dikke buik en witte wormpjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:52

Daarna snap ik om te weten of het gewerkt heeft, maar daarvoor vind ik raar in zo'n geval. Het is toch geen absolute waarde die je eruit krijgt en je kan ook geen kwantitatief advies geven.
Of het nou heel veel of heeel veel is, er moet gewoon direct een pasta in.

Drifter

Berichten: 758
Geregistreerd: 17-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:53

Tendance schreef:
Lees een aantal berichten van mensen, die de DA niet te vertrouwen vinden, maar voor nacontrole moet je toch echt zelf stappen ondernemen hoor. Ook dat is de verantwoordelijkheid van de eigenaar.


Heb je gelijk in. Er gaat natuurlijk vanuit de eigenaar ook iets mis op het moment dat er een bloedwormbesmetting van een jong dier is,waarvan je weet dat het enorm schadelijk kan zijn, en je niet eens meer kan herrinneren wanner de laatste ontworming precies was of met welk middel.
Laat staan dat je om een nacontrole heb gevraagd.

Maar goed, ik ben persoonlijk ook van mening dat een dierenarts wat dat betreft ook best een informerende rol mag spelen, vooral ook omdat niet iedereen die paarden heeft ook van de naad en de kous weet.

Ik gaf inderdaad ook een mestonderzoek aan, ook al is het wel duidelijk dat er wormen zijn, heb ik in het verleden ook meegemaakt dat een da toch ook nog een mestonderzoek wilde doen.

TendanceJarig

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:54

De DA zal vast de reden weten waarom, want het kost hun tijd en levert niets op.
Mestonderzoek zit hier gratis bij je wormenkuur, dus waarom zou je het dan niet doen.....

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 20:58

Bon ik wacht af wat de DA morgen zegt. Hij is wel pas beschikbaar vanaf 10u.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:02

Ik zou mestonderzoek doen en gelijk navragen met welk middel hij de laatste keer is gedaan.

Punt is dat ieder wormmiddel tegen andere wormen werkt.
Zijn het aarswormen dan is strongid P het beste maar is het bloedworm , moet je wat anders pakken.

Het feit dat hij in het voorjaar een flinke bloedworm besmetting had en de weilanden niet geweldig worden bijgehouden, vrees ik dat alle paarden inmiddels bloedworm hebben. ;(

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:03

Als je daar gratis staat kan je toch best als tegen prestatie iedere week de mest uit de wei halen? Van 4 paarden is dat als je het 2x per week doet is dat nu ook niet zo heel veel en dat moet vast lukken naast Eem fullltime baan .
Als je namelijk ergens gratis staat kan je ook geen Eisen stellen hoe jij de verzorging wil.

TendanceJarig

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:03

MaricoGraphy schreef:
Bon ik wacht af wat de DA morgen zegt. Hij is wel pas beschikbaar vanaf 10u.


Welke dierenarts heb je dan? De meesten kun je gewoon vanaf 8 uur bellen hoor.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: dikke buik en witte wormpjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:05

Sommige praktijken hebben telefonisch spreekuur om een bepaalde tijd. Dat is niet zo gek.
Een wormkuur is geen noodgeval.

TendanceJarig

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Re: dikke buik en witte wormpjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:09

De nood is zo hoog als je hem zelf acht. Een paard met gezwollen buik kan behalve wormen ook nog eens een grote kans lopen, mede door de wormen, op koliek.
Koliek is toch echt wel een noodgeval.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:09

MaricoGraphy schreef:
Bij aarsmaden heb je toch geen opgezette buik omdat die beestjes niet in de buik zitten maar in het einde van de endeldarm? Allé Ddat denk ik hé.

Maar aangezien ik hier Verneem dat de larve van de bloedwormen lichter van kleur zijn zou het dit wel kunnen zijn aangezien de wormpjes op dezelfde manier bewogen en ook hetzelfde eruit zagen.

Heb net tegen mijn kennis gezegd dat Harley wormen heeft (ze is net terug van Duitsland). Zij gaat morgen meteen naar de DA. Had het haar broer al gezegd maar die neemt niks serieus. Dus aan hem had ik niks want hij wil ook nooit naar mij luisteren als ik zeg dat het NU ontwormf moet worden en niet ergens deze maan.


Maar het is toch jouw paard?
jij beslist toch of er een dierenarts bij komt en of je hem ontwormt?

