ouder paard met leverproblemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

ouder paard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 20:31

hey ik heb een paardje van 25 jaar en ze krijgt het elk jaar moeilijker in de winter en vooral op het einde van de winter met de overgang naar de lente. nu was ze terug veel afgevallen en haar vacht werd doffer en haar klieren dikker. da geweest en bloed getrokken. de leverwaarden waren niet zo super goed waaruit blijkt dat ze wat leverproblemen krijgt. ik moet nu een kuur ecuchol geven. en speciaal eten voor paarden met leverproblemen. ze krijgt nu nu ze terug de hele dag op de wei staat 2 scheppen strucomix voor seniors van cavalor en 1 schep pulp.
nu mijn vraag is wat is het verschil met sedochol en ecuchol (sedochol heb ik ook al eens gegeven.) en moet je regelmatig een kuur met ecuchol geven? heb dit niet kunnen vragen aan de dierenarts.
mijn volgende vraag is welke soorten voer kan je geven aan paarden met leverproblemen. of welke raden jullie aan met ervaringen bij jullie paarden met leverproblemen. liefst mengelingen of museli's wat korrels krijg ik er bij haar niet in.

alvast bedankt.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: ouder paard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:35

Mariadistelzaad is een goede bij leverproblemen, die mix je gewoon door je voer/slobber. Als je pony moeite heeft met verharen en dat toont in slechte leverwaardes is bij elke verharing zo'n kuur kennelijk de optie. Er is voor deze toepassing zeker weinig tot geen verschil tussen sedochol en eucohol, neem de goedkoopste/die je pony het beste wil eten.

Qua krachtvoer is zo schoon en simpel mogelijk voer aan te raden en ook biologisch (minder bestrijdingsmiddelen, etc.) kan helpen.

jisseman
Berichten: 45
Geregistreerd: 16-03-11
Woonplaats: Terschelling

Re: ouder paard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 20:40

mijn paard heeft ook leverproblemen zijn waardes kloppen niet na bloedonderzoek.. hij is nog maar 6,5.
waarschijnlijk heeft hij leverbot. misschien ook iets voor jou om overna te denken?

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 20:53

wat houd leverbot juist in? bij ons zou het gewoon van de ouderdom zijn. na 25 jaar is het blijkbaar normaal dat de lever door de ouderdom minder goed begint te werken.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 20:58

@tamary; mariadistelzaad is dat een suplement dat je kan bijgeven en is het een medicijn of iets homeopatisch? ze krijgt nu ook chineese kruiden bij (hepavan) die heel goed werken. daar is ze elke keer al goed mee geweest als ze de andere jaren een moeilijk dipje had op het eind van de winter. maar dit jaar heeft ze het veel moeilijker. ze is eindelijk in de rui geschoten. de haren komen er met hopen af. en ze heeft een enorme vacht. maar ze ziet er nog heel dof uit. en krijgt nu kale plekken omdat ze wintervacht verlies maar haar zomervacht zit er nog niet. dus we zijn er nog niet.


en van krachtvoer je bedoelt met zo weinig mogelijk suikers en zetmeel en mais en toevoegingen? en welk merk zou dit zijn?

jisseman
Berichten: 45
Geregistreerd: 16-03-11
Woonplaats: Terschelling

Re: ouder paard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:28

leverbot is een beestje wat in de darmen en lever zit, dit is heel moeilijk te achterhalen. het komt vooral voor bij koeien en schapen maar tegenwoordig komt het ook meer voor bij paarden.
eigenlijk is het het beste via een bloedonderzoek te vinden maar dan is het nog niet echt zeker...
een lever kan zichzelf herstellen dus als het leverbot zou zijn en je paard krijgt er medicatie voor dan kan zijn lever het daarna weer op eigen kracht doen.
leverbot zit bijvoorbeeld op slakjes die uit de sloot komen of in land waar koeien en schapen op gelopen hebben of in de buurt lopen.
zoek maar eens op op google daar kan je ook alle symptomen vinden :)

marietje1000

Berichten: 781
Geregistreerd: 31-01-12

Re: ouder paard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 12:21

Met bioresonantie kun je nog heel veel genezen, ook bij oudere dieren.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: ouder paard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 12:29

is je paard weleens getest op cushing?Een te hoog cortisol kan de organen aantasten.
Heb je een foto van je paard?Een recente?

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: ouder paard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 09:15

ZE is nog niet op cushing getest. De dierenarts zei dat dat niet nodig was omdat ZE er geen,symptomen van had. Ik zal,Is kijken voor,een,foto van haar

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 09:17

[img]
Afbeelding
[/img]

[/[img]
Afbeelding
img]

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: ouder paard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 09:20

De foto waar ZE rechtstaat is van begin maart. Toen was haar gewicht redelijk goed. De foto waar ZE ligt is van half april. Toen was ZE beginnen afvallen. En,een,tijdje later begon haar vacht doffer te worden en viel ZE nog af. Ondertussen,is de dierenarts al regelmatig langs geweest. Ik zal straks een,foto,maken van hoe ZE nu is

