dikke kreupele shet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xponylove
Berichten: 254
Geregistreerd: 19-10-14

dikke kreupele shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 21:42

Hoi! Mijn verzorgshet is veeelte dik. En sinds vandaag loopt ze ook heel licht kreupe. Wat moet ik doen? En is dit al hoefbevangenheid?

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Re: dikke kreupele shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:43

Neem aan dat je de eigenaar hebt ingelicht?

xponylove
Berichten: 254
Geregistreerd: 19-10-14

Re: dikke kreupele shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 21:46

De eigenaren zijn op vakantie. De zoon van hun was wel thuis en weet dat ze kreupel loopt. Zijn ouders (de eigeneraren) wisten wel dat ze te dik was.

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Re: dikke kreupele shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:48

Van het gras halen, eigenaren zo snel mogelijk inlichten. Tot ze terug zijn beestje niet meer op het gras zetten of appels etc geven.
Als de eigenaren terug zijn kan je uitleggen dat er echt een DA bij moet komen.

xponylove
Berichten: 254
Geregistreerd: 19-10-14

Re: dikke kreupele shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 21:55

We hebben geen weiland of iets waar geen gras staat. En is ze dan hoefbevangen?

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Re: dikke kreupele shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:56

Dat kan ik niet zeggen, daarvoor moet een DA komen.

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: dikke kreupele shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:07

Direct van het gras af en op een stukje zand. Hooi en water erbij. Verder kunnen wij niet zien of hij bevangen is, zo'n diagnose is niet te stellen van achter een schermpje natuurlijk.

xponylove
Berichten: 254
Geregistreerd: 19-10-14

Re: dikke kreupele shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 22:08

We hebben geen stukje zand... we kunnen wel een stukje wei afzetten met grasmaskertje

senna21

Berichten: 11875
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:11

TS, misschien kun je met de zoon van de eigenaar overleggen dat hij een stuk van het land afzet. Dan heeft het een kleiner stuk om te grazen.
Of de pony bevangen is, kunnen wij je niet zeggen. Het kan ook wat anders zijn. Maar afvallen/niet dikker worden is voor de pony sowieso goed.

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:12

Voel eens of je aan de achterkant van de hoef een polsslag kan voelen, in de kootholte. En verder inderdaad gelijk van het gras afhalen.

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:14

Mensen kunnen weer eens niet lezen, TS zegt toch dat ze geen stukje zand heeft of een stuk zonder gras?
Stukje afzetten en grasmasker op inderdaad, verder kan ze niet veel meer doen het is niet haar pony..

mabelbohms

Berichten: 728
Geregistreerd: 17-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:16

Ik weet niet hoeveel beweging je haar nu geeft maar als dit niet veel/vaak is zou ik dit rustig gaan oppakken en lekker wat meer met haar aan de slag gaan. Als ze kreupel is natuurlijk eerst heel rustig aan totdat dat over is. En inderdaad het liefst van het land maar als dat niet kan een stukje land afzetten. En misschien wat je al zegt een grasmasker.
Suc6

senna21

Berichten: 11875
Geregistreerd: 17-03-09

Re: dikke kreupele shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 00:33

Zolang je niet weet wat de oorzaak is, is onvrijwillige beweging uit den boze. Zeker als er kans is op hoefbevangenheid.

viavialover
Berichten: 260
Geregistreerd: 08-04-12

Re: dikke kreupele shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 00:39

gelijk van weiland en op stal ermee
en door hoefsmit van binnen laten uitsnijden als ze bevangen is
en veeeel met der wandelen en longeren dan zweet ze en dan valt ze af

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: dikke kreupele shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 01:16

Huh eerst zeg je dat je geen gras hebt en daarna heb je geen zand.

Maar als ze niet goed loopt, is het handig als er een dierenarts bij komt.

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 01:35

hoi voel aan de hoeven of die warm zijn bv aan de kreupele kant en ook die polsslag voelen. als ze hoefbevangen is heeft ze pijn en kan het hoefbeen kantelen, vertel ze dat daar maar, en als ze niks veranderen gaat het fout. dus da kan geen kwaad. je zou als het warm is met water kunnen koelen. op stal zetten kan ook met alleen hooi en water. en soms even een stukje stappen voor de beweging. op stal kan ze niet bij het gras. misschien rot in de zomer maar beter voor haar.

cissy

Berichten: 19840
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 17:06

viavialover schreef:
gelijk van weiland en op stal ermee
en door hoefsmit van binnen laten uitsnijden als ze bevangen is
en veeeel met der wandelen en longeren dan zweet ze en dan valt ze af

Uitsnijden bij bevangenheid? Dan maak je de hoefzool nog dunner....
En veeeeel wandelen met een hoefbevangen kreupele pony???

