herkent iemand dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MJDR

herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 20:39

Hoi, ik heb een 19jarige pony.
De laatste tijd is ze heel suf, heeft niet heel veel zin in wat we doen. Behalve een buitenritje vind ze heel fijn. Maar als we weer op stal staan is ze weer suf.
Ze staat nu met 8andere paarden op het land, ze zit goed in de groep en is niet het buitenbeentje.
Dit is niet het enige, ze heeft ook nog een vrij dikke vacht. Terwij lk haar nu +/- 3weken lijnzaad voer. Weet iemand wat dit is?

Wat ze te eten krijgt:
1kilo 18 plus muesli.
Halve kilo daily plus door de muesli.
+ een flinke scheut lijnzaad olie.

Dit wissel ik per dag af, ene dag muesli, daily plus en lijnzaad olie. En de volgende dag 1kilo slobber van pavo.

Ze staat op het land, met genoeg gras.

- suf.
- nergens zin hebben, buitenritje vind ze opzich nog wel leuk. Maar als we weer op stal staan heeft ze nergens zin in.
- nog een vrij dikke vacht hebben.
- vieze ogen, terwijl elke dag met kokend heet water (afgekoelt!) Schoon word gemaakt. Wat uit haar ogen komt zit tot 3/4cm onder dr ogen.

Watik doe voor beweging:
Wat ik nu met haar doe is niet veel. Omdat ik nu niet veel met haar wil doen omdat ze niet heel goed in dr vel zit. En eerst wil weten of dit wel 'goed' is.

Ze staat op het land met 8 andere paarden, en ze ligt goed in de groep. Ze is niet een buitenbeentje van de groep.

Weet iemand wat dit is? Als ik het onduidelijk heb uitgelegd. Ga ik het beter uitleggen. Hoop dat iemand weet wat dit is.

LadyMadonna

Re: herkent iemand dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:41

Al getest op cushing?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:42

Heb je haar al laten testen op Cushing? Misschien even op Googlen en kijken of het beeld een beetje past. Komt veel voor bij oudere paardjes. Als er niets in voer of omgeving is veranderd misschien sowieso goed om te checken op wormen en anders algemeen bloed onderzoek laten doen.

MJDR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 20:44

Ladymadonna nee, dat heb ik niet gedaan. Ik weet niet precies hoe het moet en wat het precies inhoud. Weet alleen dat het iets met hoefbevangen en slechte vacht te maken heeft. Maar ze is nog nooit hoefbevangen geweest. Dus kan ze dan wel cushing zijn? Ik weet er vrij weinig van af.

MJDR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 20:47

Weidebloem, wormen is ze in mei getest. En ze had wormen. Ze heeft toen 400 g wormenkuur gehad. Iets te weinig. Kon dat kwaad? Nieuwe wormen test/kuur doen? Is wel al tijdje geleden. Voer is wel veranderd. Ze heeft vorige maand een zware koliek gehad. Toen is haar voerschema aangepast, door lijnzaad + daily plus bij te voeren en andere slobber. En andere muesli weg gelaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:49

Doet mij ook denken aan cushing, mijne was ook niet hoefbevangen geweest voordat cushing geconstateerd werd.

MJDR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 20:50

Ik kan eventueel morgen wat foto's maken, of via pb nu al wat sturen.
Wat jullie van haar vacht vinden.
En ook van haar vieze ogen, wat elke dag weer vies is.

MJDR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 20:51

Cushing kan dat 'uit het niets' komen? Ik merk namelijk pas sinds 1/2maandjes dat ze zo is veranderd. Ze is wel een stuk dikker geworden,je zag vroeger haar ribben heel erg.

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:52

Ik zou het bloed na laten kijken of testen op PPID (ookwel cushing genoemd)
Als je meer info zoek over PPID (cushing kan je op deze sites even kijken:
http://www.diergeneeskunde.nl/media/fil ... ushing.pdf
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/ppid-bij-paarden/

Kwam ook tegen dat testen op PPID nu gratis is.
https://www.paardenarts.nl/2015/06/hoef ... ober-2015/

Het zou kunnen hoor dat je paard PPID heeft. Je kan het zien in als een goedaardige tumor in de hypofyse (hersenen) waardoor er iets misgaat met de hormonen. Dit kan hoefbevangenheid veroorzaken maar dat hoeft niet perse.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:56

Een paard wat Cushing heeft, hoeft niet alle symptomen van Cushing te hebben. Sloomheid, slecht in de vacht zitten en vieze ogen zijn in ieder geval wel al 3 symptomen van Cushing.
Het testen van Cushing is nu gratis, maar de voorrijkosten en het bloedtrekken moet wel betaald worden. Alleen de onderzoekskosten zijn gratis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:59

Je mag mij wel een foto sturen :)

Zoals al gezegd hoeven ze niet alle symptomen te hebben. Mijne had alleen slechte vacht en wat mager. Verder zag je niet dat ze cushing heeft.

