Paard valt flauw op wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

droomy

Paard valt flauw op wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 20:56

Daar gaan we dan, het eerste topic over mijn eigen paard..

:list: Calvaro
:list: 20 jaar
:list: Ruin
:list: Koos Rasloos

Op een week na heb ik Calvaro 3 jaar terug gekocht, klinisch gekeurd, gezond verklaard op een gescheurd checkligament na (oude blessure, toen al genezen).

Verder nooit wat aan de hand gehad.

Tot ik 27 dec rond de middag werd gebeld dat een stalgenootje Calvaro bewusteloos op de wei had gevonden. Ze kreeg hem niet alleen recht (hij hielp ook niet mee), en tegen de tijd dat ze terugkwam stond hij alweer recht. We gingen ervanuit dat het om een eenmalig iets ging dus verder weinig aandacht aan besteed.
(Er is die dag of de dag ervoor niet met hem gereden.)

Zondag 15 maart word ik iets voor 13.00 gebeld dat Calvaro wéér flauwgevallen was gevonden. Dit keer gelukkig wat meer details:
* hij lag op zijn rug
* geen spierspanning, benen lagen in rare positie
* bewusteloos, ogen weggedraaid
* met hulp van stalgenootje rechtgeraakt, hij liep nogal te briesen en te rennen, achterbenen stonden schuin achter voorbenen, hij liep niet stabiel

20min later waren we zelf ter plaatse, hij stond weer rustig te eten.
Getemperatuurd, normaal.
Er was 2u daarvoor met hem gereden door mijn bijrijdster.

Bloed laten afnemen de woensdag erna, niks op aan te merken.
Hart is beluisterd, geen hartruis te horen.
De dierenartsen houden het op epileptie of een Syncope (plotselinge bloeddrukval, gaat vaak gepaard met een hartkwaal)

Homeopathie erbij gehaald, deze heeft Calvaro behandeld maar blijft een zwarte "vlek" rondom zijn hart zien waar ze niks meer aan kan doen. Dit is permanent. Op de frequentie van epileptie heeft ze niks kunnen constateren dus dat sluit zij eigenlijk al uit.

Een andere natuurgeneeskundige geeft aan dat er aluminium in het drinkwater zit, wat zich afgezet heeft in de hersenen en cystes gevormd heeft. Deze cystes zijn nu dermate gegroeid dat ze tegen de hersensen drukken en het flauwvallen veroorzaken. De paarden krijgen regenwater voorgeschoteld, indien nodig aangevuld met leidingwater. Het aluminium komt uit het regenwater, dus in het belang van alle paarden op stal moet er overgeschakeld worden op leidingwater.

Nuchter als ik ben wilde ik dus wel eerst bewijs van dat aluminium voordat we conclusies gingen trekken. De uitslag is inmiddels binnen, en wel de volgende:

Afbeelding
Witte bakken bevatten regenwater opgevangen van het dak aangevuld met leidingwater
Groene drinkbak wordt alleen met leidingwater gevuld

Citaat:
What are the health risks associated with aluminum?

Aluminum has historically been considered to be relatively non-toxic in healthy individuals, who can tolerate oral daily doses of as much as 7.2 grams of aluminum without any apparent harmful effects. However, there is now abundant evidence that aluminum may cause adverse effects on the nervous system.

* Een hart filmpje zou gemaakt kunnen worden, echter kost dit behoorlijk wat en geeft mijn DA aan dat er waarschijnlijk toch niks op te zien zal zijn gezien hij verder gezond lijkt op het flauwvallen na.

* De cystes kunnen aangetoond worden met een MRI, kosten beginnen rond de € 800.
Dat is me iets te duur om zomaar even op de gok te doen.

Hij lijkt er verder weinig last van te hebben maar ik wil graag weten wat hij mankeerd -O-

En hier houdt mijn kennis even op, iemand ideeën? Vergeten we iets te laten onderzoeken?

Klaas15

Re: Paard valt flauw op wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:03

Het is veel geld , maar dan weet je wel wat jou paard mankeert.
En meschien kan je hem dan gericht helpen met evt medicatie.
Wat je ook doet heel veel sterkte en succes.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:10

Wat is die zwarte vlek dan? Omdat ze zegt dat ze hier niks kan aan doen moet ze toch een idee hebben wat dat is?
Ik zou eerlijk gezegd ook niet teveel geld uitgeven aan een 20 jarig paard, heel waarschijnlijk kan er niet veel aan gedaan worden en ik zou er niet meer op durven rijden daarna.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:13

Ik snap het even niet, is er nu wel of niet teveel aluminium?
Ik zou het sowieso in het reguliere circuit blijven zoeken, want dat andere kost je vaak alleen maar geld.

Verder zou ik het zeker onderzoeken, wat nu als je erop zit en hij valt om? Of ernaast loopt? Ik weet nog dat daar een ongeluk mee gebeurde met een bokker 2 jaar terug oid.

