Paard vervoeren naar kliniek, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DutchDream

Paard vervoeren naar kliniek, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 17:48

Mijn paard moet binnenkort voor onderzoek naar de kliniek. Hij is de laatste jaren niet meer gewend om op de trailer te staan. Vroeger gingen we regelmatig met de paarden op stap, toen reed ik met een veewagen. Met een ander paard erbij ging dat eigenlijk wel goed.

Alleen in de trailer vindt hij niet zo'n goed idee. In het verleden hebben de vorige eigenaars wel eens geprobeerd hem te laten wennen om alleen in de (geparkeerde) trailer te staan. Hij brak de tent af en is uiteindelijk door het mensendeurtje naar buiten gekomen, hoe hij dat precies gepresteerd heeft is niet helemaal duidelijk. Maar het geeft een indruk van wat voor vlees ik in de kuip heb. ;-)

Afijn, om een lang verhaal kort te maken. Het is voor het komende kliniekbezoek de bedoeling hem te laden met hulp van een makkelijk te laden soortgenoot (die er daarna dus weer uit gaat) en hem te vervoeren in een veewagen. Heeft iemand ervaring met rustgevende middelen? Of andere tips om het vervoer zo voorspoedig mogelijk te laten verlopen?

Ik hoor het graag!

Shirley

Re: Paard vervoeren naar kliniek, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:50

De soortgenoot is een prima plan!
Zou die echter ook lekker meenemen naar de kliniek, jouw paard moet immers ook weer terug?
En hij heeft onderweg ook steun!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:58

Rustgevende middelen lijken me niet slim, weet niet waarvoor hij onderzocht moet worden maar als hij moet lopen of bloed moet worden afgenomen wordt dat natuurlijk een rommeltje :P
Kun je niet beter oefenen? Misschien met goede hulp? Lijkt me sowieso een goede investering, een paard wat braaf trailerlaad is altijd fijn :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 23:47

Zowel de tip van Shirley als die van Jolien zijn goed. Als hij eenmaal weer een paar keer is vervoerd met maatje, kan je het weer proberen op de manier waarop je het nu wil doen, maar daar zou ik zeker niet de eerste keren voor kiezen. Je hebt grote kans dat hij even goed t=de trailer in zijn eentje af gaat breken en dat hij daarna helemaal nooit meer op een trailer is te krijgen.

DutchDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 10:27

Ja, zou fijn zijn als dat allemaal lukt. Ik ga het wel proberen in ieder geval. Bij de kliniek kan ik ook wel navraag doen of het mogelijk is om hem iets te geven tegen de stress.
Het zal vast allemaal wel goed komen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:32

Als hij wel braaf te laden is met een soortgenootje dan zou ik die er niet weer afhalen, dat is vragen om paniek.

Soortgenootje er bij laten staan, samen richting kliniek. Mocht je paard alleen onderzoeken hebben dan zou ik het andere paard gewoon daar laten staan op de trailer of vragen of deze even in een box of paddock kan. Mocht je paard moeten overnachten dan breng je toch het andere paard terug en haal je die later weer op als je paard naar huis mag.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:37

Kun je toevallig niet een shetlander of kleine pony ''lenen/mee nemen''. Wij hadden altijd de shetlander bij dan stonden ze allemaal rustig..

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:42

Als je op safe wilt spelen, waarom huur je dan niet een klein vrachtwagentje voor een dag? Die mag je met je gewone rijbewijs besturen (bv Anemone). Dan kan je ook makkelijk een soortgenootje meenemen en heb je het minste narigheid.

DutchDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 20:33

Bedankt voor jullie reacties.

Het kliniekbezoek heeft inmiddels plaatsgevonden. Het is niet gelukt om een maatje mee te krijgen dus hij moest het avontuur alleen aan. De avond ervoor hebben wij een 2-paards vrachtwagen opgehaald en hem daarin gevoerd. Hij liep er nog verrassend snel in eigenlijk. Het was toch nog wel vertrouwd had ik de indruk, al was het lang geleden.
De dag zelf hebben we hem weer wat voer gegeven in de vrachtwagen en hem beetje bij beetje omgezet zodat het tussenschot dicht kon. Tijdens de heenreis was hij nog behoorlijk onrustig en hij heeft een paar flinke klappen tegen de wand gegeven. Hij was hevig bezweet toen hij eruit kwam. De terugreis ging al beter, maar dat kan ook gekomen zijn doordat hij nog ietsje suf was vanwege de sedatie die hij kreeg voor de scopie. ;-)

Al met al is het best goed gegaan en ik ben blij met deze positieve ervaring!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 21:03

Fijn dat het goed gelukt is! Succes verder met hem hoor.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 21:05

Inladen en rijden. Zelf niet teveel beren op de weg zien. Als hij de boel afbreekt iets harder rijden, dan moet hij zich wel gedragen om zijn balans te houden. Klinkt misschien onaardig, maar op deze wijze heb ik heel veel lastig te laden en rijden paarden braaf gekregen.