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 11:00

Ik zou toch maar eens laten testen op Cushing, ik vind haar er toch op zicht wel echt wat van tonen. onder andere de vacht lijkt sprekend op die van het Cushing patiëntje bij ons op stal toen die nog geen medicatie kreeg. Die staat nu op de Prascend en doet het daar top op. Testen kost even wat maar kan geen kwaad :) Sterkte met je paardje!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 11:10

schrale bovenlijn,hangbuik,vacht...cushing zou mij niets verbazen.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: ouder paard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 10:15

AH ik dacht dat de vacht echt moest krullen. Als de dierenarts langs komt zal ik nog is bloed laten trekken en ZE op cushing laten testen. Vorige jaren bleef ZE eigenlijk altijd goed op gewicht. En ruifde ZE goed uit. Sinds vorige winter krijgt ZE een enorme vacht die ZE heel moeilijk kwijtgeraakt. En sinds ZE vorig jaar zo ziek,is geworden is ZE heel moeilijk op gewicht te houden. Haar klieren staan,gemakkelijk dik en ondanks dat ZE gemakkelijk afvalt blijft ZE wel een,buikje hebben. En,nu je het zegt blijft haar bovenlijn veel schraler dan andere jaren. Ik ga de dierenarts vragen om nog eens bloed te trekken.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 08:25

[imgAfbeeldingimg]Dit,is een foto van nu

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 08:28

Afbeelding
Dit,is een foto van nu.

Douraque

Berichten: 6516
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 08:29

Een paard met Cushing die een krullende vacht heeft, heeft al jaren Cushing. Ik zou ook op Cushing testen, die toch wel veel symptomen.

Veel DA's hebben weinig tot geen ervaring met Cushing is mijn ervaring jammergenoeg

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: ouder paard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 08:55

ZE heeft geen,krullende vacht hoor ik meestal zeggen en ZE ruift uiteindelijk wel uit. Wel veel moeilijker maar dan zeggen de mensen ZE heeft geen cushing. ZE heeft kale plekken gekregen en de dierenarts zei dat het kwam omdat ZE wintervacht verloor maar dat haar zomervacht er nog niet is. ZE heeft ook constant terugkomende infecties, regelmatig klieren die zo dik als een golfbal staan. ZE is enorm vermagerd op haar bovenlijn terwijl ZE vorig jaar nog mooi gespierd was. Ze staat heel gemakkelijk opgetrokken en,is heel hongerig. Alle ZE eet nog enorm graag en,heeft nog altijd honger na haar eten. Ze staat de hele dag op de wei met voldoende gras en s avonds krijgt ZE een schep pulp en twee scheppen senior mix van cavalor. Da gebeld en,komt bloed trekken

Douraque

Berichten: 6516
Geregistreerd: 21-08-06
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Re: ouder paard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 08:58

Dus opgesomd: veel eten, maar niet aankomen, slecht door de vacht heen, bovenlijf bespiering weg, veel infecties en leverproblemen.

Dit is allemaal terug te voeren op Cushing. Check het Cushing topic pagina 1. Als de DA dit niet herkend als Cushing, dan wordt het mijn inziens tijd een nieuwe DA te zoeken.

Gelukkig heeft ze nog geen krullende vacht, dat zou immers betekenen dat ze al jaren Cushing zou hebben en al jaren intern lijdt onder deze ziekte

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: ouder paard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 09:02

Ben,blij dat hij bloed komt trekken en ZE laat testen. Zo ben,ik zeker.
Oh je mag er kilo's eten instoppen dagen,op een volle wei zetten hooi a volonte geven en ZE krijgt dan wel,een,dikke buik maar haar bovenlijn en aan haar ribben E bovenkant van haar poep krijg je niet meer vol. Terwijl ZE tot vorig jaar redelijk mooi gevormd was. De hals is ook heel schraal geworden. Zal,is een foto zoeken van een jaar of twee geleden

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 09:09

[img]
Afbeelding
[/img]
Foto van september 2013

[/[img]
Afbeelding
img]
Foto van december 2013

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: ouder paard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 09:13

Tweede foto is van maart 2014. Ik ga zeker het topic van de cushing is doorlezen. Alvast bedankt. Ik hoop snel,een,uitslag te hebben

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: ouder paard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:07

gefeliciteerd met je verjaardag!hoop dat je snel duidelijkeid hebt...erg verstandig dat je op cushing laat testen!

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: ouder paard met leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 10:43

Ben,blij dat ik,de beslissing heb genomen om ZE te laten,testen. Zeker nu ik,bevestiging krijg van,jullie dat ZE er symptomen van heeft. Vraagje. Gaat ze als ze toch,de cushing heeft er met de medicatie er terug beter uitzien? Want momenteel ziet ze er enorm slecht uit. Ik weet ik wel dat ze niet terug het paard wordt als ervoor ze wordt ook ouder. Maar hopelijk terug wat voller en levendiger. Nu is het juist een,hoopje ellende

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:51

Het Cushing paardje hier knapte enorm op door de medicatie :j Zit zelfs weer een normale vacht en wat bovenlijnbespiering op, en mevrouw heeft praatjes voor 10. Ter info: ze is 32 :)) Vóór de medicatie was het echt een "oude pony" om te zien, maar je zou haar op dit moment de helft geven. Het is dat ze nog wat stijf loopt door artrose.