Mijn paard vermagert en verliest bespiering in de bovenlijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 20:23

de flanken zal door meer darmvulling komen verwacht ik en trek dat heeft mijn iets te volle paard ook altijd hoor :o

Schrikkerig? ben je ook meer krachtvoer gaan geven?

hwn
Berichten: 4720
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 22:08

Fijn dat het de goede kant opgaat! Je kan ook de omtrek meten en zo bijhouden.

Watikjezeg01
Berichten: 61
Geregistreerd: 12-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 22:34

Arisca2005 schreef:
de flanken zal door meer darmvulling komen verwacht ik en trek dat heeft mijn iets te volle paard ook altijd hoor :o

Schrikkerig? ben je ook meer krachtvoer gaan geven?

Ja klopt 2 x 1 kg biks en dan nog slobber bij de laatste voerbeurt. De DA had gezegd dat dat wel beter was dan alleen ruwvoer op dit moment omdat ik anders toch iets van vitaminekoek bij moet voeren, of biks.

Watikjezeg01
Berichten: 61
Geregistreerd: 12-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 22:34

hwn schreef:
Fijn dat het de goede kant opgaat! Je kan ook de omtrek meten en zo bijhouden.


Ja ik ben er ook blij om ,juich nog niet te hard, morgen voor het eerst meten.

Watikjezeg01
Berichten: 61
Geregistreerd: 12-07-15

Re: Mijn paard vermagert en verliest bespiering in de bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 09:50

Vanmorgen het blijde nieuws dat het geen Cushing is, maandag een zandkuurtje geven want er aardig wat zand in de mest. DA gaf aan dat veel ruwvoer ook helpt met zandafvoer, maar ik wil het graag zeker weten, zou het vervelend vinden als ze nu een verstopping daardoor zou krijgen.Als mijn paardje niet aankomt kan ik nog haar bloed laten testen op vitaminetekort, maar de DA wil eerst even kijken of veel voeren verbetering geeft.
Dalijk naar stal om haar te meten. Hoop dat het lukt met een touwtje dat ik daarna opmeet, anders moet ik een meetlint halen dat lang genoeg is. Kan ik dat gewoon bij een ruitersportwinkel halen?

hwn
Berichten: 4720
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Mijn paard vermagert en verliest bespiering in de bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 16:47

Met een touwtje lukt ook hoor. Je hebt wel van die "weeglinten", maar ik denk dat die niet standaard in elke ruitersportzaak te vinden zijn. Je kan die wel ergens online bestellen, maar met een touwtje waarop je de omtrek aftekent (ik markeerde het met plakband, blijft langer zichtbaar).

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 17:11

Watikjezeg01 schreef:
Vanmorgen het blijde nieuws dat het geen Cushing is, maandag een zandkuurtje geven want er aardig wat zand in de mest. D

Daar ben je wel blij om, inderdaad.

Over zand in de mest heb ik nog wel een aardige nadenker: zolang er zand in de mest zit, moet je je niet teveel zorgen maken, dan werkt het systeem nog. Zodra er geen zand meer in zit, moet je je harder zorgen maken.
Zand in het systeem is namelijk soort van normaal (binnen de perken) en dus is zand vinden in de mest minder erg dan geen zand vinden.

Overweging die ik van mijn dierenarts meekreeg.

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Re: Mijn paard vermagert en verliest bespiering in de bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 22:13

2 kilo krachtvoer en slobber...oke ja had ik zelf niet voor gekozen, zeker niet als je paard daar druk van word. Zou zelf eerder voor een vitamine en mineralenbrokje zijn gegaan naast het onbeperkte ruwvoer.
(Paard zijn darmen/verteringssysteem en energie huishouding heeft ook tijd nodig om aan te passen op dit nieuwe rantsoen.)
En rantsoen na een aantal weken pas ophogen met olie en of bix als blijkt dat het onbeperkte ruwvoer niet voldoende is. Dat is mijn gedachte maar hè :o

Neem aan dat de dierenarts ook zijn gedachten en motivatie heeft bij zijn advies

Watikjezeg01
Berichten: 61
Geregistreerd: 12-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 00:34

Arisca2005 schreef:
2 kilo krachtvoer en slobber...oke ja had ik zelf niet voor gekozen, zeker niet als je paard daar druk van word. Zou zelf eerder voor een vitamine en mineralenbrokje zijn gegaan naast het onbeperkte ruwvoer.
(Paard zijn darmen/verteringssysteem en energie huishouding heeft ook tijd nodig om aan te passen op dit nieuwe rantsoen.)
En rantsoen na een aantal weken pas ophogen met olie en of bix als blijkt dat het onbeperkte ruwvoer niet voldoende is. Dat is mijn gedachte maar hè :o

