Iets minder dan twee maanden geleden is mijn Fjordenmerrie na een grote gras vreterij spierbevangen geraakt. Toen is direct de dichtstbijzijnde dierenarts er bij gekomen, die heeft haar pijnstiller en spierverslapper gegeven en bloed afgenomen. Uit de bloedwaarde bleek hoge spierwaarde (zoals te verwachten viel) en hoge lever waarde, de gamma GT. Deze was niet een beetje hoog maar meer dan 10x zo hoog als hij hoort te zijn. Mijn dierenarts wist niet goed wat hij er mee aan moest en heeft me geadviseerd mijn paard op paddockrust en hooirantsoen te zetten en over twee weken weer opnieuw bloed te prikken.
Dat is gebeurd. Spierwaarde bleek toen netjes te dalen maar de leverwaarde was juist nog meer gestegen. Mijn dierenarts wist het niet meer en heeft me geadviseerd naar een kliniek te gaan en een leverecho en een leverbiopt te nemen. Uiterlijk is mijn paard echter prima in orde en ik vind haar met de tijd eigenlijk alleen maar meer opknappen. Ze is vrolijk, geen gele slijmvliezen, niet sloom. Ik begrijp dat niet goed in combinatie met de leverwaarde die toch dramatisch hoog blijft. Ik heb me laten informeren over het nemen van een leverbiopt en vind dat nogal een heftige ingreep die ook niet zonder risico’s is.
Toen ben ik op zoek gegaan naar alternatieven en heb diverse dierenartsen uit de buurt gebeld voor hun mening. Helaas werd ik daar niet zo veel wijzer van maar was het vooral nog meer verwarring. Ik ben aan de hand van wat ik op internet tegen kwam zo’n twee weken geleden wel gestart met ander hooi geven en heb het oude hooi laten testen. Ik had al langer vermoedens dat dat hooi niet goed was, er zat schimmel in, ik vond er big mac dozen in en het was enorm stoffig. Op die uitslag wacht ik nog.
Ik ben ook begonnen ongeveer 3 weken terug met een homeopathische zuiveringskuur van de Groene Os drainage compositum en ik geef haar magnesium bij voor de spieren. Op advies van de dierenarts die er het eerst bij betrokken was ben ik wel weer gestart met beweging, maar alleen stappen en niet langer dan een half uur. Dit gaat hartstikke goed. Ik durf echter nog niet verder op te bouwen omdat ik vind dat ik eerst zeker moet zijn dat het de lever geen schade doet als ik meer van haar ga vragen qua beweging.
Mijn huidige dierenarts kan mij eigenlijk niet helpen behalve mij te adviseren naar de kliniek te gaan, andere opties weet hij niet. Voor mij is de kliniek echter pas echt een laatste optie en ik kijk liever ook naar andere mogelijkheden. Ik heb inmiddels ook de hulp ingeschakeld van een holistisch dierenarts die wat verder bij mij uit de buurt zit. Die komt over een week opnieuw bloed afnemen en ook haar visie geven.
Voor degenen die daar verstand van hebben en iets uit kunnen halen, ik heb de bloedtest resultaten op papier. Daar staan echter de gegevens van mijn dierenarts op en die maak ik liever niet openbaar. Ik kan ze dus privé sturen als iemand dat wil.
Ik wil jullie in ieder geval alvast heel erg danken voor het meedenken! Het is zo naar als je paard iets mankeert en je moet maar zoeken als naar een speld in een hooiberg naar wat nou precies de oorzaak is. De onzekerheid hoe het verder gaat ook, bah