Paard trekt buik op in de ochtend

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

femke_harley

Paard trekt buik op in de ochtend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 10:09

Hi bokkers,

Een paar weken geleden stond mijn merrie overdag op de wei en in de nacht op stal. 'S ochtends had ze vaak een wat opgetrokken buik. Ze meste goed, at wel minder hooi maar ze stond dan ook heel de dag op de wei. Het hooi van de avond was altijd wel op. Haar hooi van de ochtend at ze niet altijd op. Op de wei at ze prima. Sinds dat ze 24/7 stond geen problemen meer gehad. Nu heeft ze vannacht op de paddock gestaan, omdat ze op het nieuwe stuk land zijn gegaan. In de avond zie ik overigens niets meer aan haar.

Wat kan het zijn? Last van dr buik? Al twijfel ik daaraan, omdat ze normaal is, niet ligt e.d. Last van haar tanden? Omdat gras makkelijker weg eet? (Tandarts komt morgen, aangezien ze ook al 2x deze week een slokdarmverstopping heeft gehad). Wormen? Zand? Ze is niet mager, maar wel 'slank' voor haar doen. Kan geen ribben e.d. zien.

Ze heeft wel een blessure aan haar achterbeen, waardoor ze al een tijdje op rust staat.

Ik denk eraan om toch te ontwormen (laatste was in oktober, maart mestonderzoek schoon) en zandkuurtje. (in februari gehad) Tandarts komt morgen.

Iemand anders nog een idee?

Marije_jiplover

Re: Paard trekt buik op in de ochtend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:13

Drinkt ze op stal of op de paddock voldoende?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:15

Inderdaad.. hoe is haar drinkgedrag?

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 10:20

Ik zie haar wel drinken, maar ik had soms wel het idee dat ze minder dronk/drinkt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:33

Kan het zijn dat ze in de nacht minder drinkt dan overdags?
Wat voor soort watervoorziening hangt er in de stal en in de wei?

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 10:44

Daar dacht ik ook aan, omdat ze meestal buiten gelijk ging drinken. Maar in stal en in de wei hangen elektrische waterbakken en in de paddock een ton. Uit de ton drinkt ze het liefst.

Ze heeft bijvoorbeeld vannacht 1/3 ton gedronken met zn twee. Normaal dronken ze in de winter bijna een hele ton leeg in 10-12 uur. Zelfde tijd.

Maar zou dat zo'n reactie kunnen geven? Waardoor zou dat komen? En hoe kan je dat verhelpen?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:46

Misschien is de voerperiode tussen de avond en de ochtend een beetje te lang en krijgt ze daar last van?

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 10:54

Xyris schreef:
Misschien is de voerperiode tussen de avond en de ochtend een beetje te lang en krijgt ze daar last van?

Ze kreeg toen ze op stal stond om 23:00 hooi en dan in de ochtend weer om 08:00/08:30. Ze heeft het daarvoor nooit gehad.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:56

maar stond ze daar wel op stro?

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 10:56

Ja, staat op stro.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 10:58

Past een maagzweer bij deze symptomen? Ze gaapt wel vaak na het eten van haar brok. Lees ook dat ze verminderde eetlust krijgen (kan dat alleen op hooi van toepassing zijn?) en lichte koliekverschijnselen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:00

dus dat eet ze in de nacht en trekt ze niet op. Paarden eten best redelijk wat stro... maar dat valt op een hele stal niet altijd op.

De oplossing is denk ik een hooinet in de paddock hangen voor de nacht... of op de grond. Een plak stro kan trouwens vaak ook.

Kan ook samenhangen met een maagzweer... maar ook daar helpt darm/maagvulling goed tegen. Die van mij is een zuiger en zuigt niet meer nu hij ook buiten onbeperkt hooi blijft krijgen

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 11:02

c_alsemgeest schreef:
dus dat eet ze in de nacht en trekt ze niet op. Paarden eten best redelijk wat stro... maar dat valt op een hele stal niet altijd op.

