Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 17:17

Da's nog een flink stukkie tuffen vanaf hier hoor ;), maar het lijkt de enige te zijn in NL, dus tja :+
Utrecht heeft iig geen HPL, maar wil wel kijken of ze wat kunnen regelen voor me.
*heeft streepje voor daar :P*

Equinedn
Berichten: 54
Geregistreerd: 27-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 18:03

Het is uitgelegd maar je snapt het niet. Als je stamceltherapie toepast moet je zeker iets weten over weefselherstel. Ik heb aangegeven waar men naar moet zoeken maar dat doet men niet.

Kant en klare oplossing is er niet maar moet wel die dingen toepassen die hun nut bewezen hebben en daar hoort stamcel en bloedzuigers niet bij.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 11-07-15 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd die direct na elkaar geplaatst zijn.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30648
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 09:04

Moderatoropmerking:
Enkele offtopic-berichten verwijderd. Graag bij het onderwerp van dit topic blijven en niet persoonlijk worden naar elkaar.

SvhGoor
Berichten: 10
Geregistreerd: 06-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:43

Jammer dat jullie allemaal zo braaf ingaan op de "vage, negatieve teksten, van iemand die er alleen op uit is, om dit erg nuttige onderwerp, te vervuilen."
Niet op reageren en gewoon on topic blijven!
Dus
Wie heeft er ervaringen met peesblessure behandelingen zoals "PRP en stamcel therapie. "

Ook ik heb een paard met peesblessure tussenpees voorbeen.
Nu ingespoten met cortisonen en hyaluronzuur

Ik twijfel ook, of ik de andere behandelingen zal laten doen.

Hinke

Berichten: 2095
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:07

Ibbel schreef:
Heel veel geblaat en verrekte weinig wol :+ Lekker laten mekkeren maar...

Ik heb net mijn paard met PRP laten behandelen in Utrecht; oude blessure (door sukkel van ondertussen ex-DA niet herkent), maar gaat op zich de goede kant op. Optie HLLT besproken, DA in Utrecht neemt contact op met degene die die presentatie op de voorjaarsdagen had gehouden.

Hinke: ga jij ook voor HLLT? Zo ja, bij welke kliniek?

Edit: "Utrecht" is overigens ook niet helemaal waus van stamceltherapie - daar zitten met pezen en ook kraakbeen nogal wat haken en ogen aan. Stamcellen zijn zo eenvoudig nog niet.

Ook bij mensen is de wetenschappelijke bewijsvoering nog flinterdun. Er is recent één product goedgekeurd in de EU voor mensen, en dat is stamcelbehandeling van blindheid veroorzaakt door bv chemicaliën of verbranding.


Ja! Bij de hondsrug :) Geen idee of het gaat werken maar ik wil alles op alles zetten om mijn paard weer goed te krijgen. Het is het proberen waard. Van stamcel is met gerandomiseerde studies wel bewezen dat het kan werken, maar daar is niet mee gezegd dat het voor alle paarden werkt en het effect is volgens mij niet supergroot. Hoewel ik moet zeggen dat mijn instructrice er wel over te spreken was.

@SvhGoor Is het bij jouw paard een gat of is het minder ernstig? En wat is het effect vd cortisonen en het hyaluronzuur?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48451
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:38


Gulpje

Berichten: 8073
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:28

SvhGoor schreef:
Jammer dat jullie allemaal zo braaf ingaan op de "vage, negatieve teksten, van iemand die er alleen op uit is, om dit erg nuttige onderwerp, te vervuilen."
Niet op reageren en gewoon on topic blijven!
Dus
Wie heeft er ervaringen met peesblessure behandelingen zoals "PRP en stamcel therapie. "

Ook ik heb een paard met peesblessure tussenpees voorbeen.
Nu ingespoten met cortisonen en hyaluronzuur

Ik twijfel ook, of ik de andere behandelingen zal laten doen.


