Schilfers over hele lichaam maar geen jeuk..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Monchou

Schilfers over hele lichaam maar geen jeuk..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 07:12

Hoi!

Mijn oudere verzorgpaard, 22 jaar, heeft het laatste jaar last van schilfers. Het lijkt haar niet te storen of te jeuken, dus dat scheelt. Toch is het irritant om de stukjes schilfer te zien zitten in haar vacht en manen.

Ik heb al eens geprobeerd de ergste stukken elke 3 dagen te wassen met betadineshampoo, en daar werd het wel beter van. Helaas, toen ik daarmee stopte kwam het net zo hard terug. Ik kan haar hele lichaam ook niet 2 à 3x per week gaan wassen met betadineshampoo, want we hebben alleen maar beschikking over koud water.

-geen wondjes
-geen kale plekken
-geen jeuk
-de andere paarden hebben er geen last van, dus het lijkt me ook niet iets overdraagbaars
-ze krijgt elke dag olie door haar voer, daar kan het ook niet aan liggen

Ik weet het in ieder geval niet meer, misschien heeft een van jullie een idee?
Zo niet, dan ga ik volgende week met haar naar de DA om een schraapsel te laten afnemen.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Groetjes, [***] :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:11

Heb je eventueel een foto?
Zijn het niet gewoon huidschilfers die loskomen door het verharen, of is het echt het hele jaar door.
betadine werkt tegen bepaalde bacterien, denk dat bij schilfers je eerder iets zou moeten gebruiken wat tegen huidproblemen is, dan een teer of berkenshampo :j
betadine meerder malen gebruiken is denk ik niet verstandig, dat zou dan eerder de zuurgraad van de huid aantasten waardoor je misschiennog meer schilfers krijgt?
beste is toch even overleggen met de veearts denk ik.
het paard drinkt wel voldoende?

Monchou

Re: Schilfers over hele lichaam maar geen jeuk..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 09:21

Ik kan vanmiddag wel even een foto maken. Het is niet door het verharen, want het is echt het hele jaar door. Nu met het verharen (ze is nog steeds bezig, maarja.. ze is dan ook wat ouder) is het wel een tikje erger dan normaal.

Of ze voldoende drinkt weet ik niet. Ze heeft een automatische drinkbak tot haar beschikking.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 19:02

Afbeelding

Afbeelding

Ferera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 19:18

Herkenbaar, mijn merrie heeft het ook heel erg. Het is overmatig talg wat je paard aanmaakt. Het kan geen kwaad, wij mensen vinden het vaak vervelender. Eventuele oorzaken kunnen o.a zijn: veranderingen in de hormoonhuishouding; verandering in het weer en verandering van voer.

Verdiep je eens in de droge vorm van Seborroe misschien herken je je verzorgpaard erin. Het is net zoiets als roos bij mensen.

Wat je kan proberen is haar wassen met een milde shampoo, ik gebruik zelf teershampoo voor een droge paardenhuid. Daarnaast is het toevoegen van selenium en vitamime e door het rantsoen een goede bijkomstigheid bij paarden die hier last van hebben.
Laatst bijgewerkt door Ferera op 18-06-15 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 19:26

Zo, dankjewel! :D
Ik had al zitten Googlen en op bokt gekeken, en alles dat ik kon vinden waren vormen van schurft en schimmel!

Dit lijkt inderdaad enorm op wat ze heeft. Jammer dat het vaak chronisch is en dat er weinig aan gedaan kan worden, maar aan de andere kant... ze heeft er vrij weinig last van dus dat scheelt :)
Ik ga eens een Aloe-Vera shampoo proberen ofzo + het geven van die vitamines.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 19:29

en olie door t voer kan ook helpen

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 19:31

Toevallig moet de merrie ook een beetje dikker worden dus ik geef altijd al een hele lading olie door haar voer, maar ik heb tot nu toe weinig effect van de olie op haar huid ondervonden..

Ferera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 19:54

Het is heel irritant! Ik geef ook zonnebloemolie door haar slobber maar het geeft maar weinig resultaat, geen eigenlijk, ze glimt wel als een spiegel haha! De teershampoo slaat wel aan, het is echt minder erdoor, zodra het weer het toe laat was ik haar 1 keer in de week maar na de zomer kan ik haar natuurlijk niet meer wassen.

Waarschijnlijk knapt ze van een flinke wasbeurt al een stuk op hoor! Succes!

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 19:57

Dankje. Ik vind het een beetje sneu om haar elke week te gaan wassen. Probeer het alleen met super warm weer te doen, want ik heb alleen beschikking over koud (grond)water, en ze is al 22 en heeft weinig vetjes :o

Maar ik was haar sowieso zodra het warmer wordt.

Ferera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 20:02

Begrijpelijk, die van mij is pas 5 die moet zich niet zo aanstellen haha :)