Interessant! Ben ik zeker geïnteresseerd in, heb nog gehoord dat Aloë Vera een goed effect heeft op ZE'ers! Ik stuur je nog PB