Artrose in beide voorknieen 5jarig paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kermis

Artrose in beide voorknieen 5jarig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 17:54

Hallo
Zojuist heb ik te horen gekregen dat mijn 5 jarige pony artrose heeft in beide voorknieen. De 1 erger als de andere.
We hebben namelijk foto's laten maken door de DA. Gelukkig kon dit bij ons op stal.
Ik ben enorm geschrokken en sta nu voor een lastige beslissing.
Er schijnt een behandeling te zijn maar die kost 500euro.
Mijn paard is gelukkig verzekerd maar het is afwachten of die het vergoed.
Zijn er mensen met ervaringen? Mijn pony is vorige maand 5 geworden.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 17:58

Hmm.. 5 jaar en artrose in beide voorknieën..
Je kan een behandeling starten om de artrose enigzins te vertragen, maar goed wordt het nooit meer.. :n

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:04

Ik zou het doen.
En dan niet te zware dingen vragen veel rechtuit geen scherpe wendingen en onder controle van bijv artsen therapeuten enz houden.

Ook galutulaat geven, te koop bij de veearts.

In beweging houden maar niet te zwaar belasten, ook bijv lekker aan de hand wandelen, zwemmen....

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:06

Artrose wordt nooit meer beter. Je kunt het met van alles in laten spuiten maar dat zijn allemaal maar tijdelijke oplossingen. Artrose is ook nog eens erg pijnlijk. In de zomer gaat het wel, maar kou en vocht zijn niet fijn. Beweging is wel goed, want dan kan het niet vastgroeien en houd je het een beetje soepel, maar uiteindelijk leg je het altijd af. Je kunt glucasomine geven om het te ondersteunen
Artrose kan en uitsluitingsgrond zijn in je verzekering, bij mij was dat in elk geval zo. Ik adviseer je om dat eens uit te zoeken zonder slapende honden wakker te maken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:08

je kunt behandelen om artrose klachten te verminderen.

acute reumatisch aanval na bijvoorbeeld een ongeval kan (maar meestal is het blijvend) nog over gaan.
maar als het 'gewone artrose' is, dan is het blijvend..

in dat geval ben ik bang dat je verzekeraar niet zo'n fijn bericht zal gaan geven.
vergeet ook niet dat je paardje eigenlijk nooit vol belast kan gaan worden.

en dan is 5 jaar wel erg jong om volledig uitgerangeerd te zijn en blijvend pijn of pijnmedicatie te krijgen..

je kunt behandelen en even aankijken, maar ik denk dat je daarbij ook wel eerlijk naar je paardje moet kijken als het blijvend blijkt.

en wat je in je achterhoofd zult moeten houden.
als ik je OP lees, vind je 500 euro voor een behandeling een hoop geld.
als je het paardje wilt aanhouden, zul je altijd met toevoegingen en waarschijnlijk ook pijnmedicatie moeten gaan werken.. Al met al zul je dan een veelvoud van de 500 euro kwijt zijn in de jaren die nog zullen volgen.. is dat financieel te doen, of kun je je eigenlijk alleen een gezond paardje veroorloven?

Kiss2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:13

Bij mijn pony is afgelopen december ook artrose in ieder geval zijn linker voorknie vastgesteld (op dit been liep hij kreupel)... Dierenarts was alles behalve hoopvol. Toch heb ik zijn kniegewricht laten inspuiten, staat hij op siliconenbeslag (volgens dierenarts zou dit alleen helpen bij artrose in de kogels) en geef ik hem glucosamine van Pharmahorse. Hij heeft af en toe een dag dat hij wat strammer is, maar ben enorm tevreden over het resultaat! Ik rijd hem niet meer iedere dag, maar kan nog steeds wel mijn bosritjes maken. Ook wandel ik regelmatig met hem. Ik zou de behandeling dus zeker aan gaan...

mrie

Re: Artrose in beide voorknieen 5jarig paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:14

Zeg Kiss, fijn dat je tevreden bent. Maar wat kost dit grapje zo bij elkaar?

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 18:22

Ik wil hem sowieso die behandeling geven.
Het lijkt misschien kritsch geschreven maar ik bedoel er meer mee heeft het nut? Hij is jong maar de artrose in zijn ene knie is al flink. Ik heb hem van veulen af aan. En ik ben altijd zeer zuinig op hem geweest. Daarom ben ik ook zo geschrokken . hij heeft echter een verkeerde been stand waardoor hij maait. Dit heeft hij al van af veulen af aan en daardoor zorg ik ervoor dat hij op tijd zijn bekap beurt krijgt. Het gaat mij niet om het geld. Het gaat mij wel om hoeveel nut heeft het. Ik wil dat mijn mannetje geen pijn heeft. Hij is echt mijn beste vriend en ik kan me niet voorstellen dat hij er niet meer is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:27

Die verkeerde beenstand is waarschijnlijk de reden van de artrose....
Ik zou er geen geld meer instoppen. Klinkt hard maar voor de sport is het einde verhaal en recreatie gaat hem denk ik ook niet lang meer worden, zeker gezien de leeftijd.
Ik zou hem op de wei laten lopen en kijken of hij pijnvrij kan grasmaaieren.

