Opgezwollen klieren

Moderators: Dyonne, SayaJones, Apple, Coby, petraaken, A_nouk, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Merel11

Opgezwollen klieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-15 21:20

Hoi allemaal,

Speciaal voor mijn brandende vraag een account aangemaakt. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Mijn paardje van 21 jaar heeft sinds kort af en toe dikke/opgezwollen klieren, hij heeft dit aan de ene kant meer dan aan de andere kant. Ik heb dit nagevraagd bij de eigenaar van stal die mij vertelde dat dit opgezwollen speekselklieren zijn door het aan de teugel rijden van mijn bijrijders (ik rij alleen recreatief). Is dat überhaupt mogelijk?

Edit: tijdens het rijden is hij ook meer dan normaal aan het briesen..

Heb jij tijd om mee te doen aan een onderzoek van de HAS Hogeschool?
lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:30

Merel11 schreef:
Hoi allemaal,

Speciaal voor mijn brandende vraag een account aangemaakt. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Mijn paardje van 21 jaar heeft sinds kort af en toe dikke/opgezwollen klieren, hij heeft dit aan de ene kant meer dan aan de andere kant. Ik heb dit nagevraagd bij de eigenaar van stal die mij vertelde dat dit opgezwollen speekselklieren zijn door het aan de teugel rijden van mijn bijrijders (ik rij alleen recreatief). Is dat überhaupt mogelijk?

Edit: tijdens het rijden is hij ook meer dan normaal aan het briesen..

Volgensmij zijn hier al meerdere topic's over. Dit kun je vinden via de zoekfunctie..

Zorella (Scandic x Caritas) Elite + Z2 & L :+:
Mister Houston

Merel11

Re: Opgezwollen klieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-15 21:33

Ik heb inderdaad al gezocht via de zoekfunctie, kom vaak uit op opgezwollen luchtzak door kort gras en allergieën.

Ik kan alleen niets vinden over specifiek het verband tussen een opgezwollen speekselklier en het aan de teugel lopen.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:40

Merel11 schreef:
Ik heb inderdaad al gezocht via de zoekfunctie, kom vaak uit op opgezwollen luchtzak door kort gras en allergieën.

Ik kan alleen niets vinden over specifiek het verband tussen een opgezwollen speekselklier en het aan de teugel lopen.

Ik denk eigenlijk ook niet echt dat daar een verband tussen zit..
Er werd tegen mij wel gezegd dat mijn paard (toen hij opgezwollen klieren had) minder makkelijk nageeflijk kon lopen daardoor. Maar niet dat de klieren veroorzaakt worden door nageeflijk rijden.

Zorella (Scandic x Caritas) Elite + Z2 & L :+:
Mister Houston

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:46

Mij is verteld dat het komt door op de wei staan.
Die van mij heeft dan altijd wat dikkere klieren en de rest ook. Geloof dat het geen kwaad kan?
Ben hier wel benieuwd naar.

Schoentje :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:48

Als je paard problemen krijgt door het aan teugel rijden van je bijrijders (als dat al mogelijk is), dan rijden ze zeker niet nageeflijk, maar trekken ze die gewoon in de krul, dus dat zou ik zeker es bekijken en hen er eventueel op aanspreken.

Maar er zijn idd al heel wat topics over, vaak komt het ook gewoon door te grazen in kort gras, wat hooi bijvoederen kan vaak al helpen.

Merel11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-15 21:48

Dat lees ik inderdaad ook vaak. Ik begrijp dan alleen niet dat de klieren niet even dik zijn.

Mij werd verteld dat de ene klier dikker is omdat hij vaster zit op de ene hand dan op de andere hand mbt het aan de teugel rijden.

Lotte2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 23:45

Misschien even de dierenarts laten komen als het zo blijft.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie