Elektrolyten, welke?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_pauline_

Elektrolyten, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 09:59

Hallo

Mijn bij-paard zweet redelijk snel en met warme en benauwde temperaturen ontzettend veel. We lassen tijdens de training of les vaak pauzes in zodat hij even af kan koelen. Nu zweet hij zo erg dat na een redelijk flinke les het zweet zelfs over zijn springschoenen heen druipt. Het loopt letterlijk met straaltjes van 'm af.

Nu staat hij redelijk schraal in het voer
- 3x per dag hooi van normale kwaliteit
- 'schraal' land, geen geweldige kwaliteit
- elke dag voor 500 kilo metazoa

Zo'n 2 tot 3 keer per week staat hij flink in training. Zijn eigenaren rijden gewoon lekker rond en daar zweet hij wel bij maar beduidend minder. Wel is het een ontzettende druktemaker een klein beetje een binnenvetter. Dus als het werk moeilijk word fokt hij zichzelf flink op.

Om te voorkomen dat hij tekorten op kan lopen door dat gigantische zweten wil ik hem graag ondersteunen.
Met welke producten hebben jullie goede ervaringen?

Alvast bedankt.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:05

Kan het paard 24/7 hooi eten? Zo niet, dat doen. Ruwvoer heeft de eigenschap heel veel vocht vast te kunnen houden in het paardenlichaam waardoor de kans op uitdroging minder wordt.

Ten tweede: bied het paard voor en na het rijden een liksteen aan, het liefst een KNZ liksteen. Ik heb er gewoon 1 los op stal liggen waar mijn paard aan mag likken tot ze er genoeg van heeft.

Paarden voelen over het algemeen erg goed aan of ze tekorten hebben en of deze aangevuld moeten worden.

Overigens zou ik bij benauwde temperaturen de trainingsintensiteit wat verlagen.

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 10:59

Paard staat zo goed als op onbeperkt maar er word 3x per dag aangevuld. Hij heeft een liksteen hangen een witte.
Training word in die zin wel aangepast maar het kan ook zijn dat we soms op wedstrijd moeten met bepaalde temperaturen. Als het te gortig is dan niet, maar met de temperaturen van vorige week vrijdag staat ie na 30 min al vol in het zweet om 9u s ochtends.

En aangezien hij verder niks krijgt leek het mij wel verstandig om iets van aanvulling te geven.

Bedankt voor je input iig :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:50

Dan zou ik veranderen van liksteen.

Het nadeel van elektrolyten vind ik dat je het paard ''dwingt'' het tot zich te nemen terwijl je op dat moment niet weet of het daadwerkelijk nodig is en zo ja waaraan het paard precies een tekort heeft. Daarom zou ik daar voorzichtig mee zijn. :)

_pauline_

Re: Elektrolyten, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 11:51

Heb je zeker een punt. Zouden ze deze stoffen niet gewoon uitplassen als ze er genoeg van binnen hebben?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:58

Het gaat met name om de balans die ze binnenkrijgen t.o.v. het hele rantsoen. Sommige mineralen kunnen ze gewoon uitplassen, maar bij sommige vit + mineralen geldt wel dat teveel schadelijk kan zijn. Bovendien: van de stoffen die ze wel gewoon uit kunnen plassen, moet je je bedenken dat dit wel belastend kan zijn voor bepaalde organen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 12:01

Drinkt je paard wel genoeg? Te weinig drinken kan ook een reden zijn van snel zweten. Wij gaven zelf zout bij omdat mijn pony niks aan zijn liksteen deed. Nu krijgt hij neutradex en daar zitten ook elektrolyten in.

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 12:04

Nooit zo diep er over nagedacht Dorientjuh. Is toch het verder uitzoeken zeker waard.

Change3x drinken doet hij zeker. In stal heeft hij een waterbak die het goed doet, op het land kan die bij de sloot en op de paddock staan tonnen water. Na arbeid krijgt hij zijn metazoa geweekt omdat hij het anders niet op eet. Dus ook weer extra vocht.
Ik zal eens kijken naar neutradex.