Pony is onwijs lui, lusteloos.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xBontfire

Pony is onwijs lui, lusteloos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 14:39

Hi,

Ik zit al een geruime tijd te denken om hier een topic over te openen, maar ik bleef steeds terughoudend.. nu toch maar besloten er eentje te openen.

Ik heb een ponymerrie van 15 jaar oud, ik heb voor het eerst op haar gereden toen ze 8 jaar oud was, toen 'was' ze nog 'van de manege' (ze had eigenlijk een andere eigenaresse wie haar zegmaar verhuurde voor de manege lessen.)

Eigenlijk weet ik niet beter dan dat mijn pony lui is en je flink aan de bak moet om haar te laten lopen.

Maar nu krijg ik steeds meer opmerkingen "is er niet iets met haar dat ze zo lui is?" vooral omdat mijn lease meisjes niet zo goed met haar uit de voeten kunnen (ze zijn ook niet zo groot dus been geven gaat ook gewoon lastiger.) En ik begin steeds meer aan mijn eigen herinneringen te twijfel, ja ze was altijd al wel een luie en slome pony, maar is het de laatste jaren niet erger geworden?
Ik hield me altijd voor dat het vast kwam door de manegelessen, ze liep er al vroeg in en is vast gewoon simpel weg afgestompt. Dat zie je wel vaker, we hadden voorheen hier een paard staan die van jongs af aan in de manege had gelopen en die was echt niet vooruit te branden.
Of ik dacht, 'ach ze vind het bakwerk vast niet leuk' want buitenritten vind ze echt geweldig ze is dan een vrij vlotte pony ze houdt de grote paarden van 1.65 gewoon bij!

Maar ik weet het niet ik heb zelf ook al wel eens stiekem gedacht is er niks mis met haar, de manier waarop ze laatst er alles aan deed om maar niet die weide uit te hoeven. Ze stond zo stokstijf stil en reageert nergens op dat ik echt dacht dat ze iets zou hebben. De manier waarop ze niet te porren is voor werk, buiten de buitenritten om, ik heb al eens VD endergelijke geprobeerd om te kijken of ze dat leuk zou vinden.

Tsja wat zijn de 'symptomen?'
Ze is lui maar ze lijkt de laatste tijd ook meer lusteloos. Ze heeft alleen een soort twinkeling in haar ogen als ik even naar haar toe ga in de weide, maar als ze in op de poetsplaats staat staat ze echt te suffen en loopt ze haar rondje even braaf in de bak.
Owja en ze is wel te dik, dat is ze altijd geweest. Gelukkig is het wel meer onder controle nu dus het valt nu wel mee.

Ik hoop met dit topic eigenlijk te bereiken dat iemand me meer kan vertellen over zo'n voorval, misschien eigen ervaringen?

"Een keer goed na laten kijken door de dierenarts" heb ik niet veel aan, dat had ik zelf ook al bedacht maar mijn ouders zijn geen paardenmensen dus ik moet wel onderbouwing hebben waarom de dierenarts zou moeten komen.

Nou, alvast bedankt als je het hele verhaal gelezen hebt.

Anoniem

Re: Pony is onwijs lui, lusteloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:44

Heb je misschien een filmpje? Dan hebben we een idee van je pony, et kan namelijk zoveel zijn. Van zere benen tot cushing.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 14:48

Joolien schreef:
Heb je misschien een filmpje? Dan hebben we een idee van je pony, et kan namelijk zoveel zijn. Van zere benen tot cushing.

ik ga even zoeken op de externe harde schijf of daar nog iets opstaat!

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 14:55

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:59

ze kijkt in iedergeval niet heel vrolijk....

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 15:01

geerke schreef:
ze kijkt in iedergeval niet heel vrolijk....

Nee maar ze heeft toch ook niet haar oren in de nek liggen? Paarden hebben toch zo vaak de oren niet gespitst tijdens het rijden?
Of bedoel je iets anders in haar lichaamstaal?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:30

Even een reeks vraagjes.

Wanneer is ze voor het laatst ontwormt. Ondanks dat ze misschien dik lijkt, kan ze juist wormen hebben en vooral als er een dikke buik onderhangt a la hangbuik. Ook wel een typische wormenbuik genoemd.

Heb je al eens temperatuur opgenomen, als ze verhoging hebben worden ze loom.

heb je al eens een vitaminespuit gegeven. Zo ja, hoe reageerde ze hier op. Als ze vitamine tekort hebben worden ze loom.

Wat voor voer krijgt ze.
Een goed voorbeleid bestaat uit veel ruwvoer en vitamine en mineralen dmv brok. Maar brok met mate voeren.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 15:34

myk_en_shant schreef:
Even een reeks vraagjes.

