mondprobleem advies gevraagd

Moderators: Apple, Coby, Nicole288, SayaJones, A_nouk, C_arola, Dyonne, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

rainbow2005

mondprobleem advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-15 18:47

Ons paard heeft 3 jaar geleden een grote tandtumor (odontoom ter grootte van een sinaasappel) gehad. Wij hebben ervoor gekozen om deze te laten verwijderen. Hij mist nu 3 kiezen linksboven. Ook is zijn neusholte aan de linkerkant vernauwd doordat die in de verdrukking is gekomen door de groeiende tumor.

Vandaag is de tandarts erbij geweest en hij constateerde dat hij wondjes heeft van het bit. We mogen nu 3 weken geen bit gebruiken. Omdat hij al heel veel pijn heeft gehad in zijn mond en hoofd, denk ik er nu over na om hem helemaal geen bit meer in te doen. Nu vind ik het geen optie om gewoon het bit van het hoofdstel te halen en dan maar te zien wat hij gaat doen. Ik ben van mening dat ik wel nog iets te vertellen moet hebben als ik op z'n rug stap, aangezien hij nog best weleens jolig kan zijn. Een ophoudinkje en een brul zijn vaak voldoende om hem te laten luisteren.
Omdat hij ook een vernauwde sinusholte heeft, is iets wat op zijn neus druk geeft, denk ik ongeschikt.

Eigenlijk ben ik heel benieuwd naar jullie idee├źn, want zijn situatie en aandoeningen die hij heeft gehad, zijn redelijk uniek.

Heb jij tijd om mee te doen aan een onderzoek van de HAS Hogeschool?
lenthetje

Re: mondprobleem advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:01

Misschien een sidepull, en je kunt leren omgaan met een hackamore (niet direct want dit kan verkeerd gebruikt worden) daar moet je proffesioneel in begeleid worden. Liever geen kaakgekruisd die is erg scherp op neus en kaakbot.

Geef mij maar het witte paard, en laat die prins maar zitten!

100% Tinkerfan!

Richt op de maan, mocht je missen dan kom je alsnog tussen de sterren.

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 11:17

Is een leren bit geen oplossing?

Maar ik vraag en af hoe het bit wonden heeft kunnen veroorzaken? Een bit ligt op de onderkaak en tegen die kiezen aan, in principe zou het dus niet uit moeten maken dat de andere kiezen zijn verwijderd..?

"Een draver, is gaver" :D

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 11:22

Zou een second opinion vragen van een andere tandarts en dan liefst eentje die mag verdoven. Als jouw tandarts alleen heeft gekeken. En gezegd dat die wondjes van het bit komen. Zou ik op zoek gaan naar een andere tandarts. Denk nl. doordat er een aantal kiezen zijn verwijderd de ander kiezen die daaronder of boven zitten, niet genoeg kunnen slijten. En daardoor haken op de kiezen komen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie