Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
c_alsemgeest schreef:dus dat eet ze in de nacht en trekt ze niet op. Paarden eten best redelijk wat stro... maar dat valt op een hele stal niet altijd op.
De oplossing is denk ik een hooinet in de paddock hangen voor de nacht... of op de grond. Een plak stro kan trouwens vaak ook.
femke_harley schreef:Past een maagzweer bij deze symptomen? Ze gaapt wel vaak na het eten van haar brok. Lees ook dat ze verminderde eetlust krijgen (kan dat alleen op hooi van toepassing zijn?) en lichte koliekverschijnselen.

c_alsemgeest schreef:Misschien is de algehele darmflora wat van slag. Mijn paard trekt ook heel snel op, maar die is bekend met ernstige darmproblemen.
Als het wat kouder is, hij iets te weinig drinkt, veel verhaard, vervoerd wordt... zijn buik en flanken klappen dan direct naar binnen
Die van mij heeft veel baat bij extreem veel ruwvoer en een preparaat tegen brandend maagzuur met pre- en pro biotica. Voor de krampjes en wanneer hij opgetrokken staat zonder duidelijke aanleiding krijgt hij van mij een lage dosering colosan. Maar ik denk dat kijken naar voerbeleid misschien eerst makkelijker is, dan kan je uitsluiten wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Maag kan je trouwens ook laten nakijken dmv een scopie. Als er veel blijkt te zitten qua zweren kan dit behandeld worden met gastroquard of een dergelijk middel.
femke_harley schreef:Ik zal idd weer eens naar voerbeleid kijken. Zeker, omdat het in de ochtend alleen is, als ze niet op de wei staat. Dus denk ik minder eet.
ik blijf haar sowieso in de gaten houden en eerst eens wat aan het ruwvoer doen voor de nacht als ze in de paddock staat. DA is er ook van op de hoogte.