Enorm hoge leverwaarde

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

melisje9

Enorm hoge leverwaarde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 21:39

Hoi allemaal, ik open dit bericht omdat ik nu al ongeveer twee maanden aan het tobben ben met de gezondheid van mijn 13 jarige Fjordenmerrie. Ik heb al wel diverse dierenartsen om advies gevraagd maar ik ben van mening dat je nooit te veel advies kan krijgen. Misschien heeft één van jullie het gouden idee dat mijn paard verder helpt. Ik zal de situatie even proberen te schetsen:

Iets minder dan twee maanden geleden is mijn Fjordenmerrie na een grote gras vreterij spierbevangen geraakt. Toen is direct de dichtstbijzijnde dierenarts er bij gekomen, die heeft haar pijnstiller en spierverslapper gegeven en bloed afgenomen. Uit de bloedwaarde bleek hoge spierwaarde (zoals te verwachten viel) en hoge lever waarde, de gamma GT. Deze was niet een beetje hoog maar meer dan 10x zo hoog als hij hoort te zijn. Mijn dierenarts wist niet goed wat hij er mee aan moest en heeft me geadviseerd mijn paard op paddockrust en hooirantsoen te zetten en over twee weken weer opnieuw bloed te prikken.

Dat is gebeurd. Spierwaarde bleek toen netjes te dalen maar de leverwaarde was juist nog meer gestegen. Mijn dierenarts wist het niet meer en heeft me geadviseerd naar een kliniek te gaan en een leverecho en een leverbiopt te nemen. Uiterlijk is mijn paard echter prima in orde en ik vind haar met de tijd eigenlijk alleen maar meer opknappen. Ze is vrolijk, geen gele slijmvliezen, niet sloom. Ik begrijp dat niet goed in combinatie met de leverwaarde die toch dramatisch hoog blijft. Ik heb me laten informeren over het nemen van een leverbiopt en vind dat nogal een heftige ingreep die ook niet zonder risico’s is.

Toen ben ik op zoek gegaan naar alternatieven en heb diverse dierenartsen uit de buurt gebeld voor hun mening. Helaas werd ik daar niet zo veel wijzer van maar was het vooral nog meer verwarring. Ik ben aan de hand van wat ik op internet tegen kwam zo’n twee weken geleden wel gestart met ander hooi geven en heb het oude hooi laten testen. Ik had al langer vermoedens dat dat hooi niet goed was, er zat schimmel in, ik vond er big mac dozen in en het was enorm stoffig. Op die uitslag wacht ik nog.
Ik ben ook begonnen ongeveer 3 weken terug met een homeopathische zuiveringskuur van de Groene Os drainage compositum en ik geef haar magnesium bij voor de spieren. Op advies van de dierenarts die er het eerst bij betrokken was ben ik wel weer gestart met beweging, maar alleen stappen en niet langer dan een half uur. Dit gaat hartstikke goed. Ik durf echter nog niet verder op te bouwen omdat ik vind dat ik eerst zeker moet zijn dat het de lever geen schade doet als ik meer van haar ga vragen qua beweging.

Mijn huidige dierenarts kan mij eigenlijk niet helpen behalve mij te adviseren naar de kliniek te gaan, andere opties weet hij niet. Voor mij is de kliniek echter pas echt een laatste optie en ik kijk liever ook naar andere mogelijkheden. Ik heb inmiddels ook de hulp ingeschakeld van een holistisch dierenarts die wat verder bij mij uit de buurt zit. Die komt over een week opnieuw bloed afnemen en ook haar visie geven.

Voor degenen die daar verstand van hebben en iets uit kunnen halen, ik heb de bloedtest resultaten op papier. Daar staan echter de gegevens van mijn dierenarts op en die maak ik liever niet openbaar. Ik kan ze dus privé sturen als iemand dat wil.