Ik ben ook heel benieuwd naar het antwoord op de vraag van Hinke, en als aanvulling op die vraag: Is het dan wel raadzaam om er nog stamceltherapie 'bovenop' te doen? Wat zegt jouw veearts hierover?

Sannnn
Berichten: 4815
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 21:41

Equinedn schreef:
Als je het niet begrijpt kan ik daar niks aan doen. Dat is het grote probleem op bokt dat men niet luistert wat de ander te vertellen heeft. Vooral die er verstand van hebben en dat zijn er niet veel. We blijven de paarden maar blootstellen aan experimentele geneeskunst. Ik ga verder op mijn manier wat
gebaseerd is op onderbouwde behandelmethode.

Equinedn schreef:
Het is uitgelegd maar je snapt het niet. Als je stamceltherapie toepast moet je zeker iets weten over weefselherstel. Ik heb aangegeven waar men naar moet zoeken maar dat doet men niet.

Kant en klare oplossing is er niet maar moet wel die dingen toepassen die hun nut bewezen hebben en daar hoort stamcel en bloedzuigers niet bij.

Beweer je hier nu (in)direct dat dierenartsen niks weten van weefsel herstel? Als er stamceltherapie toegepast word, waar het hier in het topic over gaat, dan weet men wel degelijk waar het over gaat. Sterker nog alle nummers zijn bekend want je moet heel goed weten wat je er in spuit zodat er geen auto immuunreactie ontstaat. Daarom kost de therapie ook zo duur want de cellen moeten bijvoorbeeld een x aantal keer gepasseerd worden.

Als ik het begrijp wil je de richting erop dat een peesblessure komt door een lichamelijk (functioneel) probleem bij het paard? Ik wil best zoeken in de hoek waar jij op richt, ik ben er geinteresseerd in en sta open voor andere inkijken. Maar met de termen die je gaf kan je alle kanten op. Helemaal als je verstand van zaken hebt... Daarom is de manier waarop je erover spreekt hier op bokt naar mijn mening jammer. Als je duidelijker uitlegt ipv enkel termen en korte zinnen is er waarschijnlijk meer begrip. Ik ben erg benieuwd naar een breder verhaal en jouw grotere kijk op het probleem van (pees)blessures.
Ik ben het zeker met je eens dat men dingen moet toepassen die nut hebben, maar wat heeft dan wel nut volgens jou?
En geef dan eens duidelijk aan waarom stamceltherapie geen nut heeft bij acute peesproblematiek?

Equinedn schreef:
Heel goed. De denkwereld bij de paarden loopt behoorlijk achter bij humaan. Het denken over het revalideren van problemen hoort bij de medische/paramedisch behandelaars thuis. Die kan je uitleggen wat ik bedoel en het voert te ver om alles hier te onderbouwen. Men zal moeten accepteren dat er mensen zijn die er verstand van hebben.


Loopt de denkwereld bij paarden behoorlijk achter bij humaan? Of loopt de humane wereld achter vanwege bijvoorbeeld bepaalde ethische kwesties?

TS, je moet vooral je eigen gevoel volgen. In Belgie zitten betere dieren artsen dan in Nederland is mijn ervaring. Het is vooral erg belangrijk dat de stamceltherapie zo snel mogelijk na het trauma plaats vind, als er echt al litteken weefsel is is de kans van slagen kleiner. De plaats van injectie van de stamcellen is ook erg belangrijk. Daarnaast moet het lichaam heel goed de tijd krijgen om te herstellen. Alleen snap ik niet wat jouw dierenarts bedoeld met litteken weefsel versoepelen en daarom stamceltherapie toepassen?

