Gezondheidsrisico's en paarden kopen

Moderators: petraaken, A_nouk, C_arola, Nicole288, Dyonne, SayaJones, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Xyris

Gezondheidsrisico's en paarden kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 22:09

Hallo!

Aan de hand van een ander topic ben ik toch benieuwd wat de ervaring is met mensen die een paard kopen en hoeveel risico dit met zich mee brengt in de zin van, medsche problemen zoals bijv. kissing spines, maar ook een vergroeid SI zoals ik hier ook wel eens voorbij heb zien komen. In feite alles wat een tegenslag kan zijn.

Nou is het heel moeilijk beoordelen omdat een val, of een paard dat verkeerd bereden of beleerd is al roet in het eten kan gooien, maar toch ben ik benieuwd hoe groot het risico is op ellende met een paard afhankelijk van leeftijd, type sport, genetisch gezien en bijvoorbeeld rasgebonden bij de aankoop (of als verborgen gebrek).

Uiteraard komt leeftijd met gebreke, het gaat puur om een indicatie.

Om een duidelijk beeld te krijgen wil ik graag mensen vragen die paarden hebben gekocht of bezig zijn in dit proces of bij een (potentiele) koop zijn geweest. Dus niet via-via en "horen van".
Verder, of het paard ook klinisch is gekeurd, wat de leeftijd is, discipline, ras, etc etc. En wat ze zoal tegen zijn gekomen.

Ik ben erg benieuwd!
Laatst bijgewerkt door Xyris op 05-07-15 22:17, in het totaal 3 keer bewerkt

Tez Art & Design FB | Time-lapse art video's | Art instagram

Meer weten over kleurengenetica bij paarden? Neem even een kijkje!

cissy

Re: Gezondheidsrisico's en paarden kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:11

Wat wil je dan weten? Of je risico loopt tijdens de koop? Met paarden (ook al heb je ze al 25 jr) loop je altijd risico.

Hulp bij trailerlaad problemen, kijk op mijn site http://www.horse-assist.nl
Ook paardentaxi! De enige in omgeving Vianen/Utrecht/Leerdam.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 22:14

Pff tv kijken en een topic schrijven gaat niet goed samen, sorry, ik pas het even aan.
*Edit hoop dat het nu wat duidelijker is.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:20

Ik heb 3 jaar geleden een jaarling gekocht die enorm zwaar ondervoed was en vol wondjes,
had toen meer gedacht aan: Dit is gewoon opknappen en dan is hij net zoals ieder ander paard..dit was helaas niet waar,de eerste maanden heb ik de DA vaker in de week over de vloer gehad.
Nu 3 jaar later is het paard 4 jaar oud en houd er de gevolgen nog van, namelijk een zeer zeldzame ziekte waarvan er hooguit 10 zijn in België & Nederland(samen).

Hij ziet eruit als ieder ander paard maar dan met een speciaal dieet en supplementen, hij is moeilijker op gewicht te houden.
Heb hem vorige zomer verkocht maar in februari teruggekocht door omstandigheden van die persoon die hem kocht van mij, hij is terug en zou nooit meer verkocht worden.. het is geen simpel paard vanwege zijn verleden en vanbinnen? Zijn darmen en verteringstelsel zijn enorm slecht dat je ervan zou verschieten.. nee ik laat niemand meer ermee sukkelen qua gezondheid en gewicht.

Hij was gekocht voor recreatie/lichte sport maar wegens eigen gezondheid is rijden nu niet meer mogelijk, na mijn revalidatie weer wel als ik het aankan en zo niet..tja dan heb ik een weidepaard of een menpaard.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:23

Tja je kan een heeeleboel risico uitsluiten je kan immers bijna elk bot fotograferen. Echter moet een paard ook een bepaalde "hardheid" hebben en die is niet te zien op de foto's die zit (naar mijn beleving) in de (moeder)stam. Die paarden moeten allemaal met gemak 20 kunnen worden met een sportcarrière en of fok carrière.
Heb je moeders die "door blessure" in de fokkerij komen zou ik al geen interesse meer hebben.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:25

Nou snap ik het beter haha! Ik vond het al zo'n rare vraag...

Je hebt altijd risicos bij het kopen van een paard of je moet m helemaal binnenste buiten keren bij aankoop. Niemand is geboren met rontgenogen.

Ik heb toevallig drie keer geluk gehad met mijn paarden. 1e paard KWPN merrie zo van een manege overgenomen, toen was ze 11 en ik hoorde later iemand zeggen dat ze altijd dampig was. Beest heeft nooit wat gemankeerd en is uiteindelijk op 34 jr aan ouderdom overleden. Recreatief gereden

2e paard, Appaloosa van toendertijd 2,5 jr, wel laten keuren en omdat we geen klik hadden uiteindelijk na paar jaar ingeruild op huidige paard. In die tijd heeft ze nooit een DA gezien overigens.

Huidige paard, Quarter horse import USA, was pas 3 en heb ik volledig laten keuren, ze is inmiddels 22 en mankeert echt niks en gaat nog mee naar les, clinics, wedstrijd, bosritten etc.

Dat zijn mijn eigen ervaringen. Ik loop al best lang mee in de paarden en kan je genoeg negatieve ervaringen van anderen vertellen maar dat wilde je niet.
Laatst bijgewerkt door cissy op 05-07-15 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:26

Och, je kunt nog zo proberen alles uit te sluiten bij aankoop, bij mij liep het mis toen het paard op de pensionstal stond. Ik had alles volgens het boekje gedaan en een jong, gezond dressuurpaard gekocht. Aankoopkeuring, foto's laten beoordelen door een onafhankelijke kliniek en toen ze bij ons was de osteopaat, tandarts, zadelmaker. We waren er helemaal klaar voor. En toen bleek er op stal rhino te zijn (was helaas niet verteld, anders was ik nog wel even weggebleven).
Eind van het liedje: dat gezonde paard staat nu al maanden te revalideren na neurologische rhino.
Waar ik maar mee wil zeggen dat het "gevaar" en risico niet weg zijn na aankoop.

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:35

Ik heb bijna twee jaar gelden een toen 12 jarige KWPN er gekocht voor iets meer als de slachtprijs. Heb hem niet laten keuren omdat ik dat bij die prijs niet echt meerwaarde vond hebben. Uiteindelijk snapte ik waarom hij zo voordelig weg ging. Niet omdat hij lichamelijk iets mankeert maar vanwege zijn bijzondere karakter.

Beter gezegd het eerste half jaar was er geen land mee te bezeilen. Normaal mee lopen aan het touw kon hij niet, hij was naar mensen toe extreem dominant maar ook angstig. Heb er zelfs over gedacht om hem maar weer weg te doen, maar kon dat uiteindelijk niet over mijn hart verkrijgen omdat hij dan in de handel terecht zou komen en zou blijven.

We zijn nu bijna twee jaar verder en ik heb er een geweldig paard aan. Heeft op een hoefzweer na nog nooit kreupel gelopen, is dol op werken en leert snel. Rijden sinds januari zelfs wedstrijden. Het enige wat lastig blijft is de hoefsmid.

Zijn karakter zal altijd bijzonder blijven en dat maakt hem zo ontzettend leuk, en zou hem nu ook nooit meer kwijt willen.

Uno Fortunato B + 10. L1 + 3

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 22:40

@Laulau, ik heb je topic gevold, ik ben zo'n stille meelezer, wat een ellende... Ik wens jou in ieder geval beterschap en hoop dat je toch nog wat met je paardje kan gaan doen.

@Ashley, dat is inderdaad een goed punt, maar waar leg je precies de grens? Elke blessure? Of, als het paard eens flink is uitgegleden in een bevroren bak en een flinke peesblessure heeft opgelopen niet? (Om maar wat te noemen).

@Cissy, heb je het paard dat je hebt geimporteerd eerst zelf gezien? En heb je het keuren daar laten doe of in NL?
En vertel gerust de verhalen van anderen als je wilt, het gaat mij er meer om dat dit topic niet gevuld wordt met allemaal verhalen van "horen van" maar dat eigen ervaring centraal ligt.

@Chevax, ja dat is echt overmacht en gewoon een stomme actie van de staleigenaar als ik het zo hoor :/ heb je uberhaupt wel wat met je paardje kunnen doen of was het gelijk al bal? En heeft ze permanente schade opgelopen?

@Essxan, dat bedenk je je inderdaad ook niet als dat niet gelijk bij de kennismaking aan het licht komt :/ maar gelukkis is het dus wel goed gekomen :).

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:48

Dat bedenk je je inderdaad zeker niet. Ik was namelijk op zoek naar een braaf recreatiepaard. En aangezien hij bij het bezichtigen wel erg rustig was en met proefrijden ook ging ik ervan uit dat hij dat ook inderdaad zou zijn. En dan is het best even een domper als je erachter komt dat hij niet dat brave recreatiepaard is.