Ik wil jullie in ieder geval alvast heel erg danken voor het meedenken! Het is zo naar als je paard iets mankeert en je moet maar zoeken als naar een speld in een hooiberg naar wat nou precies de oorzaak is. De onzekerheid hoe het verder gaat ook, bah :(

Afbeelding

Mungbean

Re: Enorm hoge leverwaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:43

Is hij op leverbot getest?

melisje9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 21:45

Nee, mijn dierenarts zei dat die testen geen zekerheid bieden. Lyme zou ook een optie kunnen zijn met deze symptomen maar ook daarop schijn je niet goed te kunnen testen. Mijn dierenarts heeft toen ik vroeg naar preventief behandelen aangegeven niet in het wilde weg medicijnen te willen geven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:47

Nou, tegen leverbot zou ik wel preventief proberen hoor, is in feite gewoon een wormkuur maar dan voor schapen. Het is geen zwaar medicament.
Niets doen is in iedergeval niet nuttig.
Ik zou een 2nd opinion halen bij een andere praktijk.
Lyme is namelijk wel te testen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 24-06-15 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:47

Hier zo'n zelfde soort drama, niet weten wat er is en ook niet duidelijk waar je het moet zoeken. Ook enorme hoge leverwaarden. Paard heeft drie spuiten tegen leverbot gehad, bijna tegelijk verschenen er ineens abcessen op zijn flank en naast zijn anus. Nu 25 antibiotica spuiten verder, echo's laten maken, maar wat het precies is weet niemand........

melisje9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 21:54

Hè bah Arabesk wat eng! Jij bent al een heel stuk verder in het proces dus. Lijkt me dat je ongelofelijk wanhopig wordt als je er maar steeds niet achter komt. Is er ook al een biopt afgenomen? En zelfs uit de echo bleek dus niks?

En Sizzle ik heb inderdaad een second opinion laten doen bij een holistisch dierenarts, zij komt over een week langs voor een consult en om opnieuw bloed te prikken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:56

Arabesk, dat klinkt imo wel als zware leverbot infectie waarbij je ze tijdens hun migratie (door de huid) gedood hebt.
Dat zou wel tot flinke ontstekingen kunnen leiden toch?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:59

melisje9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 22:01

Mariadistel zit in de kuur die ik haar nu geef, zie ik net. Dus dat is op zich een goed teken. Hopelijk geeft de kuur mooi resultaat.

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:02

Mijn paard heeft zulke hoge leverwaardes gehad dat ze adviseerde om mijn paard in te slapen.
De enige optie die we hadden was om naar kliniek Den Hoek te gaan, naar erik laarakker.
Dit hebben wij gedaan en dmv hun behandeling zonder chemische troep is het weer goed gekomen!

melisje9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 22:05

Rowenaduke gelukkig dat je niet naar het eerste advies geluisterd hebt dan!
Wat voor behandeling heeft je paard daar gehad?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:09

Laad dat beest op naar een kliniek en laat een echo en leverbiopt doen. Zou niet weten waarom je eerst alle dierenartsen in de buurt zou bellen als je op de kliniek het antwoord kan vinden?

Leverbot en spoelworm krijgen een waarschijnlijkheidsdiagnose, maar kunnen wel goed behandeld worden.
Iets giftigs gegeten kan, het kunnen tumoren zijn... Geloof mij, die van mij heeft een maand geleden een leverbiopt gehad en ben er nog elke dag blij mee. Want je kunt natuurlijk niet behandelen zonder dat je een beetje een idee hebt wat ze hebben.