MJDR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 21:00

Dankje paardje47 ik ga zo even kijken op die site's.

Lous, dankjewel voor je antwoord.ik word wel stront ziek van haar vacht/ogen. Het ziet er niet uit. Lijkt net of ik weken niet ben geweest voor haar. Kan ik haar ook scheren?

MJDR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 21:00

Amoj ik stuur je pb. :)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:11

MJDR schreef:
Dankje paardje47 ik ga zo even kijken op die site's.

Lous, dankjewel voor je antwoord.ik word wel stront ziek van haar vacht/ogen. Het ziet er niet uit. Lijkt net of ik weken niet ben geweest voor haar. Kan ik haar ook scheren?

Mijn Shetlander heeft ook Cushing en het losraken van de vacht kost veel energie. De mijne stond half april al te zweten en die heb ik dus geschoren. Meteen zat hij al weer vol energie. Hij staat wel sinds dat hij positief is getest op medicatie (Prascent).
Ik zou adviseren om haar te scheren.

Mocht het Cushing zijn, dit is het topic waar je dan moet zijn :j:

[MD] Centraal Topic Cushing/PPID

MJDR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 21:16

Heel even wachten wat amoj van haar vacht vind. Ik heb haar nu ruim 1.5jaar. En dit heeft ze vorig jaar nog nooit gehad toen zat ze prima in haar vacht. En vind het ook heel 'onverwachts'. Dit heeft ze sinds 2maanden.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:21

Naar wat ik begrijp is het slecht uit de vacht komen één van de latere symptomen van Cushing.

Maar gezien ze een wormbesmetting heeft gehad en je aan geeft dat je eigenlijk een te lage dosis hebt gegeven zou ik zeker (mey hulp van de da) opnieuw een goede ontworming geven. Ook een zware besmetting kan veel problemen geven.

MJDR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 21:45

Rianneh, ja dat ga ik ook doen. Denk eerst wormenkuur + kijken wat eruit komt. En als het moet wormenkuur erin, maar zou dat van wormen kunnen ? En na hoeveel dagen zijn wormen weg?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:49

Het is verstandig dat eens uitgebreid met je da te overleggen. Die weet als het goed is wat de laatste ontworming was en wat nu aan te raden valt. Zeker is het een zware besmetting is is het verstandig dit onder begeleiding te doen, ivm mogelijke kolieken. De eerdere koliek was die kort na de ontworming toevallig?

Betekend niet dat het geen Cushing kan zijn, maar gezien de voorgeschiedenis verstandig alsnog te ontwormen.
Cyclus hangt dacht ik vooral af van de worm, meende dat de rode bloedworm 6 weken is.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:53

Het sloom zijn en geen fut hebben zouden symptomen van wormbesmetting kunnen zijn maar het niet door de vacht komen (lange vacht) zie ik dan weer niet erbij horen.
Mijn eerste gedachte die opkwamen bij een paard met deze symptomen en leeftijd was ook cushing.
Ik zou daar toch eens op laten testen.

MJDR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 21:56

Nee, ze heeft halverwege april wormenkuur gehad. En heb het fout gezegd. Ze heeft de wormenkuur in 2keer gehad. Eerste keer 350 g. En de volgende dag nog 100 gram. Is beetje raar gegaan.

MJDR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 21:56

Ik kan in prive wel even foto sturen van haar vacht.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:58

MJDR schreef:
Weidebloem, wormen is ze in mei getest. En ze had wormen. Ze heeft toen 400 g wormenkuur gehad. Iets te weinig. Kon dat kwaad? Nieuwe wormen test/kuur doen? Is wel al tijdje geleden. Voer is wel veranderd. Ze heeft vorige maand een zware koliek gehad. Toen is haar voerschema aangepast, door lijnzaad + daily plus bij te voeren en andere slobber. En andere muesli weg gelaten.

Ja,dat kan zeker kwaad,te weinig geven.Zo werk je resistentie in de hand.
Ik zou beginnen haar een goede wormkuur te geven en iets over te doseren.Als ze daar niet van opknapt laten testen op cushing.Wat zeker niet onwaarschijnlijk is.
Heb je een recente foto van haar?

Met welk middel is ze ontwormd in april?En wat voor wormen had ze?

MJDR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 21:58

En het is niet een extreeme vacht, maar vergeleken de andere paardem heeft ze een dikke vacht. Afbeelding

Afbeelding
Wat ik net al zei op foto valt het niet op, maar morgen kam ik wat betere foto's maken.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 25-06-15 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto verwijderd op verzoek.

MJDR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 22:00

Afbeelding foto vorig jaar zomer. Dr vacht.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 25-06-15 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto verwijderd op verzoek.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:02

Dat ontwormen had lekker veel nut zo. Snel een goede wormenspuit erin. Snap persoonlijk niet dat dat niet al eerder is gebeurd...