Een braaf recreatiepaard zal hij nooit volledig worden, daar is hij te wakker voor, maar ondanks dat kan ik prima met hem op buitenrit. Gelukkig is hij 100% verkeersmak. Vrachtwagens kunnen met 80 langsrijden en hij verblikt of verbloosd niet.

Uno Fortunato B + 10. L1 + 3

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:52

@Xyris: dat was inderdaad niet de meest slimme actie, nee. Het zat zo: ik had een paard gekocht en haar eerst (in een box apart, buiten de stal met de wedstrijdpaarden) voor een maand bij mijn vriendin die een dressuurstal heeft, gezet. Met de gedachte dat zij mijn dochter met het paard op weg kon helpen, dagelijkse les, etc. Plus dat, mócht er rottigheid of verborgen gebreken in het paard zitten, zij dit in die maand zeker zou opmerken. Daarna hebben we het paard verplaatst naar de stal waar we al jaren stonden. Op het moment dat we daar kwamen. hoorde ik paarden hoesten. Maar ja, dan kun je niet meer terug. Om een lang verhaal heel kort te maken: na de verzekering van de stalhouder dat het zeker geen rhino was, bleek het dus uiteindelijk wél rhino te zijn maar was het bewust(?) niet gemeld (wrs ivm inkomsten) en hadden wij plots een paard met verlamde achterhand en blaas. Gelukkig goede begeleiding van een erg goede dierenarts en na de quarantaineperiode vertrokken naar een stal met alle faciliteiten die ik nu zelf helemaal huur. Ze is nu, na 4 maanden weer terug ohz. En dat wil zeggen rondjes stappen, evenwicht laten vinden, etc. Het ziet er zeker heel erg hoopvol uit voor de toekomst maar dit had niet hoeven gebeuren. Heel de regio hier stond toen ook op zijn kop.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 23:09

Xyris schreef:
@Ashley, dat is inderdaad een goed punt, maar waar leg je precies de grens? Elke blessure? Of, als het paard eens flink is uitgegleden in een bevroren bak en een flinke peesblessure heeft opgelopen niet? (Om maar wat te noemen).

Als ik een paard koop elke blessure. Bedoel de verkoper kan makkelijk zeggen ja moeder heeft peesblessure van Verstappen (ook al is het niet waar).
Een blessure (ondanks dat ook veel aan manier van trainen ligt) is een zwakte die ik niet in de lijn wil zien.
Kijk als ik zelf een merrie heb die BV in de hindernis springt en heel been openhaalt en pees door en daardoor niet meer "hard" is fok je gerust mee je weet de oorzaak en dat dit zeker geen "zwakte" van de lijn is. Een merrie die vaag kreupel zou zijn/worden of heel haar leven schommelt qua gezondheid/hardheid daar zou ik niet mee fokken.
Maar dan komt het probleem natuurlijk jij komt bij mij een paard kopen waarvan de moeder in de hindernis belandt is, dat moet je van mij dan maar aannemen... Dat is dus iets wat je als koper moet inschatten. Zelf zou ik dan de lijn verder uitpluizen hoe oud worden ze/wat doen ze in de sport enz is tegenwoordig gelukkig een stuk makkelijker :)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 23:13

@Essxan: Wat je zegt een bijzonder karakter ^^ kan me voorstellen dat het een lastige combinatie is, dominant maar toch angstig en tegelijkertijd in bepaalde situaties zo goed als bomproof. Tis zo jammer dat zo veel paarden om dit soort redenen in het verkeerde circuit terecht komen...

@Chevax: Pff dat sna je toch even voor een dilemma, je gevoel volgen en maken dat je weg komt maar met het risico andere stallen te besmetten of blijven met alle risico's van dien... Heel banketstaaf om te moeten zeggen dat je wel het beste hebt gedaan :/ al is het ten koste gegaan van je paardje (en ook je portofuille) of heb je dat nog kunnen verhalen?
Gelukkig dat het beter gaat met het paard nu!

Sielka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 23:15

Heb nog geen 3 dagen geleden een shetlander hengstje gekocht..
Op foto's leek hij er helemaal oke uit te zien tot hij aankwam.
Ben er bijna zeker van dat hij wormen heeft, te lange en brokkelhoeven, veel te mager en nog volop in wintervacht.. Geen pretje dus!
Morgen dierenarts en hoefsmid bellen en dan maar duimen dat er nog iets positiefs aan zit!
Moest je geïnteresseerd zijn, ik heb een volgtopic aangemaakt voor zijn vorderingen.. Altijd dubbel checken of je een gezond paard koopt dus

Harveylicious
Volg Harvey zijn vooruitgang! Sielka @ [SMP] Vooruitgang Harvey

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 23:18

Met een levend wezen weet je het natuurlijk nooit. Al zet je hem helemaal op de foto.

