waarom hebben paarden hoefijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

charellelove

waarom hebben paarden hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 11:34

waarom hebben paarden hoefijzers ik dacht eerst dat het was voor paarden die vaak over de harden weg liepen maar op de manege hebben ze het ook vaak en die lopen bijna nooit over de harden weg
zijn er nog anderen redenen waarom een paard hoefijzers heeft?

Zoe_97

Re: waarom hebben paarden hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 11:36

mijn paard die nooit op het harde loopt heeft voorraan hoefijzers omdat ie nogal zwakke hoeven heeft en die gewoon volledig open barsten als de weide droog en dus een beetje harder is

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 11:39

De onze vanwege zijn extreem dunne en dus gevoelige zolen. En om er stiften in te kunnen draaien op wedstrijden op gras.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 11:40

Als mijne ijzers zou krijgen zou het zijn vanwege haar slechte voorhoeven (dus zou ze enkel voor ijzers krijgen) of voor het starten van wedstrijden op gras. Dan kun je er stiften indraaien en ga je niet zo snel op je plaat, haha.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 11:55

Zonder ijzers kan je prima op gras rijden, pas met hoefijzers gaan ze glijden.

Te snel slijten, gevoelige zolen, verkeerde stand of gewoon heel slechte voeten kunnen een reden zijn voor ijzers.
Het valt mij wel eens op dat paarden die heel hoog in de dressuur lopen soms geen ijzers hebben, blijkbaar zijn er ook nadelen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 11:57

Tuurlijk zijn er nadelen. Duurder, risico met aftrappen dat ze zich bezeren en wat niet nodig is hoeft er ook niet onder. Hier eentje op ijzers voor omwille van gevoelige zolen. :) met ijzers loopt hij duidelijk veel zelfzekerder. De rest heeft geen ijzers nodig.

charellelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 11:58

Tilmar schreef:
Zonder ijzers kan je prima op gras rijden, pas met hoefijzers gaan ze glijden.

Te snel slijten, gevoelige zolen, verkeerde stand of gewoon heel slechte voeten kunnen een reden zijn voor ijzers.
Het valt mij wel eens op dat paarden die heel hoog in de dressuur lopen soms geen ijzers hebben, blijkbaar zijn er ook nadelen.

ik rij bijna altijd op gras en heb nog nooit ijzers gehad

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 12:05

Mijn dochter springt en crosst. Pony heeft ze hard nodig hoor, stiften. In het hele begin reed ze een bb cross zonder ijzers en dat was echt glibberen en glijden. Hij heeft voor ijzers nodig voor zijn gevoelige zolen maar moeten nu ook gaan denken over achter ijzers ivm stiften nu ze hoger springt en crosst.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 12:09

Mijn pony heeft alleen achter ijzers vanwege een peesblessure. Met aangepaste ijzers worden de pezen ontlast

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 07:58

Hier vanwege medische redenen. Ze zou nu zonder kunnen, maar omdat ze zoveel is verbeterd qua stand, beweging en geen gevoeligheid meer, blijft ze op ijzers.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:59

Paarden hebben hoefijzers omdat de eigenaren niet snappen dat het ook zonder kan :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:01

Maartje1990 schreef:
Paarden hebben hoefijzers omdat de eigenaren niet snappen dat het ook zonder kan :)

waar heb jij het lef zo een ondoordachte oplossing te maken??!!! Jij weet helemaal niet het verhaal achter de ijzers --'

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:01

Ik heb ijzers omdat ik op gras spring, en het zekere voor het onzekere wil nemen!

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:02

Maartje1990 schreef:

Maar sommige eigenaren snappen wel dat paarden zonder ijzers eerder op hun plaat gaan met springparcours op gras dan paarden met ijzers en kalkoenen... En wat dan nog, ze mogen hun eigen keuzes maken.

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:04

Zoe_97 schreef:
mijn paard die nooit op het harde loopt heeft voorraan hoefijzers omdat ie nogal zwakke hoeven heeft en die gewoon volledig open barsten als de weide droog en dus een beetje harder is

Om die reden staat mijn paard vierkant op ijzers. Is echt de oplossing, geen echte barsten meer!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:06

Mijn paard staat voor toontredig. Op ijzers is dit veel minder. Heb haar ook zonder ijzers gehad, maar dan stond ze soms zo scheef dat ik haar nauwelijks aan het werk durfde te zetten. In de zomer brokkelen de hoeven ook onder dr vandaan waar je bij staat als er geen ijzers onder zitten. In de winter zouden de achter ijzers er wel af kunnen, maar laat het maar gewoon jaarrond hetzelfde.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:06