Wanneer is ze voor het laatst ontwormt. Ondanks dat ze misschien dik lijkt, kan ze juist wormen hebben en vooral als er een dikke buik onderhangt a la hangbuik. Ook wel een typische wormenbuik genoemd.

Heb je al eens temperatuur opgenomen, als ze verhoging hebben worden ze loom.

heb je al eens een vitaminespuit gegeven. Zo ja, hoe reageerde ze hier op. Als ze vitamine tekort hebben worden ze loom.

Wat voor voer krijgt ze.
Een goed voorbeleid bestaat uit veel ruwvoer en vitamine en mineralen dmv brok. Maar brok met mate voeren.

Ontwormt? Echt pas geleden nog, ik denk een week of 3 terug.

Temperatuur opgenomen? Is voor het laatst opgenomen bij het laatste bezoek van de dierenarts dit was in februari dit jaar, maar ik denk niet dat dit er iets mee te doen kan hebben? Ze is eigenlijk zo de winter een beetje uitgekomen. Al was ze altijd wel lui, ik heb wel idee dat het nu erger is.

Een vitaminespuit heeft ze nog nooit gehad!

Ze staat 24/7 op de weide zowel 's winters als 's zomers, dus ze krijgt gras en aanvulling met hooi. Ze krijgt geen brok, juist omdat ze al zo dik was leek me het juist niet slim..

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:41

Hoe vaak word ze gereden?
Je kan een paard leren beter op het been te reageren, maar dan zou ik daar een paar privélessen voor nemen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:41

Hoe ging het verharen van winter naar zomer vacht.

Hoe is de ontlasting, dun of juist heel droog.

Staat ze op een zanderig stukje grond, of juist vol in het gras.
heb je toevallig je paard betrapt op zand likken of echt eten.

Toch raad ik je aan om een vitaminebrok te geven, helaas zit in gras niet alle benodigde vitamine en mineralen. In vitalbix zit geen toegevoegde suikers dus geen dikmaker.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 15:45

@Gix ik rij haar zelf nauwelijks meer ik heb een nieuw paard. Soms rijdt ik haar nog wel maar niet meer dagelijks. Ze wordt 4x per week gereden door de lease meisjes, dat zijn twee meisjes van 9 en 10 jaar oud.
Ik heb wel een hele tijd steevast geprobeerd haar actiever voor het been te krijgen, maar niks mocht baten. Ze leerde het gewoon niet? Ik moest elke keer weer opnieuw beginnen.

@myk_en_shant het verharen ging heel vlot, ze begon ook best vroeg al. Ontlasting is gewoon normaal, zoals het al die tijd al is. Ze staat op een vrij kale weide op dit moment, zand eet ze niet hier let ik op in het verleden heeft ze meerdere malen zandkoliek gehad.
Maar wat is 'vitaminebrok' dan? Want ik weet toch niet wat ze precies te kort komt? Of hoeft dat ook niet? Ook vind ik het een beetje vreemd dat ze nog nooit in haar leven vitaminebrok heeft gehad, ze kreeg voorheen 's winters wel normale paardenbrokken kan het zijn dat ze dat mist?
Laatst bijgewerkt door xBontfire op 18-06-15 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:46

Misschien last van wat bloedarmoede?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:48

Veel mensen denken dat als ze een ding veranderen, een pony opeens "goed" gaat lopen. Maar het goed lopen van een paard of pony is een complex van factoren. Alles moet kloppen, het is een totaal management:
Dier moet gezond zijn, ontwormd, gebit moet in orde zijn. Harnachement moet kloppen bij het dier qua bouw, qua africhtingsgraad en qua gebruikers doel. Er moet goed les zijn, door een goede gedegen instructeur op een goede, voor paarden geschikte bodem. Het voer moet van goede kwaliteit zijn, voldoende zijn qua portie, voldoende qua voedingswaarden en voldoende qua voerbeurten. De hoefsmid moet regelmatig, zo veel als nodig voor het betreffende dier, komen om de hoeven te onderhouden. Verder dient het dier goede, gevarieerde en voldoende training en vrije beweging te hebben. Als aan al deze criteria voldaan is (en er zullen er nog wel meer zijn) dan pas kan een pony "goed" lopen.
Wat je zal moeten doen in jouw geval is al deze zaken nalopen. Is het allemaal op orde? Wat zeggen kenners er van? En dan niet Bokt, want wij kunnen je pony niet zien, je bodem niet voelen, je voer niet beoordelen, je kwaliteit van je lessen niet.
Kortom; het is een heel complex verhaal. Er bestaat geen instant "doe dit" oplossing. Maar de puzzel om steeds beter voor je pony te zorgen, en daardoor een steeds beter team te worden is heel leuk. Succes!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:48