Bij een wat 'ouder' paard kun je al wat meer zien. En dat bedoel ik bijv een 10 jarig paard. De meeste kinderziektes zijn dan wel zichtbaar. Maar ook een tien jarig gezond paard kan later ziek worden. Dat kan de huidige eigenaar natuurlijk ook niet voorspellen.

Dan heb je nog de verschillende rassen. De een is wat sterker dan de ander. De een wat geschikter voor het ene dan het andere. Het is maar net wat je doel is.

Ik heb drie Welsh Cobs gehad.

De eerste gekocht toen hij drie was. Geweldig beest (de pony van het bokt logo) nooit ziek geweest. Maar toen hij zeven was werd hij ineens heel ziek en moest ik hem vrij snel daarna in laten slapen.

De tweede Barley Queen heb ik gekocht toen ze twee was. Heb ik laten keuren zo goed als dat ging, want ze kwam uit het wild en kon helemaal niets. Dus dat keuren was niet volledig. Door omstandigheden verkocht toen ze vier was en zij leeft nog steeds en is volgens mij nog nooit ziek geweest.

Karan de derde heb ik gekocht toen hij negen was. Gekocht via mijn kennissen die hem kende en niet laten keuren. Verkocht toen hij 18 was. Nooit ernstig ziek of kreupel geweest. Ik denk dat hij nu nog leeft.
Laatst bijgewerkt door Heike op 05-07-15 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 23:23

@Ashley, dat is natuurlijk zo, een mens kan je niet per definitie op zijn woord vertrouwen als het om geld gaat. Waar vind je bloedlijn informatie? Zijn er websites voor? (buiten de pedigree website om)?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 23:25

Xyris schreef:
@Ashley, dat is natuurlijk zo, een mens kan je niet per definitie op zijn woord vertrouwen als het om geld gaat. Waar vind je bloedlijn informatie? Zijn er websites voor? (buiten de pedigree website om)?

Ik spit echt alles door, sowieso de eigenaar/verkoper Google, horsetelex om te zien wat de moeder/grootmoeder en overgrootmoeder gefokt hebben en wat deze hebben gedaan qua sport. MijnKNHS kun je paarden zoeken en sportstanden vinden. Eventueel stamboek benaderen voor meer info als keurings uitslagen.
Er is niet echt 1 ding wat alle info heeft. Je moet er echt induiken haha.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-15 23:31

@Sielka, ik ga je volgen! Ik hoop dat het allemaal wel goed komt :/.

@Heike, je zegt dus in feite dat, zelfs al denk je een volledig gezond paard te kopen van, laat zeggen, 3 jaar (nog niet mee gerotzooid) je er nog niet zeker van kan zijn dat er één of andere genetische afwijking zit? (Ouderdomskwaaltjes uitgesloten).

@Ashley, "nesscery evil" maar lijkt me toch iets wat wel leuk is als je toch bezig bent met de zoektocht naar je "droompaard"

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 23:44

Het is een levend wezen, een dier wat je koopt.
Dus het risico dat er een fout in welk segment ook zit is groot.
Lichamelijk, kun je veel uitsluiten dmv dierenarts, maar niet alles, verre van dat...
Geestelijk, elk dier maakt fases mee, en als je een dier koopt weet je wezenlijk niet wat je (geestelijk ) koopt.
Genetisch....Bij paarden heb ik mij daar nooit in verdiept, al hebben wij er tig aan en verkocht.
Bij honden kijk je tot de 6e generatie, al met al dus veel dieren.
Bij het genetische verhaal zit je aan het lichamelijke en het geestelijke te denken.

Al met al...als je tot aankoop overgaat koop je een zaadje, en het is aan jezelf hoe je die laat bloeien en laat uitgroeien.

Zijn er risico,s met aankoop verbonden, ABSOLUUT...een foutloos dier (en ook mens) bestaat niet.
het is aan je eigen kunde maar ook aan je eigen ervaring om een zo perfect mogelijk dier voor jou zelf te vinden, en wat ik perfect vind, vind een ander zwak en vice verca.

