Pony is net een shar-pei, herkent iemand dat? (met foto)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pony is net een shar-pei, herkent iemand dat? (met foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:30

Mijn shetlander heb ik gisteren van zijn laatste restje wintervacht ontdaan (was nog ruim 4/ 5 cm dik) en daarbij viel het mij op dat hij erg snel erg veel rimpels over zijn hele lijf heeft. De rimpels zitten met name aan de hals, romp, rug, buik en oksels.. Sommige plekken rimpelen altijd, andere plekken als hij maar een klein beetje beweegt.
Ik heb dit nog nooit eerder gezien bij andere paarden, en ook bij hem is het me nooit zo erg opgevallen.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Is het dat hij te dik is geweest i.c.m. zijn geringe hoogte (90 cm) dat de huid is uitgerekt? Momenteel is hij ook nog wat dik, zou dit ermee te maken kunnen hebben? Hij is nooit echt obese geweest en ik heb hem vanaf 2006.
Zou het permanent zijn of zou het nog weg kunnen trekken?

Bij deze een foto van gisteren, ik zal kijken of ik vandaag betere rimpel-foto's kan maken indien hier interesse in is.

Afbeelding

YellowGray

Re: Pony is net een shar-pei, herkent iemand dat? (met foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:32

Drinkt hij wel genoeg? Ik weet er niet heel veel van helaas, maar een verminderd elastische huid wijst soms wel op uitdroging.

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:34

Volgensmij is hij uitgedroogd. Mij is in ieder geval vertelt dat als je aan de huid van je paard trekt en de huid in een plooi blijft hij is uitgedroogd. Ik zou dus even goed in de gaten houden hoe veel hij drinkt.
Laatst bijgewerkt door Chinas op 26-06-15 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:34

Mijn oude paard heeft dit heel fel aan zijn kaken. Echt rimpelig vel als een oud mannetje. Ik was eerst bang dat hij uitgedroogt was (zou dus het drinkgedrag van je shetlander goed nakijken!) maar dat was hij niet.

Bij mijn paard is het denk ik ouderdom, de elasticiteit is uit zijn vel. Maar hij heeft het enkel aan zijn kaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:38

De pony is van 2002, heeft wel PPID (cushing) maar de tandarts heeft zijn leeftijd bevestigd (misschien zelfs een jaartje jonger geschat).
Hij drinkt inderdaad slecht, al is de vocht-inname op dit moment wel goed. Als ik een plooi trek is die ook zo weer weg. (Enkele weken terug bleef de plooi na 20 secondes nog zitten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:00

Misschien een gekke vraag, maar als het door het vocht komt zou het over moeten gaan lijkt me. Stel dat het niet over gaat en blijvend is, moet ik er dan ook rekening mee houden met zn zadel en tuig?
Bij zn buik en oksels trek ik de rimpels altijd al wel glad na het zadelen (benen naar voren trekken om er zeker van te zijn dat er geen huid dubbel zit onder de singel), maar op zn rug en hals eigenlijk nooit..