Neem aan dat de dierenarts ook zijn gedachten en motivatie heeft bij zijn advies


Ik heb een stalhouder die het niet kan fixen, dat onbeperkte ruwvoer. Die zei ik zou niet weten hoe ik dat voor elkaar moet krijgen, wilde de paddock niet door 2 delen(dat was mijn voorstel), en wilde niet aan de middagvoerbeurten, dus nu krijgt ze (als het goed is) 's ochtends 09:00 5 kilo hooi en 1 kg biks, om 17:00 hetzelfde en om 21:00 5 kilo hooi en slobber. Verder gooi ik altijd een plak stro erbij in stal en heb ik nu hooi besteld om 's nachts aan te bieden in een net.
Ik weet, het is niet ideaal, wie weet als ik goed zoek vind ik een plekje voor haar met onbeperkt ruwvoer, weidegang zomer/ winter met nachtstalling wat ik nog aan kan rijden..maar dat kan wel even duren dus dit is een tussentijdse oplossing om haar hopelijk een beetje op krachten te krijgen. Dus ik geef deze extra's ook mede omdat ik niet continu hooi kan aanbieden.

Watikjezeg01
Berichten: 61
Geregistreerd: 12-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 00:37

ikke schreef:
Watikjezeg01 schreef:
Vanmorgen het blijde nieuws dat het geen Cushing is, maandag een zandkuurtje geven want er aardig wat zand in de mest. D

Daar ben je wel blij om, inderdaad.

Over zand in de mest heb ik nog wel een aardige nadenker: zolang er zand in de mest zit, moet je je niet teveel zorgen maken, dan werkt het systeem nog. Zodra er geen zand meer in zit, moet je je harder zorgen maken.
Zand in het systeem is namelijk soort van normaal (binnen de perken) en dus is zand vinden in de mest minder erg dan geen zand vinden.

Overweging die ik van mijn dierenarts meekreeg.


Klopt mijn dierenarts zei dat het ruwvoer zand ook afdreef..vanmiddag had mijn paard weer een hele zandtoet, kan ook wel komen door chill liggen natuurlijk maar ik dacht, gewoon voor de zekerheid..ik wil alles zoveel mogelijk kunnen uitsluiten.

Watikjezeg01
Berichten: 61
Geregistreerd: 12-07-15

Re: Mijn paard vermagert en verliest bespiering in de bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 00:48

Vandaag gemeten en standfoto's gemaakt, dus nu kan ik het feitelijk bijhouden..

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 00:49

Als je paard tussen 9 en 17.00 uur verder niks meer te eten krijgt dan heb je grote kans dat hij maagzweren gaat ontwikkelen en uit verveling zand gaat eten. Wat is de moeite voor je stalhouder om die paarden in de middag een plak hooi te geven? Ik zou snel kijken voor een andere plek voordat je zometeen nog meer ellende met je paard hebt. Wist je vooraf niet dat het voerbeleid op deze stal zo vreemd was?
Ik hoop dat je snel een betere plek voor je paard vind want hier zou ik dus slecht van slapen als eigenaar.

Watikjezeg01
Berichten: 61
Geregistreerd: 12-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 00:50

hwn schreef:
Met een touwtje lukt ook hoor. Je hebt wel van die "weeglinten", maar ik denk dat die niet standaard in elke ruitersportzaak te vinden zijn. Je kan die wel ergens online bestellen, maar met een touwtje waarop je de omtrek aftekent (ik markeerde het met plakband, blijft langer zichtbaar).


Nu heb ik het touwtje afgemeten met een rolmaat en dat met datum opgeschreven maar wat jij zegt is ook handig

Watikjezeg01
Berichten: 61
Geregistreerd: 12-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 00:53

aisie schreef:
Als je paard tussen 9 en 17.00 uur verder niks meer te eten krijgt dan heb je grote kans dat hij maagzweren gaat ontwikkelen en uit verveling zand gaat eten. Wat is de moeite voor je stalhouder om die paarden in de middag een plak hooi te geven? Ik zou snel kijken voor een andere plek voordat je zometeen nog meer ellende met je paard hebt. Wist je vooraf niet dat het voerbeleid op deze stal zo vreemd was?
Ik hoop dat je snel een betere plek voor je paard vind want hier zou ik dus slecht van slapen als eigenaar.


