Ik heb me dus even aangemeld om te kijken of jullie mij zouden kunnen helpen, ik heb namelijk een probleem paardje en wordt een beetje wanhopig want het duurt al enorm lang en de veearts weet ook niet echt raad. Dus vroeg ik mij af of iemand van jullie zo iets al mee gemaakt hebben en of je weet wat er aan zou kunnen gedaan worden.
Dus ik heb een Quarter Horse merrie, die ik heb van september 2014. Toen ze bij mij kwam altijd extreem braaf geweest, nooit iets mee gehad. Ze stond van november tot februari met een andere merrie in de wei, daar merkte we wel dat ze bazig was, maar al bij al een zeer leuk en braaf paard.
In februari is ze naar de manege verhuisd en is ze in het werk gestoken. Begonnen met grondwerk en erna het zadel. Qua karakter nog altijd gewoon braaf en ving het werken zeer goed op. Na een maand/ maand een half ( weet niet meer precies wanneer het begon) was ze hengstig geworden en merkten we al dat ze wat gevoeliger werd. Na een paar weken was ze nog steeds hengstig en begon ze echt enorm te veranderen, ze werd een echte bitch... Je mocht haar niet aanraken of ze begon te roepen en slaan. Veearts bij gehaald en hij zei dat het normaal gewoon overging. Dus haar gewoon zo gelaten, maar ze begon in het rijden ook vreselijk te worden en te slaan naar het been. Een week ging voorbij en er was nog niets verandert, veearts er weer bij gehaald en hij stelde voor om haar chemisch te laten steriliseren, is het zelfde al een prikpil bij de mensen, dan is ze voor 6 maand niet hengstig en kunnen we weer normaal beginnen. Vond ik prima, een dag na de prik was ze al weer bijna haar oude zelf, maar de veearts had gezegd dat het even kon duren. Een paar dagen later was ze weer(!) hengstig! Roepen, slaan en pissen.....
We waren weer bij af, veearts weer gebeld en hij wist te vertellen dat sommige paarden zich er wel over zette. Yippie heb ik weer z'n paard....
Afgesproken met de veearts dat hij haar baarmoeder en eierstokken eens ging controleren. Na het onderzoek bleek dus dat ze totaal niet hengstig is! Dat alles binnen in plat ligt! Het is dus niet hormonaal, en zou dus puur aan haar karakter liggen, ze is gewoon een pismerrie zo als gezegd wordt. Na het onderzoek nog eens chemisch gesteriliseerd, voor de zekerheid, maar heeft ook weer niet geholpen.
We zijn dus alweer weken verder en ze is nog altijd hetzelfde. En ik kan gewoon niet geloven dat het alleen aan haar karakter ligt, ze heeft geen kwade ogen en ze wilt echt lief zijn! Ze komt naar je toe om te knuffelen. en dan soms als je haar gewoon aanraakt begint ze gewoon weer te roepen.... En als jij roept op haar dan is ze opeens weer super gevoelig en mag je je hand geen 5 cm van haar houden of ze begint weer te roepen en slaan.
Ik heb al het product NAF magic 5 stars geprobeerd om haar te kalmeren (helpt niet), en binnenkort zal de osteopaat komen om haar eens te kraken, misschien dat er iets gekneld zit. En ik zal ook Regumate beginnen geven om een te kijken wat dat doet.
Sorry voor het lange verhaal maar zo als je kan lezen ben ik echt ten einde raad, ik weet niet wat te doen. Ik wil weer het lieve, brave paard.
Heeft iemand van jullie al zo iets meegemaakt ? En wat kan er aan gedaan worden?
Ik zou eens kijken naar cushing of hoeheetdieandereaandoeningookalweer , er is een specifieke aandoening die bij meerdere quarters voorkomt. Je zou even kunnen zoeken daarnaar. Ik zou eens een bloedonderzoek doen, deeze maand is de cushingtest sowieso gratis. Ik zou het vooral niet gooien op het karakter en het er niet bij laten zitten. Succes!
Misschien teveel testosteron? Je hoort dat wel eens, dan krijgen ze hengstengedrag... Dat heeft dan natuurlijk wel een oorzaak, dat kunnen verschillende dingen zijn.
Odysseus
Geplaatst: 23-06-15 14:27
Hoe oud is ze? Ik moest ook aan Cushing denken. De test is nu gratis, je betaalt alleen de voorrijkosten en bloedafname.
Bloedonderzoek en testen op Cushing inderdaad. Cushing hoeft niet eens alleen bij oudere dieren voor te komen. Dit gedrag kan ook wijzen op een neurologische afwijking die wellicht terug te vinden zal zijn in het bloed (hormoonafgifte).
Heeft ze geen last van haar eierstokken/voortplangingsapparaat? Cystes?
Piccobello
Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-15 15:58
Cushing ? Ik heb het even gegoogled maar ze heeft geen andere symptomen dan de hengstigheid. Veearts heeft al eens bloed getrokken en gecontroleerd maar die was perfect in orde. Wel niet gecontroleerd op PSSM, zal eens vragen of hij dat kan doen