Overgevoeligheid zonlicht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karlijnxxx

Overgevoeligheid zonlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 18:14

Hallo,

Vandaag een paard gereden die overgevoelig lijkt voor zonlicht. Ik rijd haar niet vaak overdag maar begon langzaam aan een patroon te ontdekken. Als de zon vrij fel is begint zij enorm met haar hoofd te schudden. Ze slaat echt enorm met haar hoofd. Rijd je haar in de avond, tussen de vliegjes is er niets aan de hand.

Na een half uur het paard te zien klooien had ik er genoeg van (ook voor het paard, het was zo sneu) en had ik plots de gedachte om haar vliegenkap (oren/ogen) op te doen. Deze is erg donker en fijnmazig. Direct was het probleem verholpen. Het paard slaat niet meer met haar hoofd. Aangezien ze tussen de vliegjes niets doet en het enkel is als ik haar overdag rijd terwijl de zon fel is lijkt dit het toch echt te zijn. Ik heb ook een pollennetje geprobeerd vandaag maar dit gaf geen effect.

Nu mijn vragen...

- Wie (her)kent dit probleem?
- Is er een behandeling voor?
- Indien geen behandeling nodig/mogelijk, wat kan ik opdoen om dit probleem te verminderen naast het vliegennetje?
- Zit ik hier helemaal naast en wie heeft nog ideeën om verder te testen? (Enkel oornetje ga ik morgen proberen)
- Dispensatie mogelijk op concours? (en weet je ook de procedures hiervoor?)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:59

Mijn paard heeft precies hetzelfde. het is headshaken (is een topic over op bokt). In dit geval is de trigger uv straling. Het is erg pijnlijk voor het paard (vandaar het gooien met het hoofd) dus straf hem niet als hij dit doet. Het is geen onwil, het is pijn.

Een goede kap over het hoofd helpt inderdaad zoals je zelf al gemerkt hebt. Werkt een gewone niet goed genoeg, neem dan een Guardian Mask. Die hebben speciale die 95% uv straling tegenhouden.
Wat bij mijn paard super helpt, en zodanig dat ik niet met kap hoef te rijden, is Prevalin oogdruppels en neusspray. Half uurtje voor het rijden in de ogen druppelen en in de neus sprayen. Gewoon verkrijgbaar bij de Etos. En nee ik heb het niet zelf bedacht; uit een Amerikaans onderzoek bleek dat de werkzame stof natriumcromoglycaat bij zo'n 70% van de headshakers een positief effect heeft.
Laatste optie is rijden tussen zonsondergang en zonsopkomst.
Er zijn meerdere beschikbare medicijnen maar die zijn vaak erg duur. Voor meer tips zie ook het headshake topic op bokt.

Dispensatie op concours krijg je niet voor een vliegenkap over de ogen. Wel mag je met neusnetje starten. Mogelijk heb je hier voldoende baat bij (die van mij werd er juist gek van maar bveel paarden reageren er wel goed op).

Succes, het is een rotprobleem

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:34

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 06-01-26 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:38

ja herkenbaar!
De mijne is ook overgevoelig voor uv licht via de ogen (oogzenuw reageert ahw met een allergische reactie)

Knap dat je zo goed naar het paard luistert dat je de link legt.
Ik kon het bij de mijne zelf eerst niet linken aan zonlicht, kon überhaupt geen patroon ontdekken, maar had wel een paard dat uiteindelijk met een soort van aanvallen uit de weide werd gehaald en plat gespoten door de dierenarts.. na vele onderzoeken is er uiteindelijk van alles uitgesloten tot overbleef dat het aan het zonlicht zou kunnen liggen. Een guardian mask (masker met uv wering) gekocht en sindsdien zijn alle problemen als sneeuw vd zon verdwenen.

Ik heb wel het idee dat het een soort opbouwend proces bij hem is. Het is niet zo dat als ik zijn maksker nu afhaal hij binnen 5 minuten staat te headshaken. Als ik hem nog zou rijden zou ik rustig een proefje zonder masker kunnen rijden denk ik. Laatst was het regenachtig en bewolkt dus masker twee dagen af gelaten en ja hoor hij had weer fors last. Blijkbaar toch teveel uv... Terwijl hij in de winter rustig weken zonder masker kan staan. Ik heb het masker dus vanaf april op zodra hij naar buiten gaat sochtends en gaat pas s avonds weer op stal af. In het voorjaar wacht ik tot hij klachten krijgt en begin dan, na een heel seizoen met masker krijgt zijn huid het wel te verduren dus hoe korter dat ophoeft hoe beter. Je kan er prima mee rijden overigens, daar lijken ze nog genoeg voor te zien (de mijne in ieder geval wel). Ik heb er in de Ardennen en in Zweden mee door de bergen gereden, door rivierbeddingen, kleine sprongen gemaakt (met 'echt' springen deed ik het masker wel af) en had niet het idee dat hij er last van had. Ik had het vrijwel altijd met rijden op behalve in de binnenbak.

Neusnetjes hadden bij hem geen enkel effect, het zat hem ook niet in de pollen..

@ Pasterza met de guardin mask heb ik met regen geen problemen. Of in ieder geval nooit gemerkt. Omdat ik overdag niet thuis ben en bewolkt weer ook klachten geeft heeft hij het masker dan gewoon op en dat gaat prima. Alleen als het echt de hele dag stortregend laat ik het sporadisch af, maar dat gebeurd vrijwel nooit.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:43

.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:47

.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:33

Pasterza schreef:
Horseware, hoeveel druppels Prevalin gebruik jij voor jouw paard? Hetzelfde als voor mensen, dus hetgeen wat op de bijsluiter/etiket staat vermeld of meer dan dat? Gebruik je het enkel op de dagen dat je rijdt of ook op de dagen dat je niet rijdt?