Ik zou het in het hoofd zoeken, maar idd het is wel veel geld...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:14

Idd veel geld voor die onderzoeken :\ Heb verders geen idee wat hij zou kunnen mankeren...misschien een test op cushing laten doen ? Kost weinig, en aangezien zijn leeftijd...vergroting van de hypofyse kan ook op bepaalde plaatsen in de hersenen gaan drukken.

Vind die test van het drinkwater wel '' geweldig '' ... het regenwater is toch helemaal goed wat betreft alauminium? Of lees ik het verkeerd ? :D ... heb je die natuurgeneeskundige hierover gebriefd?

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:18

Je kan een telemetrie onderzoek laten doen in Utrecht. Dit onderzoek laat zien of je paard met inspanning problemen heeft met het hart.
Ik heb het 4 jaar geleden gedaan en was 200 euro kwijt geloof ik. Dit was een anamnese, een echo van het hart en telemetrie onderzoek.
Mijn paard is daarna nog behandeld vanwege een hartritme stoornis, dus het totaal kwam iets duurder uit.

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 21:21

mindful schreef:
Wat is die zwarte vlek dan? Omdat ze zegt dat ze hier niks kan aan doen moet ze toch een idee hebben wat dat is?
Ik zou eerlijk gezegd ook niet teveel geld uitgeven aan een 20 jarig paard, heel waarschijnlijk kan er niet veel aan gedaan worden en ik zou er niet meer op durven rijden daarna.

Over de zwarte vlek mag ze niks over zeggen aangezien ze geen (officieel erkend) arts is.
Wel kon ze bevestigen dat het niet mentaal/emotioneel is. Daar moest ik het mee stellen.
Ik kan/mag proberen of ik een DA vind die haar bevindingen serieus wil nemen en erop verder wil onderzoeken, maar de kans is klein dat een DA iets zal vinden volgens haar.
(Vaag verhaal, ik weet het..)

Joolien schreef:
Ik snap het even niet, is er nu wel of niet teveel aluminium?
Ik zou het sowieso in het reguliere circuit blijven zoeken, want dat andere kost je vaak alleen maar geld.

Verder zou ik het zeker onderzoeken, wat nu als je erop zit en hij valt om? Of ernaast loopt? Ik weet nog dat daar een ongeluk mee gebeurde met een bokker 2 jaar terug oid.

Ik zou het in het hoofd zoeken, maar idd het is wel veel geld...

Ik weet nu de waardes, maar ik ben er nog niet achter of die hoeveelheid gevaarlijk is voor een paard.
Google kon me er me er ook niet echt verder bij helpen (behalve die ene quote die over de mens ging).

Hij is nog niet gevallen terwijl er iemand bij was, maar gezien we weinig weten over de precieze toedracht bestaat de kans dat het onder het zadel gebeurd, ja.
De ene DA zegt dat ik omwille daarvan niet meer mag rijden, de andere geeft dan weer aan dat je hem zal voelen wankelen en dan nog tijd hebt om eraf te springen voor hij plat gaat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:22

dus die kistes en die "zwarte vlek" zijn eigenlijk gewoon verteld door een homeopaat maar zijn verder nooit vast gelegd? Of begrijp ik het niet goed?
Rijden zou niet eens in me op komen zo lang dat dier niet binnenste buiten gedraaid is en je niet weet waarom hij flauw valt.

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 21:27

Ayasha schreef:
dus die kistes en die "zwarte vlek" zijn eigenlijk gewoon verteld door een homeopaat maar zijn verder nooit vast gelegd? Of begrijp ik het niet goed?

Klopt, er is (nog) geen zwart/wit bewijs voor.
Ik wil hem niet van hot naar her sleuren (en mijn portemonee lichter maken) omdat iemand wat roept.

Ik overweeg wel steeds alle pistes om te bekijken wat haalbaar is, en dat wil ik ook zeker blijven doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:28

Ik zou eens beginnen met de piste waar je zwart op wit bewijzen van kan krijgen en pas als die geen uitkomst biedt naar zwarte vlekken en andere onbewezen dingen gaan kijken.
Ofwel; Toch maar beeldmateriaal laten maken. Wat raad je DA je verder aan?

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 21:30

Voor de DA was het simpel: maak er een grasmaaier van. Punt. -O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:32

Dan zou ik eens een second opinion vragen van een DA die je wel serieus neemt. :? Ik begrijp niet dat er DA's zijn die je zo af schepen :(:)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:32

Laten testen op Cushing. Dit is een van de mogelijke symptomen en hij heeft er de leeftijd voor.

