hooi wat net van het land komt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sillyent

hooi wat net van het land komt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 13:04

Ik kon geen recent topic vinden over het voeren van hooi wat vers van het land komt.

ik heb gisteren een aantal balen hooi opgehaald bij een boer.
hij zei tegen mij dat er geen onkruid of giftige planten in zullen zitten.

mijn vorige portie hooi was op dus ben ik het verse gaan voeren in de veronderstelling dat dit gewoon normaal is, het betreft mijn haflinger en haflinger jaarling. hun ontlasting tot nu toe is gewoon goed stevig.

nu was ik een beetje aan het lezen over vers hooi en lees ik bij de een dat het minimaal 6 weken moet blijven liggen en de ander zegt dat je het gewoon kunt voeren zolang het al helemaal droog is.

het betreft hooi zonder plastic eromheen en het is al helemaal droog en idd onkruidsvrij ( zelf gecheckt )

kan ik dit gewoon voeren of niet?
Laatst bijgewerkt door Sillyent op 15-06-15 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:05

advies is inderdaad altijd 6 weken laten liggen, dus als het niet nodig is zou ik het nog even niet voeren

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:06

Je mag hooi idd niet direct voeren.
De tijd is wat verschillend, maar je zou ze toch minstens een maand moeten laten liggen..

Wanneer heeft de boer het hooi van het land gehaald? Sommige hebben al hooi dat kan gegeven worden, anderen beginnen nu nog met hooien van de eerste snede.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:06

Ik voer het niet. Er zijn mij te veel gevallen van koliek bekend die soms zeer ernstig waren. De eerste 2 weken zijn het meest kritiek, maar bij ons blijft het hooi minimaal 6 weken liggen, ondanks dat dit betekent dat we nog 5 weken slechtere kwaliteit hooi moeten voeren (we hebben het hooi al wel binnen in de opslag liggen, maar het is dus nog maar een ruime week oud. Nu moeten we ander hooi aankopen).

Sillyent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 13:09

Kirrr schreef:
Je mag hooi idd niet direct voeren.
De tijd is wat verschillend, maar je zou ze toch minstens een maand moeten laten liggen..

Wanneer heeft de boer het hooi van het land gehaald? Sommige hebben al hooi dat kan gegeven worden, anderen beginnen nu nog met hooien van de eerste snede.

vrijdag zei hij. en helaas moet ik ook nu gewoon bijvoeren en is er op het moment geen boer beschikbaar met nog ouder hooi (althans niet vandaag)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:13

Het hangt van de droogtijd af wat het hooi gekregen heeft het moet dan minimaal 5 tot 7 dagen hebben kunnen drogen en vaak genoeg gekeerd zijn daar tussen. Dan kan je het gewoon zonder problemen voeren. Maar gewoon niet teveel omdat het nog lekker veel inhoud heeft.

Maar het probleem is tegenwoordig dat het vaak niet lang genoeg kan liggen door het weer. Of omdat de boeren te weinig tijd hebben en het land sneller weer voor het volgende willen gebruiken of de volgende maai willen hebben van dat zelfde veld. Dus pakken ze sneller in. Dan is de droogtijd soms maar 3 dagen. En dan is het gras niet genoeg gedroogt om te voeren. En dan pakken ze het ook nog eens bij elkaar dan duurt het lang voor het echt goed verdeeld gedroogt is en je het kan gebruiken.

Het zit hem in het drogen, het moment van maaien en de suiker inhoud bij het moment van maaien eigenlijk ook.

Het klinkt zo makkelijk hooi maken>...maar er komt bij goed hooi voor paarden maken. Het is nog vaak wel met het idee koe gemaaid en inkuilen.

Shirley

Re: hooi wat net van het land komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:15

Ook lang gedroogd hooi dient 4 tot 6 weken te besterven!

Dan maar wat verder rijden voor oud hooi, ts!
Misschien kan een Bokker je uit de brand helpen?

Sillyent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 13:17

Kostolany schreef:
Het hangt van de droogtijd af wat het hooi gekregen heeft het moet dan minimaal 5 tot 7 dagen hebben kunnen drogen en vaak genoeg gekeerd zijn daar tussen. Dan kan je het gewoon zonder problemen voeren. Maar gewoon niet teveel omdat het nog lekker veel inhoud heeft.

Maar het probleem is tegenwoordig dat het vaak niet lang genoeg kan liggen door het weer. Of omdat de boeren te weinig tijd hebben en het land sneller weer voor het volgende willen gebruiken of de volgende maai willen hebben van dat zelfde veld. Dus pakken ze sneller in. Dan is de droogtijd soms maar 3 dagen. En dan is het gras niet genoeg gedroogt om te voeren. En dan pakken ze het ook nog eens bij elkaar dan duurt het lang voor het echt goed verdeeld gedroogt is en je het kan gebruiken.

Het zit hem in het drogen, het moment van maaien en de suiker inhoud bij het moment van maaien eigenlijk ook.

Het klinkt zo makkelijk hooi maken>...maar er komt bij goed hooi voor paarden maken. Het is nog vaak wel met het idee koe gemaaid en inkuilen.

het is een ouder echtpaar en hij zei dat het weer mee heeft gespeeld en goed was zodat het hooi langer op het land heeft kunnen liggen, het heeft 7 dagen gelegen zei hij. Hij verkoopt ook alleen aan paarden eigenaren zei hij, niet voor de koeien bestemd. ik geef ze ipv een heel hooi net nu een halve. en dan in de middag en avond ook omdat ik idd ook al dacht dat er meer voeding in zit

Sillyent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 13:18

Shirley schreef:
Ook lang gedroogd hooi dient 4 tot 6 weken te besterven!

Dan maar wat verder rijden voor oud hooi, ts!
Misschien kan een Bokker je uit de brand helpen?

ik kijk zeker verder, kan alleen vandaag niet op pad.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:18

Ik zou het risico niet lopen en gewoon even een uurtje rondbellen naar boeren, stallen of bevriende paardengekken. Of wellicht is er een bokker die je een paar baaltjes wil verkopen. Welke regio zit je?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:19

Als je bij mij in de buurt woont, wil ik best wat afgeven ;)

Sillyent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 13:32

Ik woon in ossendrecht NB