Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
linnie050 schreef:Misschien eens bloed laten trekken kijken of er tekorten zijn.
Gapen doet ze dat ook weleens?
Moos99 schreef:Hai bokkers,
Vandaag wilde ik mn merrie uit de wei halen en ik zag dat ze ineens een enorm hap dunnere mest opat. Ik schrok me rot en had hier nog nooit eerder van gehoord. Het was echt enorm smerig maar vooral vreemd. Ik heb toen meteen even gegoogled, en het kon zijn uit verveling of een vitamine/mineraal tekort.
Nu is het zo dat mijn paard sinds een paar weken kreupel is (knie blessure) en we alleen met haar aan de hand hebben kunnen stappen. Toevallig ben ik er vandaag voor het eerst opgegaan om ermee te stappen. Ik kan dus wel invullen dat ze zich verveeld omdat ze niet mag werken, maar tegelijk staat ze naar mijn mening zo gestald dat ze zich niet zomaar verveeld:
Ze staat 24/7 buiten. Van 13.00u - 17.00u gaan ze het weiland op, de andere tijd staan ze op een hele ruime paddock met inloop stal. Ze krijgen sochtends hooi, als ze van het land afkomen en savonds laat nog een keer. Ze hebben dus bijna altijd toegang tot gras/hooi. Ze staat in een kudde van 5 paarden in totaal. 1x per dag wordt ze eruit gehaald nu en stappen we met haar (sinds kort wat longeren en korte stukjes draf) dit is soms over het terrein soms van het terrein af.
Daarna krijgt ze eten. Ze is vorig jaar wat afgevallen en we zijn nog bezig om haar goed op gewicht te houden. Ze krijgt naast haar hooi/gras een halve/drie kwart schep muesli van natures best, daardoor heen die ik een kwart/halve schep lucerne. Eroverheen gaat ook nog lijnzaadolie. Voordat ze kreupel stond kreeg ze ook nog wat prestatiebrok.
Hier staan de voedingswaarden van haar muesli: http://www.pavo.nl/essentials/producten ... tures-best
Als het idd de verveling is omdat ze niet kan werken is dat binnenkort wel weer opgelost, we gaan haar rustig aan weer oppakken maar als het idd een tekort is een bepaalde dingen, ben ik benieuwd wat ik haar dan het beste extra zou kunnen geven?
Misschien iemand ervaring met een paard die mest eet?
Alvast bedankt!
Hiltje86 schreef:Moet ze toevallig naar de tandarts? Of een ander paard. Mijn paard moest ook en die kon het voedsel niet goed vermalen waardoor de andere paarden haar mest als lekkere hooi zagen..
Dieselpaard schreef:Ik heb mijn paard precies hetzelfde zien doen....ook hij stond toen stil (5,5 week) omdat ik geen zadel had, geen zadel kon lenen en ik niet zonder zadel ga rijden. Achteraf bleek bij hem dat hij wormen had (zijn bloed was net 2 maanden daarvoor getrokken en nagekeken) en dat hij zich verveelde. Dus hup een wormenkuur erin gedaan en nu we weer aan het werk zijn is er niks aan de hand. Ik vermoed dat hij die mest at, omdat dat paard nieuw aan was gekomen en net een wormenkuur had gehad. Mogelijk zaten daar antistoffen in?
hwn schreef:Ik zou ook denken aan wormen, of bepaalde tekorten (de mijne ging mest eten door een te streng dieet). Dat flehmen na het mest eten kan natuurlijk met de geur te maken hebben, maar je hebt ook paarden die flehmen bij (buik)pijn, dus als ze dat in andere omstandigheden ook doet, hou dat dan zeker in de gaten. Hier betekent dit normaal dat ik DA mag bellen wegens koliek.
Moos99 schreef:Hiltje86 schreef:Moet ze toevallig naar de tandarts? Of een ander paard. Mijn paard moest ook en die kon het voedsel niet goed vermalen waardoor de andere paarden haar mest als lekkere hooi zagen..
Het mest was niet goed, dus wel aan de dunne kant maar leek verder dan dat niet alsof het eten niet goed was vermalen. Ze moet idd naar de tandarts, we wachten al 3 weken op reactie van hem. Ze lijkt geen last te hebben maar het is al langer dan een jaar geleden dat ze is geweest.