Hooi te veel geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pompidou2602

Hooi te veel geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 11:51

Hallo.

Ik stel deze vraag in naam van een vriedin. Zij heeft namelijk geen account op bokt. Ze mag dit niet van haar ouders, ook Facebook mag ze niet. Hier hoeft zij verder geen commentaar over :o

Even ter zake: Haar springpaard, die dagelijks wordt getraind, staat sinds kort bij haar thuis. Het paard wordt enkele dagen +/-6-10 uur op de wei gezet. Maar als ze 's avonds bv naar een feest moet, zet ze haar paard rond 16u in de stal. Ze wil dan veel hooi geven, zodat haar (jong) paard zich niet gaat vervelen en daardoor misschien aan de staldeur gaat knabbelen.
Maar kan je je paard te veel hooi geven? Ze krijgt elke dag (overdag+nacht) een hele kleine bot hooi.

GRTS,

Vriendin van pompidou xxx

Sunneva

Re: Hooi te veel geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 11:55

Nope. Het enige dat kan gebeuren is dag het paard het overschot aan hooi door z'n stal heen loopt (en er daarna lekker over heen plast) waardoor je verspilling krijgt.
Zolang het hooi niet te voedingsrijk is en haar ouders een beetje verspilling niet erg vinden kan het dus geen kwaad.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:09

Teveel hooi kan niet....paard stopt vanzelf met eten, en dan verloopt ie t wel in de box....ik gaf mijn paarden ook altijd onbeperkt ruwvoer...dan zijn ze op hun mooist!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:12

Nope het ergste wat kan gebeuren is dat je je paard niet meer kan vinden tussen het hooi. :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:19

bij een gezond en vooral jong paard kan het geen kwaad...wel als hij overgewicht heeft en IR. ;)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:25

Goede kwaliteit hooi is voor een gezond paard nooit te veel. Paarden moeten het vaak even leren maar stoppen vanzelf met eten.

Wel kan een vriendje beter verveling tegen gaan dan eten, zeker bij een jong paard. Of lees ik het bericht verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:28

Dat ligt echt helemaal aan het paard. Mijn paard kan je niet teveel geven maar de fjord van ons daarintegen kan zeker te veel krijgen dan kan je dr hoefbevangen afvoeren.

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:31

Wij doen het hooi in slowfeeder netten, zo doen ze lang over het hooi, dus vervelen ze zich niet en je verspilt geen hooi want wat ze niet opeten blijft in het net, en niet over de grond.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:59

Zolang ze er niet vet van worden is er niet iets als teveel hooi. Er zijn wel paarden die 24-7 eten niet trekken, baggervet worden, maar dat zal niet snel het geval zijn bij een springpaard dat dagelijks getraind wordt.
Ruwvoer, veeeeeeel ruwvoer is alleen maar erg goed voor paarden. Te weinig ruwvoer is wel problematisch, dat kan oa maagzweren veroorzaken, zeker als er wel veel krachtvoer gegeven wordt. Het is voor het hele verteringsgestel van een paard goed om bezig te zijn en te blijven.

Het ideaal is dat een paard elke 4 uur even wat ruwvoer kan eten. Maar dit is, vooral in de nacht, amper te doen. Iets daar zo dicht mogelijk bij in de buurt is het beste. Dus veel hooi geven waardoor het paard het grootste deel van de nacht eten heeft is alleen maar goed.

Zou het paard dik worden van wat aangeboden wordt is het beter te denken aan slowfeeders e.d. dan aan geen ruwvoer. Dit om toch nog aan dat regelmatig kunnen eten te komen terwijl de hoeveelheid wat lager gehouden wordt.
Ook de soort hooi kan hier helpen, dat er bv langstengelig hooi met weinig voedingswaarde wordt aangeboden om toch zeer regelmatig te kunnen blijven eten zonder te dik te worden. Wel is het dan belangrijk dat er ook voer met wel de juiste voedingswaarde wordt aangeboden.

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 13:00

smurffie schreef:
Goede kwaliteit hooi is voor een gezond paard nooit te veel. Paarden moeten het vaak even leren maar stoppen vanzelf met eten.

Wel kan een vriendje beter verveling tegen gaan dan eten, zeker bij een jong paard. Of lees ik het bericht verkeerd.

Een vriendje is inderdaad mss wel een oplossing. Tesnoods een shetlandertje, of bedoel je het anders?

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 13:01

piendepien schreef:
Wij doen het hooi in slowfeeder netten, zo doen ze lang over het hooi, dus vervelen ze zich niet en je verspilt geen hooi want wat ze niet opeten blijft in het net, en niet over de grond.