Wat heeft de broer van een kennis te maken met jouw paard?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 21:12

genja schreef:
Als je daar gratis staat kan je toch best als tegen prestatie iedere week de mest uit de wei halen? Van 4 paarden is dat als je het 2x per week doet is dat nu ook niet zo heel veel en dat moet vast lukken naast Eem fullltime baan .
Als je namelijk ergens gratis staat kan je ook geen Eisen stellen hoe jij de verzorging wil.
het is alsnog veel vooral de merrie mest echt veel.
Ik ben vaak wel 2x per week bij hen maar dan voer ik de paarden, rij ik de haflinger, doe ik onkruid weg uit de weides. Dan kom ik soms niet aan het uitmesten. En dat alleen doen is ook best zwaar werk.
De wei waar ze in stonden moet nu wel sowieso gedaan worden maarja ik ben zowat de enige die dat werk ook doet.

Daar gaat dit topic trouwens ook niet over. En eigenlijk mag hier ook een slotje omdat ik morgen toch naar de DA ga.
En ja die is pas vanaf 10u bereikbaar. Bij echte nood vroeger maar dan neemt die zijn GSM ook niet altijd op en moet je dus iets inspreken.

Daarnaast schuurt mijn paardje zijn staart niet. Heb hem vandaag goed kunnen bekijken terwijl ik met de haflinger bezig was. Want had hel in de wei van de piste gezet.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:12

JTendence, je begrijpt toch wel dat een DA not amused is als je hem op een noodnummer belt voor een wormpasta mag ik hopen.....
Als het nou vrijdag avond was en je het weekend voor je misschien, maar of je nou om 8 uur of om 10 smorgens belt is nou niet echt een kritisch tijdsverschil lijkt mij.

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:14

Ik moet ook in mijn eentje de weide mesten voor 2 paarden. Ik ben met 1 kruiwagen per 2 dagen klaar. Ben een half uurtje bezig en het ziet er weer keurig uit.

TendanceJarig

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:15

De foto's die je op 10 juli gepost hebt.... van wanneer waren die?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 21:16

Als ik het goed begrepen heb, zijn de andere paarden in april/mei nog ontwormf maar Harley niet omdat die de laatste kuur in maart had gehad.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:16

MaricoGraphy schreef:
Ik sta gratis bij hen. Ik kan nu wel de maandelijkse kost aan stalgeld uit besparen en investeren in het spaarpot voor DA/kliniek.

Verder heb ik geen zin om mijn paard weer te verhuizen en hem zondags dan niet kunnen zien aangezien ik elke zondag smorgens tot 'S avonds bij mijn kennissen ben en me met hun paarden ook bezig hou.

Maar bon zij ontwormen 4x per jaar hun paarden en 1x per jaar bloedtest en mest onderzoek. Als er iets vreemd is word de DA gebeld voor advies en soms bellen ze naar een 2e DA om te horen wat die zegt.

Daarnaast is het idd verstandiger om bij te houden met welk ontwormingsmiddel en wanneer ze ontwormf zijn.
Die tip neel ik van harte.

Als het zo door gaat, heb je dat spaarpotje ook wel nodig... Ernstige bloedwormbesmetting krijg je alleen weg op 1 manier: goed ontwormen en steeds alle mest verwijderen en dit moet vaker dan 1x per week. Als ik dit vroeger had geweten, had ik me nu niet blauw betaald aan voer en medicijnen om mijn paard zn beschadigde darmen goed functionerend te houden. Hij werd heus goed ontwormd, maar dus ook steeds opnieuw besmet omdat het land alleen gesleept werd. Nou was hij echt dramatisch slecht toen we hem kochten dus dat kan al de oorzaak zijn geweest, maar die jaren erna steeds opnieuw besmet worden hebben zeker niet meegeholpen.

Wat je nu allemaal zegt over die man....ik begrijp echt niet dat je daar wil blijven. Uitmesten gebeurd niet dus, voer en water worden blijkbaar ook vergeten en hij slaat de paarden.... Daar stel jij je jonkie dus bewust aan bloot! Alleen omdat het gratis is... Je wil er blijven staan maar in elk topic klaag je over de situatie daar. Als je kiest om daar te blijven, moet je die nadelen dus ook accepteren en daar niet over klagen want daar kies je dan toch echt zelf voor.
Ik heb mn paarden ook jaren voor een vriendschappelijk prijsje op een weide gehad van een vriendin. Ik zag ze alleen in het weekend dus kan me echt wel een beetje in jouw situatie inleven. Echter met een aantal verschillen....die vriendin kon ik blind vertrouwen als er iets zou gebeuren EN ik deed zeer veel voor haar om juist dat stalgeld te compenseren. Ik was vaste oppas voor de kids en elk weekend druk druk druk met allerlei klussen. Betonnen vloer uitbikken om te vervangen, ook dat soort klussen. Dat jij dan klaagt over uitmesten voor 4 paarden kan ik niet bij.... Je wil niet weten hoeveel stallen en weides ik heb uitgemest om precies dezelfde redenen en het is nooit bij me opgekomen om daar over te zeuren of een veer in mn reet te willen. Ik deed het gewoon, kreeg er tenslotte ook iets voor terug.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 21:17

Kermis schreef:
Ik moet ook in mijn eentje de weide mesten voor 2 paarden. Ik ben met 1 kruiwagen per 2 dagen klaar. Ben een half uurtje bezig en het ziet er weer keurig uit.

