Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15922
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:12

Probeer Richard van Dokkum van paardenkliniek de Hondsrug eens. Die heeft met de High Power Laser zelfs een goedgekeurde maar afgeschreven KWPN hengst weer helemaal in orde gekregen! Scheelt je heel veel geld tov PRP. Zelfs drafbaan Wolvega gaat hem nu gebruiken voor de peesletsels bij dravers. Zijn nummer is: +31 6 26 35 66 19

Quir

Berichten: 17365
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 20:28

Hinke schreef:
Quir schreef:
Hier ook een hele goede ervaring! Ggk hengst, na een jaar sprong hij weer succesvol op M/Z niveau! Daarna nooit meer kreupel geweest.

Blessure zou waarschijnlijk niet genezen, in ieder geval niet zo dat hij weer de spring sport in zou kunnen. Met de stamcel therapie is het volledig en snel genezen.


Klinkt positief. Wat voor blessure was het? Achterbeen/voorbeen en was het een gat of was het gescheurd, welke pees, etc?



Gescheurde pees van t linker voor been. Ik dacht de diepe buiger, kan ik wel navragen als je wilt. Pees was voor 80/90% gescheurd.

Paard heeft 2 maanden ijzers gehad met verhoogde takken, om de pees te ontlasten. Doel was om hem weer zo goed te krijgen dat hij beschikbaar kon blijven voor de dekdienst en verder gewoon lekker in de paddock kon lopen. Dit had niemand zo verwacht.

Equinedn
Berichten: 54
Geregistreerd: 27-06-15

Re: Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 22:21

Het voert te ver om hier alles uit te leggen, maar enkele termen zijn zadel, ruiter, borstwervelkolom, fascie, fibroblasten. Allemaal facetten die behandeld moeten worden. Termen als gat in de pees en gescheurde pezen zouden leiden tot totale rupturen van de pees. Dat gebeurt dus niet. De pees is beschadigd en men ziet litteken weefsel.

baudyh

Berichten: 4288
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 22:26

janderegelaa schreef:
Probeer Richard van Dokkum van paardenkliniek de Hondsrug eens. Die heeft met de High Power Laser zelfs een goedgekeurde maar afgeschreven KWPN hengst weer helemaal in orde gekregen! Scheelt je heel veel geld tov PRP. Zelfs drafbaan Wolvega gaat hem nu gebruiken voor de peesletsels bij dravers. Zijn nummer is: +31 6 26 35 66 19


Dit wilde ik ook net voorstellen. Stukken goedkoper en het werkt echt.

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 22:29

Bedankt voor de reacties en ervaringen allemaal! De ervaringen tot nu toe klinken goed, dat is fijn! Zo te lezen (en wat ik van internet haal) is stamcel therapie net een stapje verder dan PRP, klopt dat?

@Quir; dat klinkt inderdaad heel positief! Geeft hoop, bedankt voor de verdere uitleg!

@janderegelaar; bedankt voor de tip, nooit van gehoord maar ga eens kijken!

Verder iedereen nogmaals bedankt! Interessant ook om de ervaringen te lezen. Ik ga morgen de dierenarts weer even bellen want heb nog een aantal vragen maar ik neig er wel naar om de behandeling te laten doen.

@Equinedn; ik begrijp het nog niet helemaal geloof ik. De oorzaak bij mijn paard is onbekend, ruim 2 maanden geleden op de kliniek gehad met koliek, veel rust, daarna weer koliek en was net weer begonnen met longeren. Waar het mis is gegaan weten we niet, pas met longeren kwam het boven water. Momenteel stap ik 5x 15/20 min met haar per dag. Dan elke keer nog 5/10 min grazen aan de hand. Als het er straks positief uitziet laat ik de fysio weer komen (die had ik oorspronkelijk ook gebeld voor haar), niet alleen voor haar pees maar gewoon haar hele lijf. Het zadel wordt sowieso nog nagekeken ook al weet ik dat hij perfect lag, maar na 2x koliek en zo'n lange tijd rust spring ik er echt niet onvoorbereid op als het weer mag.

