Masseur, Osteopaat, Chiropractor of wat anders?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wie zouden jullie laten komen

Osteopaat
9 (60%)
Fysiotherapeut
1 (6%)
Masseur
Geen stemmen
Chiropractor
2 (13%)
Anders, meld even in reactie
3 (20%)

Totaal aantal stemmen: 15

Moonlight17

Masseur, Osteopaat, Chiropractor of wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 13:44

Hallo Bokkers,

Na nu al een tijdje aan te klooien met het paard dat ik rij, wil ik nu toch echt wel is iemand naar mijn probleem laten kijken. Het liefst wel zo gericht mogelijk. Aangezien het paard niet van mij is heb ik wel een aantal beperkingen van wat ik kan en mag doen. Heb zelf ook een aantal beperkingen, want als student heb ik ook geen kassalade met een hoop centen erin liggen.

Het grootste probleem: Voorbeeldje van gisteren. In de springles rijden we een parcourtje aan het einde. Nou rij ik van 1 naar 2 en in de vrij scherpe bocht naar hindernis 2 krijg ik me toch een enorme bok. Waarom snapte op dat moment helemaal niemand, hij kwam zo onverwacht aan. Momenteel moet ik ook nog veel leren om een fatsoenlijk parcours te rijden. Dus de opdracht vandaag was handen bij elkaar en niet meer doen dan nodig is.

Nou doet ze tegenwoordig met enige regelmaat wel meer bokken, maar het blijft alleen bij het springen bij het rijden van een parcourtje. Dressuur krijg ik zelden tot nooit een bok, tenzij ik wat verkeerd doe. Wat dan ook terecht is ergens. Een losse hindernis doet ze het ook niet.

Wie denken jullie dat ik het beste een keertje kan komen nakijken?

Zadelmaker heb ik als eerste erna laten kijken en het zadel is dus nog geen maand geleden aangepast met een splinternieuwe vulling erin.
Maar nu is het probleem nog steeds niet weg.

Hopelijk hebben jullie een antwoord, mocht je in de buurt van Noord-Limburg iemand hebben zitten met goede verdiensten dan mag je dat ook best melden.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Anoniem

Re: Masseur, Osteopaat, Chiropractor of wat anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:59

Kritisch naar je eigen rijden kijken en een osteopaat of dierenarts. En idd zadel.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:35

tijdens het dressuur rijden zal je het paard verzameld rijden dus met bolle rug. Met springen drukken ze vaak de rug weg tussen de hindernissen dus hol! Het probleem lijkt dus daarvandaan te komen. Paarden die bokken hebben vaak een probleem in de rug.
Helaas kan een osteopaat,chiropractor e.d niet IN de rug kijken en heb je daar röntgologisch onderzoek voor nodig. Een goede osteopaat/chiropr e.d zal je ook door verwijzen voor ze hun handen er aan branden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 23:29

Scherpe bocht op snelheid, kan slapte zijn (zeg maar achterbenen uit de knoop krijgen, want zulke draaien maken kost kracht en coördinatie) of idd ergens gevoelig. DA en afhankelijk daarvan zadelmaker en/of osteo/fysio. Masseur mag geen blessures en problemen behandelen, die is er meer voor preventie niet als er al wat mis is.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 06:59

Vind de pony springen niet gwn heel leuk? Ken er wel meer die zo blij zijn dat ze bokken Zelfs op het hoogste nivo!

Je zegt dat je zelf nog veel moet leren kan me voorstellen dat je in zo een scherpe bocht wat uit evenwicht raakt de controle wat verliest en de pony er met een bok tussen uit piept!

Rijdt er ook wel eens iemand anders op? Doet die het dan ook? Is die gevoelig op zin rug met borstelen

Wat zegt de instructrice ervan als die dat doet?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 08:27

Tijdens een scherpe draai zit de ruiter vaak niet meer in het midden, waardoor er ongelijke druk links/rechts op het zadel komt. Dat kan pijn doen, met een bok als gevolg. Aangezien het anders niet/nauwelijks voorkomt zou ik het zoeken in je eigen rijden. Blijf links/rechts altijd gelijke druk op je beugels houden, ook als je plat door de bocht gaat.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 09:30

dresjoepie schreef:
Vind de pony springen niet gwn heel leuk? Ken er wel meer die zo blij zijn dat ze bokken Zelfs op het hoogste nivo!

Je zegt dat je zelf nog veel moet leren kan me voorstellen dat je in zo een scherpe bocht wat uit evenwicht raakt de controle wat verliest en de pony er met een bok tussen uit piept!