Herkenbaar, bij ons hadden we een pony die op een gegeven ogenblik niet meer wilde komen. Na nog een paar kleine, voor de meeste mensen onbetekenende voorvalletjes, heb ik haar helemaal na laten kijken. Zadelligging na laten kijken,te krap en het si gewricht scheef en ja, daar kunnen ze zoveel pijn aan hebben dat ze niet meer komen. Juist omdat dat tijdens het rijden speelt. Ik vind in het filmpje de pony wel raar en kort met de voorbenen lopen.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 15:49

funnyhorses schreef:

Ik heb even gegoogle'd, misschien niet helemaal onnodig om erbij te vermelden: bij warm weer of gewoon op de ene dag sneller als op de andere staat ze na het rijden echt te pompen, heel kortademig is ze dan.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:49

Wel eens bedacht dat die eeuwige rondjes in de bak hersendodend werken?
Als ik het filmpje zo bekijk wordt er niet veel meer van haar gevraagd dan braaf achter haar voorganger aan te hobbelen.

Je geeft al aan dat buitenrijden haar wel een plezier doet, waarom ga je dat niet gewoon een tijd met haar doen? En hoogstens 1x in de week in de bak.. en dit ook spannend voor haar houden, zet haar aan het werk, vraag elk rondje iets anders van haar.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 16:00

@rien10
Ja maar opzich is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Haar gebit is pas nog nagekeken, haar zadel trouwens ook. Ze staat gestald op een manege dus een goede rijbaan is er zeker (die bodem bedoelde je toch?) ik heb jaren lessen met haar gevolgd, dat heb ik echt maar er is nooit verbetering geweest. De hoefsmid is ook helemaal op orde.
Wat valt dan onder 'goed' voer, hoe kom ik er achter wat ze nodig heeft of wat ze te kort komt?

@bigone
Het zadel is pas nog nagekeken, het zadel op het filmpje was een oud zadel inmiddels heeft ze een nieuwe hoor. Dat kort lopen met de voorbenen vind ik dus ook en dat vind ik echt al vanaf het moment dat ik haar heb, maar eigenlijk werd dat op de klinische keuring ook een beetje afgedaan als 'ja dat komt omdat ze te langzaam loopt' of 'ja dat komt omdat ze te dik is en dus moeilijk kan bewegen' en het verdwijnt ook als ze op een fatsoenlijk tempo loopt.

@Monster
Jezus, het is maar een moment opname dat filmpje hoor. :D Het filmpje is gemaakt op een 'caroussel' wedstrijd voor de manege kinderen, waar ik toen toevallig aan meedeed omdat me dat wel leuk leek, verkleed enzo. Dus ja je móést achter elkaar aanlopen. Op de manege gaat die vlieger normaal niet op hoor.
Veel buitenrijden heb ik al eens geprobeerd, alleen mijn leasekinderen mogen niet buiten de manege komen zonder begeleiding dus ja daarbij moet ze in de bak lopen. En zoals eerder vermeld, rijden zij 4x per week voor de rest doe ik wat grondwerk enzo met haar.

edit; owja een van de lease meisjes volgt wel springlesjes met haar.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:04

Vitaminebrok is een brokje waar alle benodigde vitamines en mineralen is toegevoegd en de kwalijke stoffen zijn eruit gehaald.
Google maar eens op vitalbix.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:08

Ik begrijp wat je zegt over de dierenarts, dat je ouders dat niet zomaar willen betalen. Maar eigenlijk is dat wel het enige antwoord wat ik hier passend vindt. Als je vermoedt dat er met je pony iets mis kan zijn, dan ga je eerst lichamelijke dingen uitsluiten voordat je verder speculeert wat het zou kunnen zijn. Dit hoort gewoon bij het hebben van een pony, niet alleen medische zorg wanneer hij of zij half dood in de wei ligt maar ook wanneer het misschien allemaal wel mee valt, 'gewoon voor de zekerheid'. Kan jij of willen je ouders dat niet betalen, dan vind ik (sorry) dat je geen pony zou moeten hebben. Nou vallen de kosten van een consult waarbij de dierenarts je pony alleen even heel globaal onderzoekt (en dat zou al een heel mooi begin zijn) wel mee. Kan je dat echt niet betalen? Misschien deels zelf, en deels je ouders? Ondanks dat je het niet wilt horen, vind ik dat je een DA moet laten komen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:23

Ik denk dat het ook zeer verstandig is om een da langs te laten komen en even bloedje te trekken.
Laat even controleren op bloedarmoede en of de andere waardes ook wel kloppen.
laat eventueel lyme en cushing ook mee nemen in het verhaal. Cushing test is op dit moment gratis.

Graag zou ik toch nog een filmpje willen zien, van aan de longeerlijn, met zadel en zonder zadel. Met ruiter en zonder ruiter. Op de linkerhand en rechterhand.

