Hoefschoenen en "grote" paarden. Werk dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sabbientje

Hoefschoenen en "grote" paarden. Werk dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 13:11

Ik weet dat er al 100en topics zijn over hoefschoenen. Ik heb de zoekfunctie even gebruikt, maar kon niet precies het antwoord vinden. (indien er bokkers zijn die wel een passend topic bij mijn vraag weten, meld gerust :) )
In veel topics gaat het over pony's en hoefschoenen. Ik heb niet echt een topic gevonden waarbij een "groot" paard op hoefschoenen staat.

Mijn paarden zijn rond de 600/650 kilo en degene waar het om gaat is ongeveer 1,65 hoog. (niet zo super groot, maar groter als een pony :+ )
Hij heeft smalle voetjes, waardoor hij snel last heeft van rotstraal en dat is een van de hoofdredenen waarom ik hem liever niet op ijzers wil hebben (dat word de hoefwerking veel te veel belemmerd) en dus aan dit alternatief denk.

Zijn er bokkers met (grote) paarden die deze bij buitenritten op hoefschoenen hebben?
Hoe bevalt dit?
Ben je wel eens een schoen kwijtgeraakt?
Brand los.

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 13:16

Een groot paard en een pony zou mijn inziens weinig verschil moeten maken. Het principe blijft hetzelfde.
Daarnaast heb je zat pony's met grote voeten en ook paarden met kleine voeten.

Zo heeft mijn haflinger de zelfde maat schoenen als zijn weidemaatje van 1,68m. Beide doen het prima op de schoenen. Ook tijdens lange buitenritten en/of een flinke galop. Nooit een schoen kwijt geraakt, maar het is dan ook wel belangrijk dat je ze goed aan doet.

Equisync

Re: Hoefschoenen en "grote" paarden. Werk dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 13:19

Mijn Haflinger van 1.52m loopt ook gewoon prima op hoefschoenen, al is dit natuurlijk geen 'groot' paard.
Mijn beste vriendin heeft een fries van 1.70+ die ook hoefschoenen draagt en dit is ook geen probleem, ze heeft alleen een redelijk grote maat meen ik.

Ikzelf ben wel eens schoenen kwijtgeraakt ja, maar dit was bij mijn vorige paar die niet goed pasten en daardoor kapot gegaan zijn. Mijn huidige paar geen problemen mee, ben toevallig deze week een schoen kwijt geraakt doordat ik hem(zag ik achteraf) niet strak genoeg had vastgemaakt. Eigen schuld dus. Weer omgedaan en verder gereden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 13:21

KWPN'er, 1.64, hoefschoen Cavallo Easyboots, nooit problemen mee gehad. Zit goed, geen wondjes, nooit wat verloren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:02

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 18:35

Arabesk schreef:
Ik heb een Arabier met smakhoeven van 13 cm in de breedte. Renegades zijn heel oké maar ook andere merken zijn aan te raden.

Hier een mooie wegwijzer voor een aantal merken:

http://www.permicavallo.nl/hoefschoenen_wegwijzer.php

Bedankt. Ik ga het op mijn gemak lezen.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:38

Hier een aantal tinkers op hoefschoenen, telt dat ook?

1 heeft renagades, de andere easyboots epic. De renagades zijn nog niet zoveel gebruikt, de easyboots wel en die zijn echt fijn. Ze vallen nooit uit, zelf niet door water (rivieren), diepe modder, wilde galop,...

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 18:43

Najoveh schreef:
Hier een aantal tinkers op hoefschoenen, telt dat ook?

1 heeft renagades, de andere easyboots epic. De renagades zijn nog niet zoveel gebruikt, de easyboots wel en die zijn echt fijn. Ze vallen nooit uit, zelf niet door water (rivieren), diepe modder, wilde galop,...

Die tellen zeker mee :P Mijn tweede paard is een tinker hihihihi

Verder iedereen bedankt voor de reacties. Fijn om te horen dat er mensen zijn met paarden op hoefschoenen.
Zorgt ervoor dat ik het wel durf om te gaan proberen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:45

Maar in hoeverre heeft je paard ze echt nodig? Met een goede huisvesting, voeding en bekapping kunnen 99% van de paarden zonder hoefbescherming makkelijk vele kilometers over harde ondergrond.

