Hoefschoenen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mabelbohms

Hoefschoenen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 20:21

Hoi allemaal,

Mijn shetlander zijn we nu voor de kar aan het beleren en als ze goed voor de kar loopt zijn wij ook van plan buiten ritjes te gaan maken. Nou willen wij geen hoefijzers nemen voor m`n shet maar zaten wij te denken aan hoefschoenen. Zo loopt ze niet de hele dag op ijzers en heeft ze ook nog genoeg bewegingsvrijheid.

Heeft iemand misschien tips voor het kopen van hoefschoenen welke maat je dan moet hebben voor een shet van 1.05 m en welk merk. Moet je ze dan ook persee op maat laten maken? Of iemand nog iets anders waar ik op kan letten. :)

Arabesk

Re: Hoefschoenen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:54

Een normaal gezond paard kan dagelijks rijden op asfalt zonder problemen. Hoefschoenen zijn alleen nodig als een paard zere voeten heeft of moeite heeft met de overgang van ijzers naar blootsvoets.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:00

Ik zou gewoon rustig opbouwen en intussen de hoefjes in de gaten houden. Grote kans dat het goed gaat en je helemaal geen hoefschoenen hoeft aan te schaffen. Worden ze nu echt te kort of gaat je pony kort en of gevoelig lopen dan zou ik wel adviseren om ze aan te schaffen.

Ik heb nu helaas nog weinig verstand de verschillen tussen merken hoefschoenen dus daarin kan ik je niet adviseren.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:20

Ik zou het inderdaad ook gewoon aankijken. Ik heb ook niet zo veel verstand van de merken van hoefschoenen, wel weet ik dat ze écht aangemeten moeten worden en de hoeven moeten dan ook met grote regelmaat bekapt worden om ze passend te houden. Bij intensief gebruik gaan hoefschoenen ongeveer een jaar mee.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 23:21

Als de shet heel goede en gezonde hoefjes heeft, en ze vooral niet te kort bekapt worden dan moet het zeker lukken om zo af en toe eens een tochtje voor de kar te maken, dus zonder bescherming.
Maar als je echt meerdere keren per week , dus regelmatig iets langere tochten wil maken , zeker met een kar er achter dan zal je toch idd een bescherming moeten aanbrengen.
En dat kunnen dan idd hoefschoentjes of ijzers zijn, maar beiden moeten goed passen en is niet iets dat je zo even op goed geluk af kan gaan kopen, best is dat je hoefsmid zorgt voor het juiste materiaal indien nodig.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 10:49

Bedankt voor de tips, ik denk ook niet dat we heel vaak buiten gaan rijden dus ik denk dat we idd eerst even kijken hoe snel haar hoeven slijten. Als het niet nodig is blijft ze lekker op blote voetjes lopen :+

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:51

Mijn paard loopt de gehele dag op het beton (uitloop) met paddockjes en zachte ondergrond er naast. Daarnaast rijden we regelmatig buiten (verschillende keren per week. Hij heeft geen ijzers nodig en ik gebruik ook geen hoefschoenen.

Overleg eens met je hoefsmid hij hij denkt over de hoeven van jou pony.
Mijn hoefsmid is sowiso niet voor ijzers en mocht je overwillen naar hoefschoenen weet ik dat mijn hoefsmid eerder naar hoefschoenen zou gaan. weet niet welke regio je zit maar misschien tzt een idee voor jou?

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 19:00

Bedankt! ik zal eens kijken.