Naast tekorten vermoed ik dat er ook ze ergens in het lichaam goed vast zit.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:48

Te dik zijn kan ook wel een reden zijn dat ze lustelozer is. Mijn vorig paard heb ik gekocht met serieus overgewicht als een kalm sukkeltje. Ik heb ze laten afvallen en uiteindelijk een jaar later moeten verkopen omdat ik ze niet kon houden en ze veel te voorwaarts en snel was voor mij.

Ik zou absoluut ook de dierenarts laten komen, minstens al voor een bloedonderzoek. Misschien komt ze wat tekort in vitaminen/mineralen?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 18:31

xBontfire schreef:
funnyhorses schreef:

Ik heb even gegoogle'd, misschien niet helemaal onnodig om erbij te vermelden: bij warm weer of gewoon op de ene dag sneller als op de andere staat ze na het rijden echt te pompen, heel kortademig is ze dan.

Dat zou kunnen duiden op bloedarmoede maar als je het zeker wilt weten zou je een bloedonderzoek kunnen doen dan weet je in ieder geval hoe het bloedbeeld van de pony uitziet.
Het zijn natuurlijk symptomen die van alles kunnen betekenen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 18:58

Zou haar leeftijd niet meespelen de ene is eerder op dan de ander, jong maar dat kan ook.
en als manege pony heeft ze echt al veel gelopen onderschat dat ook niet, niet iedereen is een atleet of heeft daar het lichaam voor.
Als ik kijk naar mezelf ik ben 35 en heb de diagnose artrose, dat was dacht ik voor oude mensen....

idd slijtage/vergroeingen, pijn, vast zittende spieren....cushing, lyme, of een slecht werkende lever,vervroegde ouderdom.

en bij het pompen is zij dampig? /is ze bekend met long of hart problemen?

lastig hoor, laat je ons het wel weten als je meer weet

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 15:34

@myk_en_shant
Ah okay ik zal er eens naar kijken!

Ik denk dat ik na het weekend wel even wat filmpjes kan maken, maar ik weet niet of ik dan een ruiter heb.. of ik moet mijn vader vragen of hij mij even wil filmen dat ik er zelf op klim

@Babbelientje
Geld speelt helemaal geen rol in het verhaal hoor, het is gewoon een probleem dat mijn ouders op een andere manier tegen een paard aankijken als ik. Mijn ouders denken 'ohja als hij koliek heeft moet er een dierenarts komen' niet als ze een beetje lusteloos is. Maar ik zal nog eens aan mijn ouders vertellen dat het me niet lekker zit hoe mijn pony de laatste tijd is.

Waar moet ik dan allemaal op laten testen? Ik zal al voorbij komen Cushing, Lyme, bloedarmoede en dergelijke? Maar wat moet ik dan aan de dierenarts vragen? Het verhaal vertellen en vragen of ze wat bloed willen testen?

@kwita
Er is al wel een speculatie gedaan naar artrose in haar spronggewrichten bij de klinische keuring toen we haar gekocht hebben, zijn we verder niet op in gegaan omdat ik zo dol op haar was hebben we haar gewoon gekocht.
Ik denk dat mijn pony wel iets van pijn ergens van zou kunnen hebben en ik denk ook dat ze dat dat niet zou laten merken als ze het zou hebben ze doet namelijk nooit ergens moeilijk over.
Dampig? Sorry wat is dat precies? Ik heb het wel gegoogle'd maar ik snap het niet helemaal. Ik ben niet echt bekend met al die paarden ziekte's om eerlijk te zijn, heb me er nooit echt in verdiept.
Ze is niet bekend met long en hart problemen nee, al is daar wel voor het laatst naar gekeken zo'n twee jaar geleden.

Maar als ik dan de dierenarts laat komen hoe moet ik dat dan aanpakken? Vertellen wat me opgevallen is aan haar en hoe dan verder? Mijn vermoedens omtrent misschien Cushing?
Zeggen dat ik graag een bloed onderzoek wil?

Sorry als ik veel vraag ik heb hier echt totaal geen ervaring mee haha.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:46

Is ze als ze op de wei staat ook zo mat?
Hoeveel uur staat ze trouwens buiten en is dat alleen met jouw andere paard?

Ik zou denk ik een soort dagboek bijhouden. Wat eet en drinkt ze, hoeveel uur is ze buiten, hoe is haar contact met andere paarden? Hoeveel uur wordt ze gereden, door wie, waar? Hoe ging dat? Doet ze moeilijk met aansingelen, borstelen, bit in-of uitdoen? Nog veel meer dingen natuurlijk, verzin maar.

Maak eens een goed filmpje van alle gangen. Maak als het lukt elke week een kort filmpje van haar onder het zadel, zodat je verschil kunt zien als dat er is.