Kiss2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 18:27

mrie schreef:
Zeg Kiss, fijn dat je tevreden bent. Maar wat kost dit grapje zo bij elkaar?

Duur... De dierenarts is 2x geweest. Eerste keer om de oorzaak van zijn kreupelheid te achterhalen (inspuiten, kreupelheidsonderzoek en heel wat foto's). Tweede keer om zijn gewricht in te spuiten met een pot glucosamine erbij. Ik was in totaal 780 euro kwijt. Dan heb ik nog niet over zijn siliconenbeslag... Ik houd natuurlijk wel in mijn achterhoofd dat artrose nooit over gaat en misschien wel slechter gaat worden. Ik geniet daarom van ieder bosritje die ik nog kan maken! Zolang hij blij is ben ik dat ook..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:13

Kiss, ik denk dat er ook een groot verschil is..

Ik rijd hem niet meer iedere dag, maar kan nog steeds wel mijn bosritjes maken

ik maak daaruit op dat je hem/haar al wat langer hebt en hebt mogen genieten van een tijd waarin hij/zij wel vaker te rijden was en/of zelfs misschien wedstrijden kon doen. Je doet dus een stap terug, en maakt er flinke onkosten voor, maar zo kun je hem aanhouden.

dit paardje staat nog helemaal aan het begin van zijn leven zo'n beetje en zal nooit echt veel kunnen gaan doen.. behalve misschien een bos/stapritje.

denk dat er voor mij wel een verschil in zou zitten, of je er niet meer zoveel mee zult kunnen doen, of nooit veel mee kan gaan doen.

Ts, ik denk dat je voor jezelf niet alleen moet nagaan of het eerlijk is voor het paardje, maar ook echt heel eerlijk moet gaan kijken naar wat je zelf wilt (en kunt.. vooral als je bijvoorbeeld geen twee paarden zou kunnen onderhouden). als jij graag lekker wilt rijden en wedstrijdjes/springen/cross/lange tochten/intensief trainen, dan moet je er natuurlijk rekening mee houden dat je misschien nog 25 jaar een paardje zult hebben staan dat dat allemaal niet kan, nog afgezien van de extra kosten, en of zelfs ongemak voor het dier zelf

Kiss2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:07

elenaMM77 schreef:
Kiss, ik denk dat er ook een groot verschil is..

Ik rijd hem niet meer iedere dag, maar kan nog steeds wel mijn bosritjes maken

ik maak daaruit op dat je hem/haar al wat langer hebt en hebt mogen genieten van een tijd waarin hij/zij wel vaker te rijden was en/of zelfs misschien wedstrijden kon doen. Je doet dus een stap terug, en maakt er flinke onkosten voor, maar zo kun je hem aanhouden.

dit paardje staat nog helemaal aan het begin van zijn leven zo'n beetje en zal nooit echt veel kunnen gaan doen.. behalve misschien een bos/stapritje.

denk dat er voor mij wel een verschil in zou zitten, of je er niet meer zoveel mee zult kunnen doen, of nooit veel mee kan gaan doen.

Ts, ik denk dat je voor jezelf niet alleen moet nagaan of het eerlijk is voor het paardje, maar ook echt heel eerlijk moet gaan kijken naar wat je zelf wilt (en kunt.. vooral als je bijvoorbeeld geen twee paarden zou kunnen onderhouden). als jij graag lekker wilt rijden en wedstrijdjes/springen/cross/lange tochten/intensief trainen, dan moet je er natuurlijk rekening mee houden dat je misschien nog 25 jaar een paardje zult hebben staan dat dat allemaal niet kan, nog afgezien van de extra kosten, en of zelfs ongemak voor het dier zelf

Absoluut! Helemaal mee eens hoor... Het is ook maar net wat je wil. Een sportcarriere zit er voor mijn paardje niet meer in. Ik heb daar vrede mee.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 16:17

Hoi.
Na een nachtje wakker te hebben gelegen is alles een stuk helderder.
Ik heb besloten dat ik hem een kans ga geven. Ik ga voor de behandeling, de behandeling is IRAP. Als het niet vergoed word betaal ik het zelf. Hoe dan ook. Daarnaast wil ik hem glycosamine gaan geven. Hij is super vrolijk en heeft een hele sterke wil om te leven. Volgens de dierenarts kan hij na de behandeling nog 10 tot 15 jaar mee. Als hij dat pijnvrij kan doorstaan teken ik daarvoor.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:21

Wij hebben er meerdere met artrose gehad die gewoon gekoersd hebben hoor, het hangt helemaal af van de mate van artrose.

Goede hoefsmid laten komen voor een zool met kit, of foam of een luchtdrukzool. Daarnaast laten inspuiten als het nodig is. 25 worden ze er niet mee, maar die garantie heb je nooit :)

Edit: goede keuze dus imo!

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 16:39

Inderdaad garanties het je nooit maar ik wil het in ieder geval proberen. Hij is nog zo jong. En heeft nu geen pijn. Als we het een beetje kunnen remmen zou dat geweldig zijn! Ik zou er eeuwig spijt van hebben als ik het niet zou hebben geprobeerd.