Maar om nogmaals terug te komen op het geen wat Equinedn zegt dat stamceltherapie niet werkt is wel heel zwart wit en te kort door de bocht. Als je vind dat anderen een bredere kijk moeten hebben is dat ook iets wat je zelf zou moeten hebben. Momenteel is er idd te weinig kennis over dit vlak. Teveel vraagtekens en tegenstrijdige artikelen, maar er word veel onderzoek naar stamcellen gedaan. Dat is ook niet voor niks... Voor onderzoek is veel geld nodig en het is erg moeilijk om geld te krijgen voor je onderzoek. Je moet vechten voor geld en dit gaat naar de 'betere projecten', waarom gaat er dan zoveel geld naar stamcel onderzoek? Om maar terug te komen op het passage aantal, wie weet moeten cellen 10x gepasseerd worden ipv 5x voor het optimale succes. Dit kost tijd en veel onderzoek, dat kosten tientallen jaren werk. En dit is maar een miniscuul voorbeeld... Er is zoveel meer waar je niet van af weet tot je in het wereldje staat..

Dit alles neemt absoluut niet weg dat pees problemen kunnen ontstaan door verkeerd lichamelijk functioneren. Maar er is een verschil tussen het gehele plaatje bekijken of zwart wit zeggen dat stamcel therapie niet helpt. :)

Heel veel succes TS!! Hopelijk herstelt je paard. Vooral je eigen gevoel volgen zodat je jezelf recht in de spiegel aan kan kijken. Aan alle behandelmethodes zitten haken en ogen.

Is dat echt ingespoten voor de pees zelf SvhGoor of voor het gewricht en om de hele omgeving rustiger te maken om zo goed mogelijk 'simpel en natuurlijk' herstel van de pees in 1e instantie te kunnen bekijken. Stamceltherapie er boven op kan denk ik, ik ben geen dierenarts, zeker baat hebben. Hele andere 'therapie'.

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 16:26

Banjer schreef:
Dit topic wordt genoemd in de BNB: [FZ] [Dienstmededeling]BNB juli 2015


Wat leuk!!

Sorry voor mijn late reactie, met die hitte kreeg mijn merrie koliek dus had mijn focus even ergens anders liggen (te weinig vocht binnen gekregen waardoor ze hele droge en harde mest had).
Maandagavond breng ik mijn merrie naar de kliniek! Dinsdag wordt ze behandeld met stamcellen en in de avond mag ik haar weer ophalen :).

Ze krijgt maandag overdag weer ijzertjes onder, had ze vroeger ook maar omdat ze ze steeds aftrapte heb ik ze er onderuit gehaald. Echter door het vele stappen op het harde (minimaal 5x per dag) zijn haar hoeven heel erg aan het slijten. Ik zit niet te wachten op hoefproblemen door slijtage dus dan toch maar weer eventjes een ijzertje onder.

Ik zag een aantal keer langskomen dat mijn verhaal van de dierenarts niet helemaal duidelijk is, ik heb even een linkje van de site afgehaald! Dit is iets duidelijker denk ik haha. http://www.paardenkliniekdeveluwe.nl/wetenswaardigheden/StamcelTherapie.pdf

@Hinke; wanneer ga jij voor de lasertherapie? Heftige blessure hoor, zal duimen dat hij helemaal goed geneest!!

@SvhGoor; Ook ik ben benieuwd naar het antwoord op bovenstaande vragen :)!

@Sannnn; ik volg inderdaad mijn gevoel, wil er zoveel mogelijk aan gedaan hebben en daarom heb ik toch de afspraak voor maandag gemaakt! De plaats van injecteren weet ik nog niks van, kan je daar iets over vertellen? Dan kan ik het er maandag nog eens over hebben met mijn DA! Mijn merrie heeft vanwege gevoeligheid voor koliek een heel speciaal dieet en plan m.b.t. stappen en uit stal komen, daarom heb ik ervoor gekozen om het toch bij mijn eigen DA te laten doen omdat ik dan zeker weet dat ik haar dinsdagavond niet koliekerig op kan halen haha. Het gaat sinds het dieet heel goed, ik durf er ook niet van af te wijken voorlopig.
Ik heb een linkje geplaatst met de uitleg over het littekenweefsel, hopelijk is dit duidelijker!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15922
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:05

Je kunt misschien beter high power lasertherapie doen. Ze doen het nu ook op dravers die op Wolvega lopen die peesblessures hebbe en met uitzonderlijk goed resultaat.

