Wat zouden jullie doen; hoefschoenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Wat zouden jullie doen; hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 18:24

Mijn 3 jarige welsh loopt 1 a 2 keer per week naast de fiets en 1 a 2 keer per week voor de wagen. Hij staat gestald op een stal met vaste, verharde, uitloop en overdag op zandpaddock of weiland.

Nu is echter het probleem dat, nu we zo 'wat vaker' wat doen, en we in een woonwijk staan en dus altijd hele stukken over verhard moeten als we iets buiten het hek willen doen, hij gevoelig is geworden op grint etc. Zijn hoeven zijn ook goed kort. Hij heeft ook heel duidelijk voorkeur om op gras/zand te lopen ipv verhard.

Nu is minder vaak/minder ver natuurlijk een optie, maar ja; dat pony-ding vind het geweldig en om in 't bos te komen moet ik nou eenmaal dat hele stuk over verhard...

Hoefschoenen vind ik een optie. Maar flink prijzig nog, en slijt super hard natuurlijk? Zou dan naar mijn idee alleen om de voorbenen gaan.

Of plakbeslag?

normaal beslag vind ik eigenlijk geen optie, het is een hengst en hij staat in kudde, en het wordt spekglad op straat en ik wil zijn bloed circulatie, vering etc niet verpesten.

Kunststof beslag echt, dus geen plakbeslag, daar wil ik eventueel nog over nadenken, maar volgens mij is dat ook ernstig prijzig.

Najoveh

Re: Wat zouden jullie doen; hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:35

Ik zou voor hoefschoenen gaan. Slijten valt heel goed mee hoor! Wij hebben easyboots epic voor onze paarden. Ze worden niet super vaak gebruikt (2/3x per jaar) maar dan wel voor meerdaagse trektochten in de eifel en in de ardennen, waar heel veel steentjes liggen. Onze oudste schoenen zijn nu 4 jaar oud en ze zijn amper afgesleten!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:37

zover ik weet is hoefschoenen goedkoper dan (gewoon) beslag. Met het oog op vervanging/slijtage etc. valt dat dus reuze mee. Maar misschien eens kijken naar de manier van bekappen? Want dat zou wellicht al een verschil kunnen maken.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 18:47

Maartje1990 schreef:
Maar misschien eens kijken naar de manier van bekappen? Want dat zou wellicht al een verschil kunnen maken.

Dat vind ik ansich geen slechte hoor!

Hij is al een jaar of 2 niet bekapt. De hoefsmid die hier 'vast' op stal komt, vind dat hij te kort staat en dat daar niets aan hoeft gebeuren/gedaan kan worden.

Ik zelf rond af als dat moet maar, dat is ook echt zelden.

Ik denk dat hij best kan wennen aan wat meer over asfalt, maar ik doe het zo onregelmatig, hij is nog zo jong, dat we het ook niet echt lekker kunnen opbouwen... Daarom dacht ik hoefschoenen, dan kan ik het wel soort van 'opbouwen', zeker omdat hij nu ook een verharde uitloop heeft.

Najoveh: oke!! ik zou ze hier dan dus wel 2/3 keer in de week gebruiken. Las al ergens dat je er widea punten in kan draaien voor slijtage maarja dan wordt het weer glad?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:50

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:56

Als hij al twee jaar niet bekapt is is er dus niets aan de steunsels gedaan, die worden wel lang en slijten niet op asfalt. Daar heeft hij waarschijnlijk last van, daar moet wat aan gedaan worden. Een paard moet regelmatig bekapt worden. Ik bekap mijn paarden om de week, bijwerken én ze rijden dagelijks op asfalt. Een paard dat buiten gehuisvest is en normaal gezond is, daarvan kun je de groei van de hoef er niet op asfalt afrijden, dat lukt je nooit.

Dit is wat iedereen 'gewend' is:
Afbeelding

maar dit is wat gezond is

Afbeelding

Het beeld dat wij van een hoef hebben is dus te lang, waardoor een gezonde voet al snel 'te kort' lijkt.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 11:24

arabesk; ik snap je reactie, maar
mijn pony staat net zo kort als jouw tweede plaatje.