massiemas

Berichten: 396
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Markelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 07:19

Stamceltherapie in combinatie met prp, tegelijkertijd, is ook een optie. Dit wordt bij de kliniek in Wolvega gedaan. Prp zou dan moeten zorgen voor een grotere groeifactor/snellere aanmaak van nieuw weefsel. Paard dat ik ken is nog in behandeling voor oppervlakkige buigpees voor (door trauma), kan dus nog geen resultaat noemen. In omgeving wel positieve verhalen gehoord. DA had het over 80% positieve resultaten sinds de start met deze behandeling (ong. 1,5 jaar). Succes ermee!

Equinedn
Berichten: 54
Geregistreerd: 27-06-15

Re: Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 09:45

Peesblessures zonder duidelijk oorzaak kunnen hun oorsprong vinden in de borstwervelkolom ( hier relatie met koliek), nek laag en eventueel schouder. Tot nu toe zijn er geen overtuigende bewijzen voor het effect van stamcel of prp. Al die cases waarin die genoemd worden gebeuren allerlei andere dingen die effect op de genezing hebben. Genezing van peesweefsel gebeurt onder invloed van beweging. Alles wat je er inspuit geeft geen directe verbetering van het genezingsproces proces.

Hinke

Berichten: 2095
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 17:54

Hoi Equinedn heb je referenties voor je statement?
Ik ben bereid iedereen te geloven zolang ik maar een referentie naar een wetenschappelijk artikel kan vinden. Als ik google heb ik moeite wetenschappelijke artikelen te vinden, dit geldt voor elke therapie maar misschien zoek ik verkeerd.
Ik ga alleen een therapie van 2000 euro proberen als er wetenschappelijk bewijs is dat het werkt en een verklaring voor waarom het werkt.

@Quir dat klinkt idd goed, maar het is nog geen bewijs. Weet je in welk stadium ze de stamceltherapie hebben toegepast? Voor mijn paard is het nu 4.5 weken geleden dat ze de blessure heeft opgelopen dus ik denk dat ik snel moet zijn wil stamceltherapie voor mij gaan werken.

@janderegelaa nuttig je link! Ik heb al gemaild en kreeg meteen antwoord. Morgen even bellen.

@Ts succes met je paard! Heb je nog nuttige info van de dierenarts gekregen? Ik heb toevallig mijn dierenarts gebeld vandaag. Zij zei dat het nut van stamceltherapie wel degelijk bewezen is maar dat het alleen helpt tegen recidive, het helpt niet bij de revalidatie zelf. Maar dat is imo net zo belangrijk- zorgen dat je niet 2 jaar na de blessure op dezelfde plek een nieuwe blessure krijgt. Met lasertherapie had ze geen ervaringen. Dat zet me ook weer aan het denken- als veel dierenartsen niet bekend zijn met lasertherapie, misschien is het dan nog behoorlijk experimenteel en niet 100% bewezen.
Naast eventuele therapieen moeten we sowieso de 9 maanden boxrust aanhouden ;(

Quir

Berichten: 17365
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 18:39

Ik geloof vrij vroeg, precies moet ik na vragen. :)
Misschien dat je hier wetenschappelijke artikelen kan vinden:http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/

Waarschijnlijk in t Engels meer te vinden. Heb zelf nog niet gezocht.

Wolkje

Berichten: 1369
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Thuis.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 19:03

Hinke schreef:
Hoi Equinedn heb je referenties voor je statement?
Ik ben bereid iedereen te geloven zolang ik maar een referentie naar een wetenschappelijk artikel kan vinden. Als ik google heb ik moeite wetenschappelijke artikelen te vinden, dit geldt voor elke therapie maar misschien zoek ik verkeerd.


Probeer eens te zoeken met Engelse termen op Google Scolar.
Niet alle artikelen zullen toegankelijk zijn, maar vaak is er wel een korte samenvatting te lezen.

kellyke123
Berichten: 13
Geregistreerd: 07-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:04

Meisje bij mij op stal heeft haar paard voor een PRP behandeling naar 't veterinair centrum in Someren gestuurd. Pees had ook veel letsel, geloof een ruptuur van bijna 60%. Is er ook weer helemaal boven op gekomen, springt dacht ik nu weer gewoon een M proef.