Hinke

Berichten: 2095
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:37

@Laura is alles goed gegaan met de stamcel therapie?

edit: ik zie dat je 5(!) x per dag moet wandelen? Dat is wel erg veel. Het is geen optie om hem op het land te zetten of gaat hij rennen?

@Janderegelaa die van mij krijgt de behandeling die jij noemt (HLLT) :) Ik ben benieuwd. Ik hoop zo dat het gaat helpen.

Wbt cortisonen injectie - ik heb gehoord dat dit op de lange termijn arthrose veroorzaakt. Iemand die hier ervaring mee heeft?

Ik heb vandaag nog eens het verslag van de da opgevraagd en er staat in dat het gat 3/5de van de breedte van de pees is |( Het gekke is dat mijn paard loopt als een kievit- ongeacht of ze op het harde of zachte loopt. Alleen op het moment dat ze de blessure opliep heeft ze een aantal uren op 3 benen gestaan. Het is zo verraderlijk om dan te denken dat het allemaal wel goed zit... Het been is nu al wel 2 maanden dik, alleen daar aan kan je zien dat er iets niet goed zit.

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:51

Er is heel lang (en er wordt nog steeds) geroepen dat corticosteroiden 'collageen-toxisch' zijn. Daar is echter niet veel echt bewijs voor, en zeker recent niet.
In humane orthopedische kringen begint men daar nu een beetje van af te stappen en minder voorzichtig te zijn. Daarbij werd bij mensen 3-4x / jaar injecteren in een gewricht nog veilig gevonden overigens.
Dus de link steroiden/artrose is niet echt aangetoond, en bij injecteren in een peesschede heb je sowieso niet met artrose te maken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15922
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:46

Hinke schreef:
@Laura is alles goed gegaan met de stamcel therapie?

edit: ik zie dat je 5(!) x per dag moet wandelen? Dat is wel erg veel. Het is geen optie om hem op het land te zetten of gaat hij rennen?

@Janderegelaa die van mij krijgt de behandeling die jij noemt (HLLT) :) Ik ben benieuwd. Ik hoop zo dat het gaat helpen.

Wbt cortisonen injectie - ik heb gehoord dat dit op de lange termijn arthrose veroorzaakt. Iemand die hier ervaring mee heeft?

Ik heb vandaag nog eens het verslag van de da opgevraagd en er staat in dat het gat 3/5de van de breedte van de pees is |( Het gekke is dat mijn paard loopt als een kievit- ongeacht of ze op het harde of zachte loopt. Alleen op het moment dat ze de blessure opliep heeft ze een aantal uren op 3 benen gestaan. Het is zo verraderlijk om dan te denken dat het allemaal wel goed zit... Het been is nu al wel 2 maanden dik, alleen daar aan kan je zien dat er iets niet goed zit.


Hou je me op de hoogte? Mag ook per PB.

Hinke

Berichten: 2095
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 20:55

Zal ik doen :)

Equinedn
Berichten: 54
Geregistreerd: 27-06-15

Re: Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:35

Helaas is mij het spreken onmogelijk gemaakt. Wat ik alleen iedere keer probeer te zeggen is dat een peesprobleem zonder duidelijke oorzaak veel te veel lokaal benaderd wordt terwijl wij in de humane wereld die stap al voorbij zijn. Ik behandel de paard met als denkmodel de humane regels. Weefsel van paard en mens reageren hetzelfde op negatieve agens. Hierdoor haal je al negatief inwerkende factoren weg. En ik heb niets over dierenartsen gezegd. Ik raad het mijn patiënten af.

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 21:58

@Hinke; ja 5x per dag vanwege haar gevoeligheid van koliek. We hebben nu een speciaal dieet en het gaat super, omdat we geen risico willen lopen heeft de DA aangeraden toch wel 5 x met haar te wandelen.
Ze kan helaas niet in de wei, hier heeft ze de blessure ook opgelopen. Ze gaat als een gek te keer in het land, heb hier zelfs al eens een topic over geopend omdat ze steeds over/onder/door de omheining heen ging. Ik vrees dat los op de wei er voorlopig helemaal niet meer in zit :(. Graas nu een paar keer per week ruim een uur per keer aan de hand met haar.