Ja ik slaap ook slecht en als ik zo doorga ben ik even mager als mijn paard van het gestress. Maar toen ik daar kwam staan was er een middagvoerbeurt. Dat werd dan wel afgehouden van de 1700 voerbeurt maar toch, er was wat. Ik vind het ook onbegrijpelijk waarom dat zoveel moeite is voor de stalhouder die er toch ' s middags altijd is.

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 01:02

Dat is inderdaad wel heel bizar zeg. Als je een stalling aanbiedt voor paarden en dan te beroerd bent om ze eten te geven dan kun je beter een andere hobby zoeken. Ik snap dat je hier grote problemen mee hebt. Hopelijk vind je snel een betere plek!

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Mijn paard vermagert en verliest bespiering in de bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 08:03

Goed bezig TS +:)+
De ophoging van het hooi zal absoluut gaan helpen. Ik vind wel de 2 kg krachtvoer erg veel. Vandaar dat ze waarschijnlijk ook zo schrikkerig is. Ik zou eerder kijken naar een goede vitamine en mineralenbrok, met daarbij een dikmaker die geen energie geeft. Dan geef je wel vulling, maar krijg je geen stuiterbal.

En ik weet niet waar omgeving Rotterdam je iets zoekt, maar ik wil wel met je meedenken over een andere stalling in de buurt :j

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 08:52

Kun je zelf 's avonds geen slowfeeder (kleine maas) hooinet vullen en klaarleggen, zodat dat 's ochtends om 9.00 voor je paard opgehangen wordt? Dat is toch wat meer verspreiding over de dag. Of om er wat meer in te krijgen zowel los als in een net (een deel zou dan ook nog je eigen hooi kunnen zijn). Verspreiding over de dag om een beginnende maagzweer te voorkomen of te fixen (ik lees niet dat je VA maagzweer heeft uitgesloten).

Toontje92
Berichten: 1
Geregistreerd: 17-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 08:57

Hoi Ts,

Net lid geworden omdat jouw paard vergelijkbaar ziek is als mijn paard. Wil je graag de tips geven die mij geholpen hebben. Is een lang verhaal geworden, maar hoop dat je er wat mee kunt.

Mijn paard, ruin, 23 jaar, stopte afgelopen zondagmiddag met eten. Behalve heel lichte koliekachtige verschijnselen geen teken van ziekte. Geen koorts, alleen heel suf, niet eten, dus duidelijk niet in orde.
Ik ben gaan lopen met hem, 30-45 min. Normaal knapt hij daar vanop, nu niet. Heeft een verleden met koliek.

Hij wilde graag graseten, dus zat wel goed dacht ik. Op stal at hij nauwelijks. Dit bleef de dagen daarna hetzelfde. Graag graseten, maar verder weinig. Gestart met voeren van hooi. Daar at hij mondjesmaat van.

Dinsdagavond is de dierenarts geweest. Is oorzaken gaan uitsluiten. Heeft hem opgevoeld, conclusie: geen verstoppingen. Spuitje voor koliek gehad (pijnstiller en spierontspanner), moest binnen 2-3 minuten weer willen eten. Geen reactie. Bleef volgens haar over: maagzweren.

Dit heeft hij +/- 10 jaar terug al eens gehad. Hiervoor korreltjes gekregen die hij 2x daags moet opeten. Hij moest ook uiterlijk vandaag weer een heel stuk beter eten. En dat doet hij gelukkig ook!

Huisvesting is redelijk vergelijkbaar. Paard staat 6 uur per dag op kale paddock. Verder wel 3 voerbeurten (brok en DailyPlus) en 2x hooi. Staat op stal op stro.

Mijn advies aan jou: vraag dierenarts naar maagzweren en als hij/zij dit als mogelijkheid ziet ga het behandelen. Dit kan met spuiten (kosten € 300,- per week) of met korrels (€ 75.- voor pot). Mijn paard (+/- 600 kg) kan met de korrels 12 dagen mee vooruit en krijgt 300 gr per dag.

De korrels zijn eigenlijk preventief te voeren, maar werken bij de meeste paarden ook als ze al maagzweren hebben. Aldus de dierenarts. Kan vanavond een foto van de pot voor je maken. Als de korrels niet werken worden de spuiten aanbevolen.

Als hij weer gaat eten, kijk dan kritisch naar het voerbeleid. Geef vooral vezelrijke voeding (hooi, bietenpulp, luzerne, wortels) en niet te veel brok. Maar pas ook op met te grote veranderingen in het voerrantsoen. Paard is heel gevoelig voor wijzigingen in dieet!
Paarden met maagzweren moeten niet lang zonder eten staan. Las op internet maximaal 1 uur, maar weet niet of dit klopt. De hele dag buiten op een kale paddock zoals jouw paard is dan dus niet goed. Ook ik moet nog bespreken met de staleigenaresse hoe we dit kunnen veranderen.