Heb gehoord dat ze daar ook stamceltherapie doen. zou je eens over kunnen informeren.

Equinedn
Berichten: 54
Geregistreerd: 27-06-15

Re: Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:28

Google maar op Jaap de morree

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 13:33

@Hinke; jij bent het dus ook aan het overwegen?
Er zijn twee mogelijkheden bij de stamceltherapie die ze toe kunnen passen, althans ik kon kiezen direct inspuiten (500-600€) of eerst gezuiverd (1500-2000€). Mijn merrie haar blessure is al wat ouder (2/3 maand), het is bij mij dus ook van belang om zo snel mogelijk te besluiten.
De DA vertelde mij dat er inderdaad al zeker wel wetenschappelijk bewijs is voor de werking van de therapie, maar vooral Duitse en Engelse literatuur.

9 maanden is behoorlijk lang, wat voor een blessure heeft je paard precies?

@Equine; Hoogst waarschijnlijk heeft mijn merrie de blessure opgelopen door overstrekken. Ze gaat in de wei en aan de longe soms behoorlijk tekeer (vooral in die periode 3 maanden geleden). Ze is verder echt al helemaal binnenstebuiten gehaald en de fysio behandelt haar meerdere keren per jaar.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:53

Mijn paard heeft door een val een peesblessure opgelopen (tussenpeesaanhechting) De kliniek gaf me 3 mogelijke behandelingen (naast 9 maanden rust, met opbouwend naar 2x 30 min stappen) de eerste (goedkoopste) weet ik niet meer, maar was ze zelf niet echt positief over)
De 2e was PRP, wat de naam zegt is plaatjesrijk plasma (Platelet Rich Plasma) en tenslotte stamceltherapie. Prijsverschil was tussen de laatste 2 ca 2000 euro.

Zoals ik het begrepen heb bevorderen beide therapieën de doorbloeding in de pees (tijdens het stappen) en dus het herstel van de pees. De DA gaf bij mij duidelijk aan dat de herstel periode er niet korter van werd, maar de kans groter werd op een herstel met het juiste weefsel (bij onze situatie was deze ca 50% zonder therapie). En bij stamcel een iets grotere kans dan bij PRP. Bij ons is de keus dan ook puur budgettair geweest. En tot nu toe geneest het paard goed (bij elke behandeling kijken ze weer even naar de pees)

Dus geen ervaring over stamcel zelf, maar hoop dat je er wat aan hebt :)

Misschien nog leuke toevoeging; mijn paard heeft zijn been dus ook overtrekt en wat van belang is dat tijdens het herstel het paard zijn hoef goed kan afrollen. Bij mijn paard hoefde het niet, maar als ze het idee hadden dat het kon helpen, kon je ook je paardje ook speciale ijzers geven voor om het afrollen van de hoef te verbeteren en hiermee dus de pees te ondersteunen.

Hinke

Berichten: 2095
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 20:29

@Riddershow jij bent dus voor PRP gegaan? Staat jouw paard nu ook 24 uur per dag in de box?

@laura ja, ik zit in dezelfde situatie :( Wat ik begreep was dat de ongezuiverde stamceltherapie maar in een klein aantal gevallen effectief is en dat je in de meeste gevallen de duurdere nodig zult hebben. Wat zei jou da over de 2-3 maanden? Mijn da zei dat ik met 5 weken al op moet schieten wil stamceltherapie effectief zijn.
Zelf twijfel ik nog wel. Stamceltherapie is bewezen effectief, maar dat betekent niet dat alle paarden er iets aan gaan hebben. Het is geen wondermiddel. Mijn paard heeft een gat in haar tussenpees :( :( Ik kwam op een dag op stal aan om haar binnen te zetten en toen stond ze op 3 benen. Ze heeft enorm lopen gek doen op de wei die avond, daar is dus iets mis gegaan.
Hoe gaat het nu met jouw paard? Al verbetering? Moet die van jou ook zo lang boxrust?