Dier & Reform... de gezonde dierenwinkel online!
www.hoefdiertotaal.nl De natuurlijke voeding voor hond en kat!
www.hondendagopvangdehoef.nl De hond terug naar zijn natuur!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 20:03

Thanks voor je duidelijke uitleg anhighwood

bigone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 20:13

De meeste fokkers laten hun jonge grut met twee jaar rontgenen, waarom? Omdat ocd ontstaat tot 18 maanden en eventuele chipjes kunnen ze dan ook zien. Deze dieren worden bijna allemaal geopereerd op twee jaar. Dan zijn ze dus technisch weer goed en hoeven ze ook nooit geen stap kreupel om te lopen. Ga je een jong dier kopen, jaarling tot twee jaar, rondom op de foto naast een klinische keuring. Indien een dier zo ernstige ocd heeft dan heeft het voor de oprechte fokker geen zin om te opereren en gaan ze vaak de deur uit, lees slacht. In grote opfok bedrijven valt gemiddeld in tweeënhalf jaar tijd zo'n acht tot tien % van het jonge spul af, hetzij door ziekte, ongevallen of afwijkingen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-15 21:17

Phoe dat is nogal wat bigone, ik snap af en toe niet hoe fokkers hun hoofd boven het water weten te houden :/.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 23:23

Nee ik heb mijn paard niet zelf geimporteerd, ze was wel nog maar net in NL en heb haar bij een handelaar vandaan. Uiteraard heb ik haar daar eerst uitgebreid bekeken en bepoteld. Toen dat me goed beviel heb ik haar meegenomen naar mijn eigen VA en rondom laten keuren. Na goedkeuren naar stal gebracht en de handelaar gaan betalen.
Later hoorde ik diverse verhalen over deze handelaar dat hij niet eerlijk was en kapotte paarden verkocht. Ik had denk ik mazzel want ze is nog steeds heel en sjouwt al bijna 19 jr met mij rond en ik ben zeker geen lichtgewicht.

xLes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:58

Met paarden moet je gewoon geluk hebben...

Ik heb, ik geloof 3 jaar, een oudje gereden. Toen ze begon was ze 21 jaar. Heeft nooit iets voorgehad, supergezond dier. Enige ouderdomskwaaltje dat ze had was dat ze een stofallergie had, maar door medicatie in de winter was dit goed in de hand te houden. Beestje liep bijna dagelijks een uur met mij rond.

Andere verzorgpaarden gehad maar niet zo'n lange periode, die hebben ook nooit iets voorgehad.

Mijn eerste paard in goed vertrouwen gekocht, zonder enige vorm van keuring. Heeft 1x twee dagen onregelmatig gelopen en dat was mijn fout, had de dag ervoor een veel te zware training gedaan bij de les.

Tweede paard gekocht, benen stonden röntgen, was allemaal in orde. Paar maand later kunnen opereren aan eierstuktumor, paard werd levensgevaarlijk en heeft een tijdje geduurd eer we de diagnose hadden... Totale kosten: 1750€.

De best gekeurde heeft hier dus al het meeste geld gekost.

Vele paardenspullen te koop wegens verhuis. Kijk gerust even in mijn profiel bij mijn advertenties.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 13:08

Mijn Haf is nooit gekeurd. Heeft geen dag kreupel gelopen, nooit gezondheidsproblemen. Alleen wel headshaking ontwikkeld.
Omdat ik toch echt graag wou rijden, lessen volgen en leren trainen, een jong paard gekocht.

Rechtstreeks van de fokker, bekende van een vriendin. Paardje was vier jaar, onbeleerd en slecht uit de opfok gekomen.
Was erg mager, maargoed, aannemelijk verhaal, heel onderdanig dier, die zou inderdaad wel weggejaagd zijn van het voer.
Klinisch laten keuren en enkel een bemerking op een voorbeen, licht maaiend. De tanden mochten wel eens geveild worden.
Paardje opgehaald, document ondertekend dat ik ze meenam in goede staat.
Alles prima, tot de eerste stappen hooi op de nieuwe stalling. Erg veel proppen, dus meteen een afspraak voor een tandbehandeling. Daar startte de 'lijdensweg': beestje bleek enorme diastema's te hebben met bijhorende ontstekingen.
Nu zijn we elf maand verder, zonder merkbare verbetering. Ondertussen heeft ze ook een gekke stand op een achtervoet ontwikkeld, die er bij de keuring blijkbaar niet was. Ook heeft ze voortdurend wat: Wondjes die slecht helen, oogontstekingen,...

Maarja, gekeurd he... Wat doe je er nog aan?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie