Advies kreupel door scheur in de hoef of door training?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linsje27

Advies kreupel door scheur in de hoef of door training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 18:35

Hallo allemaal :)

Sinds woensdag loopt mijn lieve merrie kreupel. Op de linkerhand in draf loopt ze vooral onregelmatig.
Ik heb geen idee wat er gebeurd is..
Woensdag was ik aan het rijden. Met het losrijden voelde ze al wat anders maar ik dacht dat ligt aan mezelf..
Na de draf en stukje galop heb ik haar even de hals laten strekken. Daarna zou ik haar weer oppakken en toen begon het in de draf.. Het voelt alsof haar rechter achterbeen weg zakt ofzo.. Kan het niet goed beschrijven.
Ik heb toen direct het zadel afgedaan en aan de hand uit gestapt (toen liep ze niet meer zo raar). Op stal gezet en een spons bij langs gehaald...

Donderdag had ik mijn wekelijkse les.
Mijn instructrice vond haar aan de hand niet raar lopen en wou graag dat ik er op stapte om te kijken hoe het ging. Ook nu weer kreupel/onregelmatig..
Vooral op de linkerhand. Ze liet mij op het binnen voorbeen lichtrijden en toen liep ze in eens een stuk beter.. Na 15 minuten a 20 minuten kon ik weer op het buitenbeen lichtrijden zonder dat ze raar ging lopen..
Mijn instrictrice zei dat het bewegingskreupelheid was en dat ik rustig door kon rijden. Als ik haar maar niet teveel belast.

Tijdens het hoevenkrabben was ze gevoelig aan het rechterbeen achterbeen (waar ze ook kreupel op loopt in de draf op de linkerhand)
Heb ik haar hoefjes schoon gemaakt en kwam ik tot de ontdekking dat er een scheur in zit..
Vandaag heb ik een foto gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Nu is wel het rare, vrijdag liep ze al wat beter..

Maar wat zou er aan de hand zijn?
De hoef, het trainen of de compinatie?

En wat kan ik aan dit soort hoeven doen?

Edit: ik heb haar nu bijna een maand in mijn bezit. Voor dat ik haar kocht werd ze niet echt altijd even goed gereden..

Alvast bedankt !

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 18:41

Pff moeilijk heb je een filmpje?

Kan ze ook spierpijn hebben dat haar hele lichaam pijn doet omdat jij dit paard goed aan het werkt zet en dit eerder niet gebeurde.
Of wat overbelasting?

Je hebt ook spul vitamine E met selenium in 1 flesje kost wat maar je doet er wel een tijdje mee en werkt goed voor paarden met spierpijn.
Echt top spul.

Voor de hoef zou ik de hoefsmid even laten komen.
Is de hoef ook warm?

Had je het paard ook laten keuren?

Wat is je plan met het paard? Wil je ook wedstrijden gaan starten?
Waar komt de kreupelheid vandaan uit de rug of zit het echt in zijn of haar benen?
Je kan langs de dierenarts gaan en advies vragen.
Dan kijkt hij er naar en heb je zekerheid.
Je paard loopt niet zomaar zo heeft hij/zij toch ergens pijn.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 18:48

dit is een scheur waar ze haast niet kreupel van kan zijn.

Ik ken een paard wat kreupel werd van een mini scheurtje, maar daar kwam bloed uit. Verder ken ze enkel met grote scheuren tot in de kroonrand als ze er kreupel van werden. Ik zou dus hoger zoeken :)

linsje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 18:51

linnie050 schreef:
Pff moeilijk heb je een filmpje?

Kan ze ook spierpijn hebben dat haar hele lichaam pijn doet omdat jij dit paard goed aan het werkt zet en dit eerder niet gebeurde.
Of wat overbelasting?

Je hebt ook spul vitamine E met selenium in 1 flesje kost wat maar je doet er wel een tijdje mee en werkt goed voor paarden met spierpijn.
Echt top spul.

Voor de hoef zou ik de hoefsmid even laten komen.
Is de hoef ook warm?

Had je het paard ook laten keuren?

Wat is je plan met het paard? Wil je ook wedstrijden gaan starten?
Waar komt de kreupelheid vandaan uit de rug of zit het echt in zijn of haar benen?
Je kan langs de dierenarts gaan en advies vragen.
Dan kijkt hij er naar en heb je zekerheid.
Je paard loopt niet zomaar zo heeft hij/zij toch ergens pijn.

De hoef ik niet warm. Maar een voetje geven vind ze niet leuk op het moment..

Ze is laatst nog gekeurd! 11 juni is hij langs geweest en toen was hij met slag en wimpel geslaagd!

Ik heb inderdaad wedstrijd ambitie voor de dressuur.

Sinds woensdag wil ze niet meer lekker nagevelijk lopen. Het is eerder een 'gevecht' wat het voorheen amsoluut niet was! Toen had ze lichte aanwijziging nodig en ze liep lekker.
Dus ergens heb ik het idee dat het ook wel eens in de rug kan zitten..

De osteopaat wil ik binnenkort even langs laten komen. Misschien dat die haar spieren wat kan laten ontspannen

Ook komt maandag de hoefsmid

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 18:54

Van dit soort scheuren lopen ze niet kreupel

1. Het is idd rijtechnisch
2. Er is iets medisch mis van binnen (aandoening of blessure)

Is het paard gekeurd bij aankoop? (Klinisch + X-ray?)

Ik zou er een veearts bijhalen, dan weet je wat de oorzaak is.

linsje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 19:01

listiglistje schreef:
Van dit soort scheuren lopen ze niet kreupel

1. Het is idd rijtechnisch
2. Er is iets medisch mis van binnen (aandoening of blessure)

Is het paard gekeurd bij aankoop? (Klinisch + X-ray?)

Ik zou er een veearts bijhalen, dan weet je wat de oorzaak is.

Een week na aankoop is het paard gekeurd. Alleen klinisch. 2,5 week geleden. Toen was de DA zeer tevreden over haar

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 19:32

Liever eerst een dierenarts erbij en zeker weten wat het is en daarna pas een osteopaat of iemand die masseert enz ter ondersteuning.
Je krijgt dus steeds meer klachten zo te lezen :(

Nou hou ons op de hoogte.
Sterkte.

Sjolvir

Re: Advies kreupel door scheur in de hoef of door training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 19:36

Van die hoef lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Gezien je recente aankoop zou ik al helemaal snel de DA erbij halen voordat er allerlei peuten en paten aan gaan zitten.
1 voor het paard en een diagnose en 2 voor het geval het toch nog iets van een aankoopkwestie wordt.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 19:45

Ik zou voor de zekerheid even een hoefsmid laten kijken voor een hoefzweer, dat kan nooit kwaad.
Mijn paard zijn hoef was ook amper warm, en hij was ook van het ene op het andere moment kreupel, en het voelde ook alsof zijn been wegzakte met rijden. Ik zie net ook dat je aanleuningsproblemen erdoor hebt, dit had ik ook bij mijn paard.
Bleek toch een hoefzweer te zijn ook al had hij helemaal geen symptomen behalve het kreupel zijn.
Laatst bijgewerkt door Arantes op 20-06-15 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

linsje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 19:46

linnie050 schreef:
Liever eerst een dierenarts erbij en zeker weten wat het is en daarna pas een osteopaat of iemand die masseert enz ter ondersteuning.
Je krijgt dus steeds meer klachten zo te lezen :(

Nou hou ons op de hoogte.
Sterkte.

Jaa helaas wel.. :(
Had gehoopt dat het met het bit na 2 weken wel over zou gaan en nu dis stomme spieren / hoeven..
Dinsdag liep ze als een trein en woensdag was het in eens gebeurd..

Ik zal maandag de DA even bellen.

Nu ga ik om de dag rustig rijden, stelling en buiging vragen en verder niks in de hoop dat het mag verbeteren

linsje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 19:48

Arantes schreef:
Ik zou voor de zekerheid even een hoefsmid laten kijken voor een hoefzweer, dat kan nooit kwaad.
Mijn paard zijn hoef was ook amper warm, en hij was ook van het ene op het andere moment kreupel, en het voelde ook alsof zijn been wegzakte met rijden. Bleek toch een hoefzweer te zijn ook al had hij helemaal geen symptomen behalve het kreupel zijn.

Ohjee.. Maandag komt de smid dus hoop dat die iets kan ontdekken..
Ook bij mij geen warme hoef, maar wel een scheur en het voetje geven wil ze ook liever niet meer. En als ze het doet trekt ze dr voet helemaal onder haar buik

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 19:52

Het kan zo maar White Line Disease zijn die de hoef al verder heeft aangetast dan je vanaf de buitenkant kunt zien. En ja, daar kunnen ze helaas kreupel aan gaan. Ik zou eerst eens een goede smid de voet laten schoonsnijden en zonodig een ijzer onder doen -for the time being- zodat de voet kan herstellen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 19:55

Hoe ziet het er aan de onderkant uit ?
Want dit lijkt me een zogezegde kwartier scheur en vaak duid dat wel op problemen aan de onderkant van de voet ...
En dat kan onregelmatigheid veroorzaken

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 19:57

Wat mij wel opvalt is dat de 'scheur' helemaal tot aan de kroonrand loopt.
Je ziet zo'n lijntje lopen.

Het hoeft niet maar ik denk dan aan een hoornzuil.
Wellicht dat je dit even kunt aangeven bij je smid. Ben benieuwd of hij wat kan vinden.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 19:59

Ik denk zoals hier boven al genoemd werd je beter een dierenarts kunt laten komen. Een paard met een hoefzweer loopt niet ineens na twintig minuten weer beter in mijn ervaring. Ook zou het paard dan eerder reageren op het drukken en aan de hoef zitten en niet zo zeer op het optillen van het been. Gezien Het feit dat je het paard pas net hebt zou ik echt aanraden laat het helemaal controleren. Helaas zijn met medicatie etc gebreken goed te maskeren die dan ineens de kop op gaan steken als het belast word of eventuele medicatie uitgewerkt raakt.

Ik wil absoluut niemand van iets beschuldigen maar het komt helaas voor zulke praktijken en het zou voor jou uit kunnen lopen op een meega kosten post en een ''onbruikbaar'' paard. (Worst case scenario)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:02

linsje27 schreef:
Nu ga ik om de dag rustig rijden, stelling en buiging vragen en verder niks in de hoop dat het mag verbeteren

Ik zou er niet op rijden :o je paard loopt kreupel....eerst weten wat het is, beter worden en dan pas weer erop!

linsje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 20:13

Mayasfrenk schreef:
Ik denk zoals hier boven al genoemd werd je beter een dierenarts kunt laten komen. Een paard met een hoefzweer loopt niet ineens na twintig minuten weer beter in mijn ervaring. Ook zou het paard dan eerder reageren op het drukken en aan de hoef zitten en niet zo zeer op het optillen van het been. Gezien Het feit dat je het paard pas net hebt zou ik echt aanraden laat het helemaal controleren. Helaas zijn met medicatie etc gebreken goed te maskeren die dan ineens de kop op gaan steken als het belast word of eventuele medicatie uitgewerkt raakt.

Ik wil absoluut niemand van iets beschuldigen maar het komt helaas voor zulke praktijken en het zou voor jou uit kunnen lopen op een meega kosten post en een ''onbruikbaar'' paard. (Worst case scenario)

Ik ken dit paard al bijna een jaar. Een paar maand geleden heb ik besloten om haar te kopen van de manege die haar 3/4 jaar heeft gehad. Ik kon het niet laten, haar karakter heeft me in gepakt :')
Sinds december 2014 ben ik de bijrijdster geweest omdat ze niet goed in lessen kon lopen vanwege het feit dat ze nog maar 2 jaar beleerd is..

Zover ik weet heeft het paard het afgelopen jaar geen medicatie gehad

linsje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 20:15

Zinzi_jewel schreef:
Hoe ziet het er aan de onderkant uit ?
Want dit lijkt me een zogezegde kwartier scheur en vaak duid dat wel op problemen aan de onderkant van de voet ...
En dat kan onregelmatigheid veroorzaken

Aan de onderkant is niet veel te zien. Maar heb het ook niet heel goed kunnen bestuderen omdat ze haar voet onder haar buik trekt. Het lukt me net om er met een krabbertje langs te gaan

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:23

Ik denk ook niet dat het door de scheur komt. Hs laten komen kan natuurlijk geen kwaad.
Verder kan het van alles zijn, als het erger wordt of met een week niet beter is zou ik de veearts laten komen. Zeker niet rijden als hij kreupel is, wel gewoon naar buiten en wat wandelen.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:06

Mayasfrenk schreef:
Ik denk zoals hier boven al genoemd werd je beter een dierenarts kunt laten komen. Een paard met een hoefzweer loopt niet ineens na twintig minuten weer beter in mijn ervaring.

Ze kunnen wel degelijk binnen korte tijd beter gaan lopen met een hoefzweer, heb ik zelf meerdere keren meegemaakt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:00

Heb je een foto van de onderkant van de hoef?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 01:20

Is je instructrice ook de instructrice van de manege waar je het paard gekocht hebt? Die zou ik ook niet als geheel onafhankelijk zien die gaat niet zeggen dat die kreupel loopt natuurlijk!!!

Hoe loopt het paard aan de longeerlijn?

Ik zou ook wel graag een filmpje zien van je paardje! Maar iig een Da laten komen want eigenlijk vertrouw je het niet anders zou je je vraag hier niet stellen

linsje27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 05:51

dresjoepie schreef:
Is je instructrice ook de instructrice van de manege waar je het paard gekocht hebt? Die zou ik ook niet als geheel onafhankelijk zien die gaat niet zeggen dat die kreupel loopt natuurlijk!!!

Hoe loopt het paard aan de longeerlijn?

Ik zou ook wel graag een filmpje zien van je paardje! Maar iig een Da laten komen want eigenlijk vertrouw je het niet anders zou je je vraag hier niet stellen

De gene van wie ik les heb is niet de eigenaaresse.. De eigenaaresse wil er inderdaad niks van hebben.

Donderdag liep hij aan de longeerlijn ook niet fijn.. Ik zal vandaag even een poging doen tot longeren en filmen!

Hier is een foto, maar die is onduidelijk..
Afbeelding