Hoefkatrolontsteking: wel of geen ijzers ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

myjody

Hoefkatrolontsteking: wel of geen ijzers ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 08:32

Onze 10 jarige merrie heeft hoefkatrolontsteking, volgens dierenarts nog geen vergevorderd stadium.
We gaan ze nu dag en nacht op de wei zetten vermits beweging van cruciaal belang is.
Maar... met of zonder aangepaste ijzers. De meningen zijn zeer verdeeld. Iemand hier ervaring mee?

Elisa2

Re: Hoefkatrolontsteking: wel of geen ijzers ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:34

Ik heb er geen goede ervaringen mee...goed gedoseerde beweging en management zijn imo belangrijker.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:49

Mijn vorige paard had het wel in dusdanig serieuze mate, die liep met ijzers echt onregelmatig.
Dus daar heb ik toen zodra ik het wist de ijzers afgehaald en idd veel op het land. Toen was er nagenoeg niks meer aan te zien. Maar ben toen wel gestopt met haar te trainen.
Maar aangepast beslag geen ervaring mee dus, maar als ze het zonder ijzers goed doen zou mijn voorkeur daar toch naar uit gaan.

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:52

Mijn paard heeft speciaal beslag voor zijn hoefkatrolontsteking en vanaf dat moment nooit meer een dag kreupel gelopen. Is nu 5 jaar geleden en ben nog steeds met hem aan het dressuren, momenteel M2 en van het weekend weer wedstrijd. Dus ik ben er wel tevreden over en zou ook het niet aandurven om zijn speciaal beslag eraf te halen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:53

Ik had wel een positief effect van kunststof ijzers, maar het zal wel per paard verschillend zijn denk ik.

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:55

Ik heb ooit een paard gehad met HKO, die had geen baat bij speciaal beslag en was beter af zonder ijzers. Maar werd wel slechter als hij 24/7 op het land stond ivm de harde ondergrond. Voor dat paard werkte het beter om hem 's nachts op zachte bodem te zetten.

Ik denk dat het voor ieder paard anders kan zijn en dat je er alleen maar achter komt door te ervaren...

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:06

Mijn merrie had hoefkatrolontsteking, is met 15 jaar jong ingeslapen.
Ze had dat in verergerde vorm, wat haar goed had gedaan was stappen en bodemwerk.
Ik ben mr niet meer zeker maar ze stond tijdens haar kreupelheid op ijzers en later zonder.

Om jou paard in het land te laten staan is geen aanrader, van geen beweging en de hele dag land (ookal is het kort gras) worden ze dik van en hoe meer kilo hoe meer er op de hoeven komt. Dat doet lijkt mij ook pijn.

Speciale ijzers kunnen goed helpen maar dat is uitproberen, de een reageert er goed op en de ander niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:00

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:09

Bij mijn (ex)vz-paard werkte speciaal beslag niet. Maar die had ook zijn hele leven blootvoets gestaan en kon gewoon niet wennen aan ijzers. Hij is van de ijzers af gehaald, (natuurlijk) bekapt en het land op gegaan. Hij is wel uit het werk gehaald maar hij had het dan ook al in een vergevorderd stadium.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:14

Ik heb ook een goede hoefsmid, die zet hem zo neer dat hij geen ijzers nodig heeft.

Itamarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:41

Hoi,
Bij een paard van mij is een dik jaar geleden ook HKO vastgesteld. Er werd mij wel onmiddellijk bij gezegd dat ze niet meer zou kunnen gereden worden (ondanks haar toen zevenjarige leeftijd :(). In eerste instantie heb ik haar op aanraden van de kliniek op 'Onionix' ijzers laten zetten met het idee om af en toe nog een wandelingetje te doen. Maar het ging toch met ups en downs dus heb ik besloten de ijzers er af te halen en kijken hoe ze het blootvoets deed (ze heeft ervoor altijd op traditionele ijzers gestaan). We maken nu blootvoets ook nog af een toe een toertje en het gaat nog steeds met ups en downs...

Ik weet niet of jouw paard al kreupel loopt en of je nog de intentie hebt van echt te blijven rijden? Als hij/zij nog niet echt kreupel is zou ik de ijzers misschien wel proberen, je kan ze er altijd nog weer afhalen. Bij mijn paard is het gewoon een hele zware vorm die vlug de slechte richting uitging/gaat ondanks haar vervroegd pensioen, maar ik heb wel al succesverhalen gehoord over de Onionix ijzers. Natuurlijk is elk geval apart te beschouwen...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:50

Arabesk schreef:
Lees deze website eens http://www.hoefkatrol.nl

en kom eens langs bij https://www.facebook.com/groups/paardnatuurlijk/ daar zitten al veel mensen die paarden met diagnose HKO nu weer rad hebben zonder ijzers en met natuurlijk bekappen (en buiten huisvesten)

Voor het kopje "hiellandig" adviseer ik dit nog even te lezen. "The myths of heel first landing"
http://enlightenedequine.com/tag/heel-first-landing/

TS: Ik denk dat het heel paardafhankelijk is. De een doet het goed op een break-over ijzer, de ander goed op ijzer met zooltje en siliconen, de ander blootvoets... Daar is denk ik geen eenduidig antwoord op te geven.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:57

Mijn paard heeft HKO graad 4 in beide voorbenen. Loopt zonder ijzers, 24/24 buiten en ook op harde ondergrond. Wordt nog 4 keer per week gewerkt. 2 keer intensief een uur dressuur op M-niveau en 1 keer longeren en 1 keer een buitenrit van +- 2 uur van 10 à 15 km. Hij is nu 10 jaar en heeft de diagnose gehad op zijn 5. Af en toe hebben wij ook onze dipjes maar hoe minder hij gewerkt wordt hoe slechter hij is. Super doorwerken en trainen resulteert in een super paard.
Hij is wel in beide voorvoeten ingespoten met ontstekingsremmers sinds vorig jaar. Zijn rechtervoet is nog maar 1x behandeld en zijn linkervoet wordt om het half jaar ingespoten.

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:01

Nog even ter aanvulling op mijn eerdere bericht, die van mij heeft inderdaad ijzers met zooltje en siliconen.

Vind het wel leuk om te lezen dat er meer paarden zijn die het toch nog goed doen!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:07

Had je da hier geen advies over?
Het is via de pc lastig te beoordelen hoe jouw paard ervoor staat qua vordering van de hko.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:39

Ik zou volgens de veearts ook niet meer dan een kort stap rondje op mijn paard kunnen doen. Maar hij loopt al jaren goed, is alleen net licht bevangen geweest maar verder gaat het super.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:54

Volgens mijn dierenarts was mijn paard 5 jaar geleden al niet meer bruikbaar. Vorig jaar nieuwe foto's laten maken met het advies om nooit meer op te stappen en te bombarderen naar grasmaaier.

Andere kliniek geweest die het advies gaven om hem in te spuiten in zijn voeten en als dat aansloeg en hij het er telkens een half jaar mee kon doen zag zij geen reden waarom hij geen 25 zou kunnen worden. Van haar moet ik zoveel mogelijk trainen. Zelfs als hij is een dag niet goed is gewoon doortrainen. Alleen maar beter voor hem. Zelfs een week vakantie geven vindt zij een probleem. En dat is bij mijn paard ook daadwerkelijk zo.

Dus als ik naar de allereerste DA had geluisterd 5 jaar geleden had ik al 5 jaar geen superknol meer onder mijn kont gehad.

Itamarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:36

Aja, die inspuitingen heeft mijn merrie ook gehad maar hebben bij haar helaas niets uitgehaald.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:41