Paard heeft meer grip met blote hoef dan met ijzer. Ik zou verder nooit zo egoïstisch zijn om mijn eigen plezier (springen van een concours) ten kosten te laten gaan van een paard (als die dus ijzers ''moet'' hebben met kalkoenen omdat ik in anders niet meer springen kan)

@zoe_97: zullen we wel vriendelijk blijven? Ik reageer op niemand persoonlijk en blijf verder gewoon vriendelijk en respectvol. Zou fijn zijn als dat wederzijds ook zou kunnen :)
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 22-06-15 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:07

Mijne staat voor op ijzers omdat hij platvoeten heeft en daarmee zij stand wordt aangepast.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:08

wie heeft het hier over egoïstisch? de meeste redenen hier zijn daarbij medisch. misschien lezen voor je zo een domme, niet-onderbouwde opmerking plaats

emily68

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:09

Nou, zo vriendelijk vind ik jouw antwoorden anders ook niet Maartje1990.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:10

Zoe_97 schreef:
wie heeft het hier over egoïstisch? de meeste redenen hier zijn daarbij medisch. misschien lezen voor je zo een domme, niet-onderbouwde opmerking plaats

Gewoon niet op ingaan, maartje is pro natuurlijk bekappen en wanneer ze de kans krijgt moet ze even melden hoe slecht het is om überhaupt met hoeven te klooien.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:12

Maartje1990 schreef:
Paard heeft meer grip met blote hoef dan met ijzer. Ik zou verder nooit zo egoïstisch zijn om mijn eigen plezier (springen van een concours) ten kosten te laten gaan van een paard (als die dus ijzers ''moet'' hebben met kalkoenen omdat ik in anders niet meer springen kan)

@zoe_97: zullen we wel vriendelijk blijven? Ik reageer op niemand persoonlijk en blijf verder gewoon vriendelijk en respectvol. Zou fijn zijn als dat wederzijds ook zou kunnen :)

Eer iets wederzijds kan zijn moet je beginnen met het te geven. :) Als je er niet tegen kan dat mensen op je reageren moet je misschien eens op houden met zelf zo vuil te reageren. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:13

Maartje1990 schreef:

De mijne staat tijdelijk op ijzers totdat de hoeven hersteld zijn.
Kan dus helaas niet zomaar zonder.

Mijn vorige paard had een flinke kanteling en sincker waardoor zij zonder niet pijnvrij kon lopen.
En voordat je reageert: ja ik heb het langere tijd geprobeerd, maar toen ze niet meer op het harde kon lopen om te eten (met maagzweren tot gevolg) heb ik er toch maar weer ijzers onder gedaan.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:16

Dat wordt wel een lastige discussie ook..als je alleen voor t plezier van een paard gaat, moet je überhaupt geen paard houden denk ik persoonlijk, dan moet je m gewoon lekker ergens in een natuurgebied laten lopen. Dan zou je ook geen hond moeten 'nemen' want die hoort ook niet in huis etc etc.
Ik denk dat de meeste mensen iig gebruik maken van ijzers omdat zij het beste met hun paard voor hebben of niet beter weten. Ik heb de mijne ook het liefst op blote voeten, maar zowel de kliniek als diverse smeden vinden dat geen goed idee. Momenteel staat hij wel even zonder omdat ie ze er steeds vanaf trapt op het land (omdat ik hem nu 24/7 buiten heb staan) maar voor zijn lijf is het het beste om ze er weer onder te zetten straks, al denk ik met mijn boerenverstand dat, indien je goede hoeven hebt, blote voeten inderdaad beter is, als je gewoon bedenkt dat ijzer onder een voet waarschijnlijk minder dempt en groei kan beperken.

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:16

Maartje1990 schreef:

Hiezo egoïstisch? Een paard heeft heus geen last van ijzers. Mijn paard heeft zijn hoeven binnen een paar dagen kapot zonder ijzers wanneer hij in de bak/lands staat. Nu kan hij lekker overdag naar buiten en snachts op stal. Moet ik hem dan zonder ijzers 24/7 op stal gaan zetten? Dat vind ik dan weer egoïstisch.
Heb dan liever mn paard vierkant op ijxers, overdag lekker buiten in de kudde (met schuilstal) en dan een springschoentje om omdat hij zich lekker uitleeft in het land. En dan snachts op stal.

Eigenlijk val je wel een beetje mensen persoonlijk aan. Je noemt mensen die met hun paard springen met ijzers (eigenlijk alle mensen met paarden op ijzers) egoïstisch.

Zie in je profiel dat je jezelf nogal pro vind in het natuurlijk bekappen, en dat dat eigenlijk volgens jou de enige vriendelijke manier van bekappen is. Anti ijzers ben je gok ik zo. Niet elk paard kan ijzerloos door zn leven ;)