Schuurplekken HELP!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

friesmaaike

Schuurplekken HELP!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 16:58

Heeyy bokkers,

Gisteren kwam ik bij mn paarden, toen zag ik ineens dat mijn fries schuurplekken had! (Zijn het wel schuurplekken?) wat kan ik nu doen?
Afbeelding

Afbeelding

zebra89

Re: Schuurplekken HELP!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 16:59

Die bij zn staart lijkt me een schuurplek. Ook omdat het haar ook deels van zn staartwortel is.

Die tweede foto lijkt me eerder een bijt of trapplek van een ander?

friesmaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 17:00

Storm2009 schreef:
Die bij zn staart lijkt me een schuurplek. Ook omdat het haar ook deels van zn staartwortel is.

Die tweede foto lijkt me eerder een bijt of trapplek van een ander?

Oej! Dat zou ook nog eens best kunnen :(

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:01

Ik zie dat zijn staartwortel een beetje "rommelig" is. Begint die kaal te worden? Ik vind de plekken namelijk lijken op zomereczeem en idd, een Fries kan dat ook hebben. Google eens op zomereczeem. Mocht je daarover vragen hebben; stuur me een pb'tje. Ben door de jaren heen wel wat wijzer geworden op dat gebied. :) Succes!

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:01

Ik zou de wondjes bij zn staart sowieso even schoonmaken als ze vies zijn (even afspoelen).
Ik heb zelf een exceempaard en maak gebruik van een eczeemdeken en behandel eventuele wondjes/plekjes met Derfen (te koop bij oa divoza, iets van 30 euro stinkt als een malle, maar huid wordt er rustig van en zorgt dat jeuk minder wordt)
Heeft hij/zij nooit eerder geschuurd??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:02

Wat vette/ ontsmettende zalf er op tegen de jeuk.
staat je paard in veel gras nu? Misschien dat het daardoor jeuk krijgt.
bij de staart lijkt me wel door schuren,de andere plekken zou ook zomaar door een ander paard zijn gemaakt, door bijten bijvoorbeeld.
Zou even kijken naar de oorzaak van eventueel schuren, ontwormen, misschien in teveel gras.
Allergie voor vliegjes of misschien heb je iets nieuws op je paard gebruitk waar het jeuk van krijgt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:02

Vooral als ze alleen de staart schuren kan het ook wel eens (aars)wormen zijn? Wanneer was die laatste ontworming en pakte die ook die wormen aan?

friesmaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 17:04

Chiave schreef:
Ik zie dat zijn staartwortel een beetje "rommelig" is. Begint die kaal te worden? Ik vind de plekken namelijk lijken op zomereczeem en idd, een Fries kan dat ook hebben. Google eens op zomereczeem. Mocht je daarover vragen hebben; stuur me een pb'tje. Ben door de jaren heen wel wat wijzer geworden op dat gebied. :) Succes!

Tot nu toe, is zijn staart niet kaal :) ik zal het even in de gaten houden!

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:04

Die tweede foto lijkt me echt van stoeien, twee ronde kale plekjes (andere paardenmond ;)) maar ook een paar krasjes. Denk dat ie gestoeid heeft.

Staart lijkt wel exzeem. Is veel over te vinden op Bokt. Vooral belangrijk dat je hem beschermd (als hij echt exzeem heeft) tegen de mugjes/vliegjes die dit veroorzaken met bijv. een exceemdeken of middelen die hem beschermen / wondjes behandelen / jeuk wegnemen.

Maar het kan ook van een eiwit en suiker overschot zijn dat hij jeuk krijgt, bijv, in hoog / jong gras staan in combinatie met weinig bewegen.

friesmaaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 17:05

ellepel schreef:
Wat vette/ ontsmettende zalf er op tegen de jeuk.
staat je paard in veel gras nu? Misschien dat het daardoor jeuk krijgt.
bij de staart lijkt me wel door schuren,de andere plekken zou ook zomaar door een ander paard zijn gemaakt, door bijten bijvoorbeeld.
Zou even kijken naar de oorzaak van eventueel schuren, ontwormen, misschien in teveel gras.
Allergie voor vliegjes of misschien heb je iets nieuws op je paard gebruitk waar het jeuk van krijgt

Ze staat niet in hoog gras!

zebra89

Re: Schuurplekken HELP!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:07

Dan vrees ik toch dat hij (beginnende) eczeem heeft.
Maar als je het zeker wilt weten en bijv. mijt of luis wilt uitsluiten kun je de dierenarts een huidkrabseltje laten nemen en laten onderzoeken (Ze kunnen geen exceem bewijzen maar wel de rest uitsluiten)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:07

De staart van mijn paard heeft er jaren zo uitgezien omdat we een echte staartbijter in de kudde hadden... Dit lijkt mij geen schuurplek, daarvoor is het te lokaal en abrupt. Ik smeerde me suf met wondzalf, dat is hier ook wel een idee geloof ik.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 21:46

Is het een merrie?
Hier in de buurt ook een merrie die tijdens de hengstigheid jeuk heeft en ook kale schuurplekken heeft.