sterke benen (botten en pezen) kweken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

sterke benen (botten en pezen) kweken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 19:18

Hallo,

Laatst las ik een topic (ik dacht over een draver die beleerd werd) en daarin werd door iemand verteld dat je nadat een paard 3 jaar is geworden je heel erg lang moet trainen om de botten en pezen in het been 'sterk' te laten worden omdat een paard dan al bijna uitgegroeid is. Er werd gezegd dat als je sterke botten en pezen wilt hebben je dan voordat een paard 3 is al wandelingen over verharde wegen moet maken en dat je op die manier meer invloed op de stevigheid van het been werk kunt uitoefenen.
Nu heb ik een jaarling en vraag me af of het bevorderlijk voor haar is als ik een paar x per week met haar ga wandelen (wel rustig opbouwen natuurlijk)

Xyris

Re: sterke benen (botten en pezen) kweken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 19:35

Ik heb inderdaad hetzelfde gehoord, ik ben benieuwd naar de antwoorden aangezien veel dingen toch een soort broodje aap verhaal blijkt te zijn. Ik denk je sowieso wel kunt wandelen op die leeftijd, ik zou niet weten waarom niet. Vroeg geleerd is oud gedaan wat dit betreft :).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 19:39

Je paard 24/7 buiten zetten, zoveel mogelijk beweging en geen ijzers en de juiste manier van bekappen.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 19:43

De botdichtheid veranderd bij inspanning. Ook wel beweging.
Als een paard de hele dag door vrij kan bewegen, dan krijgen ze sterke dichte botten, die niet snel zullen breken. Bij deze beweging worden natuurlijk ook op een natuurlijke manier de pezen en spieren gestimuleerd om sterk te worden.
Het beste is(zeker voor jonge dieren) om lekker in een leeftijds kudde op een groooooooooot stuk land te staan. Waar ze kunnen rennen en spelen, en natuurlijk gedrag vertonen.
Dit zal alle pezen, spieren en botten ten goede komen, en ook is dit goed voor het paarden hoofd zelf. Ze leren grenzen van anderen, en grenzen aangeven. Ze kunnen spelen, en lekker de gehele dag onbekommert grazen. En dat is waar een paard sterk van wordt.

Edit:
[VN] Jaarlingen opstallen heeft negatief effect op de botgroei
Een interressant stukje :)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 20:50

Mijn jaarling staat 24/7 buiten met schuilstal. Ze heeft gezelschap van een 21 jarige shet. Maargoed, wandelen kan geen kwaad zo te lezen. Dit wordt dan afgewisseld met boswandelingen en straatwandelingen

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 20:52

Niet te veel mee willen doen. Eens een wandeling kan (al is het niet nodig) maar het belangrijkste is dat ze gewoon lekker paard kan zijn.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 21:27

Dat gebeurd ook hoor! Ben zo'n 3 tot 4 x per week variërend van 10 minuten tot een half uur per keer met haar bezig. Soms alleen wat brokjes geven en lekker grazen op het gazon, soms alleen poetsen soms een korte wandeling en soms alles.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:33

Ik werk op een race stal, en door vroeg Te beginnen met trainen treed er inderdaad een effect op dat wij 'hardening' noemen, waarbij de botdichtheid verhoogt en de pezen sterker Worden :j dit houd in; bewegen bewegen bewegen, over de verharde weg gaan, maar ook vooral; heuveltje op heuveltje af ideaal zou zijn als paardlief dit zelf kan doen (hier in England hebben paarden bewezen sterkere pezen, omdat het hier niet zo 'plat' is en onze paarden al vanaf veulen afaan heuvels klimmen :j )

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:41

Arabesk schreef:
Je paard 24/7 buiten zetten, zoveel mogelijk beweging en geen ijzers en de juiste manier van bekappen.

juist!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:47

Wat ik heb geleerd, is dat paarden vaak (steeds vaker?) zonder goede opbouw spierbelastende arbeid moeten verrichten. Als de pees- en botstructuur te weinig ontwikkeld is,dit o.a.kan leiden tot peesblessures. Veel spontane, rustige beweging (dus buiten/weiland ) en stapwerk vooraf en tijdens het opgroeien en trainen van een paard h
is basis voor een goede conditie .

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:50

op straat lopen is helemaal niet nodig als je een jong dier op een geschikte plek hebt waar hij voldoende kan bewegen..

kijk bijvoorbeeld naar de paarden van de weense rijschool.
De lipizaners van de weense hoge school staan tot hun 4e gewoon op de wei, deze wei is glooiend waardoor ze al sterk en gespierd zijn voordat er überhaupt met trainen wordt begonnen.

persoonlijk zou ik dan liever een plekje zoeken waar de paarden lekker in een groep staan op glooiend terrein zodat ze zichzelf trainen. lekker paard laten zijn, des te meer heb je er later aan.

denk zoals je nu bezig bent prima is.. tenzij je grootse plannen hebt waardoor het dier mentaal vermoeien met echte trainingen op het harde noodzakelijk is, gewoon lekker veulen laten zijn en alleen af en toe even in de hand nemen voor binding en basisdingetjes als je dat fijn vind.