Rotstraal klinkt als dat de straal te weinig tegendruk krijgt van de bodem, door hoge hielen/steunsels. Wellicht valt er nog het eea te verbeteren aan de bekapping. Hier kun je vrij gemakkelijk vanaf je mobiel foto's plaatsen van de hoeven van je paard en om raad vragen. Graag een voor- en zij aanzicht en een foto van de onderkant en schuin van onderen. :-)

https://www.facebook.com/groups/paardnatuurlijk/

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:01

Frits 1.68 gebruikte bij mij hoefschoenen van marquis. We hebben drie paar zolen versleten maat 5. We zijn één keer een schoen verloren. Dat merkte ik snel want dan liep hij wel heel erg op eieren. Maar aangezien het nacht was naar huis gelopen en de volgende dag pas gaan zoeken. Schoen was al snel terecht.

Niet handig met deze hoefschoenen was op het stand rijden. Dat zand ging in de kootholte zitten schuren, dus daar reden we zonder schoenen want daar heb je toch geen steentjes en puin wat zeer doet aan zijn zolen.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 08:01

Arabesk schreef:
Maar in hoeverre heeft je paard ze echt nodig? Met een goede huisvesting, voeding en bekapping kunnen 99% van de paarden zonder hoefbescherming makkelijk vele kilometers over harde ondergrond.

Rotstraal klinkt als dat de straal te weinig tegendruk krijgt van de bodem, door hoge hielen/steunsels. Wellicht valt er nog het eea te verbeteren aan de bekapping. Hier kun je vrij gemakkelijk vanaf je mobiel foto's plaatsen van de hoeven van je paard en om raad vragen. Graag een voor- en zij aanzicht en een foto van de onderkant en schuin van onderen. :-)

https://www.facebook.com/groups/paardnatuurlijk/

De rotstraal heeft even niets met mijn vraag te maken. Ik heb alle vertrouwen in mijn hoefsmid. Sinds ik hem heb gaat het al een stuk beter.

Ik heb bewust mijn openingspost wat sumier gehouden, want anders heb je een heel bla bla verhaal, maar word de echte vraag niet gelezen.
Namelijk of hoefschoenen bij "grote" paarden ook werken.
Er zit naar mijn mening namelijk wel verschil tussen een pony van 200 tot 400 kilo en een paard van ruim 600/700 kilo.
Zeg maar het verschil van een Suzuki Alto of een vrachtwagen. Daar kun je ook niet dezelfde banden onder zetten. En die hebben ook een andere krachtverdeling over hun wielen.

Dus misschien iets meer uitleg waarom ik aan hoefschoenen denk:

Wij lopen dagelijks over de weg heen en weer van de wei naar stal. Dit is over asfalt. (hier en daar met losse steentjes)
Dat gaat op zich goed. Dit is het derde jaar dat we dit met deze paarden doen. Proberen waar mogelijk de paarden in de berm te laten lopen.

Alleen is het paard waar het om gaat, een 5,5 jarige tuigpaard ruin, nu ingereden en willen wij er nu ook buitenritten bij gaan doen.
En dan zijn we bang dat zijn hoeven misschien te veel gaan slijten. Juist omdat we alleen maar polderwegen hebben waar we over heen rijden.

Het is dus puur ter bescherming tijdens de buitenritten. Omdat we in de zomer al veel over de weg moeten lopen.

Of het echt nodig is, geen idee. Het is meer een gevoel dat we zijn voetjes moeten beschermen als we nog meer over harde ondergrond gaan lopen.
Hadden we bos, duinen of strand in de buurt, had ik er waarschijnlijk niet eens over nagedacht. Dan hadden blote voetjes gewoon goed genoeg geweest.
Maar omdat we alleen maar asfaltwegen hebben met hier en daar een brede berm is mijn idee/gevoel dat het afslijten van zijn voetjes misschien te snel gaat.

Mijn tweede paard, een Tinker met lekkere stevige stappers, heeft ze (op dit moment) niet nodig. Daar rijden we al twee jaren zonder problemen op blote voeten mee buiten.

Ik heb ze ook liever op blote voetjes lopen.
Maar indien dat niet lukt, wil ik weten of hoefschoenen een optie zouden zijn.
Vooral omdat we eraan denken om de paarden ook voor de kar te zetten. Dan komt er toch meer kracht op de hoeven te staan dan met alleen maar heen en weer naar de wei lopen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 08:11

Mijn paard is 1.72 en loopt al twee jaar op hoefschoenen. Heb nu de cavallo's maar die beginnen minder goed te zitten en een beetje te schuren (hiervoor geen last van gehad), dus na de zomer stappen we over op renegades.
Cavallo's nooit kwijtgeraakt en de zool is onverwoestbaar, ook als mijn grote paard hard op een kei oid gaat staan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:05

Sabbientje schreef:
En dan zijn we bang dat zijn hoeven misschien te veel gaan slijten. Juist omdat we alleen maar polderwegen hebben waar we over heen rijden.

