hengstige merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hanna1991

hengstige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 14:52

Iemand nog tips voor een té hengstige merrie?
merrie wordt zodra ze hengstig is angstig en dol. Heeft al meerdere keren over draad, hekken en zelfs over een waterbak gesprongen. Na een week is ze weer zo mak als een schaap.
Ik heb advies gevraagd bij de DA en heeft een hormoonremmer voorgeschreven die je over het voer kan doen. Maar nu later hoorde ik via de KNHS dat je hiermee niet mee op wedstrijd mag starten.
Hebben al nagedacht over een knikker laten inbrengen. Maar wil eerst kijken naar andere alternatieven

iemand andere tips en/of ervaringen?

iris271

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:05

Mijn paard is ook altijd behoorlijk hengstig. Zelfs je plat drukken met poetsen en op zadelen. Met rijden is ze zelfs niet vooruit te branden.

Ik gebruik nu NAF Oestress 5 star. Werkt echt fantastisch, gewoon normaal te rijden en je wordt niet meer plat gedrukt.

Een vriendin van me heeft een paard die zelfs gevaarlijk wordt als ze hengstig is. Die gebruikt het product ook en het paard is niet meer gevaarlijk tijdens de hengstigheid.

http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 0414/46474

Letizia

Re: hengstige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:18

Ook ik ben erg te spreken over oestress, bij mijn paard werkt het erg goed en dat heeft voordeel voor alle partijen: paard zelf, ze wist soms niet wat ze met zichzelf aanmoest tijdens de hengstigheid. Voor ons, veel minder last van wisselvallig humeur bij paardlief. En ook voor haar weidegenoten, die soms echt te lijden hadden onder haar moodswings :')

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:45

Heb je ze al laten scannen? Misschien heeft ze last van cystes?
Een knikker is een oplossing die wel op lange termijn werkt. Er zijn ook supplementen, maar geen idee welke toegestaan zijn voor wedstrijd (moodymare is een bekende waar ik al veel goed over gehoord heb)

iris271

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:03

NAF en moodymare mogen allebei gebruikt worden met wedstrijd.
Met een knikker heb je wel een risico, als je je paard ooit nog drachtig wilt krijgen het heel moeilijk kan gaan.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:47

Als je de oestress overweegt, kun je ook eerst Monnikspeper proberen. Dit werkt bij sommige paarden goed en is het hoofdbestandsdeel van de oestress. Als je via google zoekt dan kun je er veel goedkoper aan komen. Bij mijn merrie werkte het helaas onvoldoende. Ik gebruik nu rugemate wat beter helpt. Knikker moet je je goed laten informeren want het werkt niet altijd prettig en de knikker kan er weer uitkomen. Mijn dierenarts had het ook nog over chemisch castreren, schijnt ook bij merries te kunnen helpen maar dan kun je nooit meer een veulen fokken.