@kellyke klinkt goed!


@wolkje heb ik geprobeerd. Meeste artikelen zijn niet vrij toegankelijk en uit alleen een abstract kan ik geen info halen.
Ik had een aantal artikelen gevonden en in een link gezet maar die post is ineens verdwenen. Samenvattend: de effectiviteit van stamceltherapie is wel wetenschappelijk aangetoond. Wbt lasertherapie vind ik het erg lastig iets duidelijks te vinden maar misschien moet ik wat langer zoeken. Over low level laser therapie kan ik nog wel wat vinden, maar over high level laser therapie is eigenlijk niks te vinden. Dit gaat over de therapie in de link van janderegelaa. Het enige dat ik kan vinden is een abstract op http://www.voorjaarsdagen.eu, van 2015. Hierin staat

"There is a significant improvement in lameness degree and ultrasonographic
appearance of the injury directly, and 4 weeks after laser therapy in all 4pathology
groups (Wilcoxon rank test P<0,001), In 30 horses with tendinitis of the SDFT the mean
lameness grade decreased from 0,97 before treatment to 0,45 directly after treatment
and to 0,05 4 weeks after treatment. Mean ultrasonographic score decreased from
2,00 to 1,70 and to 1,37, respectively. Average time until return to controlled exercise
was 5,9 weeks and return to previous performance level was 5,4 months. In 12 horses
with DDFT tendinitis mean lameness decreased from 1,33 to 0,45 to 0,12, while the
ultrasound score decreased from 2,23 to 1,30 to 1,14. Average time until return to
controlled exercise was 6,5 weeks and return to previous performance level was 4,4
months. Also horses with desmitis of the suspensory branches (41)- or suspensory
ligament (67) show a marked improvement: lameness degree decrease respectively
from 1,50 to 0,75 to 0,40 and from 1,89 to 1,13 to 0,40 while the ultrasound score
decreased from respectively 2,10 to 1,56 to 1,15 and from 2,44 to 1,89 to 1,77. Average
duration until return to controlled exercise is respectively 6,4 and 6,1 weeks and return
to previous performance level is 4,8 and 4,1 months."


Dat klinkt dus wel positief.

Ik heb met de eigenaar van de kliniek die dit doet gebeld. Hij was erg positief over hllt en hij begreep niet waarom zo weinig dierenartsen bekend zijn met lasertherapie. Hij heeft eigenlijk alleen maar positieve resultaten gehad. De therapie is daarnaast goedkoop (als in goedkoper dan de andere therapieen).
Het enige wat mij heel erg tegenhoudt is dat het superexperimenteel lijkt. Het is niet een bevestigde en bewezen veilige therapie en de lange termijn effecten zijn niet bekend. Zoals ik het begreep worden high level lasers normaal gesproken ingezet voor chirurgie en ik zou me zo kunnen voorstellen dat je daarmee ook gezond weefsel kapot kan maken.

Ik geef mezelf nog max 1 week om een knoop door te hakken. Andere optie voor ons is om de therapieen en boxrust links te laten liggen en mijn paard naar een pension voor geblesseerde en oude paarden te brengen |(

Hinke

Berichten: 2095
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 21:00

@Laura heeft jouw dierenarts overigens nog gezegd welke therapie de voorkeur heeft in jouw geval- die met de gezuiverde stamcellen of direct inspuiten?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15922
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 23:00

High Power Laser Therapy wordt in Amerika heel veel gebruikt. Zowel op mensen als op dieren. Van oorsprong is een high power laser een chirurgische laser maar je kunt er alleen mee snijden als je er een fiber opzet die geschikt is om mee te snijden (een contact fiber) nu zit er een biostimulatie fiber op en die maakt geen contact. Daardoor vervalt de snijdende functie en hou je alleen de biostimulerende functie over. High Power Laser heeft geen bijwerkingen. Ik zou het gewoon proberen, het is echt niet duur en je hebt heel snel resultaat.

