Ernstige lage overhoef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Ernstige lage overhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 07:00

Friese merrie van 7 jaar is kreupel gaan lopen en na onderzoek en foto's wees uit dat ze behoorlijk ernstige lage overhoef heeft.
Paard loopt dus kreupel vooral rechtsom op de volte, maar nu ook af en toe recht door.
Dierenarts die de foto's maakt zegt dat het van een trauma af komt en niet aangeboren en hij zag het maar eens in de 5 tot 10 jaar in deze ernstige vorm.
Operatie werd afgeraden, was geen beginnen aan.
Maar de röntgen zijn doorgestuurd naar twee andere klinieken en deze zeggen dat operatie een kleine optie is.
De eerste zegt dat het juist een aangeboren afwijking is en dus niet door een trauma en opereren zou een optie zijn met een 50/50 kans, maar wel een zware gecompliceerde operatie.
De tweede heeft niks gezegd over wel of niet aangeboren/trauma maar opereren zou een optie zijn met een kans van slagen van 40 of zelfs maar 30 %
Maar ook hij vertelde er duidelijk bij dat het een gecompliceerd iets is en de kans dat het helemaal goed komt zeer minimaal, hij zou het willen proberen en ervoor willen gaan als de eigenaar het wil maar hij had er zijn twijfels bij.
In het beste geval zou het paard recreatief bruikbaar zijn en het zou een gevoelige plek blijven.

Nu mijn vragen:
- Er werd door een dierenarts gezegd dat dit vaker voorkomt bij Friezen, is dit bekend bij iemand?
- Heeft er iemand meer ervaring met overhoef en een eventuele operatie?
- Wat zouden jullie doen in dit geval met deze informatie??
- Hoe weet ik nou zeker of zoiets aangeboren is of door een trauma komt?
Door trauma zou ze eventueel voor de fok goed bruikbaar zijn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 07:36

Het is een vorm van atrose en dat kan zeker erfelijk zijn. Of dat bij jouw paard zo is kun denk ik vrijwel niet achterhalen, er kan immers altijd een trauma geweest zijn. Dat hoef je niet per se gemerkt te hebben.
De vraag is denk ik vooral of jij het risico wil lopen om artrose door te geven naar het veulen..

Opereren bij atrose zou ik niet doen. Lage slagingskans en erg belastend voor het paard. Ik zou het dier wel op een stal zetten waar hij/zij 24/7 buiten kan lopen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:18

Jouw paard, Jesito? :(:)
Ik hoop niet dat je weer een zorgenpaardje heb.

7 jaar en dan heftige overhoef. Ik heb geen tips voor je, anders dan de tip: mocht je besluiten te laten opereren, als het mogelijk is, dan zou ik het paard verder eerst op de foto laten zetten.
Als het nu al artrose heeft, dan zou ik zeker willen weten of het zich alleen maar tot 1 plek beperkt of dat het paard op meer plekken al artrose heeft. Dat zou ik zeker mee wegen in de beslissing om te opereren.

Lastig als de klinieken verschillende adviezen hebben. pppfff Moelijk

jesito

Re: Ernstige lage overhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 13:07

Bedankt voor de reacties.
Het is niet dat ze willen fokken, maar we zijn mogelijkheden aan het bekijken.
Aangezien het paard onbruikbaar voor te rijden is verklaard.
Janouk, het is niet mijn paard.
Maar ben wel ook mee zoekende naar antwoorden op wat vragen die vaak beter beantwoord kunnen worden door mensen met ervaringen.
Tot nu is opereren niet heel verleidelijk aangezien de percentages erg minimaal zijn.
Maar dan rest de vraag: Hoe verder??

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:32

- Er werd door een dierenarts gezegd dat dit vaker voorkomt bij Friezen, is dit bekend bij iemand?
Voormalig stalgenootje had een Friese ruin en die is ook afgekeurd op overhoef.

