Succes verhalen paarden met sinker.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MeggiieTommy

Succes verhalen paarden met sinker.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 12:09

Mijn haflinger is vorig jaar juni hoefbevangen geworden. Er zijn foto's gemaakt en haar hoefbeen was los geraakt en ze heeft een sinker, het scheelde volgens de dierenarts nog maar 1 cm of hij zat door de zool heen. Verder heb ik niet veel informatie gekregen. Links voor heeft ze een sinker, rechts voor is raar genoeg helemaal prima. Ik wist in eerste instantie niet wat een sinker inhield dus ben ik een behandeling gestart met pijnstillers en stal rust. Ik ben het vlak erna gaan opzoeken en ik las overal eigenlijk hetzelfde: een sinker is einde verhaal.
Aangezien ik al was begonnen met de behandeling, had ik besloten om het twee weken aan te kijken. Ze knapte erg snel op.

Rond maart kwam de veearts voor een dik achterbeen. Het enige wat hem vooral opviel is, dat ze links voor onregelmatig liep. Hij ging het testen door er met zo'n hamer op te slaan, maar daar gaf ze geen reactie op.

Mijn vraag is, of er mensen zijn die een succes verhaal kennen over een paard met een sinker?
Wat ik al zei, ik lees vooral dat het einde verhaal is. Dus ik ben benieuwd! :D

Maartje1990

Re: Succes verhalen paarden met sinker.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 12:17

Met Sinker persé niet, maar wel vele die compleet genezen zijn door een andere manier van bekappen. Paard die afgemaakt had moeten worden volgens de kliniek (hoefbeen zelfs door de zool heen) loopt nu weer vrolijk op de wei. Misschien hier eens informeren misschien hebben zijn succes verhalen en sowieso tips over hoe je je paard waarschijnlijk gewoon kunt laten genezen https://www.facebook.com/groups/paardnatuurlijk/

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 08:52

Maartje1990 schreef:
Met Sinker persé niet, maar wel vele die compleet genezen zijn door een andere manier van bekappen. Paard die afgemaakt had moeten worden volgens de kliniek (hoefbeen zelfs door de zool heen) loopt nu weer vrolijk op de wei. Misschien hier eens informeren misschien hebben zijn succes verhalen en sowieso tips over hoe je je paard waarschijnlijk gewoon kunt laten genezen https://www.facebook.com/groups/paardnatuurlijk/

Precies, dit wilde ik net ook neerzetten :-)

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 19:18

Mijn vorige paard had Sinker en met een goede hoefsmid is zij altijd blijven lopen.
Zelfs M2 dressuur er mee geworden.

Louise74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 19:25

Mijn merrie had slechts 15% kans op herstel, dierenarts adviseerde haar te laten gaan. Maar wij zagen haar knokken en opknappen, mede dankzij onze hoefsmid. Nu kunnen we weer heerlijk rijden.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 19:27

Geef de hoop niet zomaar op ...
De genoemde Facebook pagina kan je zeker de juiste weg op helpen

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 11:25

Wat verstaan jullie onder een goede hoefsmid?
Ik kreeg via pb ook al de tip van natuurlijk bekappen. Ze heeft voordat ze hoefbevangen werd ook weleens zonder ijzers gestaan en dat ging niet heel lang ivm veel over de weg lopen En de veearts en hoefsmid raadde juist aan om hoefijzers te gebruiken...
Als ik thuis ben, ga ik de Facebook pagina bekijken!

Louise74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 15:45

Bij mij is break-over beslag gebruikt, daar liep ze goed op. Uiteraard in combinatie met goed bekappen en toen het niet meer nodig was gingen ze eronder uit.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 19:04

Voor mij is dit idd ook echt wel einde verhaal, spijtig maar toch.
Kan je er dan nooit meer mee rijden ???? tjaaa eigenlijk kan dat in heel veel gevallen nog wel hoor, speciaal beslag kan helpen, en tjaaa als je minder intensief rijdt en minder vraagt tjaaa dan kan het soms best nog wel lukken.
Maar voor mezelf zou ik echt zeggen nee hier stopt het.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 19:11

aeolusnr1 schreef:
Kan je er dan nooit meer mee rijden ???? tjaaa eigenlijk kan dat in heel veel gevallen nog wel hoor, speciaal beslag kan helpen, en tjaaa als je minder intensief rijdt en minder vraagt tjaaa dan kan het soms best nog wel lukken.

Mag ik vragen waarom?
Na een paar maanden mocht ik in principe alles weer, ik merkte alleen dat dat te veel voor haar was. Nu zit ik er af en toe op en longeer ik zelden, alleen als ze heel druk is. Verder is ze super vrolijk, alleen loopt ze nog steeds niet regelmatig. Zou je dan dezelfde keus maken?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:21

Je vraagt me nu naar het waarom van mijn keuze.
Ik begrijp heel best dat je mijn antwoord eigenlijk liever niet wil horen, je houdt van je paardje en je denkt het komt ooit mssn wel weer goed.
En zoals ik al zei mssn komt het deels goed, en kan je dus idd weer met je paardje rijden, heel waarschijnlijk is speciaal beslag echt wel nodig, dit kan toch zeker voor een verbetering zorgen.
Maar het hoefbeen is gekanteld en dat blijft gekanteld, dus hevige en langdurige belastingen zou ik echt nooit meer willen doen met zo'n paard, kan zelfs gevaarlijke toestanden opleveren zelfs.
Zelf rij ik vrij grote trektochten te paard, maar neem daar ook af en toe toch behoorlijke moeilijkheden in op, sprong over een beek, over een omgevallen boom, door heel smalle doorgangen, over allerlei moeilijker terrein, lange en steile hellingen, ...... en deze tochten zijn dan gemiddeld rond de 40km maar soms kunnen ze echt wel langer zijn.
En het tempo is in vergelijking met de gemiddelde manége ruiter bijna het dubbele.
Dus nee ik blijf bij mijn mening, echt wel einde verhaal.
En ik zou dat zelf ook spijtig vinden, maar echt herstellen doet zoiets niet.

MeggiieTommy schreef:
aeolusnr1 schreef:

Mag ik vragen waarom?
Na een paar maanden mocht ik in principe alles weer, ik merkte alleen dat dat te veel voor haar was. Nu zit ik er af en toe op en longeer ik zelden, alleen als ze heel druk is. Verder is ze super vrolijk, alleen loopt ze nog steeds niet regelmatig. Zou je dan dezelfde keus maken?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 23:03

De inzichten verschillen. Veeartsen zeggen nu nog dat het hoefbeen kantelt, maar wij zijn van mening dat de wand los is gescheurd van het hoefbeen. Zodra het hoefbeen weer parallel met de grond wordt gezet dmv juiste bekapping, kan de wand van boven uit weer goed uit groeien. Mits juiste voeding en huisvesting en er niet meer dan 10% verlies van het hoefbeen is geweest.
http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/founder.html