tips ontwormen jaarling met wormen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

tips ontwormen jaarling met wormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 14:14

Sinds een ruime week ben ik in het bezit van een nieuwe jaarling. Gelet op haar conditie en bolle buik vermoedde ik wormen. Dus gelijk na aankomst een wormenkuur erin.

Mijn vermoedens werden ook direct de volgende ochtend bevestigd. De volgende ochtend trof ik flink wat wormen in haar mest. Ik ben in ieder geval drie verschillende soorten tegen gekomen. Ik vermoed de kleien bloedworm, spoelworm en aarsmaden. Kan ook wat anders zijn natuurlijk.

Ik had deze keer met ivermectine ontwormt, want dit had ik zo nog thuis liggen.
Op dit moment dus ruim een week na het ontwormen, kom ik nog steeds af en toe wormen in haar mest tegen.
Maar hoe nu verder?
Ik heb nog een spuit met ivermectine liggen, dus zat te denken om haar 14 dagen na de eerste ontworming in ieder geval daar nog een keer mee te ontwormen. Ik wacht op nieuwe kuren met pyrantel, deze heb ik besteld. En dan over ruim zes weken haar hier mee te ontwormen.

Maar als iemand betere ideeën heeft, hoor ik dat graag.

Mestonderzoek doen, vind ik op dit moment nog even zinloos, want ik weet dat ze wormen heeft, de vraag is alleen met welke middelen en met welke frequentie kan ik haar nu het beste behandelen. Op het moment dat ik vermoed dat ze geen wormen meer heeft, zal ik mestonderzoek laten doen om dit ook daadwerkelijk te constateren.

x_Friesje_x
Berichten: 96
Geregistreerd: 13-10-10
Woonplaats: Essen, België

Re: tips ontwormen jaarling met wormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 14:19

Ik zou niet nog een keer met ivermectine doen, maar eerder met moxidectine + praziquantel (=Equest pramox). Dat helpt ook tegen ingekapselde bloedwormen en lintworm

spotterick

Berichten: 757
Geregistreerd: 27-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 14:22

Als je bloedwormen verwacht moet je zoiezo met ivermectine ontwormen deze dood de ingekapselde bloedwormen in de darmwand ook als je dit niet doet, dan kan het zelfs dodelijk zijn.
Iig ff de da bellen en overleggen wat het handigst is omdat bloedwormen best riskant zijn.

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Re: tips ontwormen jaarling met wormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 14:23

Zou inderdaad even overleg plegen met je DA

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 14:24

Ik zou inderdaad na 2 weken vanaf ontworming nog een keer ontwormen met ivermectine (ruim doseren), maar dan na nog eens 2 weken ontwormen met pyrantel (ruim doseren) en na nog eens 2 weken nogmaals met pyrantel, dan na nog eens 2 weken met equest pramox.

Dus week 0 ivermectine (al gedaan) (minimaal 1.2x geschat gewicht)
week 2 ivermectine (minimaal 1.2x geschat gewicht)
week 4 pyrantel (minimaal 1.2x geschat gewicht)
week 6 pyrantel (minimaal 1.2x geschat gewicht)
week 8 moxidectine+praziquantel (niet meer dan 1.5x geschat gewicht)

En dan in week 18 mestonderzoek laten doen.

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: tips ontwormen jaarling met wormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 14:49

Dank jullie voor de snelle reacties.
Als het goed is heb ik met een weekje de pyrantel en moxidectine + praziquantel binnen.

Ik heb haar gewicht de eerste keer inderdaad wat ruim geschat en zal ik ook zeker weer doen.

Mizora kan het geen kwaad om in 8 weken tijd zoveel keer te ontwormen? Zelf had ik wel dezelfde volgorde als jou in gedachten. Maar dacht telkens tussen de overgang naar een andere werkzame stof meer tijd te laten.

Helaas heeft mijn dierenarts en vele andere dierenartsen ook, weinig tot geen verstand van paarden ontwormen. In de opleiding komt dit ook maar zeer beperkt aan bod, dus op het moment dat ze er geen specifieke interesse in hebben en ze zich er niet in verdiepen in hun prive tijd. Dan weet de gemiddele paardenbezitter die zich er wel in verdiept er meer van.

Mijn dierenarts gaf namelijk toen ik het vroeg tijdens het chippen aan, als je er nu hebt ontwormt, doe je haar van het najaar nog een keer met moxidectine en praziquantel en dan moet het goed wezen. Nou dat lijkt mij niet, aangezien er nog steeds wormen uit komen.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: tips ontwormen jaarling met wormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 14:55

Ik vind het schema van Mizora zeker goed, denk dat twee weken ertussen zat is. Ik heb vorig jaar een van 6 maanden ook met 2 weken ertussen ontwormd (eerste keer ivermectine, tweede keer pyrantel). Veulen van 5 weken oud is onlangs twee maal ontwormd met ivermectine in een periode van 2 weken, was een domme fout, maar hij heeft er geen last van gehad gelukkig.

Zou alleen mestonderzoek wat later doen, ze zeggen met Pramox 3 maanden wachten, dus zou 15 weken na de laatste ontworming onderzoek laten doen.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: tips ontwormen jaarling met wormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:12

Ik heb het bij onze eigen shetten gedaan zoals beschreven. Het is niet ideaal, zo vaak ontwormen, maar het is wel (in mijn ogen) de beste manier om de wormeicyclus te doorbreken, samen met dagelijks mest weghalen en zorgen dat het eten van de mest gescheiden is.

Normaal is het inderdaad mestonderzoek op 13 weken bij Pramox (ERP is 13 weken), maar ik zou het ook op 10 weken doen omdat de ERP (egg reapperance period) is bepaald op 10% eitelling van voor de ontworming. Als er met 10 weken dus al eieren worden gevonden, moet er snel doorbehandeld worden, er zijn dan dus blijkbaar al volwassen (ei-uitscheidende) wormen aanwezig en juist die wil je de kop indrukken. Als dit bloedwormen zijn, is er eigenlijk nog maar één alternatief, en dat is de 5-daagse behandeling met fenbendazole (dus 5 dagen een volledige dosering panacur).