Ze gaan inderdaad een hooinet EN hooikorf hangen. Anders heb je inderdaad je stal vol met hooi :P

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 13:02

Bedankt allemaal, ze is jullie allemaal héél dankbaar!!

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 13:08

Bowen schreef:
Zolang ze er niet vet van worden is er niet iets als teveel hooi. Er zijn wel paarden die 24-7 eten niet trekken, baggervet worden, maar dat zal niet snel het geval zijn bij een springpaard dat dagelijks getraind wordt.

Blij met deze reactie, want dacht al dat wij een hele rare pony hebben. Die wordt namelijk echt tonnetje rond van alleen hooi en een niet al te rijke wei. Onbeperkt hooi eten is echt een no-go daardoor. Maar alle paarden zijn anders en ook is het ene pak hooi natuurlijk niet met het andere te vergelijken. Wij hebben nogal energierijk hooi en een pony met aanleg om veel te eten en te groeien.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 14:48

pompidou2602 schreef:
smurffie schreef:

Een vriendje is inderdaad mss wel een oplossing. Tesnoods een shetlandertje, of bedoel je het anders?

Dat bedoel ik inderdaad ;) ik heb hier ook een shetje van 90 cm erbij lopen en dat is helemaal geweldig als je het mijn 2 grote vraagt :j Hoeft niet veel te kosten, 1 of 2 paarden aan huis scheelt alleen de dierenarts/tandarts/hoefsmid. Verder eet zo'n kleintje echt verwaarloosbaar bij een groot paard.

Paulien_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 15:18

Sunneva schreef:
Nope. Het enige dat kan gebeuren is dag het paard het overschot aan hooi door z'n stal heen loopt (en er daarna lekker over heen plast) waardoor je verspilling krijgt.
Zolang het hooi niet te voedingsrijk is en haar ouders een beetje verspilling niet erg vinden kan het dus geen kwaad.

Wij hebben ons eigen paard ook thuis en idd je kan WEL te veel hooi geven waardoor je paard verdikt! Onze pony is verdikt hierdoor ookal zat erin het hooi weinig tot geen voedingsstoffen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 16:20

er is een verschil tussen een redelijk hoog in het bloed staand paard,wat dagelijks gereden word en een sobere shettert die van een zuchtje wind al vet word.
Mijn shet krijgt minimaal hooi,een kaal stuk zonder gras en is dus vet.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 16:34

Mijn shet krijgt onbeperkt droog hooi en staat in een weiland met gras tot over zijn knietjes, is op perfect gewicht, even als de kwpn'er en paint waar hij gezelschap voor is. Als hij vol zit gaat hij (liggen) dutten. Of hij gaat lekker uitbuiken. Door eten was hij na 3 dagen zat en toen was hij blij :).

Maar ik ken ook een tinker die absoluut niet stopte op het weiland maar droog hooi ging super.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 08:03

LadyUrsy schreef:
Blij met deze reactie, want dacht al dat wij een hele rare pony hebben. Die wordt namelijk echt tonnetje rond van alleen hooi en een niet al te rijke wei. Onbeperkt hooi eten is echt een no-go daardoor. Maar alle paarden zijn anders en ook is het ene pak hooi natuurlijk niet met het andere te vergelijken. Wij hebben nogal energierijk hooi en een pony met aanleg om veel te eten en te groeien.

Waarom voer je dat hooi dan, als je zelf al snapt dat hij er te dik van wordt.

Ook gras is in deze tijd van het jaar niet zo'n goed idee voor jouw pony. Zo lang het gras groeit (dat is tot ergens in september/oktober) is het niet gezond voor paarden die er gevoelig voor zijn.

xIrisV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 16:57

Als ze er niet dik van word is er niet iets als teveel hooi.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:52

Koper schreef:
LadyUrsy schreef:

Waarom voer je dat hooi dan, als je zelf al snapt dat hij er te dik van wordt.

Ook gras is in deze tijd van het jaar niet zo'n goed idee voor jouw pony. Zo lang het gras groeit (dat is tot ergens in september/oktober) is het niet gezond voor paarden die er gevoelig voor zijn.

We hebben haar nog niet zo lang en er helaas geen uitgebreide beschrijving bijgekregen. We moesten het dus zelf ondervinden en hebben vanzelfsprekend nu onze maatregelen genomen. De reden dat ik hooi voer is dat ik de pony's 's avonds op stal heb en ik ze niet de hele nacht zonder ruwvoer wil zetten. Maar het energierijke hooi is inmiddels vervangen door graszaadhooi. Komt dus helemaal goed met onze kleine schrokop :9

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 07:29

Mooi zo +:)+