- Heeft er iemand meer ervaring met overhoef en een eventuele operatie?
Nee, gelukkig niet. Je geeft al aan: de slagingskans van een operatie is laag. Daarnaast bestaat nog de vraag of de kosten van een operatie en het revalidatieproces erna opwegen tegen de waarde van het paard.

- Wat zouden jullie doen in dit geval met deze informatie??
Ik zou de merrie nog een zomer op het land gunnen met soortgenootjes, en als de staltijd aanbreekt afscheid nemen (lees: in laten slapen).

- Hoe weet ik nou zeker of zoiets aangeboren is of door een trauma komt? Door trauma zou ze eventueel voor de fok goed bruikbaar zijn.
Ik zou de merrie niet voor de fok gebruiken. Als het niet is omdat erfelijkheid niet is uit te sluiten, dan is het wel dat je het paard dat extra gewicht op de aangetaste voorvoet niet moet willen aandoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:35

Bij mijn paard is deze diagnose 3 jaar geleden gesteld en deze bleek fout te zijn. :x
Maar bij 'jouw' paard zijn foto's gemaakt, dus ik neem aan dat deze wel klopt.
Wat mij toen geadviseerd is, waren hoefijzers met dwarsbalkjes (weet even de naam niet).

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 13:59

Roodvos, helder dank je.

Koudbloedkim, Bij dit paard zijn idd röntgen gemaakt en echt een blinde kon deze grote woekering zien zitten, het is dus echt wel een ernstige vorm en de diagnose hoeft niet over getwijfeld te worden.

Yontheke

Re: Ernstige lage overhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:04

Heel eerlijk?
Ik zou een paard nooit een operatie aan doen met zo weinig slagingskans. Wil de eigenaar eventueel een dure grasmaaier?

Ik heb zelf de nodige ellende met paarden en als deze van mij zou zijn, zou ik hemelen. Ik denk dat je het paard daar het meeste plezier mee doet.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 15:27

Yontheke schreef:
Heel eerlijk?
Ik zou een paard nooit een operatie aan doen met zo weinig slagingskans. Wil de eigenaar eventueel een dure grasmaaier?

Ik heb zelf de nodige ellende met paarden en als deze van mij zou zijn, zou ik hemelen. Ik denk dat je het paard daar het meeste plezier mee doet.

Beetje rare uitspraak, waarom zou je het paard hier een plezier mee doen.
Het is een super jong en vitaal paard dat bruist van de energie.
Ik denk dat ie best geniet van der leven als grasmaaier.
Maar het is idd de vraag of je 15 a 20 jaar een paard zo wil hebben staan zonder er iets mee te kunnen.
Zakelijk gezien zou je een dergelijke beslissing moeten maken om niet jarenlang met een onbruikbaar paard te zitten en maak je deze beslissing dus meer voor jezelf.
Maar hier komt ook een groot stuk emotie bij kijken en het is gewoon een heel lief, vriendelijk en eerlijk paard waar een band mee op is gebouwd.

Eigenaar zou graag zien dat het paard een plek krijgt waar die gewoon lekker kan lopen, maar ik ben heel bang dat ze in de handel komt met alle gevolgen van dien.
Voorlopig blijft het paard lopen tot en of er een geschikte oplossing komt.
Maar we waren ook vooral naar ervaringen op zoek, maar meningen staan natuurlijk vrij.
Vaak geeft dat wel een bepaalde vorm als je er zo over gaat nadenken, maar hou het wel een beetje netjes het is al moeilijk zat.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:30

jesito schreef:
Yontheke schreef:
Heel eerlijk?