Hier een Amerikaanse site: http://www.k-laserusa.com/your-k-laser/ ... eterinary/

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:12

Ik heb gekozen voor PRP. Mijn paard staat in een kleine (gras) paddock buiten. Deze wordt steeds verplaatst zodat hij steeds kan grazen. En daar staat de kliniek ook achter. Beperkte beweging, maar niet stil zetten. Ze rade zelf ca. 5x6 aan, bij mij fluctueert het een beetje. Maar het is dan ook geen druktemaker.

En dus elke dag (vanaf de eerste behandeling) 2x 5 minuten wandelen en dan langzaam opbouwen. Nu wandelen we ca 15 min.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Re: Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 09:15

Bij ons op stal zijn er al enkele paarden goed mee geholpen. Alsnog kost een peesblessure tijd natuurlijk. Ons paard heeft vorig jaar september een peesblessure (check ligament) opgelopen. De dierenarts heeft bij haar ook stamceltherapie toegepast. Haar pees is er heel mooi vanaf gekomen, we zijn nu weer aan het opbouwen en ik hoop in de winter weer normaal te kunnen trainen.

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 01:07

Iedereen wederom bedankt voor de reacties! Interessant om te lezen over alle mogelijke therapieën!

Hinke schreef:
@laura ja, ik zit in dezelfde situatie :( Wat ik begreep was dat de ongezuiverde stamceltherapie maar in een klein aantal gevallen effectief is en dat je in de meeste gevallen de duurdere nodig zult hebben. Wat zei jou da over de 2-3 maanden? Mijn da zei dat ik met 5 weken al op moet schieten wil stamceltherapie effectief zijn.
Zelf twijfel ik nog wel. Stamceltherapie is bewezen effectief, maar dat betekent niet dat alle paarden er iets aan gaan hebben. Het is geen wondermiddel. Mijn paard heeft een gat in haar tussenpees :( :( Ik kwam op een dag op stal aan om haar binnen te zetten en toen stond ze op 3 benen. Ze heeft enorm lopen gek doen op de wei die avond, daar is dus iets mis gegaan.
Hoe gaat het nu met jouw paard? Al verbetering? Moet die van jou ook zo lang boxrust?
(


Ik denk dat het verschil bij ons zit in de locatie van de blessure, mijn merrie heeft een scheur in de aanhechting tussen de bot en de pees. Bij de 'ongezuiverde' therapie komen er ook botcellen mee, die kunnen voor verkalking zorgen. Dat is een nadeel van de ongezuiverdere variant. Maar omdat mijn merrie precies daar een scheur heeft, kan dat geen kwaad!
Mijn DA zegt ook dat ik op moet schieten! Zeker omdat het inderdaad al een wat oudere blessure is, er zit al wat littekenweefsel en het wordt lastiger om in te spuiten als hij dicht groeit. Dat is voor mij ook een reden om voor de ongezuiverde therapie te kiezen (naast geld uiteraard), zuiveren kost namelijk 3/4 weken.

Mijn paard heeft in stap nooit kreupel gelopen, ik draf alleen licht onzuiver. Ik kan dus niet zien of er al verbetering is helaas :(. Ze voelt zich iniedergeval goed en ze belast hem ook niet minder dan haar andere voorbeen. Ze heeft ook geen zwelling of warme plek gehad, dus daar kan ik ook niks aan zien. Mijn DA zei dat deze blessure sowieso een half jaar nodig heeft om te herstellen, minder lang dan die van jou. Waarom moet die van jou zo lang?
Daarnaast is de blessure al wat ouder dus voor haar is het waarschijnlijk iets minder lang op stal dan een half jaar. Nu iniedergeval 6 weken op stal en dan weer een scan. Wanneer is jou volgende scan?

Ik heb een baantje voor erbij gevonden, maandag op gesprek. Als ik aangenomen wordt dan ga ik de DA bellen voor een afspraak haha. Als het dan niet de gewenste resultaten heeft dan heb ik maar voor niets gewerkt.

sammie18
Berichten: 1345
Geregistreerd: 12-08-07
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 01:51

TS wat een moeilijke keuze is dat, maar volgens mij heb je nu een keuze gemaakt.

