Vandaag heb ik verschrikkelijk nieuws gehoord, mijn lieve verzorgpony is heel ernstig hoefbevangen, en de kans is heel groot dat ze het niet meer haalt. We hebben haar de zwaarste pijnstillers en medicijnen gegeven. De dochter van de eigenaar wil het niet meer aanzien. Odessa wil graag lopen, maar trilt met haar achterhand omdat ze gewoon niet meer kan. Het liefst wil de eigenaar haar zo snel mogelijk laten inslapen, als er morgen geen verbetering komt. Ik wil echter nog alles proberen wat mogelijk is om lieve odes er toch doorheen te slepen. Hebben jullie nog tips?
Afwachten. Mijn vorige pony is ook zwaar hoefbevangen geweest, hij moest eigenlijk ingeslapen worden maar dat wou ik niet. Na een lange tijd werd hij beter, dat is nu inmiddels zo'n 6 jaar geleden en hij is kern gezond en loopt nog steeds (hij is nu 25).
Desty
Geplaatst: 22-06-15 17:07
Haar niet laten lopen als ze zelf niet wil. Op een klein stukje tot haar koten in de modder zetten, dit koelt en trekt meteen het bloed naar beneden als ze een stap zet. Sterkte!
F_T
Geplaatst: 22-06-15 17:09
Heb je met de dierenarts overlegd?
Soms zijn dingen echt niet haalbaar, en is -heel erg maar toch- de beste keus om het dier te laten gaan.
Anders echt álles op álles zetten. Maar dan moet je met je vraag echt bij een veearts zijn. Pijnstilling, ècht alleen droog hooi, voeten in nat zand, evt aangepast beslag, op dit moment niet dwingen om te lopen, etcetera etcetera, maar dan echt specifiek voor dit individuele dier bekeken.
Ik hoop voor jou dat ze het redt. En hoe dan ook sterkte, dit is heel naar om mee te maken.
WillekeKnol
Geplaatst: 22-06-15 17:13
Zo liep mijn pony ook toen ik haar kocht. Ze was aan de onstekingsremmers (pijnstilling) dat ging n stuk beter. Idd zeer zachte ondergrond zetten en niet laten lopen indien niet noodzakelijk. Of het ernstig is kan de dierenkliniek alleen bepalen Door foto's te maken van de hoef. Het hangt er allemaal van af hoe erg het hoefbeen gekanteld is... Eventueel kan ze Door de kanteling een zoolkneusing hebben omdat de zool hierdoor dunner geworden is. Dit doet het paard ook erg pijn.
Foto's laten maken en pijnstilling zou ik zelf zeggen!
Sterkte! Mijn pony kon ik ook niet meer aanzien maar is nu gezond en gelukkig.
Onze pony wilde niet eens meer staan en dat terwijl ze echt nooit ligt als er mensen in de buurt zijn. Met medicijnen, pijnstillers en dieet helemaal goed gekomen. Zodra ze kon staan spoelde ik haar hoeven een aantal malen per dag met koud water.
Moeilijke situatie, omdat bij ernstige HB op hele korte termijn vaak geen verbetering zichtbaar is.. De andere kant is weer dat je je paard niet langdurig wil laten verrekken van de pijn. Daarom zijn foto's en het advies van de da en HS erg belangrijk.
Als hun de kans op verbetering klein achtte en je verzorgdpaard stikt van de pijn ondanks de pijnstillers.... Tja
Bij ons was de situatie ook moeilijk, de da was voorstander van inslapen maar de HS wilde het een kans geven. Als de eigenaar het paard goed kent, dan mag je hopen dat deze een goed overwogen beslissing kan nemen.
Tot die tijd ga ik met de gegeven adviezen mee, hooi. Paddock, voetjes voorzichtig koelen in nat zand en de pony niet laten bewegen alleen uit eigen initiatief.