Mijn merrie kreeg ook dit soort aanvallen en kon dan zelf niet overeind komen. Uiteindeljk na 10 minuten kwam ze wel weer overeind maar wilde ze niet lopen, dan moest ze echt "even bijkomen". Dierenarts kon er ook geen oorzaak voor vinden tot ze Cushing bleek te hebben. Hier is ze 3 a 4 keer omgevallen binnen 4 maanden en sinds de medicatie gestart is 3 jaar geleden is ze nooit meer omgevallen.

Test is nu gratis, je betaalt alleen visite kosten en bloedafname. De test a 80 euro is gratis.

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:37

Lees ik die tabel nou verkeerd of zit er juist minder Aluminium in regenwater?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:51

Een hartfilmpje/echo kost toch niet zoveel? Mijn paard viel steeds half weg. Hart klonk zo goed maar had een gat in de hartwand. Kosten ca. 150 euro als het dat al was. Ben blij het gedaan te hebben.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:59

Kan het niet narcolepsie zijn in een erge vorm? Ligt je paard uit zichzelf wel vaak of nooit?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:15

droomy schreef:
Voor de DA was het simpel: maak er een grasmaaier van. Punt. -O-

een grasmaaier die steeds flauw valt heb je ook niet veel aan.
Laat inderdaad maar eens testen op cushing.Als er een tumor in zijn hoofd zit lijkt cushing mij het meest aannemelijk.In plaats van alluminium :7

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:10

Ik sluit me ook helemaal aan bij een test voor cushing- ook onze pony heeft dit soort aanvallen gehad, compleet van de wereld, totdat ze weer wakker schrok en alleen diagonaal kon lopen. Zij hield zelfs haar hoofd ook nog gekanteld bij het lopen na zo'n aanval. De DA heeft het destijds nooit over cushing gehad, hij wist het niet wat ze mankeerde, een andere DA dacht aan een hartkwaal, ook dit was niet het geval.
Later toen ik me ging verdiepen in cushing vanwege een voorgevoel, werd me heel veel duidelijk ;)

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:35

Dat alluminium hoef je dus niet naar te kijken. Je regenwater heeft minder alluminium dan je regenwater. Lekker regenwater laten blijven drinken dus. Ik zou niet weten hoe je evt je alluminium er nog verder uit zou moeten krijgen... (en wat is nou 50 microgram?)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:41

Ik zou inderdaad testen op cushing en als daar niets uitkomt toch maar een echo of MRI van het hart.

Homeopathie kost uiteindelijk ook veel geld.

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 08:59

Dank jullie wel voor jullie verheldende antwoorden!

De DA moet binnenkort toch op stal zijn ivm vaccinaties, zal vragen of ze dan meteen testen op Cushing.

Ik hou jullie op de hoogte +:)+

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:08

silvana84 schreef:
Lees ik die tabel nou verkeerd of zit er juist minder Aluminium in regenwater?

Dat vraag ik me nou ook af!

Daarbij Cuching geeft vaak een tumor in de hersens dus zou dat eerder aannemen ook gezien de leeftijd van je paard.

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 13:00

Dat klopt inderdaad, er zit minder aluminium in het regenwater dan in het leidingwater :')

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:17

Hahaha dus het wazige type had t ook nog niet eens bij het rechte eind.. heb je die de resultaten al opgestuurd?

Weet verder ook niet wat ik zou doen, behalve cuching testen, zou me doodeng lijken dat het onder het rijden gebeurt.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:31

mijn oude pony had dit ook.

Door haar leeftijd (toen 33 en uiteindelijk 39 geworden) had ze last van haar hart. De kleppen werkten niet meer naar behoren waardoor er een bloeddruk verlies was en ze wegviel.
Ze had dit maar af en toe en naar het einde toe iets vaker.
Tegen dat de da arriveerde stond ze meestal al weer op en ging verder grazen. Soms moesten we ze even helpen opstaan maar daarna was er niets meer aan de hand. Enkel de laatste keer. Toen wilde ze na een half uur nog niet opstaan en was ze verzwakt dus toen was het ook tijd m afscheid van dr te nemen.

Je zag bij die aanvallen dan ook in het gras dat ze met haar benen had liggen bewegen. Ook op stal zag ik dat wel eens maar ze stond bijna altijd zelf weer op.
Na die eerste keer hebben we ze volledig op pensioen gezet. Geen kids meer op dr rug omdat we het gevaarlijk vonden voor de kids en de pony.
Maar ze heeft nog jaren als grasmaaier en knuffelpony gediend
1 keer kreeg ze dit na een inentingen begon ze te draaien in de stal te schudden en viel gewoon neer. Was wel eng om te zien.
Na een tijdje voelde ze ook wanneer ze een aanval ging krijgen en kwam ze naar je toe om steun te zoeken of zocht een zachte plek uit in de wei.
Na zo een aanval had ze wel altijd ontzettende honger. Volgens de dierenarts vroeg het veel van dr lichaam wat achteraf de honger verklaarde.

Sorry voor t lang verhaal maar hoop dat je dr misschien wat info uit kan halen.