Beetje rare uitspraak, waarom zou je het paard hier een plezier mee doen.
Het is een super jong en vitaal paard dat bruist van de energie.
Ik denk dat ie best geniet van der leven als grasmaaier.
Maar het is idd de vraag of je 15 a 20 jaar een paard zo wil hebben staan zonder er iets mee te kunnen.
Zakelijk gezien zou je een dergelijke beslissing moeten maken om niet jarenlang met een onbruikbaar paard te zitten en maak je deze beslissing dus meer voor jezelf.
Maar hier komt ook een groot stuk emotie bij kijken en het is gewoon een heel lief, vriendelijk en eerlijk paard waar een band mee op is gebouwd.

Eigenaar zou graag zien dat het paard een plek krijgt waar die gewoon lekker kan lopen, maar ik ben heel bang dat ze in de handel komt met alle gevolgen van dien.
Voorlopig blijft het paard lopen tot en of er een geschikte oplossing komt.
Maar we waren ook vooral naar ervaringen op zoek, maar meningen staan natuurlijk vrij.
Vaak geeft dat wel een bepaalde vorm als je er zo over gaat nadenken, maar hou het wel een beetje netjes het is al moeilijk zat.

Omdat het paard hier uiteindelijk last van gaat krijgen, al dan niet vroeger dan later en dat op de weide vaak veel te laat opvalt. Hoe weet jij of ze hier 100% zeker geen last van heeft?

Ook ik heb mijn paard met problemen gratis weg gegeven naar een zogezegd goed tehuis. Die fout maak ik ook geen 2de keer meer. Oplichting topic (wel van iemand anders maar dezelfde oplichtster) loopt hier zelfs op bokt.

Mijn haf met spat met een serieuze botwoekering waar de DA geen enkele andere oplossing meer voor zag dan om te hemelen liep ook nog lief, vriendelijk en eerlijk op de wei zonder dat je er in eerste instantie iets aan zag.

Wat was er aan die laatste zin trouwens niet netjes?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:47

Jesito, heb je hier al gekeken?
http://hoofcare.nl/hoefproblemen/overhoef/

Hier staat een hele heldere beschrijving en ontnuchterende foto’s van de aandoening. Daaruit blijkt ook dat als je de botten kan bekijken het vaak nog veel ernstiger is dan wat zichtbaar is op de röntgenfoto.

Edit
Aanvullend: dit paard met nu al een ernstige vorm ga je niet meer 15-20 jaar hebben. Dit is een progressieve aandoening die alleen maar erger wordt en niet beter. Mijn inschatting is dat ze er nog 1 of 2 jaar maximaal zal zijn. En dan met het risico haar een keer ’s ochtends op het land of in de stal te vinden met zoveel pijn of schade dat het dier niet meer overeind kan komen en ter plekke door een dierenarts uit haar lijden moet worden verlost. Dat zou ik willen voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Roodvos op 24-06-15 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 15:49

Hoho niet zo steigeren, de laatste zin is niet zo zeer op jouw gericht maar de eigenaresse kijkt mee en dit ligt gewoon heel gevoelig is dat zo raar.
En ook zij weet dat er ooit een beslissing moet komen misschien, maar daar voor is ze nu de opties aan het bekijken.
Ook ik heb haar gewaarschuwd voor het afgeven van het paard en de kans dat het in de handel komt.
Maar ik begrijp haar overweging wel en begrijp jouw reactie zeker ook, ik heb ook al meer gezien.
Ik ben alleen samen met haar informatie aan het zoeken/ verzamelen om zo uiteindelijk wat dingen op een rij te kunnen zetten.
Dus ik hoop gewoon dat iedereen het netjes wil houden.

Roodvos, deze site hebben we idd gezien en ik had er nog een gevonden met hele duidelijke uitleg.
Operatie is voor nu dan ook eigenlijk niet meer aan de orde.

MarsYell0w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:53

Mijn paardje (nu inmiddels 16) heeft ook overhoef aan zijn achterbeen. Bij ons is toen een zenuwsnede voorgesteld. De operatie waar bij ze het vastzetten zou geen zin hebben in ons geval.