Afgelopen maandag heeft ze de therapie gehad! Het is goed gegaan, het zag er wel uit als een nare/pijnlijke behandeling. Arm paardje :(.
Er was nog niet heel veel verandering in de pees. De DA was hier echter niet verbaasd over omdat de genezing met een verse blessure vele malen sneller gaat in het begin dan een oudere blessure. De genezing duurt sowieso 6 maanden bij een verse blessure. We hebben nu afgesproken om over 6 weken weer een scan te maken, in plaats van over 3 weken (de oorspronkelijk 6 weken). Hopelijk is er dan 'beter' nieuws. De blessure geneest overigens sowieso, ik heb dus voor stamceltherapie om te proberen de 'wond' zo optimaal mogelijk te laten genezen. Niet om de behadeling sneller, pijnlozer i.o.d. te laten gaan. Ik geloof zeker dat er veel andere behandelingen zijn die ook absoluut een goed resultaat geven, ik heb maar gewoon mijn gevoel gevolgd.

Ik ben ook wel benieuwd naar de vorderingen van Hinke. Als het hier geplaatst mag worden lees ik graag mee. Anders evt. een linkje?

Hinke

Berichten: 2095
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 01:41

Hey Laura, fijn dat alles goed is gegaan :D Ik snap dat je hem nu niet meer op de wei gaat doen. Maar het kost je zo wel veel tijd zeg! Ik vind het zelf al bijna onhaalbaar om 2 x per dag naar stal te gaan, laat staan 5 x..
Ik duim voor je :)

Wbt de lasertherapie; ik wil er wel een apart topic over openen maar dan wat later, over een paar maanden als er meer bekend is over hoe ze herstelt :) Ik kan wel zeggen dat ik er een goed gevoel bij had. We gaan sowieso zijn behandelmethode opvolgen. De da had gezegd dat ze 9 maanden op stal moet blijven, maar dat adviseerde Richard sterk af. Daar was ik eigenlijk wel heel blij om :D Het is toch niks voor zo'n paard om 9 maanden naar een muur te staren.

kimmie1

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 01:56

Equinedn schreef:
Helaas is mij het spreken onmogelijk gemaakt. Wat ik alleen iedere keer probeer te zeggen is dat een peesprobleem zonder duidelijke oorzaak veel te veel lokaal benaderd wordt terwijl wij in de humane wereld die stap al voorbij zijn. Ik behandel de paard met als denkmodel de humane regels. Weefsel van paard en mens reageren hetzelfde op negatieve agens. Hierdoor haal je al negatief inwerkende factoren weg. En ik heb niets over dierenartsen gezegd. Ik raad het mijn patiënten af.



Zo moeilijk is het verhaal toch niet. Je kunt een pees wel lokaal behandelen maar als een paard door bv een rugprobleem de benen anders belast kun je de pees wel behandelen maar de veroorzaker haal je niet weg dus grote kans dat het weer opnieuw terug komt. Oftewel, pak het totaal plaatje aan , bekijk het hele paard, wordt het belemmerd door zijn eigen lichaam, de ruiter, zadel, manier van trainen enz.

Zucht, zo moeilijk is het toch niet uit te leggen?

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 08:59

Met het wegnemen van een eventuele oorzaak behandel je de bestaande peesblessure niet. Dit topic gaat om het behandelen van een bestaande blessure, níet over het voorkomen van een herhaling (en ook niet over het vinden van een oorzaak).

Zucht, zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen... :+

kimmie1

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 10:44

Nee hoor voor mij niet maar voor Equinedn blijkbaar wel.