De oplossing is denk ik een hooinet in de paddock hangen voor de nacht... of op de grond. Een plak stro kan trouwens vaak ook.

In stal heeft ze het ook gehad. Dat is juist het rare. Alleen niet op de wei. In de paddock krijgt ze een bak met hooi en plak stro. Maar misschien niet voldoende voor de hele nacht!

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:03

femke_harley schreef:
Past een maagzweer bij deze symptomen? Ze gaapt wel vaak na het eten van haar brok. Lees ook dat ze verminderde eetlust krijgen (kan dat alleen op hooi van toepassing zijn?) en lichte koliekverschijnselen.

Ja, past wel. Lees maar eens in het maagzweer topic.
Ik hoop voor je dat het wat anders is.

Edit: linkje
[MD] Maagzweer, Ervaringen?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:13

Misschien is de algehele darmflora wat van slag. Mijn paard trekt ook heel snel op, maar die is bekend met ernstige darmproblemen.
Als het wat kouder is, hij iets te weinig drinkt, veel verhaard, vervoerd wordt... zijn buik en flanken klappen dan direct naar binnen :')
Die van mij heeft veel baat bij extreem veel ruwvoer en een preparaat tegen brandend maagzuur met pre- en pro biotica. Voor de krampjes en wanneer hij opgetrokken staat zonder duidelijke aanleiding krijgt hij van mij een lage dosering colosan. Maar ik denk dat kijken naar voerbeleid misschien eerst makkelijker is, dan kan je uitsluiten wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Maag kan je trouwens ook laten nakijken dmv een scopie. Als er veel blijkt te zitten qua zweren kan dit behandeld worden met gastroquard of een dergelijk middel.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 11:25

c_alsemgeest schreef:
Misschien is de algehele darmflora wat van slag. Mijn paard trekt ook heel snel op, maar die is bekend met ernstige darmproblemen.
Als het wat kouder is, hij iets te weinig drinkt, veel verhaard, vervoerd wordt... zijn buik en flanken klappen dan direct naar binnen :')
Die van mij heeft veel baat bij extreem veel ruwvoer en een preparaat tegen brandend maagzuur met pre- en pro biotica. Voor de krampjes en wanneer hij opgetrokken staat zonder duidelijke aanleiding krijgt hij van mij een lage dosering colosan. Maar ik denk dat kijken naar voerbeleid misschien eerst makkelijker is, dan kan je uitsluiten wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Maag kan je trouwens ook laten nakijken dmv een scopie. Als er veel blijkt te zitten qua zweren kan dit behandeld worden met gastroquard of een dergelijk middel.

Ik zal idd weer eens naar voerbeleid kijken. Zeker, omdat het in de ochtend alleen is, als ze niet op de wei staat. Dus denk ik minder eet.

Maagzweren ga ik even voorleggen bij mn DA. Had vanochtend al contact. Zij zei misschien ook te veel gras/voer of misschien even weer ontwormen. Maar het rare is gewoon, zodra ze op de wei staat is het weg. Ben net wezen kijken. Staat nu weer uurtje buiten en het is weg.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:31

femke_harley schreef:
Ik zal idd weer eens naar voerbeleid kijken. Zeker, omdat het in de ochtend alleen is, als ze niet op de wei staat. Dus denk ik minder eet.

