hoeven brokkelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Plongtra

hoeven brokkelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 15:32

heeey allemaal,
ik heb een verzorgje thuis staan en zijn hoeven brokkelen vrij snel af, weet iemand wat ik hieraan kan doen ? ik heb gehoord hoefolie gebruiken maar werkt dit? en waar moet ik dit dan juist smeren ? kroonrand off... ?

zebra89

Re: hoeven brokkelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:35

Even van de paardendrogist gejat:
m elastisch te blijven moet het hoorn regelmatig met vocht in aanraking komen. Met name tijdens en na een droge periode of langdurige stalling is het belangrijk extra vocht toe te dienen. Een tekort aan vocht uit zich in droge hoeven en heeft een directe invloed op de kwaliteit van het hoorn: het wordt minder sterk en soepel waardoor de kans op brokkelen en barsten toeneemt. Een goede methode om vocht in te brengen is het geven van een water- of modderbad (ca. 20-30 minuten), en vervolgens het aanbrengen van een goede kwaliteit hoefolie. Omdat een dergelijk waterbad nu eenmaal niet altijd kan, zijn producten waarmee u het hoorn van extra vocht voorziet goede en puur natuurlijke oplossingen die u zowel tussendoor als dagelijks kunt gebruiken. Zoals voor alles, geldt ook voor vocht: té veel is ook niet goed. Bij langdurig nat weer kunt u ter bescherming tegen te veel vocht voor het hoorn een goede olie en voor de onderkant van de hoeven hoefteer gebruiken.

Het gebruik van hoefolie en hoefvet
Een goede hoefolie of goed hoefvet kan, mits goed gebruikt, eveneens bijdragen aan de groei en de elasticiteit van het hoorn. Gebruik hoefolie of hoefvet nadat u de hoeven (5-10 minuten) heeft afgespoten en bij voorkeur niet dagelijks. De beste hoefolie is gemaakt van uitsluitend plantaardige of dierlijke oliën, zonder toevoeging van gezuiverde petroleum (chemische olie). Deze zuivere kwaliteit hoefolie trekt namelijk het beste in.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:36

Wat ik zelf doe is zorgen dat de brokkels niet verder doorscheuren door ze bij te vijlen. Tussen de bekapbeurten van de hoefsmid door. Ik heb dit geleerd van mijn smid en haal dus niks van de lengte af alleen de haken en hakkels.
Maar....dan moet je wel weten hoe je het moet doen anders kun je er meer mee kapot maken dan je lief is. Dus beginnen met hoefolie is een goede.
Gaat je verzorgpaard ook weleens naar de hoefsmid? Misschien kun je erbij zijn als hij bekapt wordt en tips vragen van hem of haar.

Plongtra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 15:38

Hij staat op een weide met vrij veel gras die dus meestal nat is dus ik weet eigenlijk niet goed of het juist te droog of te nat is :p want hij heeft ook vele droge plekjes :)
Laatst bijgewerkt door Plongtra op 23-06-15 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:38

advies van mijn hoefsmit was 10 minuten in water zetten elke dag. niet vetten etc sluit alleen maar af.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:39

Heb je een foto van de hoeven?

Plongtra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 15:39

Storm2009 schreef:
Wat ik zelf doe is zorgen dat de brokkels niet verder doorscheuren door ze bij te vijlen. Tussen de bekapbeurten van de hoefsmid door. Ik heb dit geleerd van mijn smid en haal dus niks van de lengte af alleen de haken en hakkels.
Maar....dan moet je wel weten hoe je het moet doen anders kun je er meer mee kapot maken dan je lief is. Dus beginnen met hoefolie is een goede.
Gaat je verzorgpaard ook weleens naar de hoefsmid? Misschien kun je erbij zijn als hij bekapt wordt en tips vragen van hem of haar.

Ik zal aan de eigenaar vragen om de veil terug mee te brengen :) en ja hoor :p ik laat de hoefsmid meestal ook zelf komen :)

Plongtra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 15:39

callum schreef:
Heb je een foto van de hoeven?

nu niet ik kan morgen een maken als ik er aan denk :)

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:44

Plongtra schreef:
Ik zal aan de eigenaar vragen om de veil terug mee te brengen :) en ja hoor :p ik laat de hoefsmid meestal ook zelf komen :)

MIsschien kun je de smid eens vragen wat hij adviseert. Ik zeg altijd hoe minder je doet, hoe sterker de hoeven zelf blijven (qua olie, teer e.d.) maar heb de mijne vorige week ook geolied. Staat dag en nacht buiten (dus ook als het regent in het natte gras/natte bak) en toch zaten er wat droogte scheurtjes in.

Plongtra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 15:46

Zijn weide heeft over het algemeen hoog (meestal nat) gras maar hij staat ook vaak op een droger (als er een tijd geen regen is geweest, zanderig) stukje dus ik weet niet goed of het door te veel of te weinig vocht zou komen? en heb dus schrik om hem bv in water te zetten, als het dan van te veel zou zijn kan dit niet goed zijn he :/ en ik ga het is aan de smid vragen volgende keer dat gij komt
:)

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:53

wij hebben een soort plas voor de drinkbak gemaakt , hierdoor moeten ze elke dag eventjes met der voetjes in het water , werkt ideaal.

Annemarleens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:16

Ik zou het aan de smid vragen, maar misschien handig om te beginnen met even de voeten in het water te doen... succes! :)

Draksie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:40

Voeten in het water doen heb ik al wel eens ergens gelezen ja. Zou dat dan maar proberen

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:09

Maak even wat foto's van de hoeven en plaats die hier.

Hoeven die brokkelen zijn meestal te lang.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:14

Het weer zit nu absoluut niet mee voor paarden die brokkelvoeten hebben. Door het droge warme weer worden de voeten hard en brokkelen zal alleen maar eerder gebeuren.

Hoefvet of olie sluit de voet alleen maar af voor vocht, dus dit zou ik niet gebruiken.
Maak de voeten regelmatig lekker nat of maak een poel in de wei waar ze eten of drinken zodat ze lekker op de natte grond staan.

Verder regelmatig naar de smid zodat je kleine scheutjes direct goed kan bijvijlen.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:19

Mijn merrie heeft hier in de zomer ook altijd zoveel last van. Vaak is het zelfs zo dat ik niet meer kan rijden doordat haar hoeven zo kort afbrokkelen en scheuren en ze slecht gaat lopen.
Alles heb ik al geprobeerd, voeten dagelijks afspoelen/in een emmer water zetten gedurende 5 minuten, natte plek aan de drinkbak,... Niets hielp.

Wat ik nu doe is 2 keer per dag de hoeven insmeren met een goede hoefolie, tenzij het gaat regenen, dan laat ik haar hoeven met rust. Verder komt de smid ook regelmatig langs. Tot nu toe nog geen brokkelhoeven. :)