Dobel

Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: dikke kreupele shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 17:09

Stukje afzetten inderdaad en graasmasker op. Misschien kun je een stukje filmen van hoe ze loopt dan kunnen we een beter beeld krijgen of het HB is. Voel is aan de manenkam, is deze hard? Loopt de pony stijf?

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 17:14

ierusju schreef:
Huh eerst zeg je dat je geen gras hebt en daarna heb je geen zand.

Maar als ze niet goed loopt, is het handig als er een dierenarts bij komt.


Dat zegt ze ook niet ;-), ik las het ook te snel en verkeerd. Er staat dat ze GEEN stukje weide hebben waar GEEN gras staat of iets met zand.

TS, wat is de eigenaar de pony waard, ervaringsgewijs weet ik dat het trekken aan een dode koe is wat betreft eigenwijze oude boertjes ;-).

Pony direct van het gras af, desnoods op stal. Oud en droog hooi voeren in hele kleine porties.

Met grasmasker op krijgt ze nog gras binnen.

Kreupelheid is meestal geen goed teken bij ernstig bevangen pony-tjes en vaak een teken dat het hoefbeen een andere stand aanneemt.

viavialover
Berichten: 260
Geregistreerd: 08-04-12

Re: dikke kreupele shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:12

als ze hoefbevangen is dan pas uitsneiden coolen en wandelen
ik heb er net 1tje van hoefbevangheid af en de eigenaar snee uit coolde en wandelde veel en ze valt nu ook veel af
dus heeft wel geholpen
want met wegsnijden haal je de druk eraf en je zorg er mede daardoor ook voor dar de pony met op de achterkant gaat staan waardoor ook druk verminderd

mingming

Berichten: 2505
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:21

indegoofy schreef:
We hebben geen stukje zand... we kunnen wel een stukje wei afzetten met grasmaskertje


Dit zou ik inderdaad doen, dat is dan voorlopig het beste. Zorg er verder voor dat de pony geen voer meer krijgt qua biks/snoepjes/appels of wat dan ook. Als hij niet kan eten door het grasmasker voer hem dan hooi bij, geen kuil.

Heb je ergens een zachte bodem waar je op kan stappen? Ga NIET op het harde stappen, dat doet extra veel pijn voor je verzorgpony. Ga aan de hand op het zachte stappen, maar als de pony niet wil lopen, moet je hem ook niet dwingen. Verder kan je zijn voetje koelen.

Zodra de eigenaars terug zijn, probeer ze dan te bereiken om te vragen of er een dierenarts bij kan komen en eventueel een stukje wei omgeploegd worden zodat er geen gras staat.

capopjekop

Berichten: 30665
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:37

Ik zou toch even de eigenaren bellen of de zoon laten bellen en melden dat de pony vermoedelijk bevangen is. Hoe sneller het dier medicatie krijgt hoe beter het is en de dierenarts kan dan eerst bevestigen of het idd bevangenheid is. Als dat het geval is zou ik idd een stuk afzetten zodat ze zo min mogelijk gras binnen krijgt. Eventueel kun je arm hooi bijvoeren, want ze moet natuurlijk wel iets kunnen eten (anders heb je kans op bloedvervetting en maagzweren). Verder niks bijvoeren. Je kunt bij de waterbak ook zorgen voor wat modder, dat biedt verlichting.

Verder is het zaak dat de dierenarts iets pijnstillends en ontstekingsremmend geeft en vervolgens moet de smid komen om haar juist te bekappen zodat de druk van de hoef af kan. Verder haar niet dwingen om te lopen, dus ik zou zeker niet met haar gaan wandelen nu. Laat haar zelf beslissen wat ze fijn vindt.

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 02:04

je kan ook zien of ze naar achterhangt dus op haar achterhoeven staat om de pijn voor te vermijden.

shetjeIris

Berichten: 378
Geregistreerd: 06-04-13

Re: dikke kreupele shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 06:01

Ook niet longeren hoor.
Bochten maken zijn nl extra pijnlijk voor hb patienten.

capopjekop

Berichten: 30665
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 06:27

franka75 schreef:
je kan ook zien of ze naar achterhangt dus op haar achterhoeven staat om de pijn voor te vermijden.


Maar dat doet niet iedere bevangen pony. Ik heb er in het verleden twee bevangen gehad en geen van beide heeft ooit zo gestaan. Wel gevoelig en op eieren lopen en met lopen ietswat op de achterkant proberen te landen, maar thats it.