Het is dus puur ter bescherming tijdens de buitenritten. Omdat we in de zomer al veel over de weg moeten lopen.

Of het echt nodig is, geen idee. Het is meer een gevoel dat we zijn voetjes moeten beschermen als we nog meer over harde ondergrond gaan lopen.
(...)

Maar omdat we alleen maar asfaltwegen hebben met hier en daar een brede berm is mijn idee/gevoel dat het afslijten van zijn voetjes misschien te snel gaat.
.

Het is puur een gevoelskwestie, maar je hebt nog nooit daadwerkelijk gemerkt dat je paard tot zijn neus afsleet. Het is even wennen, het zit er zo ingeramd dat je op straat 'iets' moet doen om de hoeven van je paard te beschermen. Maar als je 3x per week 10 -15 km over asfalt rijdt zul je merken dat je evengoed nog de hoeven van je paard moet vijlen. Mits..... je paard wel zodanig bekapt is dat hij op de straal loopt en ook de hoefwand goed wordt afgerond. Met traditioneel bekappen in de zin van bekappen alsof er een ijzer onder komt, gaat het niet lukken. Dan wordt de hoefwand niet afgerond, de steunsels te lang gelaten (wat gevoelig lopen in de hand werkt) en de straal teveel weggesneden (exit schokdeming, de straal is de nike air van je paard), maar dit verschilt heel erg per smid. Ik heb smeden gezien die echt zo vreselijk bekappen, maar ook die het vrijwel zoals natuurlijk bekappen doen.

http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/comparisons.html

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:41

Ik heb een paard van 700-750kg en met veel asfalt heb ik schoenen nodig. Met 16.5cm (lang, voor en achter, 16.5cm breed voor, 16cm achter) valt hij buiten een hoop schoenen. Ik heb Cavallo sport en die bevallen redelijk. Hij loopt er goed mee, maar de schoenen sloffen af en toe wel. Dus geen volle 100% tevredenheid.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 07:56

Ik heb een hoefschoenenpasservice en pas ook hoefschoenen aan bij grote paarden met grote hoeven, er zijn bepaalde merken die ik bij voorkeur bij grotere zwaardere paarden gebruik met veel beweging en andere merken die ik juist weer liever gebruik bij de kleine hoefjes. Sommige schoenen zijn wat slijtage gevoeliger of minder stevig waardoor ik die liever niet aan paarden met grote hoeven verkoop, maar het het ligt ook aan het doel van de hoefschoenen, stand en vorm van de hoeven welke het meest geschikt zijn voor je paard.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 08:01

Ik heb een kwpn'er gehad van 160 en die liep super op de cavallo's (de delta) , wat ik ook zo fijn vond aan de schoenen was dat je ze na het rijden in een emmer sop kon gooien om schoon te maken.
Wel had mijn paard de bijbehorende sokjes aan omdat anders zijn huis door ging op de koot.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:22

Hier tuiger gehad van +\- 1.73 m met easy boots.
Wel gathers eraan en we hebben 1 keer gehad dat hij ze uit/kapot had getrapt.
Verder 30 km ritten mee gereden ed, geen probleem.

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:42

Voor mijn forse KWPN'er van 1.74m heb ik hoefschoenen gekocht die je ook met ijzers kunt gebruiken. Dit voor gebruik in de sneeuw (bak goed slepen en laten bevriezen, en als er dan sneeuw valt kan ik (voorzichtig) rijden), ondanks haar voorijzers. Dat werkte echt prima. Ik had zelf verwacht dat het wel snel zou slijten wanneer je ijzers in hoefschoenen doet (lijkt me toch harder gaan dan met een 'blote' hoef), maar de hoefschoenen zien er nog als nieuw uit.

Bij voorkeur heb ik ze overigens zonder ijzers, zo staan de andere 3 ook, maar bij deze krijg ik dat slecht voor elkaar.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:46

Mizora schreef:
Ik heb een paard van 700-750kg en met veel asfalt heb ik schoenen nodig. Met 16.5cm (lang, voor en achter, 16.5cm breed voor, 16cm achter) valt hij buiten een hoop schoenen. Ik heb Cavallo sport en die bevallen redelijk. Hij loopt er goed mee, maar de schoenen sloffen af en toe wel. Dus geen volle 100% tevredenheid.

Cavallo Sport was ik indd ook niet erg tevreden over, heb nu Cavallo Trek en dat gaat super(ook enorm veel profiel voor langere levensduur en meer grip). Weet alleen niet of die in zo'n grote maat verkrijgbaar zijn..