Ik gebruik het alleen voor het rijden. verder staat hij met een Guardian Mask op in de wei.

Ik gebruik 1 pufje neusspray per neusgat. Aantal oogdruppels: geen idee. Is niet echt af te meten bij een paard helaas. ik ben al blij als ik dagelijks wat in zijn ogen kan druppelen :')

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:34

Pasterza schreef:
Is er met de guardin mask niet het risico dat de 'gaatjes' dicht komen te zitten door de regendruppels? Dat is namelijk waar men voor waarschuwt met de gewone maskers. Of zal het gebruikte materiaal verschillen waardoor dat niks mogelijk is? :)

Niet gemerkt dat het dicht gaat zitten maar met zwaardere regen gaat hij wel af. Hij is dan ook niet nodig.

Happy16

Re: Overgevoeligheid zonlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:37

Ik ken een pony die dit heeft, niet het hoofdschudden maar de ogen worden erg rood en tranerig. Met vliegenkap is het inderdaad verholpen :j Geen bijzondere eigenlijk, gewoon één van stof(niet UV-werend geloof ik).

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 07:14

Pasterza schreef:
Is er met de guardin mask niet het risico dat de 'gaatjes' dicht komen te zitten door de regendruppels? Dat is namelijk waar men voor waarschuwt met de gewone maskers. Of zal het gebruikte materiaal verschillen waardoor dat niks mogelijk is? :)

Ik heb inderdaad gehoord dat dit kan gebeuren bij maskers en het klinkt ook wel logisch en aannemelijk maar ik heb er zelf nooit wat van gemerkt bij de guardian mask. Het is in ieder geval niet zo dat mijn pony met regen met masker op hulpeloos in het midden van de weide gaat staan. Hij kan prima slidings stops vlak voor het draadje maken, en dat draadje is een rantsoendraadje dat regelmatig verplaatst, dus het is ook niet zo dat hij gewoon precies weet waar het staat. Ook met langere tochten ben ik wel eens in een stortbui beland, en dan waren grote keien of een stoepje op ook geen probleem, en dat is nu niet bepaald iets dat je ze kan vertellen als je erop zit, dus ik denk dat het wel meevalt wbt het dicht komen zitten vd gaatjes. of in ieder geval belemmert dat zijn zicht volgens mij niet.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 07:47

Gister ochtend in de volle zo'n zonder kap gereden. Het paard spartelde enkele keer maar al gauw was dat over. Het lijkt dus echt tussen 1 en 3 te zijn. Ik ga ook nog met enkel oornetje proberen. Eens zien of het wel echt zonlicht is, dan wel iets vervelends daar aan. Eveneens met neusnetje. Ik ben heel benieuwd.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 16:24

Ik ben vandaag gaan twijfelen wat het precies is. De vliegenkap waar ik van de week mee gereden heb zit enkel over het beginstukje vd neus heen en doet helemaal niets tegen pollen oid. Daar liep het paard super op toen. Het paard begon vanmorgen (nog nooit eerder gemerkt in de ochtend) met spartelen na ongeveer 10 minuten draven. Het was wel fel licht maar geen zon (bewolking). Nu heb ik dus vandaag het pollennetje (die ik nog had liggen) erom gedaan en hierna was het paard ook braaf, was veel losser te krijgen dan met de vliegenkap en liep heel braaf het rondje.

Van de week eens met het oornetje proberen. Kijken wat voor verschil daaruit komt en of dit ook helpt.

To be continued....

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:29

Het is niet zozeer zonlicht alswel UV straling. Wil je zeker weten of dit invloed heeft op je paard, rij dan eens voor zonsopkomst of na zonsondergang. Dan weet je het zeker.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 18:42

Horseware schreef:
Het is niet zozeer zonlicht alswel UV straling. Wil je zeker weten of dit invloed heeft op je paard, rij dan eens voor zonsopkomst of na zonsondergang. Dan weet je het zeker.

Dan is de concentratie pollen in de lucht ook lager, dus dan weet ik nog niets.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 18:45

Pasterza schreef:
Ook ik heb een headshaker. Reageert zeer heftig op zonlicht, maar ook op pollen, vliegjes en (mot-)regen. Een neusnetje maakt een aanzienlijk verschil (ookal vind ze dat kriebelen en schuurt ze het stuk wanneer ze de kans krijgt) maar i.c.m. een oogkapje wordt het nog minder.
Ik heb de Field Relief Midi van de paardendrogist, die houdt door de zachte rollen boven en onder de ogen mooi vrij en door het elastische randje sluit het mooi aan. Met UV filter, blokkeert 80% van de UV stralen. Met regenachtig weer (motregen) durf ik geen masker te gebruiken, daar zoek ik nog iets voor.

Horseware, bedankt voor de tip! De Prevalin oogdruppels en neusspray ga ik zeker proberen :)

Ik gebruik voor mijn ruin het zwarte rijmasker met oren en neusflap van Cashel, ook gewoon in de regen en in de wei (in de regen).

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 18:51

Ik begreep van mijn dierenarts dat de zenuwen van de neus en van de ogen elkaar ergens kruisen. Dus als er al een irritatie in de ogen zit door UV-straling, kan dit ook zijn weerga op de neus hebben. Er ontstaan daar dan ook irritaties. Vice versa is natuurlijk ook mogelijk.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 18:51

.