ontsteking dikke darm

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stefaniiiix5

ontsteking dikke darm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 20:05

Ik zoek mensen die een paard/pony heeft gehad die een dikke darm onsteking heeft gehad.
Is die erdoor gekomen of niet ?
Wat doen jullie nu met je paard/pony na de ontsteking op de dikke darm ?

Verhaal : Donderdagavond mijn pony terug gevonden dierenarts geweest. Ze had een darminfectie.
De zaterdag was ze heel zwaar hoefbevangen kon amper stappen. Zondag was het stappen al heel veel beter, maar ging continu gaan neerliggen... en zelf moeten recht trekken dierenarts geweest en ze had verstoppingskoliek terug ingespoten. 1 uur later nog niet beter was precies erger terug dierenarts gebeld, en op aanraden naar dierenkliniek gedaan. Daar toe gekomen er waren 2 optie's ofwel dikke darm gedraait en operatie ofwel ontsteking op de dikke darm. Het bloed heeft uitgewezen op de ontsteking. Daar hebben ze mij verteld dat de meeste gevallen er niet door komen en maar een klein aantal wel door komen. Momenteel staat ze nog altijd in de kliniek.

Stefaniiiix5

Re: ontsteking dikke darm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 10:53

Voor mensen die het misschien interessant vinden ofzo, of het willen weten als informatie of dergelijke.
Heb vandaag het onderzoeks verslag gekregen van mijn pony van de dierenkliniek.

Diagnose: Typhlo-colitis.

Behandeling:

Een blijfkatheter wordt geplaatst voor het toedienen van infuus. Er wordt eerst een oplossing van hypertoon vocht gegeven, gevolgd door een permanent infuus van vocht, glucose en insuline om de hyperglycemie onder controle te krijgen. Antibiotica, ontstekingsremmers, heparine en plasma werden gegeven. Via maag sondage werd psyllium opgegoten.

Het paard toonde zeer veel abdominaal ongemak. Extra pijnstillers, spasmolytica en sedatie was noodzakelijk. 2 dagen later bleef de pony ondanks de zware medicatie erg pijnlijk en was ze in shock. Beginnende zenuwsymptomen werden gezien als gevolg de toxemie.

WAT BETEKEND TYPHLO-COLITIS + WETENSCHAPPELIJK ONDERZOEK

Typhlocolitis, de ontsteking van de blindedarm en dikke darm is vaak voor en vaak fatale aandoening bij paarden die wordt veroorzaakt door plotselinge veranderingen in diervoeders of inname van onjuist of onbalans dagelijkse rantsoen. Deze veranderingen wijzigen de microbiële flora van de dikke darm leidt tot bacteriële groei dan in het bijzonder van enterotoxigene Clostridium soorten. Diarree is de meest voorkomende klinische symptomen van deze aandoening, die zelfs levensbedreigend kan zijn.

Zes volbloed paarden (2 mannelijke en 4 vrouwelijk) 6 tot 12 jaar uit een upcountry stabiel jaar werden tussen juni 2011 bracht tot januari 2012, om de Veterinary Teaching Hospital (VTH) met tekenen van lichte tot matige abdominale koliek. Bij aankomst werden de dieren pyrexie (36,61? C tot 39? C), tachycardiac (72 / min tot 100 / min), tachypnoeic (15 / min tot 60 / min) en de slijmvliezen werden modderig gekleurd. De capillaire navullen tijd was meer dan 2 seconden. De behandeling protocol bestond uit krachtige vloeistof therapie (0,9% natriumchloride en 5% glucose-oplossing), maag- decompressie met behulp van een maagsonde, en het beheer van Flunixinmeglumine (1.1mg / kg, IV), penicilline en streptomycine (20 / 20LA, 20ml , IM) en in 03 gevallen ceftriaxone® (50 mg / kg IV, bid). De hematologie in alle gevallen bleek hemoconcentratie met een verhoogd gepakt volume cel en verhoogde serum eiwit. Er was ook een neutrofiele leukocytose met een linkse shift.

Ondanks behandelingen, 4 van de 6 dieren bezweken kort na aankomst en lijkschouwingen bleek een schuimige afscheiding in de luchtpijp en de bronchiën, longemfyseem en diffuse ecchymotic bloedingen in de longen. Er waren subepicardiale en subendocardiale petecchiae. De maaginhoud waren rood en waterig. Er was hepato-milt congestie, hyperemie van de dunne darm en diffuus rood, verkleuring van de mucosa van het caecum en colon ascendens. Histopathologie van de darmen geopenbaard diapedesis en ontdaan epitheliale oppervlakken. Leverinsufficiëntie veneuze congestie met leukocyten infiltratie bevestigd matige hepatitis. Pure kolonies van niet-hemolytische stammen van E. coli werden geïsoleerd uit het hart bloed in twee gevallen. Deze klinische en post mortem bevindingen waren consistent met acute ernstige typhlocolitis met als gevolg endotoxemie. In deze uitbraak van typhylocolitis, een dieet hoog in concentraten en laag in vezel werd dacht dat de staat te hebben neergeslagen. Als een preventieve maatregel, een dieet verandering met ad libitum een goede kwaliteit hooi / gras met beperkte concentraten werd aanbevolen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:22

Komt behoorlijk vaak voor, praktisch altijd veroorzaakt door voeding.
Goede voeding kan ervoor zorgen dat het dier erdoor komt maar zoals de DA al meldde, er zijn er ook veel die het niet redden. In elk geval sterkte.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:24

Is dit het ziektebeeld wat ook wel bekend staat als colitis X?

Stefaniiiix5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 13:43

Ik heb die van mij naar de dierenkliniek gedaan. Daar hebben ze het nodige gedaan maar helaas...
Bij mij krijgen ze al jaren hetzelfde hooi van dezelfde boer. Er heeft bij mij iemand afgereden gras op mijn wei gegooid heb dit weg gedaan... maar ze zal er wel van gegeten hebben als ik er niet was.
@hoogendroog : dat weet ik niet. is de eerste keer dat ik er van hoor