Steunsels groeien bij hem ook matig moet ik zeggen. Die snijd ik inderdaad weg. Ik wil best eens foto's maken hoor. Ik houdt hem bij zo'n beetje volgens 'natuurlijk bekappen'. Misschien niet helemaal exact volgens de regels maar grotendeels wel iig. Hoefwand dus gelijk aan zool, steunsels weg en kwartierboogjes en afronden aan de voorkant voor snelle afwikkeling tijdens lopen. Maar nogmaals, ik doe er zelden wat aan omdat zijn hoef uitzichzelf al zo is.

Ik denk dat hij makkelijk zonder 'bescherming' moet kunnen, alleen omdat ik het zo slecht op kan bouwen en het ook zo onregelmatig is, kunnen zijn hoeven zich niet aanpassen. Denk ik.
Of het komt door slechte kwaliteit ruwvoer en/of gras. Maar hij staat pas net op gras en de gevoeligheid was al van de winter. Vond het juist iets beter gaan nu, maar heb hem dan ook 3 weken rust gegeven.
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 17-06-15 11:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 11:26

Natuurlijk bekappen en zonodig hoefschoenen aan laten meten.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 11:31

Ik heb mijn Haflinger rondom op hoefschoenen staan omdat zijn hoeven niet goed groeien en wij hier alleen maar over verhard/grind kunnen rijden.
Ik heb ze nu ongeveer een jaar, heb helaas de voorschoenen tussentijds moeten vervangen omdat ze een fractie te breed bleken te zijn en hij ze zo verkeerd afsleet. Heb nu een ander model en dit gaat prima. 100% grip op alle ondergronden, alleen in de winter wil het op sommige stukken wel glijden maar dat is met ijzers of blootsvoets ook.

Ik heb Cavallo Treks en Cavallo Trek slims, en ben enorm tevreden. Super gebruikers gemak, binnen 5 minuten heb je ze alle vier aan en uit, schoonmaken onder de kraan of in een sopje en hup klaar.
Slijten valt mee, zoals ik zei heb ik de achterschoenen dus nu al een jaar, hier zie je uiteraard slijtage op het profiel(en de zijkant omdat hij strijkt ermee) maar nog helemaal in orde.
Ik rij 1 tot 4 keer per week buiten ruim 1,5 uur of langer en dan dus alleen over (ver)harde wegen.
Prijs is ongeveer 100 euro per schoen. Ja dit is duur, maargoed dat zijn ijzers ook :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 11:38

superassie dank je wel. In mijn geval gaat het alleen dan om de voorbenen en ik zou ze dan de helft van de ritten willen gebruiken, zodat ik toch nog wat kan opbouwen om uiteindelijk zonder te kunnen. Dus als jullie er dan toch allemaal zeker een jaar mee doen, moet ik dat helemaal redden, dus dan 2 schoenen a 100 euro over een jaar vind ik dan nog wel mee vallen.... Vraag is alleen natuurlijk of zijn hoeven nog veranderen. Hij is immers net 3 jaar. En ze moeten wel perfect passen dus.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 11:39

Ja zeker als je ze maar de helft van de tijd gebruikt moet je er heel lang mee kunnen doen!
Ik heb ze zelf niet laten aanmeten, omdat ik goede informatie heb gekregen over het opmeten.
Wel heb ik me dus vergist in het model, maar nu ik dus andere heb gaat het echt perfect. Het is gewoon even kijken wat de fijnste pasvorm is voor je pony.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 11:40

Ik zou het zeker doen, ik heb mijn hoefschoenen nu iets meer dan een jaar geloof ik, en ik gebruik ze puur om over asfalt te draven. Gaat fantastisch, het slijten valt reuze mee.

