Pony hoest bij aandraven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Simonevd

Pony hoest bij aandraven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 13:30

Ik rij nu een jaar op een haflinger merrie van 9 en elke keer als ik aandraaf krijgt ze een hoestbui. Dan neem ik haar terug en laat ik haar uithoesten tot ze briest en neem de teugels weer op en als ik dan aandraaf hoest ze niet. Wanneer ze aangespannen is hoest ze niet. Waarom wel onder het zadel?

capopjekop

Re: Pony hoest bij aandraven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:36

Rijd je beide keren in de bak of buiten? Is het stoffig?

Weet de eigenaar ervan? Ik zou dat zelf namelijk wel graag horen van een bijrijdster, hoesten is iets wat je wel serieus moet nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:37

Ze doet het alleen de eerste keer als je aandraaft, als ik het goed begrijp? Dat doet mijn merrie dus ook, al jaren eigenlijk, ook aan de longeerlijn trouwens.
Kan mij niet goed meer herinneren dat ze dit ook deed toen ze nog voor de kar liep, maar bij mijn weten ook niet.

Zie er geen kwaad in eerlijk gezegd en neem haar net als jij ook altijd even terug, zodat madam kan uitblaffen en snotteren en dan is er niets meer aan de hand.

Maar ik lees nu eigenlijk pas dat het je eigen paard niet is, dus dan zou ik het ook standaard even melden aan de eigenaar, ik zou dat ook willen weten en dat kan die bepalen wat eraan te doen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-06-15 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Simonevd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 13:39

capopjekop schreef:
Rijd je beide keren in de bak of buiten? Is het stoffig?

Weet de eigenaar ervan? Ik zou dat zelf namelijk wel graag horen van een bijrijdster, hoesten is iets wat je wel serieus moet nemen.

In buiten bak. Ze hoest ook wanneer het zand nat is dus niet stoffig. Ja de eigenaar weet het maar reageert dan met "voor de kar doet ze het niet".

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:50

dit heeft mijn paard inderdaad ook en toevallig is de da erbij geweest afgelopen week.
Hij zei dat dit vaak een stofallergie is. Zijn tip was eigenlijk 24/7 naar buiten maar dat ging hier niet goed helaas. Dus nu een week op zaagsel en nat hooi uitproberen en hopen dat het werkt.
Zo niet krijgen ze een 2-weekse prednison kuur.

Ik geef nu voor het rijden op aanraden van stalgenootjes wat honing, dat werkt ook bij sommige paarden.

ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes ermee!

Simonevd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 13:54

annemerel schreef:
dit heeft mijn paard inderdaad ook en toevallig is de da erbij geweest afgelopen week.
Hij zei dat dit vaak een stofallergie is. Zijn tip was eigenlijk 24/7 naar buiten maar dat ging hier niet goed helaas. Dus nu een week op zaagsel en nat hooi uitproberen en hopen dat het werkt.
Zo niet krijgen ze een 2-weekse prednison kuur.

Ik geef nu voor het rijden op aanraden van stalgenootjes wat honing, dat werkt ook bij sommige paarden.

ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes ermee!

Ze staat het hele jaar buiten. Honing zou ik kunnen proberen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:37

Ik lees mee, mijn pony doet dit ook maar lijkt verder gezond te zijn...

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:42

Die van mij doet dit ook al jaren, chronisch hoesje. Buiten doet ie het niet trouwens, alleen in de bak. Hij staat op zaagsel en in een buitenstal, denk dat hij gewoon niet tegen het zand kan.

lora22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:48

Mijn verzorg pony (van 22) heeft het ook. ik heb gevraagd aan de eigenaresse of zij wist wat het was, ze zei dat hij het al heel lang heeft en dat het met de luchtvochtigheid of zo iets te maken heeft bij hem. Wel raar dat jou paard het niet doet als hij aangespannen loopt en wel onder het rijden...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:55

Dit komt doordat ze actief moet gaan ademen en dan komen alle stoffigheden en troepjes in haar luchtpijp los. Ook gaat ze dieper ademen en dat kan in het begin een kriebel opleveren Het heeft niets te betekenen. Je moet alleen wel er gewoon doorheen rijden. Als je er aandacht aan schenkt en haar dan ontspant gaat ze dit als een leuk truukje zien om effe niks te hoeven. Ik had er zo een die altijd lange teugel kreeg als hij hoestte bij zijn vorige eigenaar, nou dat heeft hij even snel afgeleerd. Nooit meer last gehad van overdreven hoesten als ie aan het werk moest.

Als een paard in rust staat te hoesten of het gaat helemaal niet over dan moet je wel andere maatregelen nemen.

Simonevd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 16:47

mrie schreef:
Dit komt doordat ze actief moet gaan ademen en dan komen alle stoffigheden en troepjes in haar luchtpijp los. Ook gaat ze dieper ademen en dat kan in het begin een kriebel opleveren Het heeft niets te betekenen. Je moet alleen wel er gewoon doorheen rijden. Als je er aandacht aan schenkt en haar dan ontspant gaat ze dit als een leuk truukje zien om effe niks te hoeven. Ik had er zo een die altijd lange teugel kreeg als hij hoestte bij zijn vorige eigenaar, nou dat heeft hij even snel afgeleerd. Nooit meer last gehad van overdreven hoesten als ie aan het werk moest.

Als een paard in rust staat te hoesten of het gaat helemaal niet over dan moet je wel andere maatregelen nemen.

Oke gelukkig bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:52

Die van mij deed het ook vaak even als ik wat meer van haar ging vragen. Was altijd een kuchje als ik mijn teugels oppakte en figuren ging rijden en ook als ik de eerste keer aandraafde. Ik ging er altijd vanuit dat ze haar keel gewoon even schraapte omdat ze weer aan het werk moest, als de pony verder gezond lijkt en het niet in rust doet zou ik er niet al te veel achter zoeken.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 23:00

Het paard van 22 dat ik rij heeft het ook al jaren. De dierenarts zei dat we ons er geen zorgen over hoeven te maken zolang ze erna gewoon briesen. Als ze in rust hoesten moesten we ons wat meer zorgen maken inderdaad.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 06:46

Doet die van mij ook, hoewel niet altijd, en die heeft last van stofallergie en hooikoorts. Da ziet er geen kwaad in, dus bij die van mij is t geen probleem. Dat ze het voor de kar niet doet, kan zijn omdat dit een andere belasting van haar lijf is en ze dus niet zo krachtig hoeft in te ademen waardoor de kriebel niet getriggerd wordt. Die van mij blijft overigens wel gewoon (uit haarzelf) draven tijdens dit hoesten.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:25

Hoe is het met je paard TS?

Mijn paard hoest ook tijdens het rijden, meestal tijdens de eerste drafrondjes.
Hij krijgt sinds een week NAF Easy Breathing door zijn voer. Een kruidenmengsel ter ondersteuning van de natuurlijke weerstand en algehele conditie van de luchtwegen. Schijnbaar ook heel goed voor de maag. Een stalgenootje dacht misschien dat mijn paard stress op de maag had die hij probeerde te ontspannen door te hoesten. Hij hoest nu een stuk minder.