Is niet vergelijkbaar met 4 paarden waarvan 1 echt veel mest. Maar da is niet ons paard.

TendanceJarig

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Re: dikke buik en witte wormpjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:19

Wij mesten iedere dag onze stal en weide uit.
Zo klaar hoor! Kwartiertje werk.

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:19

MaricoGraphy schreef:
Kermis schreef:
Ik moet ook in mijn eentje de weide mesten voor 2 paarden. Ik ben met 1 kruiwagen per 2 dagen klaar. Ben een half uurtje bezig en het ziet er weer keurig uit.

Is niet vergelijkbaar met 4 paarden waarvan 1 echt veel mest. Maar da is niet ons paard.


Ja hoor dat is best vergelijkbaar. Dat zou gemiddeld betekenen dat je met 2 kruiwagens per 2 dagen klaar bent. Is niet zoveel moeite toch? En dat paard wat bij de mijne staat is niet eens van mij. De eigenaar mest nooit. Toch doe ik het omdat ik mijn eigen pony gezond wil houden en ik zijn pony als weide maatje leen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6691
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:22

MaricoGraphy schreef:
genja schreef:
Als je daar gratis staat kan je toch best als tegen prestatie iedere week de mest uit de wei halen? Van 4 paarden is dat als je het 2x per week doet is dat nu ook niet zo heel veel en dat moet vast lukken naast Eem fullltime baan .
Als je namelijk ergens gratis staat kan je ook geen Eisen stellen hoe jij de verzorging wil.
het is alsnog veel vooral de merrie mest echt veel.
Ik ben vaak wel 2x per week bij hen maar dan voer ik de paarden, rij ik de haflinger, doe ik onkruid weg uit de weides. Dan kom ik soms niet aan het uitmesten. En dat alleen doen is ook best zwaar werk.
De wei waar ze in stonden moet nu wel sowieso gedaan worden maarja ik ben zowat de enige die dat werk ook doet.

Daar gaat dit topic trouwens ook niet over. En eigenlijk mag hier ook een slotje omdat ik morgen toch naar de DA ga.
En ja die is pas vanaf 10u bereikbaar. Bij echte nood vroeger maar dan neemt die zijn GSM ook niet altijd op en moet je dus iets inspreken.

Daarnaast schuurt mijn paardje zijn staart niet. Heb hem vandaag goed kunnen bekijken terwijl ik met de haflinger bezig was. Want had hel in de wei van de piste gezet.

Ehm, op 8 juli melde je je in het jeuktopic omdat harley zn staart schuurde....nu ineens niet?

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:23

dan is het dus grofweg 1 kruiwagen per dag als je het bijhoudt.

en als het zwaar is doe je het even in twee keer?

maar ik las een ander topic dat je priveles wilt van een springkampioen in de buurt..

persoonlijk zou ik zeggen.. gebruik dat geld (want dat zijn geen lessen van een tientje.. reken maar op minimaal 50 euro per les als het echt een topruiter is, en dan is hij spotgoedkoop) en ga ergens staan waar de boel goed geregeld is.

TendanceJarig

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Re: dikke buik en witte wormpjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:26

Sowieso is hij nog te jong om mee te lessen.
Zorg eerst maar dat hij gezond blijft tot je erop kunt rijden.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 21:26

Maar heb niet de mogelijkheid om elke 2 dagen naar de wei te gaan. Als ik de auto niet nodig heb voor mijn werk heeft mijn vriend die mee naar zijn werk. En om dan met de bus te gaan is het 1 uur enkele reis. En ik moet ook thuis zijn om 19u voor mijn vriend. En werk bijna dagelijks tot 16u30

Zoals het er nu uitziet in mijn planning zou ik wel 2dagen per week kunnen aanhouden maar dat is telkens zaterdag en zondag omdat ik die dagen niet werk.
Heb naast de paarden en het werk zelf ook nog ze huishouden. Wassen, strijken koken etc. Moet ook ergens tussenin gebeuren.

Dat deed hij enkel toen hij in de stal stond. Op de wei niet.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:27

Tendance schreef:
Sowieso is hij nog te jong om mee te lessen.
Zorg eerst maar dat hij gezond blijft tot je erop kunt rijden.


waarschijnlijk met die spaanse/arabische schone?

TendanceJarig

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Re: dikke buik en witte wormpjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:29

Waarom heb je in vredesnaam een paard gekocht als je er maar 2 keer per week echt iets voor kunt doen?

Sorry heb ik ook eigenlijk niets mee te maken, maar snap het gewoon echt niet.