Paard verliest haar wintervacht niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zazu678

Paard verliest haar wintervacht niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 18:37

Hi Bokkers!

Ik heb samen met een vriendin een verzorgfjord van 25 (Ja best oud, maar iemand moet haar verzorgen) en toen we aankwamen was ze zeker 1 jaar niet gepoetst (heeft de eigenaar zelf toe gegeven) en ze staat buiten op een land, nu verzorgen we aar al een maand of 5 en haar vacht gaat steeds meer glimmen, maar ze verliest haar wintervacht gewoon niet, het gaat gewoon niet weg. We poetsen, wassen en poetsen, er is al veel vooruitgaan maar verder gaat het niet weg. Ze kan geen biks hebben i.v.m. snel dik en hoefbevangen worden dus ze krijgt kuil en gras, precies genoeg. Weten jullie een oplossing? Ik overwoog haar te gaan (laten) scheren, maar toen dacht ik, het is al bijna juli, dus toen begon ik te twijfelen, ze heeft dekens voor als ze geschoren wordt. Kunnen jullie hieronder zeggen wat slim is om te doen?

Groetjes Jasha

Memere

Re: Paard verliest haar wintervacht niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:39

Heeft ze geen cushing gezien haar leeftijd?

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:39

Is de pony al ontwormd? Vaak zijn wormen problemen van het slecht uit hun vacht komen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:40

Oudere paarden hebben vaker last van Cushing.
Een van de kenmerken is een lange, slechtverharende vacht.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:42

Mijn paard van 14 heeft precies hetzelfde probleem. Vorige week een vitamine injectie gekregen van veearts en ontworming. Nu dagelijks nog extra vitamine en mineralen. Langzaam aan begint ie het los te laten.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:42

Heb je een foto. Als de vacht er niet goed uitkomt kan het duiden op Cuchings.
Heeft ze nog andere problemen, dunne mest, kreupel, of iets dergelijks.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:56

Ik gok, mede gezien haar leeftijd, dat de pony Cushing heeft.

Deze maand is het nog een gratis test, hoef je enkel de voorrijkosten en bloedprikken van de DA te betalen

zazu678

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 19:59

Nee verder is ze niet kreupel, heeft gezonde mest en heeft ze geen problemen, hoeven zijn ook super.

horsefriend9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:07

vitamine tekort?? wormen?
mischien toch DA erbij halen... miscien moet je wel mormenkuur doen of extra vitamine voeren.
;)

wintec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:14

Komt door het koude voorjaar. Hier laten de paarden die 24/7 buiten staan ook het haar later los.
De nachten zijn nog steeds koud!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:26

Onzin wintec, paarden laten haren los door de langere dagen niet door de warmte. Een gezond paard is al door de wintervacht heen. Ook de paarden die dag en nacht buiten staan. Ik denk ook aan cushing. Hoe ziet haar vacht er verder uit?

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:38

Wij hebben een paard gehad met cushing die er ook aan dood is gegaan. Ik vind het best heftig dat cushing hier al 5x wordt geroepen. De 20 jarige Quarter van een stalgenootje is in de zomer vacht. Maar de laatste 2 weken is het best weer koud, en ik kan zien dat onze paarden (24/7 in de weide) hun haren rechtop zetten waardoor de vacht er weer een beetje winters uit ziet. Ook hebben de Haflingers die hier staan een wat dikkere vacht dan onze warmbloeden. Ik zal de veearts om advies vragen als het mijn paard was, het kan ook een minder ernstig probleem zijn. Misschien toch een gebrek aan bepaalde vitamine of mineralen.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:15

martine0503 schreef:
Mijn paard van 14 heeft precies hetzelfde probleem. Vorige week een vitamine injectie gekregen van veearts en ontworming. Nu dagelijks nog extra vitamine en mineralen. Langzaam aan begint ie het los te laten.

En naast mijn paard kan ik er nog een heleboel opnoemen Die nog dik in de vacht zitten. Het weer werkt ook niet mee. Bij andere paarden is bloedonderzoek gedaan. Kwam niks uit. Vandaar dat ik ook geen bloedonderzoek heb laten doen. Va zag er nu ook nog geen toegevoegde waarde aan toe. Bij tekorten zou nl Zelfde behandeling plaats vinden.

wintec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:27

Dus paarden hebben alleen een wintervacht om dat het in de winter eerder donker is dan in de zomer? wat een onzin.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:15

Paarden verharen op de lengte van de dagen. Paarden die nu nog geen zomerkleed hebben hebben wat onder de leden. Mijn 2 paarden (17 en 24) zijn keurig door de verharing heen, oudje wel iets langzamer maar hij ziet er op dit moment super strak uit.