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 16:43

Snap ik, was ook bedoeld als een aanvulling op jouw post :D

kimmie1

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 17:10

Ibbel schreef:
Snap ik, was ook bedoeld als een aanvulling op jouw post :D


*\o/*

Equinedn
Berichten: 54
Geregistreerd: 27-06-15

Re: Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 17:21

Er wordt gesproken over mechanische problemen en ik heb het iedere keer over een letsel als gevolg van een verminderde goede doorbloeding wat leidt tot gevoeliger weefsel voor over belasting. En hierboven een stuk over stamcel.

epubliceerd op 28 mei 2015Stem cell-based therapies, in which the body’s own cells are stimulated to contribute to the repair process, are enormously promising in all areas of medicine, including articular cartilage regeneration. Yet our understanding of stem cells continues to evolve. Many thought, and some advertise, that stem cells alone are able to make new cartilage and cure arthritis. However, the senior scientist, Arnold Caplan PhD., who popularized the theory that bone marrow stem cells are the precursors to all tissues, now points to a new understanding of how stem cells work. He calls them Medicinal Signaling Cells. Here is the current thinking. (More on our blog -

sammie18
Berichten: 1345
Geregistreerd: 12-08-07
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 17:44

Hinke: wat vervelend voor jou en je paard. Ik hoop dat het laseren bij gaat dragen bij het herstel. Een kennis van mij heeft haar paard laseren bij een pees blessure en heeft zelf bij een knie blessure hetzelfde bij haarzelf laten doen. Dat is wel jaren geleden. Eerst was haar paard geblesseerd geraakt en daarmee ging zij vanuit Noord Holland steeds naar Drenthe om het paard te laten behandelen. Een week of wat later was zij met een paard gevallen met rijden. Artsen hebben het onderzocht en adviseerde rust. Tijdens de behandeling van haar paard heeft ze voorgesteld om haar knie ook te behandelen. Zij was er erg over te spreken.
En geef de moed niet op, bij mijn paard was de geblesseerde pees voor ruim 95% door en die is ook hersteld. Hij mag weliswaar niet meer alles wat we vroeger deden, maar hij loopt weer goed.

Lauraa90: Het is toch even afwachten en het heeft tijd nodig. Ik hoop dat de eerste controle echo over zes weken een goed beeld geeft van herstel. Dat gaf mij destijds echt hoop op herstel. Vervelend dat je paard koliek gevoelig is, maar ik vind het super dat je er zo mee omgaat om er 5 keer per dag te stappen.

Ik denk dat er ook blessures ontstaan door pure pech dus ik kan mij niet honderd procent vinden in het verhaal dat blessures altijd het gevolg zijn door structurele problemen in en om het paard. Plus het wegnemen van een eventuele oorzaak zorgt niet voor spontane genezing van een peesblessure. Ik heb mijn paard na het herstel wel helemaal na laten lopen omdat hij door ontlasting van zijn geblesseerde been zich vast had gezet in zijn rug. Dus dat is wel een aanrader maar geen behandeling van de opgedane blessure en daar werd inderdaad naar gevraagd.

Van de week was een stukje over stamceltherapie bij mensen in Amerika op tv heb alleen de aankondiging gezien. Ging over artrose in knieën geloof ik. Wellicht kun je het terug kijken via programma gemist ofzo. Het was van the doctors (sbs6 of net5)

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Re: Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 21:56

Ik heb mijn paard in 2007 laten behandelen met stamcellen. Hij had in de oppervlakkige buigpees een gat van 3,5 cm zitten. De laatste echo was 9 maanden daarna maar op die echo was alleen nog een klein wit streepje te zien. Een heel mooi resultaat dus! Tot op de dag van vandaag is de blessure niet terug gekomen. Afgelopen december had dit paard helaas aan een ander been een kleine blessure aan de tussenpees aanhechting bot. Ik wilde dit ook weer met stamcellen laten behandelen maar de da gaf aan dat dit niet mogelijk is. Stamcellen worden dat waar je ze inspuit. In dit geval dus pees of bot :). Dus toen heb ik gekozen voor bloedplaatjes. Ook deze blessure is goed genezen.

Ik ben zeer te spreken over de stamceltherapie.
Het was toen al wel zeer prijzig.