Wil proberen mijn verhaal zo kort mogelijk te houden...
Nu 9 jaar geleden kocht ik mijn eerste pony.
We hebben haar niet laten keuren, de dochter van de verkoopster vond ponyrijden niet meer zo leuk, vandaar de verkoop. De pony was toen 14 jaar volgens de eigenaresse.
Later zijn we, door haar fokker, achter de afstamming gekomen en dat de pony een tijdlang op een manege heeft gelopen.
Mijn 'doel' was om lekker met haar te gaan rijden en wedstrijden te gaan rijden op den duur.
Ik heb een half jaar leuk op haar kunnen rijden. 1x een wedstrijdje kunnen rijden op de manege. Toen raakte ze kreupel. Linksvoor. Foto's gemaakt, bleek peesontsteking te zijn. 3x per dag stappen op het harde en verder rust. Een jaar later stapte ik er weer op.
Een paar maanden weer kunnen rijden, of nou ja, rijden, eerst een hele tijd met opbouwen bezig geweest. Alleen maar stappen dus. Toen we weer wat verder waren en we weer naar de manege gingen, ging het weer mis.
Rechtsvoor kreupel. Weer foto's, weer peesontsteking.
Dus weer hetzelfde. En zo waren we weer een jaar verder.
Na een jaar weer oppakken, rustig stappen. Weer een tijdje lekker kunnen rijden, maar regelmatig toch weer kreupel, dan voor, dan achter... Ik gaf haar dan een paar weken rust, ik deed er verder ook niks aan, en na een tijdje liep ze weer goed.
En zo ging het weer een hele tijd goed.
Tot ze achter opeens stokkreupel was. Dus toch weer dierenarts, weer foto's, maar niks kunnen vinden. Weer een hele tijd op rust. En na 3/4 jaar liep ze weer goed en begonnen we weer.
Maar het onregelmatig zijn bleef. Soms liep ze weken goed, dan was ze weer weken kreupel.
2 jaar geleden adviseerde de hoefsmid mij om eens te laten testen op cushing. Dus gedaan, ze bleek dat te hebben dus daar krijgt ze nu medicijnen voor. Ik zie/zag overigens niet veel verandering.
Toch ging het vorig jaar een tijd goed, we hebben toen ook besloten om haar eens voor de kar te zetten. Zo gezegd zo gedaan, ik kocht een oud karretje en bijbehorend tuig, en zo begonnen we.
Het ging super! Ze kende het (wist ik ook wel, was toen ook gezegd bij verkoop). Dus ik besloot om nieuw tuig te kopen, omdat dit tuig net wel/niet paste, dus hop nieuw tuig gekocht.
Afgelopen winter niet veel gemend. En eigenlijk liep ze de hele winter wel goed.
Dus van het voorjaar weer opgepakt, ging super.
Tot ze hoefbevangen werd, dus ze staat nu op een heel kaal stukje land. Maar hier is ze weer 'klaar' van volgens de hoefsmid en veearts, dus we gingen weer mennen.
Maar haar hoeven sleten hard dus vorige maand op ijzers laten zetten. De eerste weken liep ze prima. En nu is ze sinds 2 weken weer onregelmatig.
Ik baal. Het is al de zoveelste keer. Ik ben er zo zat van, zet ik er ijzers onder wat ook niet goedkoop is en dan is ze weer kreupel. Ik twijfel zo, doe ik teveel of niet... Half jaar geleden ook een fotolezing door een paragnost laten doen van haar, zij vertelde toen dat er bij de pony iets tussen de oren zit en dat het het beste was om om de dag wat met haar te doen, niet elke dag want dat werd te veel. Ze is snel afgeleid en struikelt daarom ook veel. Dat deed ik dus ook braaf, om de dag. Maar toch gaat het weer mis.
Wat vinden jullie er van? Ik weet op dit moment echt niet verder hoe of wat. Heb de veearts laatst ook nog laten kijken en die vond dat ze perfect liep.
Wat zouden jullie doen? Pony is dus nu 23.
Dit is ze trouwens;

. Mss had je beter met hoefschoenen geprobeerd? Maar die kosten natuurlijk ook wat, en het paardje zal natuurlijk nooit meer zwaar in het werk kunnen komen, dat lijkt me wel duidelijk uit je verhaal.