Wel zou ik een passer laten komen. Delphi2 van bokt heeft mij destijds enorm goed geholpen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 11:44

Toydoll schreef:
superassie dank je wel. In mijn geval gaat het alleen dan om de voorbenen en ik zou ze dan de helft van de ritten willen gebruiken, zodat ik toch nog wat kan opbouwen om uiteindelijk zonder te kunnen. Dus als jullie er dan toch allemaal zeker een jaar mee doen, moet ik dat helemaal redden, dus dan 2 schoenen a 100 euro over een jaar vind ik dan nog wel mee vallen.... Vraag is alleen natuurlijk of zijn hoeven nog veranderen. Hij is immers net 3 jaar. En ze moeten wel perfect passen dus.

als de hoeven gewoon goed bijslijten en je ze zelf goed bijhoudt zouden de hoeven niet erg meer veranderen lijkt me. Juist hoeven die heel lang worden en dan weer na zeg 8 weken bekapt worden veranderen steeds heel veel. Dat lijkt me bij jouw pony dus niet het geval.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:36

Ik zou gewoon een setje hoef schoenen kopen.
Ik heb mijn equine fusions nu 3 jaar en rijd ook 3x per week voor de wagen. Het profiel is wel wat gesleten maar ze kunnen nog zeker een jaar mee. (Nniet bij mij overigens want heb net andere gekocht).

Kijk anders eens op mp daar word best vaak wat aangeboden. Goed de voeten opmeten en je wat inlezen over hoef schoenen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 15:26

Ik heb idd besloten om voor hoefschoenen te gaan, maar desalniettemin zijn tips en trucs op gebied van hoefonderhoud nooit verkeerd, dus hier zijn stand, nadat ik vandaag dus even heb afgerond en steunsels ingekort:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het is idd dezelfde voet, andere vergeten foto's te maken, maar die is echt identiek in spiegelbeeld.
Hij heeft aan de buitenkant 'flares', waar boogjes in gevijld moeten worden, verder volgens mij allemaal best prima.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 18:45

Ik wou dat mijn paard zulke mooie voeten had. Ik heb er niks aan toe te voegen. Ik denk dat de voeten prima in verhouding staan wbt groei en de slijtage in de paddock maar dat dat beetje extra arbeid net even teveel is.
En daarvoor zijn de hoef schoenen prima.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 20:46

Super mooie hoeven! Ik zou , als je voor hoefschoenen gaat, voor de equine fusion ultimate gaan.
ze zijn erg slijtvast, schuren niet en je verliest ze nooit. Ze zijn hun prijs zeker waard!
ik heb ze nu 3/4 jaar voor mijn 2 span shetlanders die veel en lange ritten lopen. Echt perfect.
ik heb nu 725km er mee gereden en ze zijn pas half afgesleten. Ze kunnen dus nog eens zo lang mee.
wel echt aan laten meten. Dat voorkomt teleurstelling van niet passende schoenen en ruilen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:43

Op het juiste moment laten passen lijkt me ook raadzaam? Dus niet als de hoeven op zn langst zijn bijv? Maar dat is meer wat ik denk dan dat ik er ervaring mee heb.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 14:55

Ik zou ook echt wel aanraden om hoefschoenen te laten aanpassen. Dat hebben wij ook gedaan en bij de eerste 2 paarden kwamen we met de hoef opmeten een maat groter uit dat uit eindelijk nodig was. Ook de passer, dus het was niet dat we verkeerd gemeten hebben. Maar we hadden dus een maatje kleiner nodig dan de tabel voorschreef :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 17:14

De hoeven zien er idd zeer mooi uit.
Naar mijn idéé zouden ze nog iets korter mogen gezet worden, maar is uiteraard niet duidelijk te zien via enkel een foto.
Toch mooi hoor.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 20:22

Thanx voor de input!

Ik heb 2 hoefschoenen besteld, de equine fusions. Ik hoop dat ze passen en dat ik mijn pony hiermee het plezier van buiten fietsen/mennen weer kan gaan geven!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-15 19:11

De hoefschoenen zijn binnen en vandaag heb ik ze gepast

So far, so good! Het lijkt goed te passen en klein stukje over grint laten draven (was te warm voor echte test) en hij liep meteen VEEL ruimer en fijner.
Afbeelding
Afbeelding

Morgen de echte test