Succes. Hopelijk boek je ook snel resultaat, want een oudje dat bijna niets eet is echt niet leuk.

Watikjezeg01
Berichten: 61
Geregistreerd: 12-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 12:47

Amanda schreef:
Goed bezig TS +:)+
De ophoging van het hooi zal absoluut gaan helpen. Ik vind wel de 2 kg krachtvoer erg veel. Vandaar dat ze waarschijnlijk ook zo schrikkerig is. Ik zou eerder kijken naar een goede vitamine en mineralenbrok, met daarbij een dikmaker die geen energie geeft. Dan geef je wel vulling, maar krijg je geen stuiterbal.

En ik weet niet waar omgeving Rotterdam je iets zoekt, maar ik wil wel met je meedenken over een andere stalling in de buurt :j

Het liefst omgeving Rotterdam zuid, richting rhoon is waar ik een stalling zoek. Alvast bedankt voor het meedenken

Watikjezeg01
Berichten: 61
Geregistreerd: 12-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 12:50

stefje schreef:
Kun je zelf 's avonds geen slowfeeder (kleine maas) hooinet vullen en klaarleggen, zodat dat 's ochtends om 9.00 voor je paard opgehangen wordt? Dat is toch wat meer verspreiding over de dag. Of om er wat meer in te krijgen zowel los als in een net (een deel zou dan ook nog je eigen hooi kunnen zijn). Verspreiding over de dag om een beginnende maagzweer te voorkomen of te fixen (ik lees niet dat je VA maagzweer heeft uitgesloten).

Het probleem is dat ze vanaf 10:00 samen met een ander paard in de paddock staat en er sprake is van voernijd. Wellicht heeft ze minder honger door de nachtvoeding in het net en de ochtendvoerbeurt. Ik heb ge.... Als brugman met stalhouDer maarsamen geen oplossing kunnen vinden helaas. Dus dan maar verder zoeken..

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Re: Mijn paard vermagert en verliest bespiering in de bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 13:18

Spuiten tegen maagzweren zijn inmiddels de helft goedkoper. Kijk maar op dierapotheker.nl

Watikjezeg01
Berichten: 61
Geregistreerd: 12-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 17:46

stefje schreef:
Kun je zelf 's avonds geen slowfeeder (kleine maas) hooinet vullen en klaarleggen, zodat dat 's ochtends om 9.00 voor je paard opgehangen wordt? Dat is toch wat meer verspreiding over de dag. Of om er wat meer in te krijgen zowel los als in een net (een deel zou dan ook nog je eigen hooi kunnen zijn). Verspreiding over de dag om een beginnende maagzweer te voorkomen of te fixen (ik lees niet dat je VA maagzweer heeft uitgesloten).

Hoi, de DA dacht niet aan een maagzweer omdat ze dan juist vaak het ruwvoer wel eten en het krachttoer laten staan.

Watikjezeg01
Berichten: 61
Geregistreerd: 12-07-15

Re: Mijn paard vermagert en verliest bespiering in de bovenlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 17:50

Hoi,
Vandaag waste ik mijn paardje ( met speciale anti-jeuk shampoo, ze heeft eczeem) en ik zag dat ze nu ineens kleine witte vlekjes op haar borstkas heeft, sinds vandaag. Iemand een idee hoe dat komt en of het kwalijk kan zijn?

Watikjezeg01
Berichten: 61
Geregistreerd: 12-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 18:04

Toontje92 schreef:
Hoi Ts,

Net lid geworden omdat jouw paard vergelijkbaar ziek is als mijn paard. Wil je graag de tips geven die mij geholpen hebben. Is een lang verhaal geworden, maar hoop dat je er wat mee kunt.

Mijn paard, ruin, 23 jaar, stopte afgelopen zondagmiddag met eten. Behalve heel lichte koliekachtige verschijnselen geen teken van ziekte. Geen koorts, alleen heel suf, niet eten, dus duidelijk niet in orde.
Ik ben gaan lopen met hem, 30-45 min. Normaal knapt hij daar vanop, nu niet. Heeft een verleden met koliek.

Hij wilde graag graseten, dus zat wel goed dacht ik. Op stal at hij nauwelijks. Dit bleef de dagen daarna hetzelfde. Graag graseten, maar verder weinig. Gestart met voeren van hooi. Daar at hij mondjesmaat van.