Niet alleen minder eet, maar ook minder vocht binnen krijgt.. gras bevat nl veel vocht.. ;)
Het nadeel is, dat het opgetrokken staan héél veel oorzaken kan hebben.
Met een bloedonderzoek kan je iig in een bepaalde richting zoeken.. of bepaalde richtingen uitsluiten.. :+

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:32

Een opgetrokken buik betekend vaak pijn, het kan ook zijn dat ze pijn heeft aan het been met de blessure?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:45

Kan heel veel zijn. Mijn fjord heeft het nu ook (bijna) elke ochtend. Hij heeft een slecht gebit dus eet makkelijker gras dan hooi. Daarbij is het een verwend nest qua voer. Resultaat? In de nacht eet hij wel hooi maar tegen de ochtend staat hij gewoon te wachten bij het hek van de wei. Hij wacht gewoon omdat hij weet dat hij de wei in mag. Hij heeft dan nog hooi, wat zn maatje nog vrolijk staat te knabbelen. Maar meneer wil gras en heeft daar een lege buik voor over blijkbaar.
Maar bij hem is dat wel het enige, hij heeft geen andere symptomen dus durf ik te zeggen dat hij gewoon eigenwijs is. De jouwe heeft dus wel meer en dat lijkt me het onderzoeken waard. Ik wilde alleen aangeven dat eigenwijs de voorkeur hebben voor gras ook mee kan spelen!

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 11:59

@ Casarell: ja, er zouden zoveel redenen kunnen zijn. Alleen wat ik raar vind, is dat het eigenlijk alleen 's ochtends is. Ze wist net niet hoe snel ze naar de wei moest. Nog geen uur daarna is het weg?!

@dnieSz: dacht ik eerst ook aan, maar het gaat juist een stuk beter met haar blessure.

@Zwerte: nou, dat dacht/denk ik dus ook bij die van mij. Toen ze op stal stond nog in de nacht kwam ze rond 22:00 uur op stal. At haar muesli en wat hooi, maar ging daarna staan slapen. Dat vond ik best logisch, omdat ze net van de wei kwam. 's Ochtends was haar hooi op. Om 08:00 uur kregen ze een nieuwe plak, die at ze wel wat. Maar ging toen gerust tegen de deur staan schoppen, omdat ze 'weet' dat ze de wei op mag rond 09:30. Daar ging ze ook gewoon staan eten. Dit zelfde was vanochtend ook. Alleen heeft ze toen geen hooi meer gehad, dus nog wat 'langer' met een lege maag/buik.

Ik ga eens kijken wat ik qua voer etc. kan doen. Kijken als ze straks weer 24/7 staat. Zal binnenkort wel weer zijn als het ergste er even af is gegraasd of het dan nog zo is. Sowieso komt de tandarts morgen. Ze is ook niet verslechterd sinds die tijd. Geen andere gedrag etc.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:24

Waarschijnlijk te weinig darmvulling. Vooral omdat het op de wei niet zo is. Probeer eens onbeperkt hooi te geven op stal, grote kans dat ze de volgende ochtend nog mooi vol is. Vergis je niet, een paard heeft echt veel ruwvoer nodig om de darmen te vullen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:27

dnieSz schreef:
Een opgetrokken buik betekend vaak pijn, het kan ook zijn dat ze pijn heeft aan het been met de blessure?

Daaraan denk ik ook.
Misschien dat de beweging in de wei haar goed doet?
Kun je haar niet in een paddock zetten in de nacht?

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 12:33

@mariettek: ik zal daar idd eens naar kijken.

@Shirley: ze heeft juist vannacht in de paddock gestaan.

Het is zo lastig... 8)7 ik blijf haar sowieso in de gaten houden en eerst eens wat aan het ruwvoer doen voor de nacht als ze in de paddock staat. DA is er ook van op de hoogte.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:50

Zand? Heb je haar mest getest?

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 16:29

Vandaag een tijd op stal geweest. Dit heb ik opgemerkt

- ze hadden nog hooi/stro over van vannacht
- weinig gedronken in de nacht
- tanden zijn helemaal in orde
- plast kleine beetjes (toen ze op stal stond, in ruim een uur 3 keer)
- wat troebelere urine (misschien hengstigheid? Wat ook het kleine beetjes plassen verklaard)
- mest gecontroleerd op zand (niets, zal vanavond nogmaals controleren)

Toen ik aankwam stonden ze al op de wei. Toen geen opgetrokken buik.