Mijn paard heeft twee jaar geleden door trauma een 'totaal' ruptuur aan zijn oppervlakkige buigpees. Er zaten slechts nog enkele peesweefsel vast die de pees bij elkaar hield. Ik heb de pees twee weken na het ontstaan van de blessure laten inspuiten met PRP. Na enkele weken ben ik begonnen met behandelen van de pees met bloedzuigers. Zelf ben ik hier erg enthousiast over geworden. Mijn paard had heel veel zwelling, het been werd dunner en de pees kreeg meer vorm. Het verbeterd en versneld ook het herstel van de pees. In Duitsland wordt heel veel met bloedzuigers gedaan en is er ook veel over te vinden als je op blutegel googled.
Ik heb een half jaar heel veel gewandeld met hem, daarna heb ik hem een half jaar volgens een schema op moeten bouwen. Daarna mocht ik langzaam wat meer doen en wat zijgangen mee gaan pakken maar heel geleidelijk.

Mijn dierenarts zei absoluut niet achter stamceltherapie te staan omdat het resultaat vaak op lange termijn tegen valt. Een oud stalgenoot heeft een aantal jaar terug haar paard met stamcellen behandeld, daarnaast veel bewegen aan de hand en in de aquatrainer het paard is hersteld. Maar na een half jaar lag de pees weer aan flarden. Anderzijds zullen er ook wel aardig wat gevallen zijn dat het herstel goed gaat.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:16

Laura, als je gaat zoeken op Engelse stiltes zal je meer ervaringen vinden. Daar doen ze het al zeker tien jaar.

Equinedn
Berichten: 54
Geregistreerd: 27-06-15

Re: Stamcel therapie bij peesblessure, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:23

Bloedzuigers lijkt d'r middeleeuwen wel. Toen heette het aderlaten. Velen hebben dat met de dood moeten bekopen.

sammie18
Berichten: 1345
Geregistreerd: 12-08-07
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 13:11

Equinedn schreef:
Bloedzuigers lijkt d'r middeleeuwen wel. Toen heette het aderlaten. Velen hebben dat met de dood moeten bekopen.


Bloedzuigers en aderlaten zijn twee totaal verschillende dingen. De bloedzuigers werden wel ingezet als bloedonttreking maar met het echte aderlaten werd het huid beschadigd met gereedschap. Het vind weliswaar beiden zijn oorsprong c.q. bekendheid rond de middeleeuwen, maar daar is het dan net mee gezegd. Al werden bloedzuigers daar al voor gebruikt Waarschijnlijk is er te weinig kennis om hier iets nuttigs over te melden, dus dan komt er zo'n reactie.

Het gaat bij de behandeling van de bloedzuigers niet om bloed te onttrekken. Die 60 ml bloed per beestje krijgt een paard echt geen last van. Maar het gaat om het speeksel dat de bloedzuiger achterlaat in de door de beet ontstaande wond. Wat zorgt voor herstel, het werkt :ontstekingsremmend, pijnstillend, bloedverdunnend, verwijding van de bloedvaten en in het bijzonder het capillaire systeem (microcirculatie), verbetering van de plaatselijke doorbloeding, versnelling van de lymfatische doorstroming, verbetering van de kwaliteit van bloedvaten, verzachting van littekenweefsel
oplossen van verklevingen

Het inzetten van bloedzuigers is echt niet wereldvreemd, veel bekende stallen (o.a. bij Anky, van Baalen, Tommi Visser, VDL, de Radstake en de Havikerwaard) doen het met goed resultaat en al jaren.

Zie ook :

http://www.mesologie-amersfoort.nl/Bloedzuigertherapie.html#bzt3
http://www.horses.nl/artikelen/bloedzuigers-helpen-de-dierenarts/

Equinedn
Berichten: 54
Geregistreerd: 27-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 16:55

Het merendeel van de genoemde effecten iWork je juist niet hebben. Ik weet wel degelijk waarover ik het heb.