Dinsdagavond is de dierenarts geweest. Is oorzaken gaan uitsluiten. Heeft hem opgevoeld, conclusie: geen verstoppingen. Spuitje voor koliek gehad (pijnstiller en spierontspanner), moest binnen 2-3 minuten weer willen eten. Geen reactie. Bleef volgens haar over: maagzweren.

Dit heeft hij +/- 10 jaar terug al eens gehad. Hiervoor korreltjes gekregen die hij 2x daags moet opeten. Hij moest ook uiterlijk vandaag weer een heel stuk beter eten. En dat doet hij gelukkig ook!

Huisvesting is redelijk vergelijkbaar. Paard staat 6 uur per dag op kale paddock. Verder wel 3 voerbeurten (brok en DailyPlus) en 2x hooi. Staat op stal op stro.

Mijn advies aan jou: vraag dierenarts naar maagzweren en als hij/zij dit als mogelijkheid ziet ga het behandelen. Dit kan met spuiten (kosten € 300,- per week) of met korrels (€ 75.- voor pot). Mijn paard (+/- 600 kg) kan met de korrels 12 dagen mee vooruit en krijgt 300 gr per dag.

De korrels zijn eigenlijk preventief te voeren, maar werken bij de meeste paarden ook als ze al maagzweren hebben. Aldus de dierenarts. Kan vanavond een foto van de pot voor je maken. Als de korrels niet werken worden de spuiten aanbevolen.

Als hij weer gaat eten, kijk dan kritisch naar het voerbeleid. Geef vooral vezelrijke voeding (hooi, bietenpulp, luzerne, wortels) en niet te veel brok. Maar pas ook op met te grote veranderingen in het voerrantsoen. Paard is heel gevoelig voor wijzigingen in dieet!
Paarden met maagzweren moeten niet lang zonder eten staan. Las op internet maximaal 1 uur, maar weet niet of dit klopt. De hele dag buiten op een kale paddock zoals jouw paard is dan dus niet goed. Ook ik moet nog bespreken met de staleigenaresse hoe we dit kunnen veranderen.

Succes. Hopelijk boek je ook snel resultaat, want een oudje dat bijna niets eet is echt niet leuk.

Bedankt voor je verhaal! Ik ga dat zeker nog overleggen met de DA, nu eet mijn paard weer maar het blijft raar dat ze tot. 2 x toe niks at, het was toen wel slechter hooi maar de andere paarden aten het wel dus stalhouder zei het ligt niet aan het hooi maar aan je paard. Nu heb ik weer contact gehad met DA want ik wil ook dat haar bloed getest wordt op vitamines, ik kreeg een Pb van iemand met de waarschuwing voor selenium tekort(wat veel in gras voorkomt) en toen bleek dat ze dat apart moeten opsturen naar een lab en dat dat niet automatisch gedaan wordt. Nu wordt het bloed dus weer opgestuurd en krijg ik volgende week daar de uitslag van. Maandag het zandkuurtje ophalen en dan zal ik het overleggen. Als je een foto van de pot wil sturen, graag. Ik wil graag weten of het goed met je paardje blijft gaan en of je stalhouder een oplossing verzint, dus we houden elkaar op de hoogte..wordt vervolgd...

hwn
Berichten: 4720
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 21:45

Watikjezeg01 schreef:
stefje schreef:
Kun je zelf 's avonds geen slowfeeder (kleine maas) hooinet vullen en klaarleggen, zodat dat 's ochtends om 9.00 voor je paard opgehangen wordt? Dat is toch wat meer verspreiding over de dag. Of om er wat meer in te krijgen zowel los als in een net (een deel zou dan ook nog je eigen hooi kunnen zijn). Verspreiding over de dag om een beginnende maagzweer te voorkomen of te fixen (ik lees niet dat je VA maagzweer heeft uitgesloten).

Het probleem is dat ze vanaf 10:00 samen met een ander paard in de paddock staat en er sprake is van voernijd. Wellicht heeft ze minder honger door de nachtvoeding in het net en de ochtendvoerbeurt. Ik heb ge.... Als brugman met stalhouDer maarsamen geen oplossing kunnen vinden helaas. Dus dan maar verder zoeken..


Met die hooinetten is er juist minder voedernijd: als beide paarden een net hebben, dan blijven ze daar vaak bij. Als jouw merrie idd dominant is naar het ander paard, en die krijgt zijn hooi los, dan zal de jouwe het losse hooi opvreten (de makkelijkste oplossing), en het andere paard het net.