Die van mij heeft ondertussen wormenkuren, leverbotkuren, ontstekingstemmers, antiniotica en een pittige tijd op de kliniek achter de rug. Voordeel is dat de lever een enorm herstellend vermogen heeft!

melisje9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 22:13

Leverbiopt is best wel risicovol. Je hoort regelmatig dat ze een darm of zelfs een long per ongeluk aanprikken. Als mijn paard er echt slecht bij zou staan zou ik voor mijn gevoel geen keuze hebben en inderdaad direct naar de kliniek gaan.
Nu vind ik dat er wel heel makkelijk en snel gezegd word dat ik maar naar de kliniek moet. Het is niet zo dat ik al een jaar hier mee aan het tobben ben ofzo en dat ik maar niks aan het doen ben. Ik wil gewoon alle opties bekijken en aan de hand daarvan een weloverwogen keuze maken.

Je doet het nu voorkomen alsof het niks is om je paard naar de kliniek te laten gaan. Ik denk daar anders over.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:16

Sizzle schreef:
Nou, tegen leverbot zou ik wel preventief proberen hoor, is in feite gewoon een wormkuur maar dan voor schapen. Het is geen zwaar medicament.

Preventief ontwormen is volstrekt nutteloos. ;) Dan gooi je er alleen maar gif in zonder dat een besmetting bewezen is. Een mestonderzoek laten doen, en dan gericht ontwormen is vele malen beter. Daarmee wordt voorkomen dat wormen resistent worden. Sommige wormen, inclusief leverbot, reageren al niet meer op de normale ontwormmiddelen.
http://wormbestrijding.nl/wormbestrijdi ... tie-paard/

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:18

Een normaal mestonderzoek op leverbot gaat je niets komma 0 opleveren .....
Moet je specifieke tests hebben, zeer veel materiaal en een infectie die al minimaal 3 maanden in het lichaam zit.

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:26

melisje9 schreef:
Rowenaduke gelukkig dat je niet naar het eerste advies geluisterd hebt dan!
Wat voor behandeling heeft je paard daar gehad?

Ja inderdaad ik ben er nog elke dag blij mee hoor. Mijn paard had sowieso al een flink medisch verleden waar dit ook nog bij kwam dusja.. maar sinds ik het alternatieve pad op ben gegaan gaat het nu goed, ook dat was in het begin zoeken naar de juiste behandeling maar nu is die al jaren weer een gezond en gelukkig paard.

In den hoek hebben ze hem ontgiftingskuren gegeven, en hij kreeg nog allemaal andere middeltjes voor zn darmen/luchtwegen/mild/lever en omdat hij daar insuline resistent gemeten is kreeg hij daar ook een supplement voor.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:28

Floortz schreef:
Sizzle schreef:

Preventief ontwormen is volstrekt nutteloos. ;) Dan gooi je er alleen maar gif in zonder dat een besmetting bewezen is. Een mestonderzoek laten doen, en dan gericht ontwormen is vele malen beter. Daarmee wordt voorkomen dat wormen resistent worden. Sommige wormen, inclusief leverbot, reageren al niet meer op de normale ontwormmiddelen.
http://wormbestrijding.nl/wormbestrijdi ... tie-paard/

daarom moet je preventief fasinex geven...minder ingrijpend dan een lever biopt lijkt mij.
Mestonderzoek is trouwens onbetrouwbaar.Er zijn nog nooit zoveel paarden dood gegaan aan een bloedworminfectie sinds de ''mestonderzoek'' hype.

Wat voor waarden zijn er niet goed?Is er sprake van leverfalen of zijn er ontstekingswaarden gevonden...dat scheelt nogal.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:29

melisje9 schreef:
Leverbiopt is best wel risicovol. Je hoort regelmatig dat ze een darm of zelfs een long per ongeluk aanprikken.

Ik weet niet in wat voor kringen jij je begeeft maar ik ken, na jaren in de paarden, maar 1 paard die een leverbiopt heeft gehad, en die is goed gegaan.

Naar de kliniek gaan is niet niks, maar een paard met enorm verhoogde leverwaarden een gedegen medischonderzoek onthouden is ook niet niks.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:30

Testen op leverbot is niet sluitend. In een leverbiopt kan men wel zien of er een parasiet mee te maken heeft.