Rijdt er ook wel eens iemand anders op? Doet die het dan ook? Is die gevoelig op zin rug met borstelen

Wat zegt de instructrice ervan als die dat doet?

Even wat vragen beantwoorden:

Ja ze vindt het springen geweldig, maar door de kracht die wordt gebruikt en de hoogt die ze er mee bereikt lijkt mij dit geen bok voor de lol. Mijn rug en schouders spieren zitten nog helemaal vast van de klap die ik heb moeten opvangen.

Van de eigenaar mag er zelden iemand anders op. Mijn springinstructeur heeft er tot nu toe 1x op mogen zitten, omdat ik daar speciaal om gevraagd heb. Ik ben ook tot nu toe de enige die op haar heeft kunnen rijden, zonder er om de haverklap af te liggen. Ze heeft in het verleden geleerd, dat bijna iedere ruiter met genoeg gekheid eraf kan. De trigger was daarbij het zien van de uitgang richting stal. Bij die ene keer heeft ze niet gebokt wat van de winter was. Het is echt iets wat is begonnen in de buitenperiode.

Ze is absoluut niet gevoelig met borstelen.

Dressuurinstructrice, zegt been geven, dan maar als een idioot door de bak crossen. Bokken staan we gewoon niet toe.

Springinstructeur was eerst van: zal wel enthousiasme zijn, maar na die bok van Woensdag is hij ook van mening, dat het meer op mij gericht is. Moest haar nu dus na elke bok, flink been geven, na reactie opvangen en daarna op een kleine volte rond de hindernis zetten. Aan het werk was de gedachte.

Hopelijk kun jullie wat met de informatie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:38

Been geven na een bok heeft geen effect omdat een paard de link niet legt. Dat voorwaarts rijden werkt alleen als een paard blijft bokken. Nu heb je kans dat je jd paard aanleert keihard te gaan rennen na een bok.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 09:41

Joolien schreef:
Been geven na een bok heeft geen effect omdat een paard de link niet legt. Dat voorwaarts rijden werkt alleen als een paard blijft bokken. Nu heb je kans dat je jd paard aanleert keihard te gaan rennen na een bok.

Als ik niks doe, dan krijg ik er gewoon nog 1 een achteraan, ze loopt namelijk niet meer zelf door na die ene bok. 1 bok is al veel, doe het mezelf liever ook niet aan om er nog meer te krijgen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:49

Ik zou er ook iemand bij halen
Mijn hengst heeft jaren lang met regelmaat gerodeod (achteraf gezien als er hengstige merries id buurt waren)
Heb toen Nicole van massage Unique laten komen
Zij zit in midden Limburg (kessel)
En zou niets anders meer willen dan haar ze heeft mijn paard overal vanaf geholpen

Wel is het belangrijk dat je zadel goed past (zadelmaker is recent geweest dus zou goed moeten zijn)
En jou eigen houding goed is iets van zitlessen oid?

Ik zou pas beginnen met straffen van de bok als je alles hebt uitgesloten anders is het wel erg zielig
Daarbij vind ik de manier van straffen niet de juiste
Heb je al eens een tandarts laten komen?
Mijn tandarts heeft momenteel een actie en berekend enkel de voorrijkosten en de sedatie
Dus zou je voor een paar 10tjes klaar zijn

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:57

Moonlight17 schreef:
[Ze heeft in het verleden geleerd, dat bijna iedere ruiter met genoeg gekheid eraf kan. De trigger was daarbij het zien van de uitgang richting stal. Bij die ene keer heeft ze niet gebokt wat van de winter was. Het is echt iets wat is begonnen in de buitenperiode.

Weet je dan niet genoeg? Ik denk dat je paard ergens last van heeft eerlijk gezegd, een paard is toch niet zo vervelend dat ze de ruiter expres voor de lol eraf gooit?

Begin eens bij het zadel na te laten kijken. Net wat Angela zegt, de druk verandert wellicht in die bocht.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:43

Bedankt voor het beantwoorden van de vragen

Ik kan niet zeggen dat die je uitprobeert en ook niet dat die pijn heeft is een lastige! Ook gezien zijn verleden heeft die te vaak zijn zin gehad of heeft die allang pijn!

Ik zou er zelf een fysio/ostheo naar laten kijken als het een goede is aangesloten bij creo zal ze je evt doorverwijzen naar een DA En die kan ook gelijk naar het zadel kijken!