Rijden doen we niet meer maar neem hem regelmatig mee het bos in voor wandelingen (max half uurtje); wel met een longeerhulp zodat hij toch zijn spiertjes blijft trainen om zijn been beter te kunnen gebruiken. Ook hebben wij hem voor een draverssulky beleerd waar we ook kleine stapritjes mee maken paar keer per maand.
Verder is hij gewoon een erg dure maar onwijs leuke energieke grasmaaier :o <3

Maar ik zou zo'n paardje nooit verkopen/wegdoen, als het niet meer gaat door bepaalde redenen om hem te blijven aanhouden dan houd het op. Teveel kans op om de handel in te gaan.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:14

26jr geleden kocht ik een zwaar verwaarloosd veulen (voor de beeldvorming: leek op een paard dat in het magazine van Brooke hospital zou kunnen staan). Achteraf gezien heeft het veulen ws gewrichtsontsteking gehad welken niet of niet voldoende behandeld is bij de fokker. Op 3 jaar foto's genomen ; hko lv 3 rv3-4 haak op de kogel, lage + hoge overhoef (lage overhoef is trouwens gunstiger dan hoge vanwege de minimale beweging in het gewricht)

Sinds ze bij mij was had ze het geluk dat de hoefsmid van hoofcare mijn vaste smid was/is, pas op 14e ging ze onregelmatig lopen in draf; met break-over beslag was dit gelijk opgelost en ik heb haar tot hoge leeftijd (26) nog gereden zonder problemen, nooit kreupel behalve door hoefzweren. Elke 2 jaar heb ik foto's laten nemen en sinds het speciaal beslag is er geen verandering meer vastgesteld.

Artrose is eigenlijk een natuurlijke reactie van het lichaam om een "pijnlijke plek" te stabiliseren. Dit is soms nadelig omdat je aan beweging inboet. Een operatie voor lage overhoef houdt meestal in dat ze het gewricht vastzetten...hetgeen de artrose ook doet, maar een stuk langzamer en gedurende dit proces is het pijnlijk. Als je zelf al eens een flinke kneuzing (+ ontsteking) hebt opgelopen dan weet je dat dit nog heel lang (maanden tot jaren) pijnlijk is, niet altijd, maar bij bepaalde bewegingen. Dit zijn de ontstekingskristallen die nog uit het lichaam moeten, die geven wrijving.

Met alles wat ik er van weet, en niet elk paard is hetzelfde natuurlijk! zou ik ontstekingsremmers in het gewricht laten spuiten en haar op break-over beslag zetten. En dan eens een paar mnd aankijken.

Als recreatie paard een optie is natuurlijk, springen, veel korte voltes e.d. moet je wel uit je hoofd zetten, maar gedoseerd dressuur met goede warming up, heeeeel af en toe een klein sprongetje en lange buitenritten liefst niet over asfalt was bij mijn paard geen enkel probleem

sterkte ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:26

jesito schreef:
[naam], Bij dit paard zijn idd röntgen gemaakt en echt een blinde kon deze grote woekering zien zitten, het is dus echt wel een ernstige vorm en de diagnose hoeft niet over getwijfeld te worden.
Dat was ook niet wat ik insinueerde hoor. ;) Integendeel.
Jammer dat je niet op mijn andere tip in gaat.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 16:50

KoudbloedKim schreef:
jesito schreef:
Koudbloedkim, Bij dit paard zijn idd röntgen gemaakt en echt een blinde kon deze grote woekering zien zitten, het is dus echt wel een ernstige vorm en de diagnose hoeft niet over getwijfeld te worden.
Dat was ook niet wat ik insinueerde hoor. ;) Integendeel.
Jammer dat je niet op mijn andere tip in gaat.

Ohh sorry, ander beslag zag de dierenarts weinig heil in volgens mij.

En met de operatie zouden ze niet vast gaan zetten maar de woekering weg halen volgens mij.

bedankt weer voor de goed onderbouwde reacties.