bultjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kelseyschat

bultjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 21:11

hallo,

ik heb zelf een verzorgpaardje van 19 en heeft al ongeveer anderhalve maand last van bultjes, het begon bij zijn flanken maar begon zicht later uit te verspreiden naar zijn rug, buik en bovenbeen. het rare is dat zijn linker kant onder de bultjes zit maar aan de rechter kant er maar 1 zit.Afbeelding de DA adviseerde eerst om hem een paar dagen achter elkaar te wassen met betadine maar dat hielp niet. daarna kreeg hij een prednison kuur waar hij goed op reageerde maar toen de kuur af was kwamen de bultjes weer terug dus kreeg hij nu weer een prednison kuur maar die langer duurde zodat het langzamer kon afgebouwd worden maar nu is de kuur bijna weer af en beginnen er al weer bultjes te komen. ander halve week kreeg hij ook een schimmel op zijn onderbenen, zou dat hier ook iets mee te maken kunnen hebben? heeft iemand van jullie hier ook ervaring mee?

met vriendelijke groet
kelsey

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 19:45

Heeft je dierenarts bij het geven van de prednison kuur geen diagnose gesteld?

Ik denk zelf aan een allergie, kan dat?

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:08

Wat was de diagnose van de dap??

Mijn eerste ideeen zijn

Schimmel dan is het advies wassen met imaverol of anti schimmel shampoo van bijvb silverlinde.

2de idee kan het rainrot of regenschurft zijn??? Als je de korstjes eraf krabt heb je vaak haar en korst tegelijk eraf. Dan is advies vaak wassen met betadine.

3de idee is eiwit bultjes van bijvb gras ???

Bij al boven genoemde punten weet ik dat je bultjes kan krijgen.

Myrthe64

Re: bultjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:13

Ik zou denken dat hij bijvoorbeeld in brandnetels had gelegen want dat zou aan 1 kant kunnen zitten, maar dat zou geen 1,5 maand blijven. Vitaminetekort zou ook kunnen, maar ik zou niet weten waarom dat aan 1 kant zit. Zou ook een schimmel of allergie kunnen zijn.

Ik zou voor de zekerheid nog een keer de DA bellen, beter een keer te vaak dan te weinig. :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:16

Ik heb even iemand een bericht gestuurd over je topic. Zij heeft precies hetzelfde gehad met haar paard.
Maar ben even vergeten wat het nou precies was.

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:21

Onze merrie heeft ook zulke bultjes gehad, aan 1 kant van haar hals. Op de andere kant niets. Dit waren bij haar eiwitbultjes :) Ging vanzelf weer weg, maar dat zat er niet zolang als bij jou paardje

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:38

eiwit bultjes is een ruim begrip voor bultjes waarbij de oorzaak niet gevonden wordt.

eiwitten plassen paarden uit als ze er teveel van binnen krijgen, dus kan geen oorzaak zijn.

wat wel heel goed kan is een allergie op voer.

ben je veranderd van voer vlak voordat deze bultjes verschenen? of iets anders gaan geven van snoepjes ofzo?
iets wat je structureel elke dag geeft, en voordien niet.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:43

Mijn paard heeft dit op de hals.

Wassen met batadine hielp iets maar kwamen verder op weer terug. Ontstekingsremmer werkte ook niet.
Na een onderzoek is gebleken dat het een allergische reactie is. Voor wat helaas geen idee.

Je zou kunnen overleggen met de da of dit bij jou paard ook het geval is.

Succes!