Mijn 3 jarige is afgelopen winter nogal kantje boordje geweest door een leverontsteking.
Hij had een GGT van 1100 en galzuren waren net onder de 50. Idioot belachelijk hoog dus. En een lever die al insufficiënt was.
Ze hadden hem al een beetje opgegeven. Gelukkig bleek het biopt beter dan de verwachting was.

Door slechte ervaringen met een leverbiopt in het verleden, wilde ik absoluut niet met hem naar een kliniek.
Ik heb jaren geleden een paard gehad wat een darmperforatie had door een leverbiopt. En ik kan je vertellen dat dat een behoorlijk beangstigende complicatie is. Elke dag, 5 dagen lang, op een telefoontje zitten wachten of je paard gaat blijven leven of niet... Dus mijn idee erover was dat het duur, nutteloos en gevaarlijk was.
Maar ik ben nu wel blij dat ik het met mijn 3 jarige nu toch wel gedaan heb. (Heb me gelukkig laten overhalen door de interniste die hem behandelt)
Hij is momenteel herstellende. Moest ik hem niet weggebracht hebben, was hij waarschijnlijk nu wel dood geweest...

Dat de long geperforeerd wordt bij een leverbiopt is normaal trouwens. Men steekt expres door de long, heb ik begrepen. En darmperforatie is dan weer niet de bedoeling...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:34

Sizzle schreef:
Arabesk, dat klinkt imo wel als zware leverbot infectie waarbij je ze tijdens hun migratie (door de huid) gedood hebt.
Dat zou wel tot flinke ontstekingen kunnen leiden toch?

De abcessen waren niet decimeters diep. En stonden ook niet in verbinding met elkaar.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:36

Sizzle schreef:
Moet je specifieke tests hebben, zeer veel materiaal en een infectie die al minimaal 3 maanden in het lichaam zit.

25 gram mest is genoeg.

http://www.gddiergezondheid.nl/actueel/ ... et%20paard

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:37

En alleen maar met fasinex behandelen doet ook niet altijd persé de truuk.
Mijn paard had waarschijnlijk wel leverbot en ondanks fasinex werd hij toch niet beter. (Hij had dat trouwens ook preventief gekregen want vorig jaar had hij hetzelfde probleem, alleen minder ernstig. En toen reageerde hij wel heel goed op een behandeling met fasinex)
Maar dit jaar had het wel wat meer nodig; namelijk 2 weken ab, 2 maanden cortico's en een sloot fasinex.
En hij lijkt nu eindelijk te herstellen, maar nog steeds afwachten hoe het verder gaat...

Mijn paard testte trouwens negatief voor leverbot. (bloedonderzoek dmv serologie)
En toch ben ik vrij zeker dat hij het wel had. (Eosinofielen in het biopt)
Die testen zijn dus echt niet sluitend.
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 24-06-15 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:38

Floortz schreef:
Sizzle schreef:

25 gram mest is genoeg.

http://www.gddiergezondheid.nl/actueel/ ... et%20paard

bij paarden komt het niet altijd tot een ei uitscheiding.Dan levert mestonderzoek dus niets op.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:40

Bij paarden komt het niet altijd tot ei-uitscheiding.
(Staat zelfs letterlijk in de gegeven link).

Arabesk, aha op die fiets.
Wat akelig. Is het jouw paard?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:41

Mestonderzoek en niet preventief ontwormen is het beste voor de resistentie, maar niet voor je paard. Je vind lang niet alles in een mestonderzoek.

Ik vind het ook niet niks om met mijn paard naar de kliniek te gaan maar het is toch simpel. Paard=ziek. Je haalt er een DA bij en die adviseerd een kliniek.

Dan volg ik mijn DA, no offence maar nu ben je zelf het voer aan het veranderen en aan het ontgiften, iets wat je paard gewoon kwaad mee zou kunnen doen :o

Ik zou nooit zelf gaan behandelen voordat ik een diagnose weet :o