Ik zou het dier ook zeker laten testen op cushing en scheren....veels te warm voor ze nu met die dikke vacht.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:21

wintec schreef:
Dus paarden hebben alleen een wintervacht om dat het in de winter eerder donker is dan in de zomer? wat een onzin.

dat is geen onzin....zodra de dagen korter worden gaat de aanmaak van de wintervacht van start.
Nog niet nu meteen omdat je het nog niet merkt maar eind juli begin augustus zeker.

TS...je kunt vragen wanneer ze voor hert laatst ontwormd is,maar ik denk ook aan cushing.

mariantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:29

Mijn pony van 24 was begin juni al helemaal in zomervacht. Ik denk dat er meer aan de hand is. Zou toch even de DA erbij halen. Volgens mij zitten gezonde paarden nu toch wel in hun zomervacht. We hebben ook een fjord staan van 20 die
niet veel gepoetst wordt, maar zit ook al in zijn zomervacht.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:31

Herkenbaar dit... mijn paardje zat overigens in januari dunner in zn vacht dan nu. Het is mij een raadsel waarom ie dikker haar heeft gekregen en waarom t nu niet loslaat

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:37

Dorine92 schreef:
Herkenbaar dit... mijn paardje zat overigens in januari dunner in zn vacht dan nu. Het is mij een raadsel waarom ie dikker haar heeft gekregen en waarom t nu niet loslaat

+1

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:51

wintec schreef:

Oeps..
Hier zit je echt fout. Verharen en wintervacht aanmaken gaat toch écht onder invloed van daglicht en het langer/korter worden van de dagen.

Als er íets nu géén onzin is, en daadwerkelijk ook gewoon ( wetenschappelijk) onderzocht is, is het feit dat de vachtaanmaak en verharen van paarden beinvloed wordt door licht/daglengte en NIET door het feit of het bijvoorbeeld een warm of een koud voorjaar is. Het gaat écht om de hoeveelheid licht!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:52

En dat is dus waarom ik er niks van snap :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 06:41

wintec schreef:

Heeft de natuur netjes geregeld :j

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 06:42

Punz schreef:
wintec schreef:

Oeps..
Hier zit je echt fout. Verharen en wintervacht aanmaken gaat toch écht onder invloed van daglicht en het langer/korter worden van de dagen.

Als er íets nu géén onzin is, en daadwerkelijk ook gewoon ( wetenschappelijk) onderzocht is, is het feit dat de vachtaanmaak en verharen van paarden beinvloed wordt door licht/daglengte en NIET door het feit of het bijvoorbeeld een warm of een koud voorjaar is. Het gaat écht om de hoeveelheid licht!

Versterkt door temp, maar daglengte en lichtintensiteit is de grootste trigger inderdaad!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 06:53

Een wintervacht hangt idd meer samen met licht dan met temperatuur. Klinkt niet logisch ja. Maar het moet iedereen toch opvallen dat je paard al gaat verharen in sommige jaren terwijl het nog hartstikke koud is (of andersom).

Het klinkt alsof er toch wat aan de hand is met die pony. Maar ja, dat kan van alles zijn, van Cushing tot een mineralen/vitaminegebrek. Kun je niet een bloedonderzoekje laten doen? Daar kun je een echt probleem vaak toch wel uithalen. Is het wel echt een wintervacht? Sommige rassen hebben gewoon niet van dat hele korte, gladde haar (misschien zit er wel IJslander in ;-) ).

Heb je een foto misschien?

Aan de leeftijd kan het eigenlijk niet echt liggen. Oudere paarden verharen soms wel wat moeilijker of later, maar dat een paard nu nog dik in het winterhaar zit, dat kan eigenlijk niet ,dan zit er wel wat anders achter denk ik. Mijn paard is net zo oud en die zit nu ook al een paar weken echt in zijn zomervacht.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 07:54

Testen op cushing is wel handig,maar zelfs de 5 jarigen bij ons kwamen niet goed door de verharing.
Het zit zo:

Door de langere koude reageert de stofwisseling van een paard wel degelijk door de haren langer vast te houden en in "winterstand" te blijven, dit ter bescherming van het lichaam natuurlijk. Voeding kan invloed hebben, zorg dat de vitamientjes genoeg aanwezig zijn.

Het verhaar verhaal van paarden is heel complex en gezien het feit dat er dit jaar wel 30 topics zijn aangemaakt van bezorgde paardemensen wiens paard zo ontzettend laat is met verharen vind ik dat het inderdaad komt van die gek lange lage temperaturen :j

Houd je dier in de gaten, voer goed, ontworm goed en bij twijfelen een cushing testje :j