hoeveel balen hooi per jaar per paard voorzien?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fiorini

hoeveel balen hooi per jaar per paard voorzien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 13:59

Onze paarden staan altijd op de weide en hebben een schuilhok ter beschikking.
In de winter krijgen ze heel veel hooi, in de zomer is dit beperkt.
Maar elk jaar opnieuw weer dezelfde vraag: hoeveel kleine balen hooi per jaar zou ik moeten voorzien per paard?

Hier een voorbeeld van welke balen ik precies bedoel:
http://www.kapaza.be/nl/overige-benodig ... 986775.htm

grtjs

mooney

Re: hoeveel balen hooi per jaar per paard voorzien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:07

Zo vanaf de foto neem ik aan dat je 20 kg baaltjes bedoelt (of met een beetje pech zelfs 15 kg)?
Wat je nodig hebt qua paard hangt af van hoe groot je paard is, ik kan gaan rekenen voor een paard van 1.70 maar als je een shet hebt lopen heeft dat weinig zin. En wat is in jouw ogen heel veel? Onbeperkt of niet?

Als je in porties voert kan je uitrekenen hoeveel kg je kwijt bent per dag (als je 1,5% aanhoudt: gewicht van paard * 0,015), maar als je het daarop baseert moet je ook in het begin wel je porties wegen voor je ze geeft omdat je anders een andere hoeveelheid geeft dan je hebt berekend.

Mijn D en B pony zouden samen 2 dagen doen over zo'n baaltje, als het al niet minder is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:08

2% lichaamsgewicht winter (kan oplopen tot 3% en de helft voor de zomer. Beide kan je uitgaan van 6 maanden. En voor een gemiddeld paard van 500kg en een baal van 20+ is dat ong. 1/2-3/4 winter en 1/4 zomer. Maakt gemiddeld dus 1/3 / dag = 122 (afgerond) + toeslag onvoorzien en strenge winter, mag je zeker op 150 stuks rekenen.

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 14:09

het is voor een e-pony, in de winter krijgen ze onbeperkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:11

Hier bij onbeperkt toegang tot hooi, op dagen dat ze geen of weinig gras eten (zoals in de winter als de wei te nat en dus dicht is) dan aten ze bij goede kwaliteit hooi een half baaltje per pony per dag.

Dan heb ik het over voor 2 D-ponies samen dus een baaltje per dag GEMIDDELD.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:24

Ik zou daarbij zeker 10% aanhouden voor wat nodig is om extra te voeren bij strenge vorst, en daarbij ook eventueel verlies door bijvoorbeeld schimmel/te stoffig enz. en voer wat kapot gelopen wordt.

Een E pony zal gemiddeld een halve baal per dag eten, maar er zijn erbij waarbij je 3/4 tot 1 baal per dag moet tellen, afhankelijk van wat het paard nodig heeft. En dan heb ik het over hetzelfde gewicht van het paard zelf.

Als ik kijk bij ons op stal: er zijn er die voldoende hebben aan 6 kilo voordroog per dag (naast weidegang enkele uren en stro als stalbedekking voor de nacht), maar ook die zeker 10 tot 12 kilo nodig hebben. Zelfde formaat paard, zelfde manier van houden. Alleen de behoefte verschilt gewoon heel erg. Sommige krijgen de hoeveelheid ruwvoer die zo nodig zouden hebben om op gewicht te blijven niet weg, die krijgen mais/luzerne bijgevoerd. (langzame eters, ze eten 6 kilo voordroog, maar aanvulling dmv dus mais/luzerne en brok)

Het is echt per paard verschillend. Het gemiddelde is hier aangegeven, maar van dat gemiddelde moet je soms fiks (x2) afwijken...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:31

Ik ga zelf uit van een 1/2 baal per paard.

Ik voer met 1 Fjord, 1 arabier en 1 nrps-er (paard) 1 1/2 baal per dag (is zo goed als onbeperkt).
Mijn arabier krijgt daarnaast nog bij gevoerd, anders valt zij te veel in.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:34

Ik heb net weer het hooi ingeslagen voor het komende jaar. Ik voer hier 2 paarden van. In de wintermaanden onbeperkt omdat ze dan niet op de wei staan en de rest van het jaar alleen 's ochtends in de paddock en 's nachts op stal en de rest van de dag op de wei. Heb nu ingeslagen: 150 kleine baaltes van 25 kg per stuk en 20 midi balen in folie van 150 kg. Beide komen van licht bemest land en zijn eerste snee.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 24-06-15 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:36

Mijn paard (kwpn 1,65m) en shet (75 cm) eten in een normale winter ongeveer 20 à 30 balen van +- 20 kg op. Ik verbruik dus op de 4 wintermaanden dat ze echt geen beschikking hebben tot gras al 120 balen. Dit is dan zonder strenge vorst tot -20. De overige maanden rond de 10 balen per maand.
Ik heb dus op jaarbasis minimum 200 pakken nodig zonder onvoorziene omstandigheden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:31

De afgelopen 6 maanden (sinds half december) heb ik voor mijn twee paardjes, 1 IJslander en 1 grote maat shetlandpony, ruim 60 baaltjes van 28 a 30 kilo en 45 baaltjes van 18 a 20 kilo gevoerd. Dit was dus inclusief strenge vorst/waterkou, schimmel enz.